Jump to content

Beste kikkert til allround førstegangskjøper


Skinka Og Salami

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på hva som kan være en god kikkert til en førstegangskjøper. Burde jeg gå for 8x eller 10x. Jeg har kunn hagle så blir mest relevant med en kikkert til småvilt (skogfugl, rype, and, due etc). Mye mulig jeg vil prøve meg på storvilt senere, men nå er det mest fugl det går i. Har lest mye forskjellige argumenter for og mot 8 og 10x blir ikke så klok. Hvis noen har tanker og ærfaringer blir jeg veldig glad for innspill. Kanskje også noen konkrete eksmpler på kikkert hadde vært greit tenker bruke rundt en 3-5000.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det som du skal ha en kikkert som du skal ha på deg mens du jakter med hagle, og stopper og speider, går, osv... Og kunne skyte med hagle mens du har den på deg.

 

Jeg syns min 8x42 er litt for stor for dette bruket. Og min 8x20 ofrer litt for mye optisk. Det sagt, siden det er en Leica er den likevel bedre enn mye større. Og den går i lomma, noe som er nice. Leica Trinovid 8x20 BCA - KikkertSpesialisten AS

 

Men ideelt sett, en 7-8x30-35. Eller 10x samme. Juryen er ute på det der. Jeg kan ikke holde stødig nok til å ikke bli irritert på 10x, og synsfeltet blir mindre også. Så jeg vil anbefale 7-8x, og som sagt 30-35mm objektiv - sammen med ei veske som sitter godt på brystet. Den koster fort en tusenlapp den og. Badlands har en utmerket, med magnetlås. Du vet ikke hvor kjekt det er før du har prøvd. Uansett, om du senere skal ha med termisk, godteri, eller en pistol istf kikkerten, så funker den veska supert.
 

Et alternativ til en "minikikkert" er en monokular, som da koster halvparten ca. Skytterlinken selger et kikkertsikte, Element Immersive, 14x50, som fungerer supert som monokulær kikkert. Skarp er den og. Vortex har et par gode monokularer, men de kan ikke brukes til kikkertsikte. (Elementen kan bare brukes på våpen "uten" rekyl, siden den har 10-15mm øyeavstand)
Mange ønsker seg avstandsmåler, og de nye til Leica har også skarpe og fine "kikkerterer". Min CRF 2800 har tydelig bedre kontrast, og bedre fargegengivelse enn min gamle Trinovid 8x20...

 

Tilbake på kikkerter - en 8x30 av "Beste Merke" er utenfor budsjett - så man ser da rett under 5000 i andre merker - og der finner jeg Opticron Explorer WA EDR. Opticron har rykte for å levere god optikk for pengene. Dobler du, så får du en Leica Trinovid. Men den er ikke en Ultravid selv om den heter Leica, bare vær obs der. Vortex har mye bra i de dyrere prisklassene, men billigkikkertene deres er ikke helt "der". 

Uansett følger kvalitet pris sjeldent bra innen optikk, så det er nesten bare å kjøpe den dyreste du har råd til, eller gidder å kjøpe. Jeg tror Opticronen vil være utmerket, og gjøre det den skal - bare ikke se for lenge i en Ultravid, eller en Swarovski EL/NL... 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

To ting som Alltid er med i skogen uansett om føremålet er fiske eller jakt - kniv i beltet og min Leica Trinovid 8×20. Lett, behendig og sylskarp til tross for sin beskjedne størrelse. Innerlomma på jakken og snoren rundt halsen,..merker den nesten ikke.

Mitt råd er ikke å kjøpe for stor kikkert, den blir da ofte værende igjen hjemme...eller i sekken der den gjør liten nytte. 8x eller 10x forstørrelse er smaksak, men 10x kan bli litt ustabil på frihånd uten støtte. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (18 minutter siden):

Uansett følger kvalitet pris sjeldent bra innen optikk,  -   

 

"  -   ned til ei viss grense", kan man legge til. Søppel er søppel, uansett hvilke bokstaver og tall som er stemplet på. Men er man over "dilldall"-stadiet, er alltid en kikkert som er med på tur, mye bedre enn den svindyre LeZeSwaro-en i 20x80, med alt ekstrautstyr, som står igjen heime.

 

En gang snublet jeg over et "medlemstilbud" på Coop Obs på Tiller i Trondheim. Det var en Steiner 10x26, med et-eller-annet fuglenvn. Det var en ideell kikkert, til godt under 1.000 kroner (som "tilbud", ikke villedende pris), som sønnen min dessverre mistet på krøttergjeting. Disse kikkertene var utstilt i ei tønne, jeg angrer på at jeg ikke kjøpte hele tønna! (Steiner er tysk/japansk/kina-ræl, etter pris, ornitologer bruker dem, før de får råd til bestesort-optikk).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i en annen (og nesten lik?) tråd, dama har en Nikon Monarch M7 (som linket til over) i 10x30, og den imponerer! Litt "nervøs" på fokuseringshjulet, men veldig bra optisk. Hun kjøpte sin for fuglekikking og da er kanskje 10x det beste valget. 8x gir et litt roligere bilde om du skal glane lenge om gangen, men jeg foretrekker også 10x til all round-bruk. Blir litt smag og behag. Kjøp den dyreste du har råd til, så har du et verktøy for livet.

 

Edit: @Skinka Og SalamiSer den andre tråden også ble startet av deg. Er det virkelig nødvendig å spørre 2 ganger om samme? Du bør få en moderator til å slå trådene sammen og slette den siste.

 

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjorde nettopp en oppgradering på den minste kikkerten min. Hadde en Zeiss 8x25 som "lommekikkert". Med lommekikkert mener jeg den lille som man alltid putter i lomma når man går tur etc. Jeg har noen større kikkerter til ting som villreinjakt og lignende.
Egentlig vært veldig fornøyd med denne, men så fikk jeg titte gjennom en Leica Ultravid 8x20 og da var jeg solgt.

La ut Zeiss'en på Finn.no og til min overraskelse så ble den solgt umiddelbart for en sum som jeg faktisk tror var høyere enn det jeg gav for den selv på en Black Friday for mange år siden.

Til mitt store hell så har Kikkertspesialisten tilbud for tiden på Leica 8x20 BR så da var det bare å klikke på kjøpe-knappen.

Dette var en syk oppgradering og denne tror jeg neppe jeg får behov for å bytte ut igjen i min livstid.

 

Edited by Bartemannen
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...