Jump to content

Vilt kjøle(skap)


madped

Recommended Posts

Hei!

Har lenge erget meg over manglende kontroll på nedkjøling/mørning av vilt da det til tider er svært varierende temperaturer i garasjen, spesielt tidlig i sesongen.

 

Det er nok garantert noen her inne som har funnet en løsning på dette som ikke ruinerer familieøkonomien..

 

Idé myldringen min har resultert i følgende så langt:

- Kjøleskap i full lengde med ett stag i toppen og ekstra ventilering?

- Brusskap med lignende løsning som over.

- Håpet om en billig "gjør det selv kjøle".

 

Noen som har tips? 🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Det aller enkleste (og billigste) er nok om du får tak i et brukt "colaskap". Det bør duge greit om du ikke har for store mengder kjøtt/vilt, som du da kan legge direkte på hyllene. Jeg hadde samme utfordringen, men løste den ved å bygge et lite kjølerom (krever plass, og er ikke så billig!). Vi har for øvrig en egen tråd om dette.

 

Men så sant det ikke er veldig varmt og fuktig (typisk augustvær) må jeg si jeg foretrekker å henge i garasjen, med en passende nettingpose over for å holde fluene unna. Det går fint når døgnmiddeltemperaturen kommer under 15 grader, men mørningstiden blir jo kort. Du må også følge godt med ved å se og lukte på viltet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Riktignok ikke i kategorien «billig løsning», men du få kjøpt egne skap for dette.

Jeg vurderer et slikt rett som det er, men foreløpig har det blitt med tanken. Disse tankene dukker som oftest opp når det er for varmt, eller for kaldt til å henge slaktet i garasjen.

 

Våpenloftet/Jaktia Førde mener jeg kan skaffe slike. Jeg antar at @hjortefot.com kan bidra med erfaringer ang bruk/anskaffelse av slike skap.

 

Shit, nå fikk jeg lyst på et slikt skap igjen…….

Link to comment
Share on other sites

Der står det og venter på at det skal bli august. 

Når jeg kommer fra jakt er det like ofte over som under 20 grader så det var en nødvendig investering etter at jeg flyttet så langt at jeg ikke kunne bruke foreldrenes kjølerom lenger.

500 kr.

PXL_20240223_111141260.jpg

Link to comment
Share on other sites

Før jeg bygde kjølerom så brukte jeg et såkalt kjølehjørne. Dette fant jeg på finn og endte opp med å få det gratis. En bør ta høyde for at en vil trenge en vifte for luftsirkulasjon og huske at kondenseren i kjøleskapet vil trekke ut så mye fuktighet at den til slutt vil renne over. Greit å lage en drenering slik at en slipper å få vann på gulvet.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, madped said:

Hei!

Har lenge erget meg over manglende kontroll på nedkjøling/mørning av vilt da det til tider er svært varierende temperaturer i garasjen, spesielt tidlig i sesongen.

 

Det er nok garantert noen her inne som har funnet en løsning på dette som ikke ruinerer familieøkonomien..

 

Rett i fryseren så fort som mulig er min løsning. Jeg har kjørt bort nok bedervet kjøtt i mitt liv. Bruker heller litt god tid på tining og mørning når jeg tar kjøttet opp igjen. Evt. en runde marinade. Mange som prater om mørt kjøtt, for deretter å steike det sønder og sammen. Mørning er bra om det gjøres riktig, men etter min erfaring er det sjelden tilfelle. 

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (39 minutter siden):

Om i hele tatt mulig ? 

Nei, absolutt ikke! Hvis du hiver kjøttet i fryseren før døds-stivheten (rigor mortis) har sluppet taket er det stor sjanse for at kjøttet er ødelagt (for alltid).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nettopp, og da må man trylle med marinader, og evt. banking for å få det tyggbart (med forbehold mtp stykkning, og alder) . Blir vel bare et protein som nutildags kalles umami, men uten særpreg. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Nå kommer jeg kanskje til å dra denne litt langt,  men 16 grader august vær x 3 dager, nesten så slaktet er udelikat eller rett og slett udelikat da for du det møreste biffkjøttet av vilt. Husk vilt er magert kjøtt, om det er en magott ellet to i skudd hullet spiller ingen rolle. Det er ikke det du spiser. De store musklene som flatbiff, mørbrad, entrecote og ytrefilet er helt fantastise, indrefilet kan spises med en gang. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Sølvrev said:

Det aller enkleste (og billigste) er nok om du får tak i et brukt "colaskap". Det bør duge greit om du ikke har for store mengder kjøtt/vilt, som du da kan legge direkte på hyllene. Jeg hadde samme utfordringen, men løste den ved å bygge et lite kjølerom (krever plass, og er ikke så billig!). Vi har for øvrig en egen tråd om dette.

 

Men så sant det ikke er veldig varmt og fuktig (typisk augustvær) må jeg si jeg foretrekker å henge i garasjen, med en passende nettingpose over for å holde fluene unna. Det går fint når døgnmiddeltemperaturen kommer under 15 grader, men mørningstiden blir jo kort. Du må også følge godt med ved å se og lukte på viltet.

Da antar jeg du stykker opp kjøttet med en gang etter det er flådd å lar deg oppnå x antall døgngrader der?

 

I fjord ved bukkejakta var det 25 grader og mildt sagt ikke ideelt.. Det er utrulig irriterende å risikere å få forringet kvalitet på det vi planlegger og strever sånn etter hele året bortimot 😅

 

Det billigste alternativet er nok det som blir nevnt over, men det hadde vært herlig å hengt opp hele dyret..  

 

Får følge godt med på finn å se om noen skal kvitte seg med ett kjølehjørne eller noe i tillegg til å få ordnet ett ekstra kjøleskap, fortrinnsvis "cola-skap"

Link to comment
Share on other sites

madped skrev (9 timer siden):

Da antar jeg du stykker opp kjøttet med en gang etter det er flådd å lar deg oppnå x antall døgngrader der?

Jepp, større vilt må grovparteres. Men mener å ha lest et sted (Kammeret?) om en som hadde laget en anordning slik at han kunne henge hele rådyr i et colaskap. Ellers er jeg enig med @moviken, er temperaturen rundt 15 grader henger jeg gjerne dyret i garasjen. Det viktigste, uansett temp, er at det henger luftig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...