Jump to content

Recommended Posts

  • 6 months later...

Da har jeg i likhet med flere andre som har lest denne tråden skaffet meg en No1.

Tanken bak denne var i første rekke rev,bever og kråkefugl.

Så gikk flere runder i boksen og plutselig kom jeg over en hyggelig herre her inne som skulle selge en varmint

Med laminert skjefte og rustfritt stål i løp og kasse.

Kaliberet var 204 Ruger en patron som etter min mening kunne passe bra til overnevnte formål.

Børsa kom i hus idag og ble rimelig kjapt toppet med en meopta 3-12x56 m lys.

Innskutt momentant og er nå klar for første våkenatt etter mikkel....

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Denne tanken vet jeg har vært luftet tidligere. Det ble frarådet gjennomført av en børsemaker pga langt hanefall på denne typen rifle. Du har således bedre preisjonspotensiale i andre typer konstruksjoner.

 

Tja... De kan bli rimelig ok egentlig :mrgreen:

http://www.6mmbr.com/gunweek002.html

 

Mange fine slengere som har vært sendt avgårde med eviglang lukketid :D

Link to comment
Share on other sites

Ja surt dette me Ruger, ser ikke syn på hverken 375 eller 416Ruger,

Ble utviklet til små låskasser pga billig å produsere.

 

Slutt på di tidene du hadde Ruger M77 Mark 2 safari

I 375 H&H 416Rigby og 458Lott

 

Men godt de fikk tilbake 450-400 3" NE, tull å fjerne den i første omgang, etter så mye reklame å sammarbeid me Ruger å Hornady og jakt programmer som har brukt rifla.

 

Noen her inne som har Ruger No 1 i 450-400?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ruger No.1

Ris og ros! Har ervervet Ruger No.1 i kaliber 30-06. Etter en del jobb i forbindelse med presisjonen blev resultatet omtrent dette! Har hørt mye om våpenets nykker i den forbindelse. Legger ved et bilde fra siste tur på banen. Kommer tilbake senere med alt som er svakt med Rugeren og da særlig i forbindelse med mekanismen! Kula er: Lapua Scenar 167 grs. Kikkert: Leupold 2.5-8x

På min første tur med Rugeren på banen oppdaget jeg at våpenet gav unormalt høy hastighet med fabrikk ammo, målt med egen kronograf. Sjekket kammeret og konstaterte at det var feil brotsjet patronkammer fra fabrikk! Her var det absolutt ingen friflykkt etter standarden. Kula lå 1.5mm inn på bommene. Selvfølgelig var presisjonen elendig, 6-7cm spredning av 3 skudd på 100m. Bestemte meg for å lage egen ammo med kun startladning og sette kula 2mm dypere med 0.5mm friflykt. Klokket hastigheter på over 2700fps(skrekk og gru). Først nå fikk jeg brukbar presisjon og jeg bestemte meg for å beholde våpenet og sende den videre til børsemaker for å få brotsjet kammeret til en standard som garanterte bruk av fabrikkammo. I tillegg demonterte jeg ejektoren og tok ut treverk fra løpskanalen (forskjefte). Avtrekket er justerbart for stopper og vekt (se eldre manual) men husk å fjern "limet" først og det blir brukbart! Nå med egen ammo: Lapua Scenar 167grs. Vihtavouri N160/61.7grs. COL:85mm. 2820fps fikk jeg absolutt god presisjon med snitt på 16mm. Mitt våpen er tenkt brukt på Reinsjakt/Toppjakt. Det at ekstaktoren og ejektoren ikke tilfredsstiller kravet for jakt på farlig vilt, betyr derfor lite! Selv Bill Ruger advarte mot å bruke makt på systemet ved for eksempel patron som er klebet til kammeret. Ekstraktoren er konstruert for å vippe over rimen. Har ikke lyst til å overlade for å sjekke dette, men sauset inn kammeret med tjukk olje som medførte at ejektoren ikke klarte å føre hylse godt klar av kammeret. Patronen ble pirket ut for hånd. "Farlig" jakt krever et system som garanterer positiv utkast. Tross alt har jeg bestemt meg for å glede meg over å eie en Ruger No.1 og kan nesten ikke vente med å skyte ut pipa og bytte til kaliber 6.5-06. Det finnes løsninger ute på nettet til bedre og stabil presisjon.http://varminthuntinginternational.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank. Har prøvd en av dem uten å lykkes så foreløpig satser jeg på det jeg har! MPIStocks i USA leverer glassfiber/kevlar skjefter til Rugeren.http://www.mpistocks.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Etter en tids bruk i forbindelse med test av rifla fikk jeg problemer med ejektoren! Den faktisk låste/kilte seg fast. Ejektor enheten slår opp i løpet under bruk og lager kutt i stålet. Ved bruk blir de 2-kuttene dypere. Har midlertidig lagt inn en "avstands-kloss" ca 0.9mm i ejektor-huset slik at ejektor-enheten ikke slår opp i pipen. Håper bare det finnes en kompetent børsemaker som kan finne en god og varig løsning for meg til slutt! Ejektoren kaster ut hylsene flott og jeg kan faktisk stramme fjæren hardere!Alaska Arms har egne kikkertmontasjer av typen Quick Detach med hendel til Ruger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har Ruger No 1 i 450-400?

 

Skal få innvilget en søknad i midten av februar,- blir bestilt av Søilen etterpå ! Håper alt går i boks, min første/lille bigbore :mrgreen:

 

En liten gjennomgang av rifla her: Link

 

 

Hei!

 

Kansje du skulle prøve her heller: http://www.huntershouse.dk/ der koster den 7860,-dkr. å det er billi det!

 

Har en Nr.1 på gang i 7mm rem mag, kjøpes brukt her i Norge, hvis jeg skulle kjøpt nytt ville jag ha gåt for HH.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Har kjøpt meg en NO1 i kaliber 7mm RM, 1B produsert i 1981, har så vitt testa den med en ladning 150 grs, Sierra HPBTM, satt 0.5 mm fra bommer. Presisjonen var ikke helt super ca. 40 mm på 100 meter. Har i dag "frilagt" løpet i framstokk, lagt en liten skive for å lage litt press mellom løp å framstokk "hanger" (har ikke testa etter det). Men hvorfor er det noen som anbefaler og ta vekk fjer fra ejektor, kan det hjelpe på presisjon? Kansje man skulle prøve å redusere friflukt til 0.2 mm eller at den akkurat tangerer?

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så meget med ny Ruger No.1 rifle i Kal 7mmRem. Jeg måtte fjerne ejektor enheten, fordi den kilte seg fast i det kuttet den lagde på undersiden av løpet(fjæren er djevelsk skarp). Mitt våpen fikk bedre og mer symmetrisk skuddbilde uten enheten som presset mot løpet. Vet ikke om det påvirket svingningene i pipen eller hvorfor, men resultatet ble jo bra! Selv kan du teste rifla med og uten, når du har funnet ammo som går godt! Skal levere våpenet til service for å montere en eller annen greie- ifm problemet med ejektorenheten, slik at dette ikke skjer! Blir selvfølgelig å teste våpenet etter utbedringen. Regner med at du testskyter forskjellige ladinger med samme krutt og kule! Hva er din testpatron COL?. 5@100m på 50 mm er rimelig bra til jakt. I USA bruker de gummiskive ifm forskjefte,fordi pipen ligger på skjeftetuppen, men jeg fikk best presisjon uten(pipen frittliggende). Har testen mitt våpen, kal 30-06 på nytt med Zeiss 4.5-14x og fikk bekreftet våpenets presisjon. Avtrekket er et tema, men til jakt er det- Ok! Test skyter alltid med et godt grep om forskjefte ved skjefteskruen og med hånden stødig på en sandsekk. NB! Opptre meget forsiktig med justering av friflykten! Selv er jeg ytterst varsom (høyt trykk) og sjekker hylsene nøye i tillegg til bruk av kronograf. Kepplinger har avtrekk til Rugeren:http://www.brownells.com

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for gratuasjoner! COL maks er 84.3 med Sierra 150 grs. (da ligger kula mot bommene), den ble så ladda til 83.8 med 0.5 mm friflukt. Krutt 66,0 grs. Norma MRP. Har ikke cronografert eller variert krutt mengde. Min oppfatning er at COL er den variabelen som mest påvirker presisjon, en noen kruttkorn hit eller dit. Trykktegn må man jo hele tiden følge med. Fjerningen av fjer på ejektor skal visstnok gjøre at hylsa ligger ligger mere "likt" i kammeret mellom hvert skudd, altså at ejektor ikke "presser" på siden av hylsa, tror ikke det har med pipe svigninger å gjøre. Avtrekket er helt ok til jakt bruk, litt langt men elles ok. Kunne jo tenkt men en Kepplinger men Brownels vil jo ikke sende varer hit til Norge med verdi over 100$, må jo gå ann å finne avtrekket i Europa det kommer jo herifra, har prøvd å leite men finner ingen leverandør. Ellers treffer tommhylsa, når den er på tur utt av laddeport toppen av sikringsfløy, må demontere denne å slipe litt av denne. Er elleres fornøyd med rifla, kort og stutt, som eieren, men smidig :lol:

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Normalt finner jeg først en moderat lading som går godt, før jeg justerer friflykten og aldri til bommene! Om det er nødvendig å øke hastigheten fordi jeg setter kula lenger ut, skjer det gradvis og kun dersom presisjonen blir bedre. Min Rifle med "short shroud" gav dårlig presisjon fordi kula lå på bommene med standard COL,først etter at kammeret blev brosjet til SAAMI fikk jeg gode samlinger! Nonchalanse med ladedata og hylser er en dårlig ide hvis du ønsker presisjon.

Prøv Børsemaker/forhandler Kepplinger i Østerrike. Han er gammel mann, så hvem vet hvor lenge kan er aktiv! Personen bak Canjar avtrekket døde 2007 og ingen overtok produksjonen.

All import fra USA bør gå via privat fortolling feks JetCarrier(Magnum.no) Da får du en US adresse som gjeldene! Ring JetCarrier i Norge for info. Venter spent på rapport og bilder fra neste testskyting du gjør!

Link to comment
Share on other sites

For ordes skyld kan jeg pressiere at jeg ikke driver med følgende: Nonchalanse med ladedata og hylser er en dårlig ide hvis du ønsker presisjon.

Har sent en mail til Kepplinger i Østerike, får se om de svarer. Ellers har hvis dette firmet ok avtrekk: http://www.jardinc.com/index.php?option ... &Itemid=14

 

Har Jetcarrier konto, men de er ikke så glad i våpendeler, men man kan jo høre med de. Ellers er jo kansje en lettere hammer noe å tenke på.

Skal raportere etter neste skyting.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Har nå testet min Ruger No.1 i Kal 30-06 Sprg med ejektorenheten montert,men med avstandsklossen slik at enheten ikke berører løpet. Det er altså ca 0,9 mm klaring. Været er bedre og temperaturen stiger og det er kanskje på tide å redusere max ladingene! Men jeg syntes at skudd samlingene var svært akseptable tatt i betraktning at det er en jaktrifle vi har med å gjøre. Snittet ligger fortsatt på ca 15 mm og er rimelig symmetriske. Tillater meg å legge ved et bilde av en av dem! Konklusjonen må jo være at ejektorenheten ikke skal ligge direkte mot løpet???? Riflen er tatt rett ut fra esken og justert avtrekket, brosjet kammeret til SAAMI(reklamasjon) og fjernet treverk i forskjefte slik at pipen ligger fritt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var å testa NO1. i dag i 7mm rem mag. Har frilagt løpet fra fortre, samt lagt "litt" press mellom løpet og feste for fortre (bare en midlertidig løsning) skal få gjenget inn en liten sett skrue med tiden. Første 3 skudd etter mod. ca 10mm, de 2 neste, 3 skuds serier ca. 15 mm, :shock: meget bra. Uten treffpukts forandring fra forige innskyting. Litt rart synes jeg fordi jeg har lagt press mellom løp og feste til fortre. Men er allt i allt meget fornøyd med rifla, neste blir mod av sikkrings "fløy, knapp" da tomhylsa tar i toppen av denne når ejektoren hiver hylsa utt av kammer. Avtekket er litt langt men ellers ok, vet ikke om jeg har avtrekk med 3 juster skruer eller bare 2 stk, må sjekke dette. Er det noen som vet hvilket årstall ruger slutta med avtekk med 3 juster skruer?

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med resultatet. :D Det er alltid spennende rundt Ruger No.1 sin presisjon!Enig med deg at original avtrekket til Rugeren er krevende til presisjon skyting! Skal straks jeg får tid,se om det er mulig å "glatte" avtrekket på min rifle!

Link to comment
Share on other sites

Får melde meg på her jeg og. Har en forkjærlighet for Ruger, og har en No 1. Det er en gammel sak fra 1976. Kjenner hele historien til rifla, og han som opprinnelig kjøpte den. Det er en Light Sporter, opprinnelig i 30-06, nyere løp i 270 Win. Den er for tida hos bøssemaker for å gjenge til lyddemper. Ikke særlig estetisk, men med tanke på egen og bikkja sin hørsel.........

Har tidligere også hatt en i 375 HH. Selvfølgelig angrer man på alle rifler man har solgt. Akkurat nå er jeg der at jeg tenker jeg burde beholdt den, og evt byttet løp. Men, men. Får se om det kan bli en No 1 til senere.......

Presisjonsmessig synes jeg ikke de er verre å få til enn andre rifler. Litt beddemasse, og en justering av avtrekket, så er du der. At det bare er ett skudd har aldri plaget meg, og når du får en kortere rifle med en dønn solid konstruksjon i tillegg, er valget enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer bilde av min Ruger No.1 Light Sporter i kaliber 30-06 Sprg, fra siste tur på banen. Fortsatt brukbare 3 skudd samlinger(jakt) på 100 meter! Lapua Scenar 167grs med Vihtavouri N160/61.7grs. Kikkerten justert 2 klikk til høyre for nedre blink. Testet med ejektor-enheten montert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Hei gutter og jenter, vil dere være med å lage en tråd om Ruger No1. rifler :?:

Tenker meg bilder, erfaringer, "custom-jobber", hva riflene brukes til, bilder, smarte løsninger, flinke "våpenfiklere", spørsmål og svar, drømmer og bilder :!:

 

Går å venter som en unge på "grovrifla" mi :P

Vår kjære Harald Viken på Bagn setter fresen i godsakene når som helst nå :!: Han har nesten lovet og være færdig til 1. juni. :!:

En 243win går i graven å skal gjennoppstå som kal. 50-110WCF. 28" åttekanta pipe med kornfot fremme, skursadel bak, remmfeste og Leupold QR baser frest ut av pipeemnet. Ragnar Hansens nedsenkede sikringsfløy, "letta" hane, strammere slagfjær og Viken lager ny avtrekker og skifter alle tverpinner i avtrekket. Han setter også på en Packmayer 1" kolbekappe. Alt stål glassblåses og blåneres. Kikkert blir min 1,5-6x 42 Victory med komp.

Har arvet en 70år gammel hvalbjørk kubbe etter bestefar. Går med planer om å få noen til å lage en ny stokk til rugeren' av den. Noen som har tips om hvem som kan hjelpe :?:

 

lover å legge ut bilder når rifla kommer i hus og jeg fatter hvordan jeg skal laste opp bildene :oops:

 

Eier av 2 stk Ruger 1 stk nr 1 i 223, ( vekt 4377 gram med Ruger montasjer og Swarovski 2,5 - 10 x 42 ) kaliber blir nok endret etter hvert, Skjøt råbukk med den i høst, helt ok! Den andre børsa som visst nok skal være verdt mer i USA, er nr 3 i 22 Hornet ( 3375 gram kun med åpne siktemidler ). Denne børsa ( 22 Hornet ) har jeg ikke skutt med, men etter en konvertering til 6 mm BR og ny stokk og fortre så skjer det. På den så havner det en Swarovski 6 - 18 x 50 med BR retikkel ( tiltenkt skogsfugel på topp og litt annen morro skyting på litt lengre hold ( kikerten veier ca 600 gram med 1 " rør, lettere enn jeg trodde. Blir kanskje ferdig i løpet av 2015, koster litt, har spurt lokal børsemaker men ikke fått svar på jobb enda ). Har tidligere sett at Brownells fører slakkere slagfjær, Midway USA har også en Moyers justerbar avtrekker ( se http://www.realguns.com" target="_blank" target="_blank for beskrivelse av montasje ). Pokker så synd at Midway har sluttet å selge til Europa, så det må løses på annet vis. Lettere hane finns også, litt usikker nå hver som har. Kanskje noen som vet?

 

Vedr. løpsvekt med ulike kalibere så har jeg også fundert litt over det. Veldig mye løp nært låskassa, burde være mulig å få fjerne noe av dette med en fluting eller annen løsning, om det nå har noe for seg. At børsa veier en god del i hvertfall tilfelle. Er ikke noe flink med å legge inn bilder, men skal nok få hjelp med det etter hvert.

 

Kommentarer og spørsmål mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det jammen bestilt enda en Ruger no1 :D Har lenge gått å siklet på helstokk varianten.Etter litt mailing med Hunters house ble det bestilt en i kal 7x57 med 51 cm løp.Da jeg bestilte den fra hunter House i København,tar det 6-8 uker i påvente av utførsel tilatelse.Den som venter på no godt.......... :mrgreen:http://huntershouse.dk/kat582-No.1-riffel/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Skal nok få lagt ut bilder når rifla er i hus. :wink: Har fått i hus diesett og hylser.Er også i markedet etter en kikkert til den.Vil ha en med litt klassisk look.Har lurt litt på en Meopta artmis 6x42,noen som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Lørdag for 11 dager siden fikk jeg hånd på min drømmebørse.

En #1 Light Sporter ombygd til 6,5x55, custom skjeftetre, ombygd og tunet trigger etc.

 

Dagen etter vant jeg en auksjon på Jakt & Friluft på en Leupold FX-II Ultralight 2,5x20mm.

I mine øyne perfekt optikk for denne børsa til mitt bruk.

 

Sitter da med en ultralett børse for bratte lier og lange turer, med mer enn nok forstørrelse for mitt bruk og et "universalt kaliber" som kan brukes på alt.

 

Var på skytebanen forrige fredag og fikk grov-innstilt siktet først gjennom løpet.

 

Fant frem 3 stk Norma Jaktmatch.

 

Gleden var stor da jeg gikk frem til 100m skiva og fant alle 3 skuddene på mindre omkrets enn en 5-krone :-)

 

Denne kommer ALDRI til å forlate mitt våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

martinj:Vurderer sterkt et sånn Leupold vx3 sikte,ser smekkert ut.Skal se nermere på det som er hakket større,altså 2,5-8.Har en Leupold vx3 på min no1b rustfri,fornøyd med dette.Har en sånn billig Vortex 2-7 på no1 tropical,også et veldig bra sikte i forhold til pris.Men dette blir veldig klumpete i okular enden.http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... 131803.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Løfter denne fine tråden. Eg har som sagt ein No.1 i 7mmRM. Men har vel planer om noko grøvre. Men eg ser ikkje for meg noko Afrikatur med det første. Så eg slites mellom 375H&H, 416 REM eller kanskje 9,4-74. Er det noen med erfaringer på dei grøvre kaliberene? Har vel ikkje noen særlig erfaring med anna enn 30-06, sjølv om eg har prøvd litt forskjelligt.

 

Jeg som svarer deg hadde en Ruger nr 1 i 375 H&H mag i ca 20 år, ble nok mest brukt på banen, men var med på elgjakt uten at det ble noe vilt av det slaget, et rådyr kom i hvertfall i veien for den. Jeg har gjennom min ladekarriere på ( 40 år ) ladd alt av ammo selv, untatt 22 l.r. og hagle ammo. Til 375 brukte jeg 300 grain Hornady round nose med 80 grain Norma 204. 84 grain var visst full lading som ikke var særlig behagelig. 80 grain var derimot helt grei. Ved et tilfelle skjøt jeg sammen med eldre kar, hvor han skjøt med en Engelsk enkeltskudd børse i cal 22 l.r.. I følge han skjøt jeg minst like bra som han uten anlegg. Tror grøvre kaliber har lett for å gå bra, så var det å holde i dette i ro. Jeg var ikke skuddredd på tross av mine 70 kg fordelt på 170 cm. Noe jeg merket etter hvert som hadde jeg skjøt 20 skudd etter hverandre med fulle ladinger, var en krypende hodepine. Ikke noe farlig, men slik var det. Solgte våpenet for ca 5 år siden da jeg hadde fått artrose i høyre skulder, da var det ikke noe morro å skyte med såpass med rekyl. Det gav like mye smerter som en god arbeidsøkt gav.

 

Nå i det senere har jeg to stk av dette slaget, en nr 1 i 223, og en nr 3 i 22 hornet som skal bygges om til 6 mm BR. Den i 223 med demper og Swarovski kikert vurderes for salg ( selges gjerne uten kikert ), event. bytte. Kan være på jakt etter en Sako vixen, også låskasse ( gjerne enkeltskudd )/rep. objekt . Send en pm om interesse, våpenet fremtrer som nytt, og har ikke gått mange skuddene. Går også meget godt med 50 og 55 grain kuler.

Link to comment
Share on other sites

Her er min Ruger #1. Kaliber 6,5x55. Sikkert litt kjedelig kaliber for noen :lol: . Kikkertsikte er en Docter 2,5-10 med lys, ny i år :winke1: . Har skutt 2 elger med den, med åpne sikter. Skal bli godbørsa på rådyrjakta :mrgreen:.

 

normal_Ruger1-3.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott børse du har der 8) .Vurderte sterkt ei samme kaliber som lå ute på finn for en stund siden.Men jeg var for treg,så det var en annen heldig person som fikk den.Så da ble det til at jeg bestilte en ny en i 7x57mauser.Ikke riktig så kurant kaliber her på berget,men lader selv så det går greit.

Link to comment
Share on other sites

Flott børse du har der 8) .Vurderte sterkt ei samme kaliber som lå ute på finn for en stund siden.Men jeg var for treg,så det var en annen heldig person som fikk den.Så da ble det til at jeg bestilte en ny en i 7x57mauser.Ikke riktig så kurant kaliber her på berget,men lader selv så det går greit.

Og den heldige personen var meg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...