Jump to content

Recommended Posts

Går jo ann å kappe til stokken hvis børsa ultimativt er for lang for deg.. Min laminatstokk passer meg bortimot perfekt. og det ovverasker meg, de fleste standardbørser opplever jeg som for korte ofte.

Kjøpt Leupold nylig på finn av en veldig hyggelig sørlending:)?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, seawolf said:

Hvis det er 1" du trenger har jeg en offsetring, pluss et sett 1" i medium høyde.
Tror det er den laveste,  #4 som passer til offsetringen.
Kan overdras for en grei pris hvis dette er det du er ute etter.
Mener den sto på en Ruger No 1 i 270 Win som jeg hadde for en mannsalder siden.
 

Leupold offset.JPG

Tar gjerne de to ringene.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hirgon said:

Går jo ann å kappe til stokken hvis børsa ultimativt er for lang for deg.. Min laminatstokk passer meg bortimot perfekt. og det ovverasker meg, de fleste standardbørser opplever jeg som for korte ofte.

Kjøpt Leupold nylig på finn av en veldig hyggelig sørlending:)?

Stokken er kort nok, men skinna på no1 gir lite fleksibilitet mtp på kikkertmontering. Kjøpte siktet av en vestlending(eller var det trønder?) i Ski, men han var også hyggelig😊

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
15 minutes ago, Hilleberg said:

Er det mulig å få bygd en Ruger no.1 i kaliber 500/416 NE? 
Det hadde vært like stas som en 405 Win. Måtte blitt et spesialbygget prosjekt, men fy som tanken om en «Single Big Bore» er forlokkende. 😅

Ja det er mulig. Opp til 600NE.. søk på YT, der finner du video av flere. Har en i 375H&H til salgs tilfeldigvis

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på en Ruger nr 1, og har hatt det lenge. Hovedgrunnen til at jeg ikke har en er at jeg er treg av meg og ikke nødvendigvis rir den dagen jeg saler. Men jeg har også grublet på dette med riflas dårlig rykte når det gjelder presisjon. Jeg har forstått at det er forholdsvis rutinemessig børsemaker arbeid å gjøre noe med akkurat det. Og så der dette med kalibrene. Jeg har lyst på en i 7x57 , og Ruger lager en i dette kaliberet. Men aldri ser jeg dette kaliberet listet når de norske forhandlerne byr fra disse riflene.  Vil jeg møte velvilje hos en forhandler hvis jeg spør om han kan bestille akkurat den riflen jeg vil ha? Eller er det enklere og billigere å kjøpe den jeg kan få tak i og få en børsemaker til å skifte løpet ?

Link to comment
Share on other sites

Siste… Ruger lager disse inserier og lager ikke i alle kalibre hvert år. Min opplevelse er st presisjon er på høyde med alt annet, MEN de har litt lengre «lukketid» enn Blaser. Dog, ikke mye verre enn mye annet. Synes jeg treffer helt greit med den jeg. Er jo en mekanisme som tåler det meste.

Link to comment
Share on other sites

Min største tabbe på våpenfronten de siste 25 årene var at jeg solgte min Ruger #1 for 4-5 år siden.

Satt en Lothar Walther pipe i 6.5x55 på den, og den gikk som ei kule - bokstavelig talt.

Uforståelig i dag hvorfor jeg solgte den, og har lett etter en ny i mange år nå. Veldig få på Finn.no og har ikke sett en hos en forhandler på år og dag.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Ei tohi varjata said:

Er ikke så rart at No. 1 har lenge slagtid, da den har hane ;) Det vil alltid være treigere enn tennstempelet på f.eks. Blaser.

Stemmer. Bare en kommentar om at det er en ting noen misliker med No1. Det plager ikke meg nevneverdig.. vant til M96 lukketid;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 9/21/2021 at 1:31 PM, Bartemannen said:

Min største tabbe på våpenfronten de siste 25 årene var at jeg solgte min Ruger #1 for 4-5 år siden.

Satt en Lothar Walther pipe i 6.5x55 på den, og den gikk som ei kule - bokstavelig talt.

Uforståelig i dag hvorfor jeg solgte den, og har lett etter en ny i mange år nå. Veldig få på Finn.no og har ikke sett en hos en forhandler på år og dag.

Fant en strøken Ruger no 1 i 30-06, den skal få kjærlig behandling å snille ladninger med mantel å støpte kuler.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 4 months later...

En jeg jaktet med for 10-15 år siden hadde en meget pen No.1 i 50-110. Åttekantet løp, visstnok laget av løpet fra ei flymitraljøse som en eller annen bestefar hadde gjemt på låven siden krigen, eller noe i den stilen. Lurer på om det var Gujord som hadde bygd den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 5 weeks later...
On 9/18/2023 at 6:15 PM, Ei tohi varjata said:

Sendte inn søknad fredag kveld, i dag klokka 09.30 lå den innvilga i Digipost. EKSTREM effektivitet i SVPD!!

 

Selgers bilde:

232_1342929638.jpg

Sikkert den kjipeste og kjedeligste rifla i tråden, men for meg er det enormt gøy. Blir noen lange dagers venting på postgang..

 

Ole

Kjip? Kjedelig? Næ - klassiker vil jeg si 😀
Har identisk rifle i akkurat samme kaliber. Er og blir min favoritt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rett og slett nydelige våpen :)
Og denne skjeftevarianten som @Ei tohi varjata har, og med løpsbånd til reimfeste og åpne, sikter er den fineste av de alle....syns jeg.
Hadde en i 270 Win for mange år siden med den andre typen forskjefte og glatt pipe, og  det falt en del hjort og rådyr for den.
En blir litt "annerledes"  oppe i skolten når en jakter med ei enkelskuddsrifle :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte har nå fått en mer permanent plassering, bytta om på ringene og satt kikkerten slik at tårna kommer nesten heeeeeeeeeeeeeelt inn mot bakre ring, men ikke helt. Passer ypperlig! 

IMG20231008130147.jpg?ex=65350308&is=65228e08&hm=14f5f6790b16b712652eda7c0302b043b793ff9e2ba3e3feb10d82e6e9a725e6&

Er enig med deg @seawolf at light sporter nok er den peneste utgaven, selv om jeg må si jeg har brukt litt tid på å se på og lese om RSI med helstokk også... en slik i 7x57 eller 270W hadde ikke vært å forakte :) 

@Breiðisjor, jeg har ikke fått veid den nøyaktig på grammet, men den ligger på rundt 3750 gram nå, med Zeissen og reim. Ikke alt for tungt, men kunne kanskje vært bittelitt lettere. Mulig den må bli med på tur til Sollia neste år.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Go-børsa i 30-06. Her avbildet med en Zeiss 6x42 på, men i dag står det en liten, lett 3-9x40 på (eller var det 2-7x33?? Ble usikker. Bytter ofte rundt. Orker ikke sjekke nå)

 

Om ungene hadde sultet så hadde nok dette blitt siste ting som ble solgt fra våpenskapene.

Mange gode minner.

 

No bells or whistles. Helt standard rifle. Går veldig bra. 
 

IMG_2572.jpeg.c35f107c940c0644ad520e6631084584.jpeg
 

IMG_2570.jpeg.23b3223123501ae5654c5f264873b615.jpeg

 

IMG_2569.jpeg.1fe7643ee9b3c36e3f2e02b7980352e9.jpeg

 

IMG_2568.jpeg.7bf65afd3e120d948c0e212b0a2cad3e.jpeg

 

IMG_2567.jpeg.0c11471ed327ab73a3344cd973658f9c.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
M67 skrev (På 14.1.2023 den 8.24):

En jeg jaktet med for 10-15 år siden hadde en meget pen No.1 i 50-110. Åttekantet løp, visstnok laget av løpet fra ei flymitraljøse som en eller annen bestefar hadde gjemt på låven siden krigen, eller noe i den stilen. Lurer på om det var Gujord som hadde bygd den.

 

K

 

Den tror jeg ble laget på børsemakerverkstedet til Gresvig i Stenersgata i Oslo ca 1980. Jeg hadde ekstrajobb der da jeg gikk på videregående skole.

Det var en ung børsemaker dengang, tror han het Lars til fornavn, som bygde en slik på fritiden. Husker han freste pipa 8-kantet. Det var ei "tynn" pipe fra fly.

Børsemakeren flyttet til USA, men jeg tror han kom tilbake til Norge noen år senere.

Han tok mesterprøven mens han og jeg jobbet hos Gresvig med Enerhaugen og Dankert Krohn som sensorer fra mesterlauget.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...