Jump to content

Tips til 338 Laupa Magnum rifle?


Nicolai Heim

Recommended Posts

Hei,

Er ute etter en rifle til langholdsskyting og evt. elgjakt. Gjør ikke noe om rifla veier mye. Har en fin rig i 6,5x55 også hvor jeg ønsker lavere vekt.

Har sett på følgende foreløpig:

- Sako TGR M10

- Barrett Mrad

- Ruger Precision Rifle

 

Noen som har testet disse og har anbefalninger? Mest lyst på Sako eller Barret, mens Rugern har en mye bedre pris. Noen som har testet disse? Noen alternativer? Ønsker ikke annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Se på AIAXMC før du bestemmer deg. Jeg har prøvd alle. 

 

AI, Sako og Barrett koker ned til smak og synsing, selv om det kan argumenteres at Sako og AI har hatt færre problemer med avtrekk særlig, og Barrett har vel også hatt noe surr med enkelte piper som ikke har gått slik folk vil. Jeg har ikke hørt det med AI eller Sako. 

Min personlige vurdering er at AI og Sako ligger et lite knepp foran Barrett kvalitetsmessig - iallefall "følt" kvalitet. MRAD funker som bare det, og alle Barrett riflene er jo mye mer presise enn de ser ut til... 

Rugeren er i en helt annen kvalitetsklasse, og er ikke i nærheten av den kvalitetsfølelsen de andre gir. Avtrekkene er røffere, og pipene grovere inni, alt er grovere - alt er "typisk Ruger". Men de kan være like presise.

 

Min AI er i 338LM. Skulle jeg velge om igjen, eller om jeg noengang skyter ut løpet (det er konstant 260-pipa som står i, mest pga at 338-kuler knapt er i salg for tida) så er 300NM mitt førstevalg. Ikke samme pipeliv, eller energi i målet, men lenger rekkevidde, og kuler i butikkene.

 

Uansett er ingen av disse riflene dårlige, alle gjør det de skal, og alle jeg kjenner som har en (uansett hvilken) er fornøyde.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Schou importerer Sako, og alle som har Sako kan bestille en M10. Landrø fører Barrett. GLW har importert AI, og andre har, og man kan importere dem selv, med litt byråkratiske øvelser. Ingen er billge.

Ruger er Ruger og alle som har Ruger har Ruger.

 

Anbefaler å  prøve dem, ta på dem, tråle Finn...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en god del med AI AXMC.. Barrett MRAD.. SAKO M10 samt SAKO TRG 42… 

Kvalitetsmessig så er AI og SAKO M10 ett godt «hakk» over MRAD som har et dårligere avtrekk enn den fortjener.. jeg liker den ikke.. SAKO TRG42 i et Vision chassis er en fin sak som gir mye for pengene.. (er ikke begeistret for original stokken) 

 

valgte selv SAKO TRG M10

IMG_7549.jpeg.a749de21e1dc3f330c79dc50bf5a7032.jpeg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En TRG42 med et ettermarkeds skjefte. KRG, Cadex, Vision, wtf - er ei god rifle i denne kategorien. Og kanskje rimeligere enn de "ferdige", henger man på Finn er det 42er regelmessig, og til helt andre priser enn AI, M10 og MRAD. En annen fordel der er også at den med originalskjeftet er lett nok, og håndterlig nok til å kvalifisere som "vanlig jaktrifle" - den er BETYDELIG snillere å hale rundt i skogen enn en AIAX f.eks. Men så er den ikke "pipeskift". Uten 260-pipa ville jeg kalt AIen min en dårlig investering. Det er den vel uansett, men jeg skyter tross alt med den nesten ukentlig, bare ikke med 338-pipa.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Får man ikke børsemaker til å bytte pipe på MRAD hvis han får utskutt løp m/ "muffe"? (eller hva nå en den heter på norsk, "barrel extension" kaller 'kanerne det) Hvis man er nødt til å kjøpe fullt kit m/ sluttstykkehode og alt fra Barrett hver gang er det ganske kjipt ja..

Link to comment
Share on other sites

knallskudd skrev (8 timer siden):

Har en mrad i 6.5, ny pipe til denne koster 25k per stk så noe å være obs på.

 

6.- i pipeslitasje pr skudd er litt vanskelig å svelge for en som har skutt endel på langhold med MG :-)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

JK90 skrev (1 time siden):

Får man ikke børsemaker til å bytte pipe på MRAD hvis han får utskutt løp m/ "muffe"? (eller hva nå en den heter på norsk, "barrel extension" kaller 'kanerne det) Hvis man er nødt til å kjøpe fullt kit m/ sluttstykkehode og alt fra Barrett hver gang er det ganske kjipt ja..

Stemmer 🤔 når du sier det så kan det faktisk stemme, mener å ha sett noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takker for gode innspill. Ser ut som det er AXSR som vil gjelde for min del om jeg ønsker AI. Den har tatt over for AXMC, og for meg som er links så et det hvis uansett veldig vanskelig å få tak i AXMC i left handed, mens AXSR er in stock for eksempel på Eurooptics. 
Noen med kjennskap til AXSR? 
 

Da er det AXSR vs TGR m10. Fra mine kalkyler blir AXSR en del billigere. Både for rifle og om man ønsker flere løp/kaliber. F.eks. 308 win eller 6,5 creedmore. Dyrt uansett… Men en del billigere og in stock. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ja, hadde jeg valgt dominant øye...:D Skyter forsåvidt ganske så bra med begge øynene og er faktisk høyrehendt, men ja, greit med linksvåpen, spesielt Hagle så man slipper å lukke øynene. Og nå er jeg såpass vant å bruke venstrehånden og skyter hakket bedre med venstre. Greit å være vant med begge når man var i militæret. Kjedelig at Tikkaen jeg kjøpte først ble 1000 kroner + dyrere siden den var links. Hehe..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror førstevalg mitt nå ganske sikkert er ei AI rifle. Vært i kontakt med flere butikker der ute hvor jeg kan importere i fra og jeg kan få de i links. Det blir enten AXMC, AX Mk3 som er en oppdatert utgave for Europa (AXSR er hvis for USA markedet), eller så kommer det også i følge leverandør en ny utgave sommeren 2024. Det er mye tøft der ute av rifler og fine ting, men dette er det jeg ønsker meg. En taktisk rifle med høy presisjon og mulighet for kaliberbytte ferdig fra leverandør og det må være mulighet for 338 Lapua Magnum pluss noe som win 308 som er billig, tilgjengelig og bra og gjør at jeg kan få brukt rifla mye og til mer. Vet ikke hvor mye det har å si med disse ulike modellene for meg. Virker som små endringer og lite som har med presisjonen å gjøre. Tenker det blir den nyeste av de som jeg får tak i links i ønsket farge. Ser jo fint ut med nyere enn AXMC da magasinene ikke trenger adapter lengre, men er "ferdig tilpasset" eller hva man skal kalle det. Har en tikka t3 i en GRS warg i 6,5x55 med et Kahles 318i som allround rig til alt av jakt, trening og ellers. Tror dette komplementerer hverandre bra. I tillegg har jeg en eldre drilling kjøpt brukt i kaliber 6,5x52r og 16 som er veldig lett om jeg skulle trenge noe enda lettere på lange jaktturer i fjellet med alle slags muligheter som jeg fikk med et gammelt Kahles 1,5 - 4,5 sikte og jeg har en meopta kjøpt med tikkapakken som er 3-9x. Tror med alt dette har jeg er meget godt dekt på alt fra lange jaktturer med lett våpen til mer stasjonær jakt / laiaaangholdsskyting med tung skyts uten å ha noe særlig overflødig, samt back up til det meste om noe må sendes inn. Kan selvsagt kjøpe noe billigere og enklere enn en AI rifle og sikkert komme like langt på mange måter med både rifle og annet kaliber, men dette er det jeg ønsker og vil ha. Blir 40 år 2. august, så dette blir min 40års"krise"-gave til meg selv. Hehe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir rått. Min datter har en sånn 5-25 på sin Defiance i 6mmBR - meget bra kikkert, og jeg har en AIAMC (med en March 5-42x56 på) - og et par rifler til...

 

Hvis det er greit, så la meg tenkle litt høyt:

 

Du vil ha 338LM, du vil skyte langt, og du vil ha en AI. Det er vel og bra. Jeg har vært der, og jeg er der, og jeg har en AIAXMC, i 338LM (men 260Rem-løpet er snart utslitt) Jeg har sett svært mange begynne med langhold, og også mange kjøpe seg 338er, og AIer også.

Og la meg først si at jeg ikke vil råde deg fra dette.
338 er gøy, AI er gøy, og langholdsskyting er - enda gøyere..

 

Men et spørsmål: Skyter du mye langhold? Med den 6.5x55-rifla?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Burde man ha større forstørrelse enn 5-25 om man tenker å utnytte kaliberet og avstander på 1500-2000 meter? 

 

Det er selvsagt greit og gla for alle innspill :)

 

Jeg har bakgrunn som skarpskytter fra førstegangstjenesten i forsvaret hvor vi hadde NM 149 og 12,7 som våpen, samt at jeg fortsatte som regional skarpskytter i HV noen år etterpå. Jeg har hatt Vorsteh de 10 siste årene før han nå ble omplassert pga. allergi i en nær relasjon. Kjøpte Tikkaen inn for kanskje 7-8 år siden. Rett i etterkant av mitt første haglekjøp. Eneste linksvåpenet de hadde lokalt. En tyrkisk Altay. Fikk prøvd flere hos Voigt og hadde veldig bra treffbildet heldigvis med den hagla til 7-8 000. Før jeg kom skulle jeg ha en beretta til 20-30k tenkte jeg. Siden jeg har hatt hund har Tikkaen blitt for lite brukt tidligere pga samvittigheten. Nå har jeg kommet i gang og derfor også byttet stokk, tofot og sikte og prøver å skyte jevnlig. Ble en ny verden med stokken og sikte. Veldig gøy! Jeg er nok av typen bli veldig begeistret for nye hobbyer og tenke litt kjapt lengre frem. I og med at det nok tar litt tid å få tak i våpenet med alt, så har jeg litt tid fremover til å skyte mer og mer og på lengre hold med det jeg allerede har og få sjekket "interessen" og ikke minst bli flinkere. Er jo ingenting galt med 6,5x55 og en tikka.

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (4 timer siden):

Burde man ha større forstørrelse enn 5-25 om man tenker å utnytte kaliberet og avstander på 1500-2000 meter?

Nei det er helt unødvendig. Jeg har brukt en 5-20 til mye lignende skyting, mest på 1000-1300m, men også på over 2000m. Man ønsker seg svært ofte synsfelt, og å se nedslaget, og rekylen i en 338LM er nok til at en ikke kan ha helt sugerørsynsfelt. Jeg har neppe skrudd 5-42 over 30 ved noe annet enn skyting på papp ut til kanskje 500m, og da ved skyting med diverse 6 og 6.5mm. Selv ved skyting på papp på 1000m skrur jeg ut såpass at jeg kan se kulespor/trace, jeg føler det er nyttigere enn å være helt innpå skiva med forstørrelse. Stort sett ser en ikke kulehull uansett.

 

Nicolai Heim skrev (4 timer siden):

I og med at det nok tar litt tid å få tak i våpenet med alt, så har jeg litt tid fremover til å skyte mer og mer og på lengre hold med det jeg allerede har og få sjekket "interessen"

Det var egentlig dette jeg ville fram til, og skulle si, men alt er bedre når du vet det fra før. Mange skjønner ikke dette. Resultatet er at det står mange veldig flotte rifler i våpenskap rundt om kring. 

 

 

Og det bringer meg til neste punkt. Om du kan ha ei "rettvendt" rifle, så er det helt sikkert mye enklere (å kjøpe fra AI er beryktet for å være håpløst tungvint) , og ikke minst en del billigere - og veldig mye raskere - å finne ei brukt rifle. Dominerende øye er svært lite viktig ved rifleskyting, og ihvertfall ved typisk langholdsskyting. Jeg vet om flere slike rifler som det nok er betydelige mengder støv på, hvis eiere antakelig nokså enkelt kan overtales til å selge.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Og det bringer meg til neste punkt. Om du kan ha ei "rettvendt" rifle, så er det helt sikkert mye enklere (å kjøpe fra AI er beryktet for å være håpløst tungvint) , og ikke minst en del billigere - og veldig mye raskere - å finne ei brukt rifle. Dominerende øye er svært lite viktig ved rifleskyting, og ihvertfall ved typisk langholdsskyting. Jeg vet om flere slike rifler som det nok er betydelige mengder støv på, hvis eiere antakelig nokså enkelt kan overtales til å selge.
 

 

K

Da tenker jeg 525 fra Kahles er rimelig optimalt for min del.

 

Jeg er nok enig med deg at det hadde nok gå fint å bruke høyre øye og en rechts rifle og kan jo være noe å vurdere. Jeg tror derimot at når alt annet er links, til og med fant jeg en brukt drilling i links, så ønsker jeg ikke å bryte opp i rutiner, magasinbytter, vindturret-plassering på sikter osv. Tror jeg nok ønsker å ha alt likt. Hadde kanskje gått om bare pekevåpene mine er links og resten rechts, men nå har jeg allerede bygd en links Tikka med vindturret på siden jeg liker for links på Kahles 318i siktet osv. Er jo litt kjedelig at jeg ikke kan velge mellom Sako og Ai sine toppmultikaliberrifler fritt og selvfølgelig også andre, men i og med at jeg faktisk får tak i en AI rifle links til/før 2. august og bare importerer selv, så tenker jeg at lysten på den og at det uansett blir et dyrt prosjekt om jeg går for AI eller jasser opp noe som koster 40-50 i utgangspunktet til noe jeg ikke er like keen på. Kan trøste meg at AI blir en god del billigere enn Sako TRG M10. Du kjenner ikke noen links AIer som støver ned? Hehe. Finnes sikkert ikke med støv..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fra Sportingservice i UK:
"

We currently have the following in left-handed, however no left-handed conversion kits available, I would have to speak to the factory and see if it’s something we can source and the lead time.

 

AXMC Pale Brown Tac M/Brake 27 Inch LH .338 LM

AXMC Pale Brown Tac M/Brake 24 Inch LH .300 WM

AXMC Green Tac M/Brake 27 Inch LH .338 LM

AXMC Elite Sand Tac M/Brake 27 Inch LH .338LM

AXMC Black Tac M/Brake 27 Inch LH .338LM

AXMC Black Tac M/Brake 26 Inch LH .300WM

 

"

5800 GBP er pris + mva ved import. Blir vell riktig. Så det er muligheter... for oss "feillagde"

Link to comment
Share on other sites

Muligens dumt spørsmål, men kan du ikke skyte links med høyrerifle? Det gjorde jeg i veldig mange år. Det er jo ikke like raskt og behagelig som links, men det gikk nå greit nok. Nå har jeg aldri skutt noe som krever veldig hurtighet, mest jaktfelt, elgbane og jakt. Langt enklere å finne våpen, i hvert fall. Nå har jeg byttet ut det meste, har kun ett høyrevåpen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er så "heldig" at jeg er på heimevernsøvelser nesten annet vært år, og får skutt med links med høyrevåpen. Nå blir det jo ikke det samme med utkast og slikt. Jeg hadde NM 149 som skarpskytter i førstegangstjenesten og den var selvfølgelig rechts. Alt går, men hvorfor nøye seg med noe som går når man kan få AI AXMC links både med 338 og 308 win som er de to kalibrene jeg ønsker meg i et multikalibert våpen for å kunne få brukt det både mye, til evt jakt og 338 for langholdsskyting i et og samme våpen. Og det vil være noe jeg virkelig ønsker å benytte i motsetning til halvopplegg. 

 

Jepp, det vet jeg de har. Og jeg kommer til å ha de på samme side på 525i som på 318i om det blir linksvåpen som jeg tenker meg det blir. Går det så går det. Dyrt blir det uansett i denne klassen... Og jeg har ikke lyst å bygge noe selv, få det ferdig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (4 timer siden):

Kan trøste meg at AI blir en god del billigere enn Sako TRG M10.

Med MVA, frakt, og alt importhelvete, så er jeg ikke sikker. Men jeg ville heller hatt AIen, så samme det. 

 

Nicolai Heim skrev (4 timer siden):

Du kjenner ikke noen links AIer som støver ned? Hehe.

Jeg visste ikke at det fantes, har aldri sett en, og aldri hørt om det før nå. Men de fleste AI, og ihvertfall 338-løpene, støver jo ned

 

Nicolai Heim skrev (4 timer siden):

Finnes sikkert ikke med støv..

Den siste tiden har kuler i 338LM (kuler som gir 338LM et forsprang over f.eks. 6.5x55) knapt, eller ikke vært i salg. Flere ganger har lille meg tømt butikker for den eneste vettuge kula som har vært til salgs i landet. 285gr Hornady ELDM. Jeg ville gjerne hatt 300gr Berger, eller for den del 250gr Berger. Så jeg har skutt Hornady, og en del gamle 250gr Scenar på kortere hold, bare for å trass-skyte 338LM. AI sine løp har ikke riflestigning tilå skyte moderne homogene ELR-kuler.

 

På 600m som her, eller på 1000m også, så treffer en uansett som regel mye mer med 6.5 og 6mm. Så 338en her er nesten bare for å være litt "macho"...

 

 

Accuracy International Shooters | Facebook

 

 

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 300NM istedenfor 338 LM?

Men en tikka t3 med 6,5x55 og et 308 løp til AIen i tillegg, er det ikke bedre dekning å gå for 338 for veldig lange hold enn 300 NM? Jeg blir nok uansett oftest å bruke 6,5 og 308 som jo er kjempebillig og lett å få tak i overalt til trening, kos på skytebanen, testing av prs og jakt. Og "normal" langhold..

Eller er jeg helt borte her?

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (7 timer siden):

Hvorfor 300NM istedenfor 338 LM?

Men en tikka t3 med 6,5x55 og et 308 løp til AIen i tillegg, er det ikke bedre dekning å gå for 338 for veldig lange hold enn 300 NM? Jeg blir nok uansett oftest å bruke 6,5 og 308 som jo er kjempebillig og lett å få tak i overalt til trening, kos på skytebanen, testing av prs og jakt. Og "normal" langhold..

Eller er jeg helt borte her?

300NM har (under rette forutsetninger, som riktige kuler) lengre rekkevidde og mindre rekyl. Ikke mye av noen av delene, men det er der.

Tallene er på 300en sin side nesten hver gang, men samtidig er det veldig vanskelig å diskutere med ei 300gr 338-kule. Jeg vet alt dette, og mer, og jeg kjøpte 338, to ganger. Så jeg gir meg i den siskusjonen med et stort "tja?".

 

 

The 375 & 338 EnABELR Cartridges - Applied Ballistics (appliedballisticsllc.com)

300 Norma Mag vs. 338 Lapua vs. 30 Nosler : Gun University

300 Norma vs 338 Lapua - Caliber Comparison by Ammo.com

 

Men igjen, bytt 308 med noe som er bedre til langhold. 260Rem eller 6.5CM. Det er faktisk en stor forskjell.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen. Skal lese meg opp. Leste en artikkel bare før jeg spurte deg og da virket det som 338 kom bedre ut på laaaaaange hold, men som jeg forstår i utgangspunktet så er jo rekylen ganske så forskjellig. Husker enda rekylen på NM 149. Var viktig å ligge riktig...

Får tenke litt over dette med 338 da, men jeg heller mot 338 på det ene løpet.

 

Hvordan er ammunisjonstilgangen og pris på ammunisjonen på 260Rem og 6,5 CM sammenlignet med 308?

Tenkte mest på å få brukt rifla så mye som mulig mtp at 338 LM er både vanskelig å få tak i og dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (11 minutter siden):

Husker enda rekylen på NM 149. Var viktig å ligge riktig

NM149 er da i 308? Den er vel omtrent rekylfri i forhold til noe i 338LM.

 

Nicolai Heim skrev (12 minutter siden):

Får tenke litt over dette med 338 da, men jeg heller mot 338 på det ene løpet.

Man kan jo optimalisere seg ihjel også. 300 er noe bedre til en del ting på papiret. Men 338LM bli aldri feil til langt langhold. Du kan jo høre på noen av Bryan Litz sine podcaster om ELR også.

 

Nicolai Heim skrev (13 minutter siden):

Hvordan er ammunisjonstilgangen og pris på ammunisjonen på 260Rem og 6,5 CM sammenlignet med 308?

Jeg har aldri sett en fabrikkpatron i 260Rem, men de fins jo Lapua Scenar L - Magne Landrø AS (landro.no). Jeg lader en patron som er nesten helt lik denne, og den er meget bra til langholdsskyting. 6.5CM fabrikkammo er i vanlig salg, og det er flere typer som er godt egnet til langhold

308-ammo som er egnet til langholdsskyting (på samme nivå som 260 og CM) fins vel knapt, selv om en kan lade seg et stykke på veien om en lader selv. Jeg har skutt en god del langhold med 308Win, sånn ca på trass, for å vise at det går an, men det er et signifikant handicap. Det er omtrent ingen som bruker 308 til langholdsskyting om de ikke må eller er helt "taktisk opphengt"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kom nok litt skjevt ut. Det var første rifle for min del til da med rekyl som for meg på en tiden sparket mer enn hva jeg hadde opplevd. Etter dette har jeg blitt utdannet som skarpskytter og fått skutt en del mer med det våpenet også andre, samt 50 kaliber og lært meg litt mer om skytestillinger og hvordan man tar opp rekyl osv. Men ja, jeg husker jeg ble overrasket den gang da, da jeg gikk fra å skyte med Ag3 og fikk utlevert en NM149 istedenfor. Stor forskjell. Jeg hadde heller ikke noen særlig erfaring med annet enn luftgevær før jeg kom inn i forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle hatt "mer" enn 6,5x55 tror jeg jeg hadde gått for en AIMC i 300winmag.

Det er en smal sak å få lagd rimelige piper i feks 7mmPRC, eller 7mmRemMag hvis man vil skyte mye på budsjett.

7RM går rett i 10-skuddsmagasinet uten problemer. 7PRC burde også gjøre det.

7mm kuler med BC > .7 er tilgjengelig flere steder, faktisk til en rimelig penge.

 

Her er et par eksempler på data:

 

image.png.848189d57a956830530ab3457fa8776f.png

image.png.9582f066e5fa6d98f76fbda8388d8460.png

image.png.70c5ecc4cbe3337d647d124608f6784e.png

image.png.2c56c87a9d94a77496efcfde68a1d900.png

image.png.d55c520c65b36c2490df11fb42daab50.png

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg skulle hatt "mer" enn 6,5x55 tror jeg jeg hadde gått for en AIMC i 300winmag.

Det er en smal sak å få lagd rimelige piper i feks 7mmPRC, eller 7mmRemMag hvis man vil skyte mye på budsjett.

7RM går rett i 10-skuddsmagasinet uten problemer. 7PRC burde også gjøre det.

7mm kuler med BC > .7 er tilgjengelig flere steder, faktisk til en rimelig penge.

Nei og atter nei... Dette ble en ren rantepost, så javel - men den ER basert på tusenvis av skudd på langhold med alle kalibrene som nevnes. Hvert av dem.

 

"Alle" som bygger "lenger langhold" og "heavy hitters" nå bygger 300PRC eller 300NM. De har en hel del mer for seg enn 300WM i 2023. Det er ikke noen grunn til finne opp verken noe helt nytt eller noe (stein)gammelt her. Den eneste grunnen til å velge 300WM måtte være om en fant en gammel TRG42, og da måtte en uansett bytte pipe til noe med riflestigning, og da bytter en til PRC uansett... 

 

Hvordan du har tenkt å skyte 7mm på budsjett (med A-Tip 🙄) er over min forstand, og iallefall etter min mening er en av nøklene til suksess når en skal skyte langt konsistente ladninger, og gjennomtesta ladninger, og ikke minst mye skyting. Da hjelper det ikke å bruke ei ny fancy landing for hver gang en skal skyte, 7mm kuler er ikke så dyre, men å få kjøpt den samme som sist er ei utfordring. Ja jeg har to løp i et "hot" 7mm kaliber. Den er egt en "338-killer" ballistisk, men 338LM har hauger av solide, toppkvalitets Lapua hylser til sin fordel, og hele systemet fra innkjøp til avfyring er mer konsistent. 

Budsjett & leveringssikkerhet = 5.56, 6.5 og .30. 6mm begynner å komme seg. Random Damned Flyer-kuler ikke akkurat noe å basere ei rifle på, og får man kjøpt dem?

 

Alle kalibrene du nevner har ballistikk som nesten er på høyde med 338LM (helt til kula treffer noe, og på papiret ;) ) Du kan gå ned til 300WM, og være nesten - så vil du ha mindre rekyl, og 7mm og 0.33 i BC er fint det. Men da kan du - og dette er jo reelt akkurat her - like godt skyte 147-156gr kuler i 6.5x55. De har også 0.33+ BC, og virker forbausende godt. Jeg har vel truffet mer på 1700m med 6.5x55 enn jeg har skutt på 1700m med 338LM... Putte en tungvint 7mm imellom der er bare tull imo. Men den står nå skapet mitt - om ikke annet for å demonstrere at jeg faktisk vet dette av praktisk erfaring.
Om 6.5x55 er nok så kan vi jo bare gå til 6XC - been there - og så enda bedre til 6mmBR, og 110gr SMK. Den har BC på 0.31-32, og jeg har nå helt ærlig sett lite som virker så bra på 1000m. Det skjer selvsagt ingenting når den treffer, så du er avhengig av elektronikkskive - men 15cm grupper er moro da. Og når en så drar opp 338en...

IMG_1997.jpeg.75ff60922e1222fd86109a2684a057f6.jpeg

 

En av de store fordelene med 338LM er at det er så enkelt alt. Alt er ferdig. Oppskrifta er gitt, og den virker. Skal man eksperimentere, eller skal man skyte og treffe? Folk har ulike interesser, og jeg er vel på den ene sida her, men tror de fleste er på samme side egt.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, trådstarter skulle ha rifle til langhold og eventuelt elgjakt.

Skal man ha mer enn 308/6,5x55 til elgjakt er det da, stort sett, 7mm i en eller annen variant som er mest lettskutt.

300magnumene, og oppover, blir tyngre i rekylen og vanskeligere og kontrollere når stressfaktoren er som høyest, på jakt.

300WM magasinet i en AIMC har vel ikke OAL nok til å ta 300PRC i full lengde, derfor 7PRC.

Utvalget av 7mm komponenter i min forrige post var det jeg fant tilgjengelig på 3 min som kommentar på at gode 338-kuler ikke var tilgjengelig for øyeblikket. Lurer forresten på hva 338-kuler vil koste neste gang de blir tilgjengelige når mesteparten brukes i donerte rifler i Ukraina.

 

Hvis man vil ned i vekt på rifla, for å bli mer mobil, har man mye mer å gå på med 7mm enn med de andre heavy hitterne i 30 eller 338.

 

I de fleste slike settinger, som trådstarter beskriver, er det vel uansett mindre enn 3% av skuddene som skytes på mer enn 1500m.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...