Jump to content

Tips til 338 Laupa Magnum rifle?


Nicolai Heim

Recommended Posts

Tråden fadet vel ut av de tre alternativene i ditt første svar, for siden å fade hit og dit.

Av de tre første er del vel bare å gå for MRAD eller M10 i 338 og kjøpe et tilgjengelig konverteringssett i et annet kaliber, feks 308win.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 minutter siden):

Av de tre første er del vel bare å gå for MRAD eller M10 i 338 og kjøpe et tilgjengelig konverteringssett i et annet kaliber.

Landrø har Barrett MRAD i 338LM på lager, og 308 konverteringssett ligger på Finn. Verre er det ikke.

 

AI er bra rifler, men de har ikke noen norsk importør, og kundeservicen hos slagsrepresentanten deres, Sportingservices er jo viden berømt... Likevel har jo folk klart å importere en del rifler til landet.

 

M10 er ikke på lager såvidt jeg kan se, og leveringstiden til Schou/Sako er vel nesten like berømt som servicen til SS. Jeg ville hengt på Finn, og evt kjøpt der, eller kjøpt en MRAD når det rant over av utålmodighet.

 

Et annet alternativ er å prute på denne SAKO TRG 42 Grønn, Fosforisert løp. 338 Lapua Magnum. Ny utgave. | FINN torget Det er ei god rifle, og ei som er brukbar til jakt, som er nevnt. Det er knapt noen av de andre. Den vil gi en fin innføring i 338LM, og dens videreverdigheter, og også gi en realitetssjekk på hvor mye en faktisk skyter ELR, og være et edruelig alternativ før en blåser det tredobbelte på ei rifle 3% av de som kjøper, faktisk bruker - i uselgelig links.
Når TS så har enten blitt hekta, og bestilt det han egentlig vil ha (eller innser at han ikke har tid og lyst nok til å prioritere dette) , så er det en smal sak å selge en brukt TRG42 videre uten å tape noe som helst. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig venstrehendt, skriver med venstre og skyter venstre på rype med hagle, men går høyre i anlegg på storviltprøven med det jeg har av rifle. Ikke umulig å konvertere når utvalget på utstyret tilsier nødvendigheten til det. Har tidligere jobbet noen år i skogen, og ble vant å bruke Stihl motorsaga (som kun fåes til høyrehendte) slik høyrehendte gjør. Prøvde deretter å kviste tømmer med venstre like fort, men fikk det ikke like godt til som min høyre side og det føltes også helt feil.

 

Vil med dette si at det blir tøv å begrense og basere riflevalget til TS kun for venstrehendte. Det finnes nesten ingen produsenter av høygradige presisjonsrifler i nevnte og kjente kvalitetsmerker som leverer venstre versjoner. Men det går alltid an å skyte en høyre rifle fra venstre skulder i anlegg på langhold, så repetere med høyre.

 

For meg som er venstrehendt føles det naturlig å sikte og skyte rifle med høyre, merkelig nok.

 

 

Edited by Trugetur
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elsker engasjementet. Takk for innspillet. Mye bra refleksjon.

Det med jakt kan jeg vell ganske kjapt si er en ekstra unnskylding for meg selv til å kjøpe en slik rifle og utvide bruket av den. Viktig å lage seg selv gode unnskyldninger. Jeg har til nå jaktet fugl, hare og rev. Mye siden jeg har hatt hund i de 10 siste årene også. Drillingen min er utmerket til dette. Overraske over hvor godt jeg liker det våpenet. Og til ren toppjakt, åte og annet hvor jeg ikke trenger pekevåpen så er Tikkaen i GRS Wargstokk med GRS bipod og Kahles 318i helt rått for meg. (Råeste jeg har testet siden militæret og sier hva jeg synes er meget bra pr dags dato). Så ikke legg så stor vekt på det med jakt, burde skrevet dette tidligere. Jeg har to svigerbrødre som driver med elg og hatt tilbud tidligere om å være med, samt at jeg selv ser mer og mer på å reise rundt på annen jaktformer enn jeg har drevet med tidligere nå uten hund. Sel og gåsejakt lokalt også. Og noen ganger så vil jeg kanskje ønske å gå for AI riflen og da mest sannsynlig i 308. Så vil jeg nok skyte en god del treningnsskudd i 308. Men en sjelden gang er det kanskje en jaktform og situasjon hvor jeg kan tenke meg å dra opp 338 LM løpet. Hovedsaklig blir nok 338 LM brukt til langhold og laaaaaaaanghold.

 

I utgangspunktet tenker jeg at dette er en investering i et våpen jeg skal ha lenge og med erfaring som filmfotograf, så er det ikke bare resultatet som er viktig, det er neste like viktige følelsen og veien til resultatet. Er fantastisk mange gode kameraer som gir det "samme" resultatet" til slutt, men et leicakamera med rangefinder gir meg en mye bedre skytefølelse og inspirasjon til å ta gode bilder og flere bilder osv. Det taktile, lyden av lukkeren, fargene på bildene. Det finnes flere kamera med bedre oppløsning, større dynamisk omfang osv. Dere skjønner. Leica er også kanskje de best bygde kameraene og det som også er viktig for meg, bildene er for meg best ferdig ut av kameraet. Trenger ikke eksperimentere for å finne ut av ting. Dette heller for min del i mot Accuracy og Sako, kvalitet og "best" ut av boksen. Og skytefølelsen av å skyte med noe såpass "vilt/rått" som med 338 LM. Vil kanskje minne meg litt om når jeg brukte 12,7 i militæret. Har mye å si med skytefølelsen/gleden, enn at kaliberet nødvendigvis er et "smartere" valg. Jeg føler jeg er godt dekt på fornuftighetsskalaen med den ombygde Tikkaen med Kahles 318i og med et 308 løp. Kan vell bruke 6,5 CM med samme bolt om jeg skulle utvide bruken av 308 kitet.

 

Når det kommer til venstre og høyre. Jeg har venstre dominant øye, men er høyrehendt. Så jeg har jo egentlig alle muligheter på mange måter. Har også drevet SIBO hvor jeg skyter fra begge skuldre. Men OM jeg kan velge og det ikke er noe "ekstra styr", så vil jeg ha et linksvåpen, og det kan jeg få hos AI. Hvis det viser seg noe annet, så skal jeg være tilbøyelig å gå for en høyrerifle. Jeg vil for repitisjon, muskelminne, trening og vane, helst ha like våpen på alle områder. Få inn gode rutiner der jeg kan. Husker det ikke var like kult å ha NM149 som skarpskytter med bolt på feil side under praktiske øvelser/flytte på stillinger, ikke i skjul osv. Alt går, men det var ikke optimalt og jeg var ikke likestilt med de andre. Så tenker alternativet er et linksvåpen eller bytte side totalt.

 

Link to comment
Share on other sites

Som Links skytter har jeg vel litt erfaring.. kastet meg på 338lm bølgen for mange år siden. Da var det ingen som solgte noe bra i links. Så da var det og hive ut 75tusen til en mere kjent børsemaker. Skaut vel 750 skudd med denne før det bare ble unødvendig dyrt.. skjelden man hadde bra plasser og skyte over 1500-1600meter i Troms. "Private baner" blir bare mer og mer tabu... Så 300wm, 7mm rm ble mere og mer prioritert.. alt ut til 1200meter så var det 6,5x55, med ammo kjøpt for det samme eller mindre en det kula i 338 kostet 😅 solgte 338lm for og frigjøre plass i skapet.. tok over 1år og mye tap før den var solgt.... så i dag hadde jeg ikke vært i tvil. Kjøpt et høyrevåpen som har en stokk som tillater at man skyter links med den. (Ja har skutt med det og det funker) lettere og få til en ok pris. Og lettere og selge.. en 338lm er ikke noe jeg gidder og gå full Rambo med, å skyte uten 2fot eller annet form for støtte.. så da spiller det liten rolle for meg hvordan side bolten er på.. 

Edited by t-trim
Rettet
Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (1 time siden):

Vil kanskje minne meg litt om når jeg brukte 12,7 i militæret

Hvis du likte Barretten, så kjøp en Barrett, de er laget på samme måten.

 

Men ut fra Leica-utlegningen din (jeg har det akkurat sånn jeg også) så kan du sikkert kose deg mye med en Hansen, en Defiance, eller en G&E i 6mmBR også - eller en Sauer 200STR,evt. i Vision chassi, som selv hvor vanlig den er, er bra mye mer "Leica" enn både en NM149 og en T3 i Varg.

 

Kanskje du egentlig bare burde kjøpe denne...

image.png.8bad2d8da674030c4525bb6dd2c4c5c8.png

 

 

 

 

 

319FEA10-A04B-4D4A-86B1-55A2CF83DB7C (1).jpg

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 timer siden):

Av nysgjerrighet, hvorfor fabrikkrifle og ikke custom i .338 Lapua ? Jeg ville i utgangspunktet tenkt Hansen eller noe annet customisert. Er det pris, leveringstid eller annet?

Det er mange rare rifler der ute laget av Hansen, på mer eller mindre uinformert kunders spec. De koster fort nesten det samme som en AI, og har knapt annehåndsverdi. Dersom en har kompetanse til å spesifisere rett rifle, så lage Hansen og Rafdal og deres like helt utmerkede rifler, for litt mindre enn AI og Sako gjør. Trolig vel så presise, og trolig med vel så mye "godfølelse", AIen min har et godt stykke igjen til den Hansen-rifla jeg posta bilde av for å si det sånn, både i presisjon og i "wow" når du lukker sluttstykket. Annenhåndsverdien er likevel langt under fabrikkriflenes.

 

Men det er likevel noe med det, å ha (og kunne bruke ;) ) ting som er så "opphauset" i spill og media, Og vi kan ikke ha en P51 (er vel først og fremst for dyrt...), Ferrarier er for dyrt, men en AI har vi råd til... 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For min del er det nok litt som M67 sier. Jeg er nok litt solgt på reviews av AI riflene som ligger ute, YouTube, de og de skarpskytterne har suksessfulle skudd på så og så langt hold osv. Altså et noe opphauset våpen som får så gode anbefalinger rett i fra fabrikk ferdig klar til å skyte i de kalibrene jeg har lyst på. Kvaliteten er helt der oppe. Løpene er "vanlige" og kan lages av "hvem som helst". En annen ting er min kunnskap er noe begrenset og har få tanker om hva jeg ville få laget om jeg skulle be en børsemaker annet enn kalibrene jeg vil ha. Kanskje dette kommer om en god del år med skyting. Vi får se. Er ikke der nå og da er jeg litt mer sikker på å kjøpe en fabrikkrifle. Den skal være helt rå (ikke våpenet som kommer til å begrense skytingen min på noen måte) og verdien vil være høyere.

En tredje ting, også litt som M67 sier. Det er mye penger dette her og dette er kanskje Ferrari eller Posche når det kommer til taktiske langholdsrifler fra fabrikk. Det er noe jeg ønsker kan ta meg råd til å ha og unne meg. Lever en gang osv. Da ønsker jeg å prøve ut det jeg har lyst på om det ikke ruinerer meg.  Så tenker jeg slik jeg føler nå, at denne riflen vil dekke resterende av behovene jeg faktisk har pluss guilty pleasure behovet/40 årskrisa eller hva man vil kalle det. Istedenfor å kjøpe en hau flere rifler i ulike kaliber osv som plutselig er dyrere tilsammen og blir stående enda mer i skapet ubrukt. Ferrari i bil, eller husverden har jeg ikke rå eller ønske om å eie, men i våpenverden kan jeg klare det. Jeg elsker å kjøre sykkel og drømte lenge om en Ducati, og blir litt samme sak. Det er det jeg synes er det råeste innen R-sykkel, og mulig. Men det råeste innen lignende bil. Helt umulig og "dumt" i MINE ØYNE. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Søknad innvilget på rifle, betale gebyr så kan de godkjenne importskjemaet. Politiet veldig behjelpelig. Et ekstra skjema og de sendte på Mail og tok i mot på Mail.  AI rifle - typ ny «AXSR» bestilt satt opp med 338 LM og 308 løp med det som trengs. Kanskje det blir 300 også etter vært eller noe hissig 6,5. Alt i links. 
 

Kikkert på tur. Ble Kahles 525i DRL. Så må jeg få info om det er 30 eller 20 MOA topskinne på denne rifla. Tenker en Spuhr montasje. Ønsker å sikre meg at jeg kan skyte inn på 100 meter og skyte 2000 Pluss meter. 
 

Noen skritt videre nå. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Nicolai Heim said:

Ønsker å sikre meg at jeg kan skyte inn på 100 meter og skyte 2000 Pluss meter. 

Hvis du hadde tenkt å skru alt på sikte tror jeg du kommer til og slite med den Khalesen? Du får sikter som har 10 mil mere justering i samme forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (28 minutter siden):

Hvis du hadde tenkt å skru alt på sikte tror jeg du kommer til og slite med den Khalesen? Du får sikter som har 10 mil mere justering i samme forstørrelse.

Er vel normalt rundt / i overkant av 300 klikk til 2000m - det er forbausende mange flere til 2100m...

 

Kahlesen har 29mrad høydejustering. Det normalt for lite til å rekke til 2000m, uansett hvor optimalt man får tilta skinna. Men, hva søren skal en skyte på 100m etter? 

Jeg husker verken hvor mye tilt det er i skinna på AIen eller i Spuhren som kikkerten står i (tror Spuhren er 9mrad), men Marchen som står oppå har sånn ca 3 klikk igjen til bunn, og er alt annet enn skarp på 100m. På 300 allerede så kommer den seg... 

 

Mens man drømmer om slike ting, så anbefaler jeg å ha telefonen ved siden av, med Shooter, og en profil med 300gr Berger OTM  i ca 830m/s. Det er en fin realitetskontroll. Har en en profil med 300gr Scenar også, så ser en også hvor viktig det er med gode kuler når en skal skyte så langt.  Scenar er forsåvidt ei god kule, men Bergeren er mye bedre når det er 2000m. 

 

Uansett, drømmer du om skyte ELR, bruk en kikkert med mest mulig klikk - det er en SuB, en Vortex, en ZCO, eller en - siden du ser ut til å drite langt i budsjetter - March Genesis... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, M67 said:

Men, hva søren skal en skyte på 100m etter? 

Det er jo problemet som oppstår når man på død og liv skal ha ei rifle som kombinerer 308win og 338lm🤔. Zeiss lrp har 40 mil så det er vel akkurat innafor. Alternativ må man ha to sikter i forskjellige montasjer. Jeg synes det er like greit med dedikerte rifler. Da slipper man alt tullet som følger med multikaliberkreasjoner.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

Da slipper man alt tullet som følger med multikaliberkreasjoner.

Er det så mye tull? Tar 3 minutter å bytte pipe og verifisere treffpunkt. Rifler til langholdsskyting er uansett store og tunge så det gjør ingenting at låskassen er litt større enn den trenger når en har "treningskaliberet" i. 

Jeg kan brette AIen sammen og hive ekstrasluttstykket og pipa oppi sekken ved siden av, og gå langt oppi heia med begge om jeg vil - lett med to rifler?

 

Samme siktemessig, det er ei langholdsrifle selv om den er i 260 eller 308, og man skal skru opp. Og på 100m skal man vel omtrent bare teste og tune ammo? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er vell bare å drite i 100m og sørge for at man har nok klikk hvor man skal og evt. bare holde under på 100m? Så er det vell ikke noe probem? Som M67 sier.. Vil ikke ha flere rifler. Har tre i form av drilling i 6,5x52r for kombinert jakt, Tikka T3 i GRS Vargstokk med Kahles 318i til "alt" utenfor jakt, og toppjakt, rev, osv innenfor jakt. Så denne da ønskelig med 338 og 308 og kanskje 300 etter vært. MER EN NOK. :D

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Er det så mye tull? Tar 3 minutter å bytte pipe og verifisere treffpunkt.

Jeg kan bytte til 22LR pipe på «spesial» STRen like fort, men jeg gjør det aldri og ser heller ikke poenget. Jeg tar heller med en til, og skal jeg langt opp i heia så holder det med en uansett.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det fryktelig mye enklere å bytte pipe på AIen, og andre rifler med gjenga pipe, enn på 200STR, der en må skru på en milliard skruer. AIen kan man reelt sett bytte pipe på i felt, uproblematisk, og jeg har gjort det mange ganger.
Man kan riste den i deler, og legge den i sideveska på motorsykkelen, selvsagt med ekstra pipe, osv... Eller man kan da ha ei kort pipe.

image.png.529960f60aff9a468a3fce4b5289581c.png

 

Folk er vel forskjellige, jeg bytter piper til stadighet, på alle de riflene jeg bruker mest. Treningspipe, konkurransepipe, sliten pipe som en tyner noen flere skudd ut av, ny pipe som en bare tester før en tar den i full bruk, osv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Nå er det fryktelig mye enklere å bytte pipe på AIen, og andre rifler med gjenga pipe, enn på 200STR, der en må skru på en milliard skruer. AIen kan man reelt sett bytte pipe på i felt, uproblematisk, og jeg har gjort det mange ganger.
Man kan riste den i deler, og legge den i sideveska på motorsykkelen, selvsagt med ekstra pipe, osv... Eller man kan da ha ei kort pipe.

image.png.529960f60aff9a468a3fce4b5289581c.png

 

Folk er vel forskjellige, jeg bytter piper til stadighet, på alle de riflene jeg bruker mest. Treningspipe, konkurransepipe, sliten pipe som en tyner noen flere skudd ut av, ny pipe som en bare tester før en tar den i full bruk, osv.

 

K

Sexy kasse. Må ordne meg kasse jeg og!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

der en må skru på en milliard skruer.

3 skruer! Jeg har en «spesial» Det er nesten mindre arbeid en å skru ut ei gjenga pipe siden de 3 skruene bare trenger en kvart til halv turn.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Nei, den er «fjernet». Låsekassa er limt inn i en kompositt stokk som er litt fleksibel rundt spennmekanismen til låsekassa. Det krever manuel indeksering av pipa, men det er helt uproblematisk om man ikke har total mangel på mekanisk innsikt😉

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ser den! Kilen er vel der for å slippe at noen indekserer pipa feil og bare derfor. Jeg har en gang sett en STR med forferdelig dårlig presisjon. Der sto kilen i spenn, altså løpet var skjevt satt inn så kilen berørte løpet og låsekassen. Antar at pipa ble satt inn i låsekassen, kile montert og sluttstykke satt inn, lukket og har dratt med seg pipa før skruer ble tightet.

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (På 19.12.2023 den 13.43):

Søknad innvilget på rifle, betale gebyr så kan de godkjenne importskjemaet. Politiet veldig behjelpelig. Et ekstra skjema og de sendte på Mail og tok i mot på Mail.  AI rifle - typ ny «AXSR» bestilt satt opp med 338 LM og 308 løp med det som trengs. Kanskje det blir 300 også etter vært eller noe hissig 6,5. Alt i links. 
 

Kikkert på tur. Ble Kahles 525i DRL. Så må jeg få info om det er 30 eller 20 MOA topskinne på denne rifla. Tenker en Spuhr montasje. Ønsker å sikre meg at jeg kan skyte inn på 100 meter og skyte 2000 Pluss meter. 
 

Noen skritt videre nå. 

 

Meget flott rigg!  Men litt tung å drasse på jakt...

 

Jeg valgte TRG 42, meget lettere og avtrekket til Sako er meget bra! Satt på en Hausken Xtrem demper, og rekylen er da snill så man skyter presist. Gikk for Kahles 525  pga relativt lav vekt og bruker 30 MOA skinne, skutt inn på 200 meter. Har da mange klikk for 1500+ meter. Parallakse justering på Kahles er genialt plassert!

 

Har en 200 STR til mengde trening på papp...

 

Handle inn Redding Competition neck die settet. Du har brukt mye kroner på gunner, ingen grunn å handle noe annet enn de beste diene da...

 

338LM er lett å lade presist og pipa holder mange skudd. Og så slipper du mage beltet som disse amerikanske magnum kaliberet har...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ganske morro med 338LM, slet noe voldsomt med å skaffe AI og Barrett så endte opp med å ringe Rafdal som tilfeldigvis hadde et løp og kasse liggende.

Bygget på en Stiller kasse og skyter greie samlinger, tung som fy men kommer aldri til å dra den med opp i lia lell.

371523309_1084742436226371_9198546980225512602_n.jpg.c26109e48bae3db5831b7533a38d8a9c.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Papirer i orden. Da er det å vente på leverandør og hva og når de får tak i fra Accuracy International. Er AXSR eller AXSR MIL som gjelder nå ser jeg. AI har oppdatert nettsidene sine. AXSR har vell vært tilgjengelig en stund over dammen. Ser dog det er kommet en ny short action multikaliber rifle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spennende venting. Den fører til nye grublerier. 
Jeg har bestemt meg for at ny rifle som 40 årskrise/gave blir AI AXSR med 338LM eller ingen om de ikke for levert eller vente lenge. 
Men nå er jeg litt usikker på om jeg burde gå for 308 win som løp nr 2. Hos AI kan jeg få 308 WIN, 6,5 CM eller 300 WM fra fabrikk, ellers vises det at det er kort vei til en lokal rå børsemaker som har allerede en AXMC som kan fikse løp om jeg vil ha noe annet. Tenkte jo 308 WIN pga enkelt å få tak i og billig anno til trening, men kanskje det er noe ikke så mye dyrere som fungerer bedre på lengre hold om man skulle forville seg på jakt med dette våpenet eller til litt langt holds skyting og man vil ha noe bedre enn 308, men ikke vil bruke 338LM. 
Tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdatering:
Etter mye styr og frem og tilbake med forhandleren av AI jeg har hatt kontakt med i UK, så gir jeg opp AI inntil videre. De kan selge meg en AXMC i 338 LM eller i 300 WM left handed begge to. Men det går ikke å kjøpe en av de og skaffe seg sluttstykke for det andre kaliberet left handed, samt at det blir ikke laget nye da AXMC er erstattet av AXSR også nå i Europa. Og den nye riflen sier AI at de ikke blir å lage i left handed i europa i 2024, og kanskje ikke i 2025 heller. Kanskje aldri? Selv om den allerede er å finne i Nord-Amerika i flere kalibre left handed og man får tak i left handed bolt bodies. Man kan til og med klare å få tak i 6,5/.308 links i USA om man har tålmodighet til AXSR. Har kontaktet de to store forhandlerne over dammen og ingen av dem vil eksportere. Så da er det faktisk plent umulig for meg å få til en AI AXMC med flere sluttstykker, samt AXSR selv om disse finnes, muligens med imperialistiske gjenger for demperen. Blir for tullete dette til å gidde mere inntil ting blir enklere en eller annen gang i fremtiden.

Så nå tenker jeg å få bygd en drømmerifle istedenfor. Har heldigvis en meget rå børsemaker litt over timen unna hjemstedet mitt i John Olav Nordby. Via han tenker jeg en Defiance låsekasse, MDT chassis og 338 LM og 300 et eller annet, evt 338/300 pluss 6,5 et eller anent. Mest sannsynlig 338 og 300 et eller annet, og lar Tikka T3en min være 6,5x55 børsa mi og relativt lett jaktrifle i GSR Varg-stokk pluss Kahles 318i. Og monterer K 525 i DLR på Defiance låsekassen. Tenker Delta tactical kanskje. Har allerede sjekket og ser at de lager ting for oss feillagde med venstre dominant øye, også får jeg ha kanskje Hansen lånekasse i back up om de lager linksting, om det er sinnssyk lang ventetid. Ikke noe stress med en god del ventetid så lenge jeg vet det går og jeg får noe jeg virkelig vil ha. Tror dette kan bli helt rått! Kanskje ikke like hardført som en rifle utviklet for krig, men sikkert hardført nok om man tar normalt vare på et våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Heim skrev (2 timer siden):

De kan selge meg en AXMC i 338 LM


hvorfor ikke gå for 300NM i stedet for 300wm? 300NM har samme sluttstykkehode som 338LM.. (da kan du ha 338 LM og 300NM i samme riflen) viktigere å få et 308w bolthode så en kan bruke et hav av kaliber til mengde trening..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Nicolai Heim skrev (3 timer siden):

Da er det 338 LM,300 NM og få tak i et 308w bolthode som gjelder

 

338LM 1:9 twist løp.. og 300NM 1:8 twist løp så har du alt du trenger.. har du 308 bolt face så kan du ha et 260 rem løp i 1:7 og kose deg med de tunge 6,5 kulene med høy BC eller de lange homogene kulene..

Link to comment
Share on other sites

Lange solide løp med twist raten du anbefaler er vell alfa omega og det å kunne vekte ned MDT chassiset også. Takker for tips nok en gang. Hadde ikke tenkt på det med 260 rem løp. Da bør jeg være dekt for alt på ei rifle, samt at jeg har en Tikka T3 i 6,5x55 og en drilling i det eksotiske 6,5x52r. Må se om jeg klarer å finne noen kuler til sistnevnte når jeg nå skal ladde selv. Har bare funnet tak i denne kjøpeammunisjonen så langt: https://www.landro.no/sellier-and-bellot/106021/s-and-b-6-5x52r-7-6g-117gr-sp som er soft point. Drillingen er kun tenkt til rype, tiur, hare og rev. Kanskje noe hjortedyr om jeg beveger meg ut av troms.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt mer research så virker det som om MDT ikke lager long action rem 700 chassis for lefties i de konkuransechassiene deres. Noen tips til hva jeg kan se på? Sett at MPG Comp chassis anbefales for lefties på SnipersHide, men vet ikke om jeg får dette til Norge.... Ser dog veldig bra ut og kan fåes for lefties i det man måtte ønske og masse muligheter.l

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...