Jump to content

Trening for dynamisk, hva ville du lagt vekt på?


arg

Recommended Posts

Jeg gikk mitt første stevne i dynamisk i vår og har vært med på endel stevner etter det. Resultatene har selvfølgelig variert. Noen enkelt stager har gått veldig bra og noen har vært helt krise 😅. Med litt bedre treff så hadde jeg vært blandt de 10 og noen ganger blandt de 5 i min klasse. Akkurat dette gjelder selvfølgelig for alle som er med- at litt bedre skyting så hadde de blitt bedre resultater - det er jo det mye av dette det går ut på, men sier det for å selv gi meg håp og troen på å gjøre det ennå bedre i vinter og neste år. Det er mulig. 

 

På bakgrunn av hvordan jeg har gjort det så har jeg jo selv en liten tanke om hva jeg kanskje må trene litt ekstra på gjennom vinteren.

 

Men, sånn generelt til dere som har drevet med dette en stund, hva syntes dere er det viktigste en  nybegynner, som meg, bør legge vekt på av trening? Hva tror dere jeg vil ha mest nytte av, og hva ville dere gjort hadde dere startet med dynamisk i dag? Hadde dere gjort noe anderledes nå i forhold til hvordan dere startet den gang? Er det enkelte øvelser/driller som man aldri kan gjøre nok av? Hva er det viktigste jeg kan gjøre nå som jeg kan ta med videre? Hva vil jeg ha mest igjen for? Tørrtrening er  i gang og kan sette av en time til dette 5 dager i uka 😊

Link to comment
Share on other sites

Vist det er treffene dine som sender deg "south of heaven"(fikk endelig brukt en Slayer referanse),så er jo det ett godt sted å begynne.

Tørrtrening på avtrekk hjelper,men det må verifiseres.Vist problemet er den typiske komboen alfa-delta,så er tempoet ditt litt for høyt,da må du litt ned i skytetempo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trekk fra hylster og magasinbytte er det som bør trenes mye og det kan det aldri gjøres nok av. Når det gjelder skyteferdighetene, så kan du gjøre så mye tørravtrekk du bare vil, men det hjelper imho lite når du ikke får feedback. Selv om det ikke arrangeres innendørs stevner eller treninger i anledningen DSSN i ditt område, så ville jeg besøkt nærmeste NSF-klubb med innendørsbane og trent avtrekk og rene skyteferdigheter i løpet av vinteren.

Ellers er mye av treningen å faktisk skyte stevner. En "feil" jeg ser, er at nybegynnere ser løsningen en god skytter gjør og prøver så å gjøre det samme med dårlig resultat. Det mange glemmer er å ikke kjenne sin egen begrensning. Enkelte kan stå på 30m og plaffe ned poppere dagen lang, mens andre vil spare både tid og skudd på å løpe frem til de meterne de selv behersker.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et tips som har gjort tørrtreningen mer motiverende for min del er å sette på disse filmene på TV i stua: 

 

 

Blir som regel lei etter 5 min uten, men med disse på storskjermen holder jeg lett 30 min pr økt. Har hjulpet veldig mye å tørrtrene på trekk, magasinbytte, målveksling. 

Har du mulighet kan jeg anbefale bevegelse med pistol i hagen eller annet egnet sted. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare for å kvalifisere mine anbefalinger her, jeg har følgende meritter:

 

Norgesmester Dynamisk Standard Division 2020, 2022, 2023

Norgesmester Production Optics Light 2022

Nordisk mester Producton Optics Light 2022

 

Trening til dynamisk omhandler to separate ting:

 

1. Grunnleggende skyteferdigheter og våpenhåndtering

2. Dynamisk-ferdigheter

 

Scoringen i dynamisk er veldig enkel, i utgangspunktet. Man får på en stage en Hit Factor, og det er en utregning av Poeng/Tid, altså poeng per sekund.

Dette er og det mest krevende med dynamisk, nemlig å finne rett strategi på en stage, for å oppnå best hit factor. Det nytter ikke å skyte med gode poeng dersom man er for treg, og det nytter ikke med en meget god tid, hvis man ikke har tilstrekkelig med poeng.

Så, hvordan trene for å heve nivået?

Du bør begynne med tørrtrening. Masse tørrtrening. Bruk egnede skiver til tørrtrening, samt at du bør ha nok vektede dummypatroner. Du må og ha en timer.

 

Et eks på øvelser:

 

Trekk-øvelser (kun siktebilde, ikke avtrekk):

1. Trekk fra hylster, hands at side: 40 reps, 1 sek par tid

2. Trekk fra hylster, wrists above shoulders: 20 reps, 1 sek par tid

3. Trekk fra hylster med steg til siden: 20 reps hver vei, 1,5 sek par tid

4. Trekk fra hylster med steg fremover og bakover: 20 reps hver vei, 1,5 sek par tid

5. Trekk med vending mot venstre: 20 reps, 1,5 sek par tid

6. Trekk med vending mot høyre: 20 reps, 1,5 sek par tid

7. Trekk med vending helt rundt: 20 reps, 1,5 sek par tid
8. Trekk med sterk hånd: 20 reps, 1 sek par tid

 

Alternative starter:

1. Trekk fra hylster med tomt våpen, magasin i belte: 20 reps, 3 sekunder par tid

2. Trekk fra hylster med halvladd våpen, 20 reps, 2 sekunder par tid
3. Bordstart, tomt våpen på bord, magasin på bord eller belte: 20 reps, 3 sekunder par tid

4. Trekk fra bord svak hånd: 20 reps, 1,5 sek par tid

5. Trekk fra bord svak hånd, halvladd våpen: 20 reps, 2,5 sek par tid

 

Magasinbytter:

1. Statisk magasinbytte; start med pistol mot skive, på timer bytt magasin: 40 reps, 1,5 sek par tid

2. Magasinbytte med steg til siden, start som nr 1: 20 reps hver vei, 1,5 sekunder par tid

3. Magasinbytte bakover med vending til venstre: 20 reps hver vei, ingen par tid

4. Magasinbytte bakover med vending til høyre: 20 reps hver vei, ingen par tid

Avtrekkskontroll:

1. "Trigger control at speed"; start med våpen siktet inn på skiven, fingeren på avtrekkeren men uten å ha tatt inn trykkpunkt. På signal ta avtrekk så raskt du klarer, og ha fokus på at siktene ikke flyttet på seg. 20 reps med begge hender, 20 reps sterk hånd, 20 reps svak hånd.

Dette er et forslag til øvelser. Masse annet som kan legges inn, som målvekslinger, trening på diverse standardøvelser (Bill Drill, El Prez, Blake Drill).

Det viktige er at man har fokus på de rette tingene, da spesielt grep. Grep og synsfokus er ALT innen dynamisk, og er hovedgrunnen til dårlige treff stort sett.

Alt kan tørrtrenes, unntatt rekylkontroll, men du kan legge grunnlaget for det meste med god tørrtrening, med tidvis kontroll av standpunkt på skytebanen med skarp ammo.

Over til disse Dynamisk-ferdighetene, så er det noen ting som er skyterelatert og andre ting som er bevegelsesrelatert.

 

1. Skyting på bevegelige mål/timing sekvenser: Ikke så lett å få til med tørrtrening, så må gjøres skarpt. Her er fokus å lære seg hvordan man skal skyte de forskjellige bevegelige målene; swinger, glider, bobber, drop-turner, plate-swinger. I tillegg så må man trene på å skyte såkalte "venteskiver" som er åpne før det bevegelige målet er synlig. Tid er poeng, og jo mer man gjør mens man venter på at et bevegelig mål skal bli synlig, jo mer tid sparer man. Det er ALLTID best å skyte på første visning i en sånn sekvens, fordi man da har best kontroll på sekvensen.

 

2. Skyting i bevegelse; fremover, bakover, sideveis. Igjen, tid er poeng, og det som stjeler tid er start og stopp. Dersom man klarer å holde momentet i gang, så slipper man å stoppe opp og man sparer tid. Ikke nødvendigvis snakk om å ta masse skritt mens man skyter, men holde kroppens bevegelse i gang i den retningen man skal mens man skyter. Må gjøres skarpt, for å se hva man klarer; avstand, vanskelighetsgrad på skudd osv.

 

3. Entry/exit - Inn og ut av skyteposisjon. Desidert her de fleste taper mest tid, fordi man er ineffektiv på å komme til skudd, samt å forlate posisjon. Her handler det om å ha pistolen oppe og være klar til å skyte så fort som mulig. Eller forlate skyteposisjon mens man engasjerer et mål, for å da ha startet bevegelsen mot neste posisjon. Bør læres av noen som faktisk kan det, jeg kastet bort en del tid på feil trening, fordi jeg kun hadde fått beskrevet konseptet muntlig, men skjønte egentlig ikke hva det dreide seg om får jeg ble vist det på kurs med Jorge Ballesteros. Et viktig moment her er oppbremsing og plassering av føttene for å sørge for å treffe rett posisjon. Bommer man med så lite som et halvt skritt, slik at man må flytte litt på seg for å se en skive, så taper man tid.

 

4. Eksplosiv bevegelse - noe jeg fortsatt sliter med, men det er viktig når man skal bevege seg fra en posisjon til neste at man gir full gass. Enkleste måten å se dette på er å se film av seg selv i 3. person perspektiv. Selv om man tror at man gunner på, så er det mye dassing. Lære seg å forflytte seg med fullt trøkk.

 

 

Det man ikke må gjøre, er som ble foreslått her, er å roe ned tempoet. Selv om par tidene er krevende, og selv om treffene ikke er optimale, så må man fortsette å pushe på. Teknikken vil ta igjen farta. Det som derimot ikke skjer, er at man blir raskere dersom man aldri pusher - "farten kommer av seg selv". Den gjør ikke det. Skal man blir rask, så må man pushe farta. Der er tørrtrening nøkkelen.

Jeg har et par bøker fra Ben Stoeger som kan kjøpes, Dry Fire Training og Skills and Drills, dersom det er ønskelig. Han kom seg til toppnivå i verden stort sett gjennom tørrtrening tidlig i karrieren.

  • Like 6
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Mente ikke at tempoet generelt skulle ned,men at tiden mellom skudd en og to gjerne må litt ned vist skudd nr to koster han mye på resultatlisten.Vist det er tilfelle,så er det jo en ganske åpenlys ting å trene dobbelskudd til man er der man vil være.

Nå har jeg skutt mest Nrof L3 skyting de siste årene,og der straffes dårlige treff/bom hardere,så er litt farget av det.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, for de aller, aller fleste (med noen forbehold om vanskelighetsgrad på skudd; avstand eller størrelse) ikke tiden mellom skudd en og to, men at man har dårlig rekylkontroll, som igjen peker på dårlig grep.

 

Å da skyte saktere fikser ikke problemet, kun symptomet.

Link to comment
Share on other sites

Man bør klare treffe en popper på 30 meter, med trekk <1,5 sec PAR 

 

mr AGR sine momenter er riktige/viktige

Jeg vil si presisjon er viktig, selvom du ikke skyter felt så mye, bør du klare skyte snusboks på 25 meter, så sørg for å skyte presisjon/samlinger også.

 

 

Du må ha fart, du må ha presisjon. det ene uten det andre funker ikke. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen benchmarks for skarpskyting, freestyle (vanlig tohåndsgrep):

 

Bill Drill: 6A på 2 sek eller mindre

Blake Drill: 6A på 2 sek eller mindre

El Presidente: 12A på under 7 sek

Trekk fra 7m og treff i A på under 1 sek

Dobbeltskudd fra 25m og 2A treff på under 2 sek

4 Aces (trekk, skyte to, magbytte, skyte to) fra 7m: 2,5 sekunder eller bedre

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar og innspill, spesielt @AGR416 for et veldig grundig svar med mange gode tips og råd-  setter veldig pris på det. Har allerede vært i garasjen og gjort ca. halvparten av øvelsene. Bør nok fordele de utover i uka, eller så tar det nok hele kvelden og litt til :-)

 

Kan fortelle litt til om hvor jeg er, gjør og tenker. Er som sagt ganske fersk i dette med godkjenningskurs på vinteren i fjor og de første matchene fra våren og frem mot nå. Kommer også flere nå fremover :-) Jeg startet med NSF (også i fjor) og og skyter der innimellom, kanskje maks en gang eller to i måneden og da nettopp for å trene skyteteknikk, ikke noe spesielt program. Skyter ganske greit 40+ poeng på presisjonsskiva på 25m med 9mm når jeg vil. Skyter med optic så har dessverre ikke mulighet til feltstevner. 

 

Jeg har også gjort som @AGR416 sier og gir full gass underveis i matcher, og på trening. Jeg har sagt til meg selv at jeg må ha farten og så kommer presisjonen etter hvert. Har stadig fått høre et jeg må roe ned, men det er lettere sagt enn gjort, og der er jeg så vrang at jeg ikke gir meg på dette. Noe av det jeg opplever som en utfordring med det, er at det er så altfor lett å ta med seg stresset og tempoet fra løping/forflytning inn i skytedelen og det ødelegger. Jeg greier ikke å skille disse to (løpe/skyte) godt nok og stresser igjennom skytingen. Jeg er også altfor rask på avtrekkeren og dobbeltapper uansett distanse. Jeg treffer bra når jeg roer ned så jeg føler det er  tempoet og ikke rekylkontrollen som gjør at jeg treffer dårlig, da på andreskuddet.

 

Så jeg tenker at noe  av løsningen på akkurat den delen er å roe litt ned, spesielt på distanse og popper etc, og lære meg å variere skuddhastighet avhengig av vanskelighetsgrad og distanse. Jeg må også tørre å stå der og føle at jeg har all verdens tid men samtidig ikke bruke altfor lang tid på å verifisere treffene. Det og få en følelse på hvor fort og presist man kan skyte to skudd på ulike distanser er nok også noe som bør øves på.

 

Og så har man alt det andre som som inn-og ut av posisjon, komme raskt på skiva, ha en god stage-plan og gjennomføre dette. Ikke bare ha en plan om rekkefølge, men hvor på skiva du vil ha prikken. hvor vil du lande med beina når man kommer inn i posisjon, fokus på neste posisjon, magbytte osv. Dette føler jeg går bedre og bedre og jeg noterer hva jeg gjør på match- det som går bra og det jeg må jobbe videre med.

 

Har et par Ben Stoeger bøker, og ei fra Kita Busse:Smart Move: Economy of Motion for the Shooting Sports

 

 

Denne type skyting er utrolig sammensatt når man begynner å bryte det opp, men det er nettopp dette som gjør det så fasinerende og som gir motivasjon til å det til. Og jeg syntes det er gøy å lese om og diskutere hvordan faktisk få til dette og ikke at det bare blir prat om  hvilke våpen etc.

 

Så nå skal det leses, tørrtrenes, med mange nye gode tips og skytes- så ser vi hvor lang det rekker  :-)

Link to comment
Share on other sites

Hold gassen oppe på match og tren skytedriller på banen. Selv har jeg aldri trent særlig mye på skyting i seg selv, men skøyt veldig mye matcher en periode, og det er også bra trening. Har også små IPSCskiver stående rundt i andre etasje i huset, i bokhyller, vinduskarmer osv. så tørrtrener jeg på forskjellige elementer med forflytning på de. Dette gjør jeg daglig. Har nesten aldri trent trekk og magbytte. Det er jo litt divisjonsavhengig, men trekke gjør du bare en gang per stage, og om du ikke skal trekke rett på en skive så spiller det ingen rolle om du trekker fort uansett. Det er mange andre "dynamiskferdigheter" du har mere utbytte av å bruke tid på. På weak hand stager, som alle hater å trene på, så har det god effekt å tørrtrene 5 minutter i safety før du skal skyte stagen, jeg og @aps har god erfaring med det 😁

Og sist men ikke minst, lytt til de som er gode, de har faktisk erfaring med å skyte bra, ikke bare synse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke matcher er god trening, annet enn for matchtrening - som dog er viktig.

 

Den skytemessige treningen er viktig å ha gjort på banen, stor mengde.

Tørrtrening på matchen før stagen er ikke en god strategi, etter min mening. Man bør ha trent på ting før man møter på match.

 

Hensikten med trekket er at det blir en automatisert handling og at man får korrekt og samme grep hver gang. Videre, Eric Grauffel har demonstrert at et godt trekk kan tjene deg .2 til .3 sekunder per stage. På en større match blir det mye tid til slutt.

 

Open-skyttere burde ikke gi råd på magbytte-trening 😜

Edited by AGR416
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selv om du ikke kan delta på feltstevner med optic så kan det hende at du får lov til å skyte Norgesfelt, selvfølgelig uten at resultatet teller i konkurransen. Vet ikke hvor du bor, men på stevnene våre har vi hatt skyttere som deltar utenfor konkurransen for å få trening. 

Link to comment
Share on other sites

Veldig gode innspill fra @AGR416, det er nyttig. Men et spørsmål, om det å trene med fart først og fremst. Du stresser godt grep - og det er jo utvilsomt riktig. Vil en ikke da være "nødt" til, på trening, å iallefall roe såpass ned at man faktisk trener inn et godt grep? Ref det du sier om at matcher ikke er god trening? Der er jeg jo enig, der har man en tendens til "gå på auto" fortest mulig, og har lite fokus på "riktig", som man jo bør på trening?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt i begynnelsen må man selvfølgelig ta det i et fornuftig tempo - "crawl, walk, run".

Problemet er dog at alt for mange forblir i "crawl" fasen, og har null progresjon, fordi det har eksistert en illusjon om at "slow is smooth, smooth is fast" og at farten kommer automatisk bare man er "smooth" nok.

Det stemmer ikke.

Hvis man har en par tid på 2 sekunder på trekket, og gjør det 10000 ganger, så klarer man ikke et trekk med korrekt grep og siktebilde på 0,8 sek på trekk nr 10001.

Jeg var skyldig i dette selv, helt i begynnelsen da jeg etter kurs med Ben Stoeger i 2014 fikk bøkene hans og skulle begynne å tørrtrene systematisk.

Jeg så på partiden hans for trekk, og tenkte at det var ikke sjans i havet for at jeg klarte det. Så jeg satte meg en par tid som var mer på mitt nivå. Problemet var dog at jeg ikke ble pushet for å utvikle teknikken og farten samtidig. Jeg kunne fint trekke en pistol, hadde tross alt hatt det som tjenestevåpen i 11 år ca. Men farten ble ikke bedre.

Det er klart man ved å sette spenstige partider vil kløne innimellom, men med nok repetisjoner så vil teknikken begynne å sitte.
Man må bare være veldig til stede og analysere hva man gjorde feil, og utbedre det til neste rep.

Man kan og bryte ned trekket i 2 micro-driller (som et eks, dette gjelder for det meste):

1. Par tid på 0,6 sek, på pip etablere godt grep på pistol i hylsteret.
2. Par tid på 0,6 sek, starte med hånd på pistol, på pip trekke pistol, etablere godt grep og korrekt siktebilde.

Da kan man fokusere på den fasen man sliter mest med. Det er ikke farlig å bevege henda raskt eller trekke pistolen raskt.

Det man ofte ser er at skyttere trekker pistolen veldig sakte, og skal ta igjen det med "jail-bait" splits.

Grunnen til at jeg mener at matcher ikke er god trening, er fordi det er minimalt med stimuli. Du skyter en stage en gang, that's it. Og så skyter du alt fra kanskje 4-15 stager, avhengig av Level. Masse venting i mellom stager, pluss reisetid osv. Man får såklart matchtrening, ift det å planlegge stager, gjennomføre plan osv, men for å utvikle skyteferdigheter så er det ikke der man gjør det. Da er det bedre å være 3 timer på banen, skyte 600-800 skudd og få mengdetrening. Så må den treningen selvfølgelig være strukturert da, med momenter man ønsker å trene på; her da maks 2 eller 3 momenter for å få effekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke matcher er god trening, annet enn for matchtrening - som dog er viktig.

 

Den skytemessige treningen er viktig å ha gjort på banen, stor mengde.

Tørrtrening på matchen før stagen er ikke en god strategi, etter min mening. Man bør ha trent på ting før man møter på match.

 

Open-skyttere burde ikke gi råd på magbytte-trening 😜

 

Standard er ikke så mye bedre 😅 Men ja, selvsagt bør man trene før match. men hva er det vanligste man hører på match...."gruer meg til weakhandstage, har ikke trent på det". 5 minutter i safety er gull verdt da 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke så mange i Norge som gjør dette på heltid da, som karriere.

 

Vi har to nordmenn på 80%+ på EM nå, i Open. En håndfull til over 75%.

Da holder man ganske høyt nivå.

 

Han som vinner, Robin Sebo, er profesjonell skytter for Team CZ.

Han på andre plass skyter for Army Marksmanship Unit, i US Army.

 

De har helt andre forutsetninger enn folk som gjør dette som hobby, og betaler alt selv med inntekt fra vanlig 9-16 jobb. Disse gutta er betalt for å skyte.

 

Siden @M67 tydeligvis valgte pokal på den kommentaren.

Link to comment
Share on other sites

@slemmo får for få pokaler.

Han traff tydeligvis et sårt punkt der ;) Det var ikke meningen å fornærme noen, og iallefall ikke deg... 

 

AGR416 skrev (3 minutter siden):

De har helt andre forutsetninger enn folk som gjør dette som hobby, og betaler alt selv med inntekt fra vanlig 9-16 jobb. Disse gutta er betalt for å skyte.

Ikke tro at jeg ikke er klar over det, man kommer der som "rimelig aktiv skytter", og er bra fornøyd fordi man har fått til å trene "flere dager i uka", og så møter man folk som trener flere ganger om dagen, med trenere, støtteteam, alt mulig - og i det hele tatt kommer man som mosjonsløper, og møter Northug & Co ca...

Sånn er det bare, og i møtet med "de store gutta" i utlandet har vi ikke sjangs - vi får prøve å slå de som har noenlunde like forutsetninger. Men det endrer ikke resultatet.

 

Uansett var det ikke meningen å rakke ned på noen, iallefall ikke noen av de som faktisk er (i Norge) gode. Jeg bare syntes kommentaren til @slemmo var litt morsom.

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal bli best i noe, i store grener i skyting, er det også mer enn skytetrening på bane som skal til. Mye av dette er bare slit, men trenger ikke koste noe. Dette er noen av tingene som må på plass:

-Kondisjonstrening

-Styrketrening

-Mental trening

-Kosthold

-Søvn,

-etc

-etc

I tillegg har dynamisk skyting et "problem" i forhold til statisk skyting ved at det er mye vanskeligere å identifisere de "poengtyvene" som er individuelle for hver skytter. Jo bedre man er på statisk skyting, jo lettere er det over tid å indentifisere disse.

En statisk toppskytter, som ligger på 580-595/600 i vriene ISSF-programmer, vil lett kunne se utslag av feks følgende variasjoner:

-I seng kl.2200 vs 2330 dagen før man skal skyte kl.1000 ved frammøte på banen kl.0800.

-1,5 time med intens Playstation fra kl.2000 dagen før frammøte kl.0800. (-10 poeng for enkelte!! En uforklarlig bom i dynamisk??)

-Krangel med kjerring/unger for bagateller 8)

-Frokost kl.0600 vs 0700 på skytedagen.

-etc

-etc

-Justering av utstyr som er nesten umerkelig for skytteren( marginale endringer på balanse i våpenet, avtrekksvekt, størrelse på dot, pipelengde, kulevekt, pipetid, etc, etc)

-etc

-etc

 

Hvis en "talentløs" skytter har dette på plass vil vedkommende ha store muligheter til å slå mye bedre talentfulle skyttere en gang imellom rett og slett fordi den talentløse har større mulighet til til å skyte optimalt hver gang. Hvis skytterne med talent da har en samtidig "dipp" er mulighetene til stede for den talentløse.

Hvis man er talentløs er spandering av en øl eller tre på de andre aldri feil hvis man selv drikker Munkholm dagen før skyting 8) 

 

På 60/70-tallet hadde det amerikanske "ISSF-laget" alltid med seg en "søster" eller to til VM/OL som tok seg av naturlige behov i laget for å dempe stressnivået og forbedre resultatene. Blant våre gamlekarer, fra alle grener, gikk det alltid sport i hvem som greide å få seg en dans med "søstrene"..

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig, men på toppnivå er det greit med proffe trenere innen alle elementer.

Iallefall juniorene i PRS-VM hadde ren trener + et par familiemedlemmer. 
En ren trener som er dyktig i sporten - dvs på eller nesten på samme nivå - til å hjelpe med å gå igjennom oppgavene, identifisere utfordringerer og løsninger, regne på HF..  I PRS vind og andre effekter. Generelt preppe deltakeren.
Jeg vil kalle det helt uvurderlig. 
Tale skytterens sak ved tvil og tvister. Skaffe lege og medisinsk hjelp var det jo behov for i Hellas nå sist.

 

Nå er det ikke mange som faktisk drar til EM/ VM og har bruk for dette, men det er ingen som helst tvil om at det kan ha stor betydning, og bety veldig mye mer enn et par poeng her og der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste for å komme dit vi nå plutselig diskuterte er jo det @AGR416 skriver i det første innlegget sitt.

Like viktig er jo viljen - mye av det som skal til, som både @AGR416 og @Torf sier, er jo ting som er "kjedelig". Man liker å skyte, og det er gøy - tørrtrening er bare kjedelig, eller kan iallefall være. Og det skal rigges til det og - jeg kan tørrtrene med rifle i gangen, men det er IKKE optimalt. Stua er bedre, men det er ikke populært... Å få yngre folk, som jo faktisk er de som har potensiale for å bi gode, til å tørrtrene, er ofte vanskelig.
Så skal en ha "tid" til å trene fysisk, og på de kjedelige tingene - eller riktigere trolig, prioritere det.

Og det skal holdes oppe konstant. Ikke bare i perioder.

 

For å "bli sponset" så tror jeg dette er noe av det viktigste. Sponsoren må se at her er det ikke bare talent og ønske, det må være innsatsvilje. 

 

Vi skal heller ikke glemme (synes jeg) at noen skal være sist, det er greit å ikke være god, og man kan ikke være like god i alt man gjør. Dynamisk skyting er gøy nesten uansett hvor dårlig man er, og er kanskje unikt når en ser på spennet i ferdigheter mellom deltakerene. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder juniorer er ofte den første lakmustesten om vedkommende drar på trening selv, gjerne før mor og far kommer hjem fra jobb. Eller om vedkommende er avhengig av at mor eller far må kjøre. Hvem pusher hvem med hvilken motivasjon?

Som trener er det oftest mest inspirerende med førstnevnte.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Motivert < Disiplinert

 

Det er den som er disiplinert og trener selv om motivasjonen er lav, som kommer langt.

 

4 hours ago, Torf said:

I tillegg har dynamisk skyting et "problem" i forhold til statisk skyting ved at det er mye vanskeligere å identifisere de "poengtyvene" som er individuelle for hver skytter. Jo bedre man er på statisk skyting, jo lettere er det over tid å indentifisere disse.

 

Egentlig ikke. Det meste i dynamisk skyting er målbart på tid. Hvor raskt var førsteskuddet, hvor raskt byttet du magasin, hvor raskt beveget du deg mellom posisjoner, hvor rask var du fra skive til skive.

Bryter man ned en stage på en match, så er det en del elementer som går igjen. Det er derfor skyttere som f.eks Ben Stoeger har laget et sett med driller som gjør at du trener på de tingene man oftest møter på match.

Disse tingene er:

Entry/Exit - hvor tidlig skyter man inn i en posisjon, hvor fort forlater man en posisjon
Effektivitet mellom skyteposisjoner - eksplosivitet og antall skritt, samt skyting i bevegelse der mulig

Målveksling - de fleste skyteposisjoner innen dynamisk innebærer målveksling i en eller annen form; side, dybde og størrelse/vanskelighetsgrad på mål (avstand, No-shoot, hard cover etc)

Effektivitet på sekvenser med bevegelige mål - det betyr at man ikke står og venter til det kommer frem, men skyter venteskiver, og kanskje til og med 2 skudd på en visning dersom mulig

 

Ambisjonen er at man kutter ned på tid hvor man ikke skyter, og skyter tidligst mulig. Når det kommer til selve skytingen: tidlig > fort

 

Alt dette kan man lese ut av timeren, og du kan sammenligne med skytteren som slo deg med 2 sekunder på stagen (dersom man enten har video, eller leser alt av).

Landslagssjefen analyserte sine egne stagevideoer fra EM i Hellas, mot nr 1 og 2, og fant ut at han brukte ca 26,1% flere skritt enn disse per stage.

Det er det som er kult med dynamisk, alt er målbart, og timeren og skiva lyver ikke.

Men, grunnlaget må legges på skytebanen. Klarer du ikke treffe skiva med god samling når du har all tid i verden, så klarer du det ikke hvis det skal gå fort.

 

Edited by AGR416
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at det er umulig å dissekere elementene i dynamisk, jeg sier bare at det er vanskeligere i forhold til statisk, rett og slett pga at det er dynamisk.

 

Ta eksempelet med PlayStation (som er et litt søkt eksempel, mest aktuelt for fjortiser som begynner med sport) Det gir utslag, men hvor lang tid og mye krefter vil man bruke på om det gir utslag for den enkelte? Det er liten tvil om at dette er enklere å finne ut av i statiske grener. For en dynamisk skytter på toppnivå kan slike "ubetydeligheter" være forskjellen på 1. Og 3. plass.

 

Akkurat dette med PlayStation, søvn, fokus, har jeg som et reelt problem med en fjortis i en annen dynamisk gren; sprangridning. Her er konsekvensene litt annerledes med albue ut av ledd, armbrudd, beinbrudd, etc, siste to år.

 

Tipset mitt er hvertfall; spill ikke PlayStation eller andre intense dataspill dagen før en skal konkurrere :-)

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt individuelt, vet flere som fungerer best med intens trening helt opp til kvelden før match, mens jeg selv er motsatt. Foretrekker å være ferdig forberedt minst en uke i forveien, og bare slappe av og motivere meg opp de siste dagene før man skal i ilden, Men jeg er ikke på høyt nivå, så de analysene behøver ikke å være verdt noen ting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

 

Det er den som er disiplinert og trener selv om motivasjonen er lav, som kommer langt.

Det er vel få som greier å være disiplinert over lang tid uten å være motivert?

 

 

AGR416 skrev (1 time siden):

Det er det som er kult med dynamisk, alt er målbart, og timeren og skiva lyver ikke.

Det, og at det er mye som er målbart, ikke bare at man tar perfekte avtrekk. Sånn sett er nesten dynamisk MER målbart enn ISSF, for det er mange flere faktorer som kan måles.
Det er jo også det som gjør det så gøy, man må kunne mer enn en ting.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (På 1.11.2023 den 15.01):

Trekk fra hylster med halvladd våpen, 20 reps, 2 sekunder par tid

Tenker du her på ; Magasin i pistol men ikke skudd i kammeret slik man må trekke-racke-være på skiva på 2sek? 

 

AGR416 skrev (På 1.11.2023 den 15.01):

Magasinbytte bakover med vending til venstre: 20 reps hver vei, ingen par tid

Start med pistolen på skiva her også?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, arg said:

Tenker du her på ; Magasin i pistol men ikke skudd i kammeret slik man må trekke-racke-være på skiva på 2sek? 

 

Start med pistolen på skiva her også?

Ja og ja :)

 

Merk at på øvelsen med magbytte bakover, så er det snakk om å flytte seg 3-4 meter og så komme tilbake på skiva.

(For høyrehendt skytter):

Med vending til venstre, så dumper man magasinet, trekker nytt magasin, drar så pistolen bak seg mens man flytter og på de siste skrittene inn i posisjon så setter man inn magasinet.

Med vending til høyre, så dumper man magasinet, gjennomfører magbyttet i det man vender mot høyre, flytter 3-4 meter og kommer tilbake på skiva.

 

Litt vanskelig å forklare via tekst.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, arg said:

Noen forslag til dette? Har noen i plast nå, men de begynner å bli tynnslitte.

Hvis du kjenner noen som driver med hjemmelading, så kan de enkelt lade opp noen patroner for deg uten krutt og hette.

Bør være nok til ett eller to magasiner.

 

Bare husk og merke de på et vis, slik at du enkelt kan skille de fra skarp ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Det er vel få som greier å være disiplinert over lang tid uten å være motivert?

Nei, fordi disiplinen din må komme til sin rett når du mangler motivasjon.

 

Du må ta deg i nakken og dra på trening, selv om du egentlig bare vil ligge på sofaen og glo TV.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (4 minutter siden):

Ja og ja :)

Takk og takk 👍🏻😊

 

AGR416 skrev (3 minutter siden):

Hvis du kjenner noen som driver med hjemmelading, så kan de enkelt lade opp noen patroner for deg uten krutt og hette.

Bør være nok til ett eller to magasiner.

 

Bare husk og merke de på et vis, slik at du enkelt kan skille de fra skarp ammunisjon.

Det kjenner jeg så det skal jeg fikse. Men, bør man ikke ha noe som tennstiften slår i mot når man klikker? Eller bruke bare disse ved magbytte uten avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder forberedelser til match, så er det veldig individuelt.

 

Min påstand er at du ikke gjør noe merkbar forbedring av nivået uka før match, så det er ikke noe vits å kraftsamle da. Kan du det ikke uka før du skal på match så spiller det ikke noen rolle.

Forberedelsene til mesterskapet bør ha skjedd ila året som har gått siden forrige mesterskap.

 

Tørrtrening, skarpskyting og øvrige matcher før mesterskapet skal være det som gjør at du hever nivået.

Link to comment
Share on other sites

Just now, arg said:

Det kjenner jeg så det skal jeg fikse. Men, bør man ikke ha noe som tennstiften slår i mot når man klikker? Eller bruke bare disse ved magbytte uten avtrekk?

Jeg bruker disse kun ifm trekk uten avtrekk, og magbytte uten avtrekk.

 

Men er vel ikke noe issue å legge i noe bak, som f.eks voks eller noe, for å dempe anslaget til tennstempelet.

 

Grunnen til at man ikke skal ta avtrekk, og kun få siktebilde, er fordi mange da vil jage avtrekket, med resultatet at teknikken blir slurvete fordi man prøver å få tatt avtrekk før det andre pipet.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at man ikke skal ta avtrekk, og kun få siktebilde, er fordi mange da vil jage avtrekket, med resultatet at teknikken blir slurvete fordi man prøver å få tatt avtrekk før det andre pipet.

Det har jeg erfart ja. Det går veldig fort å trekke og få siktebilde, men så fort man begynner å skulle trekke av også så blir det veldig rotete.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@AGR416

 

Har tørrtrent mye mer enn tidligere de siste mnd, og implementert mye av det du har skrevet i tråden. Merker god forskjell på banen. Har også sett mange av filmene til Stoeger på YouTube. Mye god info. 
 

 

Kunne du skrevet litt om hvordan du legger opp øktene dine på banen også? Trener du mye faste driller, eller varierer du fra gang til gang? 

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvordan legger jeg opp skytetrening....

 

Jeg kjører denne oppvarmingen hver gang:

 

Modifisert Eric Grauffel-drill

  • 2 skudd freestyle
  • 2 skudd sterk hånd
  • 2 skudd svak hånd
  • 5 - 10 - 15 - 20 - 25 meter
  • Fri tid
  • Totalt antall skudd: 30, ambisjon er minimum 27 Alfa.

 

Originale øvelsen er 5 skudd per fatning per avstand, så totalt 75 skudd.

 

Denne øvelsen er en ok oppvarming, samt at jeg får avdekket eventuelle problemer med sikter, hvis det er noen (har vel aldri skjedd).

 

Jeg pleier å skyte 250-300 skudd per økt, som varer ca 1-1,5t. Jeg har alltid en plan på hva jeg skal trene på, og stort sett er dette 2-3 momenter max. Prøver å gjøre det veldig enkelt, for å minimere tid jeg bruker på oppsett. Stort sett 1-4 skiver, med et par NS ved behov. Jeg setter aldri opp stager.

 

Momenter og driller jeg bruker :

 

Rekylkontroll:

  • Doubles; 4 dobbeltskudd per serie, med en liten pause i mellom hvert dobbeltskudd. Førsteskudd har null å si, etabler godt grep for hver serie. Skytes på 5-7-10-15. Skyter 3-4 serier per avstand, dersom jeg føler at skyting på en gitt avstand var bra. Fokuser på treffbilde, og at det ikke er tegn på at man aktivt motvirker rekyl.
  • Practical Accuracy; 6 skudds serier så raskt som mulig, med best mulig samling. Samme som over, førsteskudd har ikke noe å si, fokus på grep og treffbilde.
  • Bill Drill; 6 skudd i A på 7m, så fort man klarer. Her teller trekket med, dvs førsteskudd. Benchmark er 2 sekunder. Video fra et par år siden:

Målveksling:

Her er mitt standard-oppsett 4 skiver, på forskjellig avstand og forskjellig vanskelighetsgrad (med NS). Stort sett er det en skive på 6-7 meter, en på 10m, en på 12m og en på 15m, og ikke alle på samme linje. Skyter de i forskjellig rekkefølge, slik at målvekslingene blir forskjellig; fra venstre mot høyre, høyre mot venstre, midten-høyre-venstre, midten-venstre-høyre osv. Legger og evt. inn en faultline som jeg flytter meg over etter to skiver, holder våpenet oppe og søker å engasjere neste skive så raskt jeg er over pinnen.

  • Accelerator; 3 skiver på hhv 7-12-20 meter. Skytes nært til bakerst, bakerst til nært, nært til bakerst - magbytte - nært til bakerst, bakerst til nært - magbytte - bakerst til nært. Trener flytting av blikk og pistol, og presisjon i hvor man flytter pistolen til. Finn et punkt på skiva hvor du vil pistolen skal stoppe og stirr der.
  • Distance change-up;  skiver på nær hold, 5-6 meter, 1 miniskive eller popper (som er satt opp til å ikke falle) på 20m. Skyt forskjellige sekvenser, med samme mål som accelerator
  • Blake Drill; omtrent samme som Bill Drill, bortsett fra at det skytes på 3 skiver. 7 meter, 6 Alfa så fort man klarer. Benchmark er 2 sekunder.

Entry & Exit:

Her er mitt standard-oppsett 4 skiver, 2 på hver side av "area", og gjerne en NS på en på hver side. En skive er på nært hold og en skive lenger bak, 12-14m. Setter opp en eller annen barriere som jeg må rundt for å skyte, som regel 2 tønner oppå hverandre, og gjerne med en fault line å holde meg innenfor. Shooting area er kanskje 4-6m med flytting. Skyter sekvensen flere ganger hver vei, fra venstre mot høyre og høyre mot venstre. Hard exit er jo da å starte på skiven på nært hold og avslutte på den på langt hold og så flytte. Easy exit er å starte på den på langt hold, og så f.eks rygge ut på den på nært hold (selv om den har NS). Når jeg fokuserer på entry, så handler det om å ha pistolen oppe og være klar til å skyte den nærmeste skiva så fort det lar seg gjøre, om så i bevegelse.

 

Presisjon og basics:

  • 2 @ 25: Trekke og skyte 2 A på 25m, under 2 sekunder
  • Dobbeltskudd på diverse avstander, se hvor fort jeg kan pushe meg
  • 4 Aces: Trekke, skyte 2, magbytte, skyte 2. 4 Alfa er målet, så raskt man klarer. God drill for å validere tørrtrening på magbytte. ALDRI skyt 1-Reload-1, skikkelig dårlig drill da man kan jukse på grepet
  • Strong hand varianter av de samme jeg har nevnt
  • Weak hand varianter av de samme jeg har nevnt

Bevegelige mål:

Her vil det jo variere hva man har, men prinsippene er de samme. Sette opp sekvenser hvor man øver på å skyte utløser-mål, deretter 1-2-3-4 venteskiver (bare å pushe), og så skyter det bevegelige målet på første visning. Topp-swinger kommer litt an på fart, om man klarer 2 på en visning. Dette handler om å overvinne en mental begrensning de fleste setter på seg selv, og da bestemmer seg for at det er mye bedre å løse ut det bevegelige målet tidlig, og så skyte det litt etter hvert. Det er kategorisk feil, det er alltid best å skyte på første visning, så fremt man har mulighet. Når man trener bevegelige mål, så er det og greit å variere avstand, skyte på litt lenger hold for å se samsvar mellom skuddbeslutning og treff i skiva - evt bom.

 

250-300 skudd går ganske fort, når man kraftsamler på noen få momenter. Det er forskjellige teorier ift trening, men jeg er da en tilhenger av å gjøre ting flere ganger, med litt variasjon, for å få størst mulig effekt.

  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er en god video som viser det jeg skrev om trening på bevegelige mål. Denne tar for seg sidewinger, men momentene er overførbare til f.eks bobber.

Han beskriver en god teknikk for når man skal engasjere målet, samt det med å pushe seg med venteskiver, evt hvor lang målveksling man klarer.

Merk også dette med fokusert trening - skal man trene en økt på swinger, så må innsats i tid og ammo fokusere på det, ikke alt annet.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...