Jump to content

Pardini SP22, Ny eller gammel?


Exy94

Recommended Posts

Hvis du har budsjett for det hadde jeg uten tvil valgt ny, da får du en pistol med riktig størrelse på grepet, du vet den fungerer feilfritt og den har ikke har skjulte feil som dukker opp etter noen uker. Jeg kjøpte min SP ny, en bekjent kjøpte brukt da vi begge kjøpte våpen i fjor høst. Mange i klubben syntes han var smart som fikk sin 12.000 kr billigere enn meg, usikker på om han selv er overbevist nå som han akkurat har fått våpenet tilbake etter tredje turen til børsemakeren for å forsøke å få den til å fungere slik den skal. Han har selvfølgelig hatt uflaks, men man vet aldri. Samtidig er det ikke tvil om at det er mange SP22 til salgs som ikke er brukt mye så du kan fort spare mange tusenlapper på å kjøpe brukt og de fleste opplever ikke problemer med sine våpen. Pardini endret konstruksjonen av SP/HP fom 2017 så jeg ville ikke valgt en som er eldre enn dette med mindre du får den til en veldig gunstig pris. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Å de som ikke vil ha problemer pusser tuppen på patronene med sandpapir for å fjerne voks og ørlite bly. 6 skuddsmagasin til felt - kamre første patronen, ta ut magasinet å vipp rim på neste patron slik at kula ligger høyt i magasinet. Å så er det kommet et nytt 10skudds magasin som vistnok fungerer.

Link to comment
Share on other sites

@Think!Det har kommet nye magasiner som har plass til 6, 10 og 20 patroner. Magasinene er laget/designet av Pardini, men følger ikke med nye våpen. Hvis man skal kjøpe nytt våpen hos Bækkevold (importør og trolig den med mest erfaring/kunnskap på Pardini i Norge) så er det sikkert mulig å få forhandlet seg til en særdeles gunstig pris på ekstra magasin. Magasinet med plass til 6 patroner fungerer mye bedre enn "gamlemåten" du beskriver for å presse 6 skudd inn i magasinet.

 

Min Pardini er ekstremt lite kresen på hvilken ammo jeg bruker, har i hvertfall skutt med 20 ulike merker/typer og alle har fungert bra i våpenet. Den største forskjellen mellom de ulike ammotypene er hvor godt de samler, men vi snakker ikke om større forskjell enn 2-3 cm på 25 meters avstand. 

Link to comment
Share on other sites

Fra folk som har kjøpt dem og jeg er en av de som er på en del stevner og ser dette med egne øyne. De må nesten til med hjemmelading (les: modifisere hver bidige 22-patron) for å få dem til å funke og jeg ville ikke kjøpt en pistol til 40k som ikke virker med patroner rett fra eska, uten å ha garanti på å få noe som fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (13 timer siden):

Fra folk som har kjøpt dem og jeg er en av de som er på en del stevner og ser dette med egne øyne. De må nesten til med hjemmelading (les: modifisere hver bidige 22-patron) for å få dem til å funke og jeg ville ikke kjøpt en pistol til 40k som ikke virker med patroner rett fra eska, uten å ha garanti på å få noe som fungerer.

Jeg kjenner deg ikke @Rausheim, og er ekstremt forsiktig på hvordan jeg omtaler folk. Men dette har jeg lyst til å kalle sprøyt.

 

Jeg skyter også mye. Mye. I alle forbund. Hvis jeg holder meg til NSF hvor Pardini er mest aktuell så ligger jeg kanskje på 100 starter noen år. Verken mest eller minst (ikke i år grunnet ny krevende jobb). Det du beskriver har jeg aldri sett eller opplevd.

 

For det første så tror jeg ikke Pardini er bedre eller dårligere enn andre pistoler i det segmentet. Jeg har ikke vondt ord å si om Walter, Benelli eller sånn sett de gamle Sako'ene heller. Alle disse pistolene er knallbra våpen. Det er en grunn til at de koster (selv om ikke alltid pris = kvalitet). Det er en grunn til at verdens beste skyttere også bruker disse. Og det er en grunn til at de vinner mange medaljer.

 

Selv har jeg mye erfaring med Pardini. Jeg har en 22LR og en 32S&W L variant. Begge disse kjøpte jeg ny hos Børse-Lars i 2015. Altså "gammel modell". Hadde en annen Pardini 22LR før det som jeg kjøpte brukt, og byttet til ny i 2015 kun fordi jeg fikk en syk bra pris når jeg kjøpte begge. Rå-tipper at det har gått 25000-30000 skudd gjennom 22lr varianten siden 2015.

Har hatt absolutt null problemer med noen av disse. Aldri byttet en del. Jeg er lat når det gjelder puss, men si at jeg som @nhd pusser hvert 1000 skudd. Ca rundt om der vil jeg tro. Jeg har hatt feil kanskje under 5 ganger i hele min eie-periode siden 2015 og hver eneste gang så har det skyltes dårlig puss av eier. Ikke noe med våpenet å gjøre. Var samme med den gamle brukte jeg hadde før denne.

Jeg bruker alt jeg finner av ammo i pistolen og har ALDRI utført noen av de operasjonene du beskriver som modifisering av ammunisjon og/eller fjerning av fett, olje etc fra patronene. Jeg tar som regel det som ligger øverst i ammo.skapet: CCI, Topshot, Geco, Fiocchi, RWS m.m. Om det er et spesielt stevne som DM eller noe slikt så hender det jeg bevist velger en Norma variant som jeg føler (men ikke vitenskapelig testet) har mikroskopisk bedre presisjon enn de andre.

Og alt det jeg nå beskrev ovenfor ser jeg fra andre konkurranseskyttere på trening og stevner. Jeg ser ingen som har disse problemene eller utfordringene som beskrives.

 

Til slutt: "virker som å ha litt problemer og kan være en av årsakene til at folk selger dem"
Nei. Det tror jeg ikke er virkeligheten.
1. Det selges ikke mye brukte Pardini.  Jeg fant 5 annonser på Finn.no på Pardini 22lr. 1 var brukt og 4 var nye pistoler fra forhandlere.

2. Det selges ikke mer brukte Pardini enn andre merker i dette segmentet. Som nevnt fant jeg en brukt Pardini 22LR på Finn. Men jeg fant 5 brukte Benelli(!), 0 Walther og 3 Sako. Dette vil sikkert variere over tid.

3. Dette kan være regionsavhengig, men i min region går det sikkert 3-4 Pardini for hver Benelli eller Walter du ser så om det i perioder skulle selges litt mer Pardini enn andre så tipper jeg det har med å gjøre at det nok finnes flere av de på markedet. Men dette har jeg ikke statistikk på om har hold. Jeg baserer kun på egne lokale observasjoner. Så når folk slutter, er lei eller annet så vil det statistisk sett kunne være mer til salgs av våpen det er solgt mye av.

 

Så nei, jeg er overhode ikke enig i disse påstandene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det høres helt vanvittig ut. Da høres det ut som det har vært en skade på våpenet. 
Klart klubbvåpen får tøffere behandling enn private våpen, men det høres merkverdig ut.

Vi har flere Pardini, Benelli og Walther klubbvåpen så nybegynnere får mulighet til å prøve mye før de kjøper. Ikke noe problem med noen av våre.

 

Om ikke Pardini imponerer deg på generell basis så aner jeg ikke hvor du legger lista @lolinski. Søk opp på Pardinis hjemmeside hvor mye medaljer som vinnes i EM, VM og OL med deres pistoler.

 

PS! Kan noen fra deres pistolklubb ta et foredrag for vårt styre hvordan man får implementert å pusse klubbvåpen etter hver trening? Gjennomgående problem i alle klubber jeg kjenner til er skitne og dårlig vedlikeholde klubbvåpen. Her har dere tydeligvis noe å lære bort til de fleste. 
PS2! Kan være at et slikt pusseregime kan være årsaken til problemene med deres klubbvåoen. Høres ut som dere pusser de i hjel. Ingen moderne våpen trenger puss etter hver bruk.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Vet at mange ser på pussing som å dra noe gjennom løp og kammer. Sikkert bra for presisjonen, men det har lite å si for funksjonen. Godt vedlikehold er viktigere på et matchvåpen enn på et tjenestevåpen da presisjonen og toleransene er mye høyere. Om ikke puss og olje hjelper så send den til Erik Bækkevold så blir det nok fikset. En Pardini har ikke forkiling på hvert tiende skudd hvis den er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Hombre skrev (29 minutter siden):

Vet at mange ser på pussing som å dra noe gjennom løp og kammer. Sikkert bra for presisjonen, men det har lite å si for funksjonen. Godt vedlikehold er viktigere på et matchvåpen enn på et tjenestevåpen da presisjonen og toleransene er mye høyere. Om ikke puss og olje hjelper så send den til Erik Bækkevold så blir det nok fikset. En Pardini har ikke forkiling på hvert tiende skudd hvis den er i orden.

Word!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på 14 måneder skutt 18.919 skudd med min SP22 og støtter @Bartemannen i hans synspunkter. Jeg har i løpet av disse 14 månedene skutt 71 banestevner med våpenet og har under disse to ganger opplevd forkiling, dvs tomhylsa har ikke blitt kastet ordentlig ut og to ganger har jeg fått klikk. Klikk skjer fra tid til annen med 22LR-ammo og har ikke nødvendigvis noe med våpenet å gjøre. På trening har jeg opplevd forkiling/klikk ca 10 ganger, fortsatt noe jeg vurderer som ekstremt sjelden i forhold til hvor mange skudd jeg har hatt gjennom våpenet. Jeg har i likhet med Bartemannen ikke gjort noe med ammunisjonen jeg bruker og har det siste året brukt, Eley Standard, Eley Match, Eley Target, Eley Sport, SK Pistol Match, SK Flatnose Target, SK Flatnose Basic, SK Standard Pluss, Lapua Pistol King, Lapua OSP, Fiocchi, Norma Tac-22, Geco Rifle, Aguilla Standard, RSW Pistol Match og RWS Special Match. Det er ingen av disse patronene som på noen måte har skilt seg ut negativt i forhold til forkiling, men det er med Eley Standard jeg har hatt flest klikk. Dette er Eleys billigste ammo så at den klikker litt oftere enn andre kommer ikke overraskende på meg og 6-7 klikk på 5000 skudd er uansett helt akseptabelt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen Jeg farer ikke med sprøyt, men på hvert bidige banestevne jeg har skutt i år har det vært klikk minst 1 gang og det har alltid vært en Pardini. De som oftest får det, vet jeg ikke er særlig nøye med pussingen (etter deres eget utsagn).

Pardini er gode våpen, når de først virker, har en GT9 og er den mest treffsikre 9mm jeg eier.

 

Men, når jeg skulle ha meg en ny matchpistol tidlig i vår, så lånte jeg med meg nye pistoler fra forhandler for å få en god en. Pardinien var ikke medgjørlig og måtte passe ekstra på for å ikke få klikk. GSP 500 jeg lånte (som jeg også endte opp med å kjøpe) virket uansett hva jeg gjorde og hadde ett par justeringsmuligheter jeg savnet på Pardinien.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den ene er også en veldig habil skytter og fikk NM Felt ødelagt pga Pardini som fikk en klikk.

 

Det er også greit at dere drar frem at Pardini er "the shit" i OL, men dere glemmer samtidig at Pardini sender en hær med børsemakere osv som passer på utstyret til de med Pardini i OL

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (12 timer siden):

Gir absolutt null mening. Null.
Og jeg tviler på det er regionale forskjeller som gjør at Pardini ikke virker der du hører til, men strålende i resten av verden.

Den er ikke strålende i resten av verden heller. lokalt er det definitivt flest Pardini, å skyter enn CCI std så blir det feil en eller annen gang uansett. Men det er et faktum at flere gode resultater har blitt ødelagt av at Pardini feiler. Å etter sigende så pusser norges beste skytter tuppen på patronene (det har jeg fra personer som har snakket med han om Pardini problemer). Du kan blånekte så mye du vil men Pardini hadde og har fortsatt problemer, uansett om nåværende importøren har testet og merket magasinet eller ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir vel egentlig hva slags pistol du vil ha.

 

Skal du ha en matchpistol så må du påregne at du får klikk hvis du ikke pusser, følger opp og lærer deg hva som skal til for at ditt våpen funker.

 

Jeg har to Pardinier, en fra 2003 og en 2017. Feilmatinger og klikk? ja, innimellom! Våpenets feil, njaa - ikke sikkert gitt - mange forhold som spiller inn, herunder slurvete puss fra min side. 

 

Før man slakter Pardini, så må man samtidig huske at ja, du vil oppleve at det er flest Pardinier som får feilfunk. på stevne - men det er også den vanligste matchpistolen i Norge. 

 

Walther SSP er vel heller ikke et klikkfritt stykke våpen hvis du ikke pusser jevnlig. Hämmerli SP- eh nei (#sluttstykkebrudd), Feinwerkbau - tja, kjenner ingen som har beholdt den. Walther GSP 500 henter vel mye inspirasjon fra Hämmerli, den tenker jeg blir et reelt alternativ for mange.

 

Poenget er - matchvåpen ( i alle fall moderne) er ganske spesialiserte pistoler med små toleranser - det gjør noe med vedlikeholdsbehovet. Og, skal man først pusse er Pardini av de som er lettest å demontere og pusse etter mitt syn.

 

 

 

Edited by Baardl
Link to comment
Share on other sites

Har to Pardini SP og en HP.

Erfaringer:

Utdrager er slitedel. Skyter du mye holder de i ca. to år. Skyter du *veldig* mye holder de enda kortere. De koster nesten ingenting og er lette å bytte.

Magasin må pusses en gang i blandt, og pusses *tørt*

Når jeg har gjort dette har jeg aldri hatt noen stukinger.

Klikk, dvs. svakt anslag har jeg aldri opplevd.

Alt av skruer må passes på.

Hvert 4. år eller så må avtrekkermekanismen ha en dæsj moly grease (Biltema :-))

 

Jeg ville ikke ha lurt på å kjøpe en eldre SP heller (med ny utdrager :-)). Løpene er uslitelige og reservedeler er lett å få tak i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte å kjøpe ny SP22 av Bækkevold i februar ifjor, og er super fornøyd. 
Jeg har aldri hatt noen problemer med våpenet, men den er litt kresen på ammunisjon. For min del er det sånn sett likegyldig da det er snakk om få øre i prisforskjell. 
Min Pardini liker ikke CCI, da de er bittelitt for lange for magasinet, så jeg bruker Eley Pistol Pluss til trening og SK Pistol Match og/eller Pistol Match Special på konkurranse. Har iår 110 starter fordelt på 55 stevner iflg FSU, og tipper jeg har rundet 15 000 skudd med .22lr iår. 
Jeg oppgraderte til Rapid Fire (kjøpte nytt veksel fra Bækkevold) for 2mnd siden, og jeg er enda mer fornøyd nå :) Riktignok samme utfordring med enkelte ammotyper, men dette nevnte Bækkevold dessverre var vanlig da det er litt større avvik på "treningsammo". Han rådet meg til å benytte meg av SK ammo, type Standard pluss, match, match special evt Lapua om lommeboka tillot det. 

Ser det har blitt nevnt at folk ser en del Pardini med trøbbel i felt/bane, og jeg er på de fleste stevner mellom Kvinesdal og Porsgrunn og kan ikke minnes jeg har sett noe problemer med dette. Mye av feila vil jeg i så fall peke til ammunisjon. 
Om lommeboka tillater det, så ville jeg kjøpt ny, og da Rapid Fire - om du riktignok har litt ambisjoner :) For min del var overgangen fra GSP til Pardini som natt og dag, og har løftet baneskytingen min til A-krav i fleste baneøvelser. Fantastisk våpen, men krever litt puss og kjærlighet som alle våpen, og matchvåpen trenger litt ekstra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (2 timer siden):

@StimmKan du utdype litt mer fordelene du opplever med Rapid Fire-sluttstykke i forhold til det vanlige? Jeg kjøpte selv en ny SP22 hos Bækkevold i oktober i fjor og har selv vurdert å kjøpe et ekstra Rapid Fire-sluttstykke. 


Kan fortelle det jeg opplever hvertfall:
Løpet veier litt mer, uten at jeg husker på stående fot nøyaktig vekten, men typ 50gram forskjell. I tillegg er sleiden MYE lettere, og av et annet lettere materiale. 
Med dette så skal du få mindre rekyl, som er fordelaktig i hurtigprogrammet og silhuett. 

Det er selvfølgelig du og din lommebok som bestemmer her, men jeg vil nok påstå at om du ikke er en ivrig baneskytter i silhuett og hurtig, så klarer du deg nok godt med SP22. Persen min i hurtig i konkurranse en enda 586 (fra i sommer), og den tok jeg med SP22. 
Jeg opplever iallefall bedre flyt med RF-utgaven, men om du har RF eller SP, så er nøkkelen trening :)
Så kort fortalt; Den er knall, og det er absolutt noe å prøve, men den løfter nok ikke skytingen din med 20 poeng.

Er jo også verd å nevnte at Pål Hembre skyter med SP22, og han kan jo dette han :)


 

Edited by Stimm
Lagt til tekst
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Stimm said:

Min Pardini liker ikke CCI, da de er bittelitt for lange for magasinet

Da er du nok bare uheldig med magasinet. Har skutt over 40 000cci med min Pardini, uten ett eneste feilslag, bortsett fra noen få klikk på noen LOT'er. Men magasinet må gjøres rent for voks.

 

21 minutes ago, Stimm said:


Kan fortelle det jeg opplever hvertfall:
Løpet veier litt mer, uten at jeg husker på stående fot nøyaktig vekten, men typ 50gram forskjell. I tillegg er sleiden MYE lettere, og av et annet lettere materiale. 
Med dette så skal du få mindre rekyl, som er fordelaktig i hurtigprogrammet og

 

Sluttstykke er lettere, og den kommer med 6 tungsten lodd istedet for bare stål. Har satt i tungsten i min vanlige SP22, og har prøvd RF. Du skal vere god på silluett for å merke forskjell. Jeg merker ikke forskjell, og skyter over 590 i hurtig på trening innimellom med vanlig SP. Og det er ikke pistolen som stopper meg der, det er meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt en løsning å sette inn tungsten lodd. Det gjorde jeg på min HP og det fungerte ypperlig. 

Det at du ikke merker forskjell på RF og SP utgaven betyr ikke at andre ikke gjør det. Å jeg vil ikke påstå jeg er noen god silhuett skytter i det hele tatt da jeg enda ikke har skutt det :D
Som jeg også nevner, noen av Norges beste skyttere bruker SP. Nevner også at jeg har min pers i konkurranse med SP22, så det er ingenting å ta på våpenet.

Smaken er som baken - delt i to. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Stimm said:

Det at du ikke merker forskjell på RF og SP utgaven betyr ikke at andre ikke gjør det. 
 

Helt sant, men du skal vere en god skytter for å dra noe nytte av RF versjonen, vs SP. Mye av prisforskjellen ligger i tungsten loddene, som er dyre å kjøpe i ettertid, men kan fint puttes i SP versjonen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (1 time siden):

Helt sant, men du skal vere en god skytter for å dra noe nytte av RF versjonen, vs SP. Mye av prisforskjellen ligger i tungsten loddene, som er dyre å kjøpe i ettertid, men kan fint puttes i SP versjonen.

Absolutt :) Var i tenkeboksen selv på å sette i tungsten lodd fremfor nytt veksel, men så var det dette med havesyken/lyst vs fornuften

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...