Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Noen som vet hvor mye en No.1 i 416Ruger koster?

vurderer og bruke ammo typen Hornady Dangerous Game 416 noen som vet hva en boks av 20 koster? eller pr kule?

vurderer denne riflen forde jeg ser du kan jakte alt på planeten noe jeg trenger og at denne er rimelig solid

også har jeg sett denne som vist ovenfor at du får den i Stainless stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har lenge gått å siklet på ruger no 1. Vurderte å kjøpe en brukt i 375 H&H, men kom frem til at det gjerne ville ha blitt litt for grovt til mitt bruk.

 

Har over en lengre periode nå fantasert om en no 1. i kaliberet 9,3x74R til smygjakt på hjort.

 

Det jeg lurer på da er om noen vet hvem som tar inn ruger no 1. til norge? Regner med at dette våpenet må bestilles igjennom en leverandør?

Vet noen hvor mye dette vil komme på?

 

Må si at jeg blir småsjalu når jeg ser bildene som er lagt ut av ruger no 1. eiere her på forumet, dette er skikkelig fine jaktvåpen! håper jeg blir eier selv en dag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er redd det muligens blir litt overkill for hjortejakt, dyrene trenger ikke å drepes mer enn en gang. Men må si at det hadde vært et tøft kaliber å hatt.

 

Kan jeg få spørre om hvor mye du måtte ut med for din ruger? kjøpte du en ny eller brukt?

Link to comment
Share on other sites

Har lenge gått å siklet på ruger no 1. Vurderte å kjøpe en brukt i 375 H&H, men kom frem til at det gjerne ville ha blitt litt for grovt til mitt bruk.

 

Har over en lengre periode nå fantasert om en no 1. i kaliberet 9,3x74R til smygjakt på hjort.

 

Det jeg lurer på da er om noen vet hvem som tar inn ruger no 1. til norge? Regner med at dette våpenet må bestilles igjennom en leverandør?

Vet noen hvor mye dette vil komme på?

 

Må si at jeg blir småsjalu når jeg ser bildene som er lagt ut av ruger no 1. eiere her på forumet, dette er skikkelig fine jaktvåpen! håper jeg blir eier selv en dag :mrgreen:

 

Våpen søylen i bergen tar inn ruger nr 1. Lite på hjemme sidene dem om de i det heletatt har noen der men masse i butikk så ring eller mail de :wink:

 

Jeg kjøpte min i rustfri/grå laminat i 45/70 og fikk god pris langt under veiledene(ukurant kaliber og utføring kanskje :roll: ) og rask levering ambefales.

 

Og jeg er veldig glad i min. den selges nok ikke med det første for å si det slik...Er nok mange andre våpen som må gå før den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg få spørre om hvor mye du måtte ut med for din ruger? kjøpte du en ny eller brukt?

 

Jeg kjøpte den for xxxx; fra jakt og friluft i fjor. Helt strøken.

Lader den ned til 45-70 nivå og er ment for hjort osv. Store kuler som holder sammen og lager fine hull er aldri feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Store kuler som holder sammen og lager fine hull er aldri feil"

 

Det skulle direktoratet også fått med seg :wink:

 

Forøvrig så kjøpte jeg en gang en nr.1 i 45/70 (med d... lekker stokk), og med 405 bly/mantel - gikk den "høl i høl".

 

Men et skudd - var selvsagt ikke nok :roll: - så den ble solgt (som minst 50 andre gode jaktvåpen jeg har hatt :twisted::roll: )

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar! :D

 

375 er nok finfint til hjorten hvis du tar deg litt tid til å lade ja. Men slik jeg forstår det er den hakket over 9,3x74R som jeg har sett på. Kulene er gjerne i samme vektklasse men de har lavere hastighet noe som gir fine hull :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt. Jeg har lenge sett på Ruger nr. 1 , og grublet , grublet. Har lyst på ei slik. Men en ting jeg har "hørt/lest" er at Ruger nr. 1 er sær og vanskelig når det gjelder presisjon. Stemmer dette? Jeg er ingen tålmodig person desverre , så dette er viktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsgrunnlaget i ei slik børse er vel i utgangspunktet bedre enn for ei boltrifle. Ingen svakheter i låskasse og låseklakker i hopetall som ligger an i hytt og pine :roll: Kvaliteten på original løpene er vel ikke opp mot matchgrade, men de børsene jeg har skutt med samler helt upåklagelig. Har riktignok bare erfaring fra en 22-250, 6,5x284, en 375 H&H, en 416 rem mag og to 416 rigby, men ihvertfall eksisterer ingen skepsis i forhold til presisjon i disse rett fra esken. Min 416 rigby samler rundt 18mm på 100m, og det varierer veldig lite hvilken kule jeg lader med. Riktignok 15cm høydeforskjell med 325grs barnes x i forhold til 400grs A-frame og hornady RN men det må man regne med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ja det vil det dersom du monterer den langt nok framme. Altså midt på løpet og ikke der som den normalt skal stå.

Jeg tenkte der i orignale montasjer der kikkerten normalt skal stå, men dytte den sa langt frem som mulig. Da blir øyeavstanden knappe 20 cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Er det noen som vet om det finnes en Ruger No.1 i kaliber .450/.400 NE her i Norge? Jeg var å så på en Ruger No.1 her om dagen og lysten ble ikke mindre. Denne patronen er jo en svært så klassisk storviltpatron fra tidlig 1900 tallet og finnes oftest bare i DYRE dobbeltrifler. Nå er det ikke lenge siden også Ruger No.1 kom i dette kaliberet, og da jeg fant ut det ble det brått spennende! Det er jo en billig inngang til ei rifle med denne patronen og børsa i seg selv er også veldig fin.

 

Spørsmålet jeg er litt spent på er dette med rekyl, noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Helgen kom brått og brutalt :D

 

Det fulgte med 60 skudd hjemme ladet ammunisjon.

Ammunisjon er ladet med 300 grain Hornady interlock fylt med 80 grain 160 Withavory.

Rifla er nå døpt til "mitt lille esel" :D , bakkappa er som på en gammel Sako hard som stål :lol:

 

Men resultatet ble som følger med en Leupold 1,5-5x20 satt på 3x

2 lave for innskyting, deretter 3 på rappen.

 

normal_Photo_mars_25%2C_21_05_54.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

Nå har jeg endelig fått meg Ruger no1, og jeg synes den er så fin at jeg legger inn noen bilder her. Det er en 1a i .270 Winchester med Leupold vx2 2-7. Den kikkerten er, etter min mening, perfekt til rifla på grunn av øyeavstanden som er optill 12 cm, mindre på høyeste forstørelse.

 

2mmtgdz.jpg

2pt9hjd.jpg

316rtie.jpg

2vkgdgl.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei alle sammen,

Er det noen som har en Ruger No.1 i 458Win, som holder til på Østlandsområdet? Jeg går å funderer på å kjøpe en i 450/400NE, men siden jeg ikke tror det finnes noen slike her i landet, så er nok 458Win den med nærmeste rekylnivå vil jeg tro. Har hørt både det ene og det andre om Ruger No.1 i grove kalibere, så det beste er nok å teste selv. Som dere skjønner, jeg etterlyser derfor en med denne rifla, så jeg kunne fått prøve noen skudd. Betaler selvfølgelig ammunisjonskostnaden.

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg skrev ukklart. Det vil ikke være noe problem å få bestil ei ny rifle i 450/400NE, saken er bare den at jeg ønsker å teste en No.1 i et litt kraftigere kaliber før jeg bestiller. Har hørt skrekkhistorier om rekylen i disse børsene. Jeg jakter elg med en 375H&H, og den er helt fin å skyte med, så jeg tror det bør gå fint. Men, moro å prøve også da!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...