Jump to content

Tennhette kommer ut.


Olsenm

Recommended Posts

Har testskutt noen hjemmeladde patroner idag, og har noen tennhetter som kommer litt ut av hylsa. Det er engangs skutte S&B hylser, S&B hetter og 140grain S&B soft point kule. Har brukt Norma URP og c.o.l 76mm. Startet på 42 grain og hadde ladet stige opp til 45 grain. Stoppet på 44 da det er max ifølge Norma sine ladedata med hornady 140grain soft point. Skjøt 3 skudd av hver ladning, og på hver ladning var det ihvertfall en tennhette som kom litt ut av hylsa. På 43 grain var det to og på 44 grain var det en, og har ikke merke etter utkaster stempelet. Hettene fyller også ut lomma en del, men det har det også gjort på fabrikk ammunisjonen fra s&b, noen av hettene på fabrikk ammunisjonen har også kommet litt ut. Det har ikke skjedd på noen av norma hylsene, fabrikk ammo. 

 

Hva kan være grunnen til at det skjer? Trodde det var andre trykktegn før hetta kom ut ihvertfall? Bør det fortsatt være trygt å test skyte de jeg har ladet på 45 grain? 20230909_195340.jpg.189d940749b775233bf9e9e2b4d59e0e.jpg20230909_195404.jpg.579c9feb135917ae4d960c49e5da76c7.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Om det er trygt å skyte dei du har lada med 45 grain skal eg ikkje uttale meg om. Men sist eg var på skytebanen var det ein kar der som hadde samme problemet med fabrikkammo frå S&B. Dette var også i 6,5x55. 

 

At hettene kjem ut, kan jo ha fleire årsaker. For lite trykk kan føre til at hettene bakker ut. Eller for mykje patonspel. Korleis har du pressa hylsene? Har du gått etter anbefalingane til die-produsenten, eller har du pressa dei slik at dei passer i børsa di? 

 

Og er dette hylser du har plukka på banen, eller er dei skotne i di børse? 

 

Var hettene lette å sette? Kan det vere S&B-hettene er ekstra mjuke? 

Link to comment
Share on other sites

S&B-hylser har generelt trange hettelommer, og jeg har ikke merket noen forskjell på S&B-hetter og CCI. URP er vel litt raskere enn N160. Jeg har ladet mange 140 grs kuler i 6,5x55 med 45 grs N160 uten problemer. 45 grs URP kan muligens være litt heit? Jeg har skutt en del 140 grs FMJ-kuler i fabrikkladet S&B uten at det har vært noe unormalt med hettene.

Link to comment
Share on other sites

Kun neck sizet hylser skutt i eget kammer. Syns jeg måtte bruke noe kraft for å få hettene godt inn, presser på ei dillon rl550b presse, så trodde egentlig det skulle gått lettere på den lange moment armen. Rifla er howa 1500, skutt kanskje 200 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (17 minutter siden):

S&B-hylser har generelt trange hettelommer, og jeg har ikke merket noen forskjell på S&B-hetter og CCI. URP er vel litt raskere enn N160. Jeg har ladet mange 140 grs kuler i 6,5x55 med 45 grs N160 uten problemer. 45 grs URP kan muligens være litt heit? Jeg har skutt en del 140 grs FMJ-kuler i fabrikkladet S&B uten at det har vært noe unormalt med hettene.

Utifra krutt tabellen på norma sine sider er URP og N160 ved siden av hverandre, hvor N160 skal være marginalt raskere. Men jeg syns jo det er rart at det samme skjer med 43 grains ladningen. Og også med fabrikk ammo fra S&B. Har også skutt noen fiochi 160 grains skudd, og heller ikke der skjer dette. 

 

Edit: ser forresten at det er "relative pressure," og ikke "relative velocity" som er nære hverandre mellom URP og N160, hva det egentlig betyr vet jeg ikke. 

Edited by Olsenm
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker RCBS håndholdt tennhetteisetter, og gjør ofte operasjonen mens jeg ser TV. Behøver ikke en gang se på hylsa for å avgjøre om det er ei S&B-hylse - betydelig tyngre å få inn hetta. I en gammel Vihtavuori-tabell er det litt mer forskjell mellom URP og N160. Hvorfor enkelte hetter kommer litt ut allerede på 43 grs URP-ladning har jeg ingen forklaring på.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker RCBS håndholdt tennhetteisetter, og gjør ofte operasjonen mens jeg ser TV. Behøver ikke en gang se på hylsa for å avgjøre om det er ei S&B-hylse - betydelig tyngre å få inn hetta. I en gammel Vihtavuori-tabell er det litt mer forskjell mellom URP og N160. Hvorfor enkelte hetter kommer litt ut allerede på 43 grs URP-ladning har jeg ingen forklaring på.

Mulig jeg prøver å sortere ut de hylsene hvor hetta har kommet ut. Og jeg lot være å skyte de jeg ladet med 45 grain, siden det tross alt er over max etter normas tabell på den kula som ligner mest. Får heller prøve å lade ny stige med norma hylsene hvis jeg vil finne max ladning kanskje. Nå er jo ikke simuleringene noen eksakt vitenskap, men GRT viser 4076 bar med 45 grain, og 3807 med 44 grain. Er det egentlig noen grunn for at ei moderne rifle i 6.5x55 ikke skal tåle samme trykket som i f.eks 6.5 prc eller 6.5 creedmoor?

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (2 minutter siden):

Når hettene kommer litt bak som det du viser tyder det på lavt trykk. Jeg ville vært bekymret om de kratret eller var padde flate, men generelt er tennhetter et dårlig sted å lese trykk. 

Okei, hvor bør trykket leses? De som tennhettene hadde kommet litt bak hadde noe tungt hevarmløft, men det må vel kunne regnes å være pga at hetta klemmer hylsa mot kammeret. Var ikke merke etter utkaster stempel. Må man på med mikrometer? 

Link to comment
Share on other sites

Med en patron med litt patronspill i lengderetningen vil trykket stort sett alltid skyve hetta litt ut av hettelomma. Hvor mye avhenger av hvor mye patronspill (head space) patronen har.

 

Hvis patronen er ladet til typisk arbeidstrykk, vil deretter hylsa strekke seg bakover til støtbunnen slik at den utstikkende hetta dyttes inn i hettelomma igjen. 

 

Hvis trykket er for lavt til å oppnå at hylsa strekker seg til støtbunnen, vil tomhylsa komme ut med utstikkende hette. Dette er altså ikke et tegn på overtrykk, men heller at du antagelig ikke er oppe i max trykk.

 

Om overtrykkstegn: det finnes ingen pålitelige tegn. Derfor er kronograf så kjekt. 

 

Jeg tror ladningene dine er helt trygge.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (2 minutter siden):

Med en patron med litt patronspill i lengderetningen vil trykket stort sett alltid skyve hetta litt ut av hettelomma. Hvor mye avhenger av hvor mye patronspill (head space) patronen har.

 

Hvis patronen er ladet til typisk arbeidstrykk, vil deretter hylsa strekke seg bakover til støtbunnen slik at den utstikkende hetta dyttes inn i hettelomma igjen. 

 

Hvis trykket er for lavt til å oppnå at hylsa strekker seg til støtbunnen, vil tomhylsa komme ut med utstikkende hette. Dette er altså ikke et tegn på overtrykk, men heller at du antagelig ikke er oppe i max trykk.

 

Om overtrykkstegn: det finnes ingen pålitelige tegn. Derfor er kronograf så kjekt. 

 

Jeg tror ladningene dine er helt trygge.

Okei, det er godt å høre. Har dessverre ikke kronograf enda, og det hadde de ikke på skytebana heller. Hylselengden var 54,75.

Link to comment
Share on other sites

Sånn bare for å ha gjort det og sett med egne øyne at hettene bakker ut litt ved lavt trykk:

 

Lag til en hylse uten krutt eller kule, bare tennhette. Sørg for at hetta er satt så dypt som den skal være. Kamre denne i rifla, og skyt. Det kan smelle overraskende mye av bare ei tennhette, så bruk hørselvern om du er inne i alle fall.

 

Observer.

 

Mest sannsynlig vil du nå se at hetta stikker litt ut, selv om der overhodet ikke var krutt i patronen. Det blir nemlig ganske høyt trykk inni tennhettelomma et ørlite øyeblikk, bare av trykket fra tennhetta, og dette er nok til å sette hetta tilbake med mindre den er krympet fast som på militær ammo. Hetta settes tilbake før kruttet antenner, deretter vil trykket i hylsa vanligvis skyve denne hardt bakover mot støtbunnen slik at hetta skyves på plass igjen. Er trykket lavt nok, så skjer ikke dette alltid. Kan spesielt oppleves med subsoniske eller andre reduserte ladninger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (9 timer siden):

Er det egentlig noen grunn for at ei moderne rifle i 6.5x55 ikke skal tåle samme trykket som i f.eks 6.5 prc eller 6.5 creedmoor?

6.5x55 er veldig konisk, mens 6.5 creedmoor og 6.5 prc har langt rettere vegger. Jeg vil tro at en kjegleformet patron kleber dårligere i kammeret og vil dermed generere et høyere trykk i støtbunnen gitt samme kammertrykk.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (11 timer siden):

Nå er jo ikke simuleringene noen eksakt vitenskap, men GRT viser 4076 bar med 45 grain, og 3807 med 44 grain. Er det egentlig noen grunn for at ei moderne rifle i 6.5x55 ikke skal tåle samme trykket som i f.eks 6.5 prc eller 6.5 creedmoor?

Nei, simuleringer er simuleringer, det du opplever virkeligheten😉. Det er vanskelig å tolke trykk (høyt/lavt), derfor bør du holde deg innenfor ladetabellene. Særlig hvis du opplever noe unormalt. Om 6,5 CM muligens er designet for noe høyere kammertrykk, hvorfor tøye grensene for 6,5x55? Vil du ha mer fart bør du prøve et tregere krutt.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (37 minutter siden):

Fikk du mye soting på hylsene dine? Ser ut som det er godt med sot inne i rillen på hylsa? Isåfall kan det tyde på at hylsene ikke kleber/tetter nok pga kombinasjon lavt trykk/stort patronspill ( romt kammer), harde hylser osv.

Var mye sot på de fra de var fabrikkskutt. Var ikke noe soting på de etter jeg hadde skutt de jeg ladet, hadde nok bare vært litt for sløv med vasken. Men har målt en del av S&B hylsene nå, og syns det er mye avvik. Alt fra 54.75-55,15. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Nei, simuleringer er simuleringer, det du opplever virkeligheten😉. Det er vanskelig å tolke trykk (høyt/lavt), derfor bør du holde deg innenfor ladetabellene. Særlig hvis du opplever noe unormalt. Om 6,5 CM muligens er designet for noe høyere kammertrykk, hvorfor tøye grensene for 6,5x55? Vil du ha mer fart bør du prøve et tregere krutt.

Har jo ikke kronografert, men har helt sikkert nok fart til hva de kulene skal brukes til. Men ettersom hettene kommer litt ut er det da fornuftig å prøveskyte de på 45 grain å se om det da blir borte? Høres ikke ut som at jeg er i fare for katastrofal overladning. Eller bare holde meg til 44 grain og leve med at noen hetter kommer litt ut pga patronspill? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror forklaringen kan være romt kammer siden fenomenet også inntreffer med fabrikkladet ammo. Mulig S&B-hylsene er noe hardere i godset enn f.eks. Norma. Jeg lader S&Bs 140 grs SP-kule med 44 grs N160. Får helt grei presisjon til oppskyting og trening, men heller ikke mer. Hornadys tilsvarende kule gir mye tettere samlinger med samme ladning. Jeg har ladet i mer enn 25 år (5,6x52R, 6,5x55, .308Win og .30-06) i hylser fra Norma, Lapua, Federal, Winchester, RWS, S&B samt Partizan til 6 forskjellige våpen, og aldri opplevd at tennhettene kommer ut.

 

Edit: 45 grs URP er neppe farlig, men kanskje usunt i lengden? Jeg ville fått en børsemaker til å måle kammeret.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er en annen mulig teori at pga at hettelommene på S&B hylser er såpass trange at jeg måtte bruke kraft for å sette de helt i, at trykket av patronen som blir avfyrt ikke klarer å presse den helt inn igjen? Da er det jo isåfall ikke lavt trykk som er problemet, noe som jeg syns ville vært rart med ladninger som er mot maks med normas ladetabell. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (5 minutter siden):

Jeg tror forklaringen kan være romt kammer siden fenomenet også inntreffer med fabrikkladet ammo. Mulig S&B-hylsene er noe hardere i godset enn f.eks. Norma. Jeg lader S&Bs 140 grs SP-kule med 44 grs N160. Får helt grei presisjon til oppskyting og trening, men heller ikke mer. Hornadys tilsvarende kule gir mye tettere samlinger med samme ladning. Jeg har ladet i mer enn 25 år (5,6x52R, 6,5x55, .308Win og .30-06) i hylser fra Norma, Lapua, Federal, Winchester, RWS, S&B samt Partizan, og aldri opplevd at tennhettene kommer ut.

 

Edit: 45 grs URP er neppe farlig, men kanskje usunt i lengden? Jeg ville fått en børsemaker til å måle kammeret.

Da skal jeg få gjort det. Nei, er ikke sånn at jeg sover dårlig for om jeg ikke lader med 45 akkurat. Kula flyr av gårde med 44 den, og de 3 skuddene satt med samling innenfor tieren. Ikke noe dårligere enn hva jeg har som egenspredning om dagen vil jeg tro.  

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (35 minutter siden):

 Men har målt en del av S&B hylsene nå, og syns det er mye avvik. Alt fra 54.75-55,15. 

S&B hylser har godt av en trim etter første avfyring. Som du selv ser så varierer lengden mye. Jeg trimmer alltid alle til minimum trimlengde(de som er kortere lar jeg være) før jeg lader S&B hylser. Om S&B fabrikk patroner får slike utstikker hetter og soter vil jeg si det understreker at kammeret ditt er romt og sammen med harde hylser så fyller de ikke godt nok i avfyringsøyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (3 timer siden):

S&B hylser har godt av en trim etter første avfyring. Som du selv ser så varierer lengden mye. Jeg trimmer alltid alle til minimum trimlengde(de som er kortere lar jeg være) før jeg lader S&B hylser. Om S&B fabrikk patroner får slike utstikker hetter og soter vil jeg si det understreker at kammeret ditt er romt og sammen med harde hylser så fyller de ikke godt nok i avfyringsøyeblikket.

Ja, da blir det vel å invistere i hylsetrimmer etterhvert da. Ser også frankford arsenal selger ett sett med verktøy for grading av halsen og brotsjing av hettelomma. Har ikke hatt noe problem med de andre ammunisjons typene jeg har skutt, er det et problem at kammeret er romt eller er det bare å unngå å kjøpe ammo som gir problemer? Hvis jeg heller vil forholde meg til kun norma hylser, og bare har neck size die, kan jeg da plukke hylser på bana og bare sjekke at de kamrer? Eller er det et must å helpresse hylser skutt i andre våpen?

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 time siden):

Hvis jeg heller vil forholde meg til kun norma hylser, og bare har neck size die, kan jeg da plukke hylser på bana og bare sjekke at de kamrer?

I utgangspunktet ja, ikke nødvendig å helpresse hylser som kamrer i ditt våpen. Men om du vil satse på Norma plukkhylser bør du sjekke at hylsene er nye. Det beste er å plukke hylser fra de du ser åpner en pakke med fabrikkladet ammo. Plukker du hylser fra bøtta vet du jo ikke om/hvor mange ganger de er omladet, eller enda viktigere: hvor mange ganger og hvor mye de er trimmet på lengden.

Link to comment
Share on other sites

Bildet du viser er ei tennhette som har kommet ut pga lavt trykk. Tykket er ikke lavt nok til å strekke hylsa, så når den "biter" seg fast i kammeret etter å ha blitt dyttet fram av tennstemplet - blir tennhetta dyttet ut bakover. Mine banepatroner var sånn i mange år før jeg gikk over til N11 istf N19. Helt vanlig - og hvem vet hvor mange som advarte meg om for høyt trykk når de så hylsene...

Høyt trykk og tennhetter: De blir flate, siden de først blir dytta ut av hylsa, og så strekker hylsa seg ned på dem - mer  trykk, så trykkes tennstemplet inn - og gropa blir mindre, og en får evt krater rundt gropa etter tennstempelslaget.

Det en evt kan si om hylsene på bildet - siden hettene har såpass plass til å komme ut - er at det nok er unødvendig mye helpresset.

 

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Bildet du viser er ei tennhette som har kommet ut pga lavt trykk. Tykket er ikke lavt nok til å strekke hylsa, så når den "biter" seg fast i kammeret etter å ha blitt dyttet fram av tennstemplet - blir tennhetta dyttet ut bakover. Mine banepatroner var sånn i mange år før jeg gikk over til N11 istf N19. Helt vanlig - og hvem vet hvor mange som advarte meg om for høyt trykk når de så hylsene...

Høyt trykk og tennhetter: De blir flate, siden de først blir dytta ut av hylsa, og så strekker hylsa seg ned på dem - mer  trykk, så trykkes tennstemplet inn - og gropa blir mindre, og en får evt krater rundt gropa etter tennstempelslaget.

Det en evt kan si om hylsene på bildet - siden hettene har såpass plass til å komme ut - er at det nok er unødvendig mye helpresset.

 

 

K

Hylsene er engangs skutt, og kun halspresset. Kan det være at dette kun skjer med S&B hylsene, siden de hettelommene er trangere, så det trykket jeg har ladet til ikke klarer å presse hetta inn igjen? 

 

Men uansett er det ikke noen fare å lade med 44 grain URP og fortsette å skyte med det? Så får jeg heller skyte ladestige med norma hylser med kuler jeg har tenkt å bruke til matvilt eller presisjons skyting.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (32 minutter siden):

Hylsene er engangs skutt, og kun halspresset.

Da er ditt kammer mye rommere enn det de er skutt i tidligere.

Olsenm skrev (32 minutter siden):

Kan det være at dette kun skjer med S&B hylsene, siden de hettelommene er trangere, så det trykket jeg har ladet til ikke klarer å presse hetta inn igjen? 

Neppe

 

Olsenm skrev (33 minutter siden):

Men uansett er det ikke noen fare å lade med 44 grain URP og fortsette å skyte med det? Så får jeg heller skyte ladestige med norma hylser med kuler jeg har tenkt å bruke til matvilt eller presisjons skyting.

Det er ingen fare. Det eneste som evt kan skje er at utdrageren ikke får tak, om hylsa er for langt inn i kammeret. Det er irriterende, men ikke farlig. Lader du de romme hylsene hardt, vil de strekkes mye, og risken for separasjon er større enn normalt, men nepe særlig stor dersom de virkelig ER engangsskutte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men i alle... Da må de ha hatt lavt trykk 1. gang også.

 

En ting vi skal huske på når vi snakker om 6.5x55, er at i forhold til andre kaliber, så er alt lavt trykk. Trykkstandard er lav av hensyn til antikvitetene rundt forbi, og makstrykk 10-15% under f.eks. 308, avhengig av om en er på CIP eller SAAMI std.

Men messing er messing, hylser hylser, og rifler rifler - iallefall moderne rifler.

Det betyr at når vi reduserer det allerede reduserte trykket (ved å skulle lade "svake treningspatroner" i det som egentlig er en magnumpatron) i 6.5x55, så ender vi på et trykk som er bra langt under det vi er vant til i andre patroner - motsatt, når vi lader "over maks", i 6.5x55, så bare nærmer vi oss trykket i en makset 308-patron. Det kan gi slike effekter som vi ser her.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Men i alle... Da må de ha hatt lavt trykk 1. gang også.

 

En ting vi skal huske på når vi snakker om 6.5x55, er at i forhold til andre kaliber, så er alt lavt trykk. Trykkstandard er lav av hensyn til antikvitetene rundt forbi, og makstrykk 10-15% under f.eks. 308, avhengig av om en er på CIP eller SAAMI std.

Men messing er messing, hylser hylser, og rifler rifler - iallefall moderne rifler.

Det betyr at når vi reduserer det allerede reduserte trykket (ved å skulle lade "svake treningspatroner" i det som egentlig er en magnumpatron) i 6.5x55, så ender vi på et trykk som er bra langt under det vi er vant til i andre patroner - motsatt, når vi lader "over maks", i 6.5x55, så bare nærmer vi oss trykket i en makset 308-patron. Det kan gi slike effekter som vi ser her.

 

K

 

Det var litt det jeg lurte på tidligere i tråden, at max trykket til 6.5x55 på 3800 bar i en moderne rifle må være relativt trygt å lade over. Det som egentlig var planen her var å lade en stige opp mot maks i mitt våpen også trekke av ett grain. Men mye mulig de var slapt ladet fra fabrikk, har vært noe soting med de. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke siter meg på det - (ladebokpolitiet kommer nok etter meg uansett her) men det er jo vanlig å lade 3gr over maks på boksen... Jeg husker ikke ladningene, men vi prøvde jo å nå 1000m/s med 130gr DL.
Det gikk fint, men ikke uten trykktegn. Ved 980m/s derimot, var det "trykktegn" omtrent som fabrikkladet ammo i andre kaliber.

 

Men det kan jo hende jeg har innbilt meg dette, og at jeg fantaserer - uansett bør selvsagt ingen prøve på noe så livsfarlig. Ihverfall ikke i en Blaser 😂

 

K

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 timer siden):

Men i alle... Da må de ha hatt lavt trykk 1. gang også.

Jeg har som tidligere nevnt skutt en del fabrikkladet S&B med 140 grs FMJ-kule, og kronografert hastighet tyder på at denne ammunisjonen er ganske så moderat ladet. Hvis så er tilfelle også for SP-kula med samme vekt kan det forklare at hylsa ikke er tilstrekkelig "blåst opp" ved første gangs avfyring.

 

Edit: Sjekket notatene mine og fant at fabrikkladet S&B 140 grs FMJ har en utgangshastighet så vidt over 740 m/s i 53 cm pipe.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Jeg husker ikke ladningene, men vi prøvde jo å nå 1000m/s med 130gr DL.
Det gikk fint, men ikke uten trykktegn. Ved 980m/s derimot, var det "trykktegn" omtrent som fabrikkladet ammo i andre kaliber.

Brukte du en duplex av 1 grain N310 og 60 grs N570? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...