Jump to content

Arcteryx LEAF produkter ikke lov for sivile


Trugetur

Recommended Posts

Arc'teryx produktene er etter min erfaring fantastiske.

 

Har kjøpt flere plagg - blant annet nevnte LEAF - hos Norsegear, og de er verd hver krone.

 

Bor nesten i min Atom Hoody året rundt, og har gjort det i åresvis. Øvelse, jobb, skytebane, jakt, fjellturer, lufte hunden etc. Med unntak av de aller varmeste dagene. Har den sikkert på meg minimum 200 dager i året. Minimum. Kjøpte den for ca 5 år siden så da blir det minst 1000 dager tenker jeg med denne. Tror jeg kjøpte den på noe Black Friday tilbud til ca 1600kr (om jeg ikke er helt på bærtur). Så "kostnaden" har kanskje vært 1,5 kr per dag jeg har brukt den. Mange dager så bruker jeg den også mange ganger samme dag, og i mange timer.

Ikke tegn til den minste slitasje noe som helst sted. Så jeg ser ingen grunn til at ikke denne kommer til å være minst 5 år til. Og sikkert enda mer.

 

Blir ikke så dyr jakke det når man regner kroner pr bruk.

 

Skal ikke påstå at ikke det finnes rimelig produkter som også kan være av grei kvalitet, men når det gjelder utstyr til tøft bruk så er min erfaring at de gode produktene er dyre. Men det lønner seg i lengen.

 

PS! Sidespor: ikke akkurat Arc'teryx, men andre kvalitetsmerker. I 1991 kjøpte jeg som fersk sersjant som pluteselig fikk penger på konto en Berghaus Gore-Tex jakke for en av mine første lønninger. Den gang man fikk katalog av papir fra Skandinavisk Høyfjellsutstyr, og bestite på telefon. Jeg husker ikke hva jeg betalte for den, men jeg husker det føltes som en formue. I mange år som ung mann var dette min eneste bruksjakke. Den ble brukt og misbrukt på det groveste. Etter ca 20 års bruk arvet min kone den, og hun bruker den fortsatt. Hender en av ungene tjuvlåner den. Når ting er gammelt nok så er det plutselig på moten igjen 😀 Ikke en eneste ting har gått i stykker. Ikke et hull, ikke en ødelagt glidelås - nothing. Alt den får av TLC er vask og ny impregnering med ujevne mellomrom.

 

Så har du råd: ikke vær redd for å bruke noen kroner på Arc'teryx.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enkelte plagg får man gjerne et helt spesiellt forhold til.
For min del gjelder det en gammel Barbour Oilskin jakke kjøpt i Aberdeen for mange herrens år siden.
Den blir bare bedre og bedre jo mer den brukes.

En annen er en Berghaus Extreme Goretex jakke kjøpt i Dublin på en liten butikk som hadde det fengened navnet "River deep Mountain high", fullstappet med tur og klatreutsyr.
Denne jakka nekter også å gi opp, og blir nok med meg i mange år ennå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Bartemannen said:

Arc'teryx produktene er etter min erfaring fantastiske.

 

Har kjøpt flere plagg - blant annet nevnte LEAF - hos Norsegear, og de er verd hver krone.


Tro det eller ej, så finnes faktisk de som heller bruker en søppelsekk som et bedre alternativ, dersom LEAF plaggene blir utilgjengelige.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at diverse jihadister har hatt sportsutstyr fra butikker i vestlige land. Man prøver vel å unngå slike kunder....

 

Tror det kan komme restriksjoner på mye og mangt. Ikke bare klær. 

 

Mange portable kokeapparat kan få en lignende skjebne, tror jeg. Her er det ikke nødvendigvis jihadister som er problemet, men at de brukes til produksjon av dop osv.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Synd. Har ei Alpha LT jakke i crocodile farge. Finfin jakke! Den fungerer bedre enn noen annen skalljakke med membran jeg har vært borti. Prisen er rå - men det er jaggu jakka også!! Den har vært brukt hardt i veldig mange år. Til sammenligning har jeg reklamert på til sammen 4 Gore-tex plagg av jaktserien til Norrøna før jeg rett og slett ga de opp. Gore-tex klær som lekker er verdiløse. Arcteryx LEAF holder! 
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Röda_Lacket said:

Har hørt at diverse jihadister har hatt sportsutstyr fra butikker i vestlige land. Man prøver vel å unngå slike kunder....

 

Tror det kan komme restriksjoner på mye og mangt. Ikke bare klær. 

 

Mange portable kokeapparat kan få en lignende skjebne, tror jeg. Her er det ikke nødvendigvis jihadister som er problemet, men at de brukes til produksjon av dop osv.

Er blitt en mental tilstand på det amerikanske kontinentet. Med mindre Arcteryx, så kommer de samme men bedre kvalitetsprodukter egentlig fra europa og da uten restriksjoner.


Det som også setter en superpluss på Arcteryx er den solide hetteløsningen til jakkene/dress overdelene som føles tett og støpt rundt ansiktet, uten at de glir eller plundrer rundt hodet. Tror ikke andre produsenter, også norske har sådan patent på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...