Jump to content

Lapua 123 grain FMJ .308


Vaquero

Recommended Posts

Denne kula har jeg sverget til i flere år, endelig etter over ca.2 år har importøren fått kula inn til Norge igjen:

Jeg skyter for det meste ut til 100 meter og noen få ganger på lengre hold. Med .308 Win. skyter jeg som regel med div. match kuler i vektklassen 155 - 168 grain. Likevel har jeg skutt en del med denne lettvekteren fra Lapua, 123 grain. Jeg har ikke målt spredningen nøye, men på en god dag kan jeg lappe skiva med et par klistrelapper, ikke dårlig til å være meg med en KV59 med originaldiopter. 

Helst bruker jeg disse kulene til min MAS-36 i kaliber 7,5x54 MAS. MAS-36 kan være litt kresen på kulevekter, rifla har en riflestigning  på 10,5. Originalt har 7,5x54 MAS en 139 grain kule. Fabrikkpatron og mine hjemmeladninger gir omtrent samme v/0 790 -820 m/s. Har jeg maks godt lys på en god dag med fine kontraster på skiva kan jeg klare samlinger på ca.5 cm. Her snakker vi om grove sikter til en gammel infanteririfle.

En bekjent av meg for mange år siden brukte denne kula i .308 Win. til benkeskyting, han satte den gangen Nordisk rekord, husker ikke millimeterne , men den var under 10 mm. Nordisk var den gangen avholdt i Sverige. Åpenbart en kule med potensiale til toppjakt eller jaktfelt.

DSC06677.JPG

 

.308 Winchester til venstre og 7,5x54 MAS til høyre.

DSC06678.JPG

 

Mas-36 a.jpg

Jeg bruker ofte eldre infanteririfler til mengdetrening, det handler om å ha det gøy etter min smak. Denne har passert 4000 skudd.

 

mas-36 patr.task..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lapua 123 grs FMJ er min favoritt i .30-06 til trening og småvilt. Her er 7 skudd på 100 m fra to forskjellige rifler (tror jeg hadde litt slomsete avtrekk på den til venstre). Jeg lader med 52/53 grs Norma 202/Vihtavuori N140, col 78,1 mm, og får utgangshastighet rundt 880 m/s med 57 cm pipe. Skulle gjerne hatt ned hastigheten litt mht. småviltjakt, men 51,7 grs N140 er startladning iht. Vvs ladetabell så det er kanskje ikke så mye å hente. Noen utpreget langholdskule er den nok ikke.

 

Lapua123.jpg.d4751d1335387a6819e1702d82e182da.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne finske 123 grain Lapua (8 gram) S374 minner meg mye om den kula som sitter i deres S.309 militærpatron 7,62x39:

Jeg har dessverre ikke en original finsk VPT patron som jeg kan demontere, men denne S.309 har en 8 gram kule som ser så og si helt lik ut. Jeg har et bilde av denne, vil ikke distribuere bilde av hensyn til opphavsrett. Finnene har som kjent sine armerifler VALMET M76 og M78, en senere modell SAKO M90. Alle i kaliber 7,62x39 (M90 er i dag helst i kaliber 5,56x45 NATO). Typisk for std.M43 patroner er 8 grams kuler med butt bakende, andre kulevarianter florerer. 

 

Den skutte kula i 121 grain biter hardt på magneten, de tre tomhylsene og denne utskutte kula har jeg fått av en norsk offiserer som har plukket opp objektene på en slagmark i Angola for mange år siden. Lager man en FMJ kule med blykjerne i kaliber .308 - 310" blir det ikke så mange designmuligheter.

DSC06681.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Hmm, jeg har noen esker av det-kansje på tide å teste de?

Jeg målte maks patronlengde til 68,0 mm. i min .308. Jeg satte C.O.L. til 66,0 mm. I en tung KV59 med 70 cm. pipe blir det nesten ingen rekyl. (Nå er jo ikke jeg en rekylvegrer, men greit om sommeren i lett antrekk.) Jeg ser at Landrø ikke har Cutting Edge varianten inne, greit å ha i minne at disse gnager godt av gummien på elektroniske skiver. Kan være greit å vise litt hensyn, derimot på pappskiver får man noen fantastiske pene hull. 

DSC01120.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (28 minutter siden):

Fristende å prøve samme kombinasjon i min KV59 til våren også.

 

Du som har så fin kikkert på din vil sikker skyte bedre samlinger enn meg med bare originaldiopter. Ellers, er du fornøyd med din? Jeg skal prøve litt kontakt med min bekjente som har denne kikkerten, han bruker ikke rifla lenger, så jeg vil tilby meg å kjøpe kikkerten. Jeg kan tvinge meg til å skyte litt rex med denne kikkerten.

KV59 optik.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...