Jump to content

IDPA miljø Norge. Ny: og politisk korrekt oppførsel, antrekk


Ober

Recommended Posts

"Ungdommer driver paramilitær virksomhet:

Se bildene når ungdommer trener på drap med maskingeværer"

 

Ser den :wink:

 

Men for å gjøre det klart, har ikke kjempelyst å drive med noe så farlig som skarp ild og bevegelse, men poenget at alle var så stabile at det skulle gå ann og gjennomføre på en tygg måte.

 

Vær så snill å hold deg unna praktisk, du vil IKKE finne det du ønsker her. Og med de holdningene, så vil du ha store problemer med å finne deg til rette i miljøet.
:cry:

 

Neida, forventa og få den. :) Det som er greit med forum er at man kan si noe litt radikalt, men ikke bli stempla utenfor. Alle har noe radikalt som man ikke tørr å si i offentlighet.

 

Føler at enkelte her har tegna bilde av meg som en gal mann, som en ikke ønsker å ha i sporten, hvertfall Wiking og Flashman :D

Men for å gjøre det klart, jeg ville aldri nevnt eller på noen måte oppført meg galt på et stevne. Jeg er bare en veldig fredlig og godt likt kommunearbeider, og kan sikkert ha det kjempeartig innen for miljøet.

Min drømm var bare et organisert og akseptert miljø som aksepterte akkurat dette er, men slikt finnes i Norge og kommer aldri til å skje.

Link to comment
Share on other sites

Siden tråden spora av og kom inn på et nyttspor så tillater jeg meg et OT spørsmål til:

Er der ingen andre som ser "problemet" med at millitært personell kan få stille i full uniform?

Kan ikke se hvordan utenforstående eller media skal se forekjellen der...

Ja, de får lov å ha camo idet de utfører sporten men sivilister får det ikke!

Hvis vi mener at dette er en ren sport, noe vi vel gjør, er det noen vits å "hedre opphavet"

med å la politi og millitære trene med sine uniformer?

Om vi mener at dette ikke kan sammenlignes med det de driver med til daglig så trenger de vel ikke heller bruke uniform.

Dersom det likevel ikke er relevant trening.

 

Og er det kun synsing som avgjør om man f.eks får stille i Bergans sine sorte eller grønne bommullsbukser,

men ikke nesten identiske bukser fra norsk eller amerikansk forsvar?

Dockers, J&J, D&G, A&F, ja de fleste merker med respekt for seg selv lager jo s.k cargo-pants.

Altså bukser som er kopier av millitærbukser med lårlommer og den stilen.

Og flere av disse designerbuksene kommer i et variert utvalg camo-farger.

Er slike okei?

 

Kunne tro jeg bare var ute etter å kverulere, men jeg lurer faktisk seriøst på hvordan dette praktiseres og hvordan folk ser på det.

Jeg har masser av klær som kan se millitære ut, og noen som er det!

Liker stilen, og det gjør mange andre også. Mote kalles det, å kommer og går...

Link to comment
Share on other sites

Siden tråden spora av og kom inn på et nyttspor så tillater jeg meg et OT spørsmål til:

Er der ingen andre som ser "problemet" med at millitært personell kan få stille i full uniform?

Kan ikke se hvordan utenforstående eller media skal se forekjellen der...

Ja, de får lov å ha camo idet de utfører sporten men sivilister får det ikke!

Hvis vi mener at dette er en ren sport, noe vi vel gjør, er det noen vits å "hedre opphavet"

med å la politi og millitære trene med sine uniformer?

Om vi mener at dette ikke kan sammenlignes med det de driver med til daglig så trenger de vel ikke heller bruke uniform.

Dersom det likevel ikke er relevant trening.

 

Og er det kun synsing som avgjør om man f.eks får stille i Bergans sine sorte eller grønne bommullsbukser,

men ikke nesten identiske bukser fra norsk eller amerikansk forsvar?

Dockers, J&J, D&G, A&F, ja de fleste merker med respekt for seg selv lager jo s.k cargo-pants.

Altså bukser som er kopier av millitærbukser med lårlommer og den stilen.

Og flere av disse designerbuksene kommer i et variert utvalg camo-farger.

Er slike okei?

 

Kunne tro jeg bare var ute etter å kverulere, men jeg lurer faktisk seriøst på hvordan dette praktiseres og hvordan folk ser på det.

Jeg har masser av klær som kan se millitære ut, og noen som er det!

Liker stilen, og det gjør mange andre også. Mote kalles det, å kommer og går...

 

Forstår deg veldig godt, her, men for at en militær eller politimann skal få lov og bruke sitt tjeneste våpen i et privat stevne, må han også stille med det antrekket som han normalt bruker med sitt tjenestevåpen,..

 

Hadde han hatt sitt eget private våpen, kan han ikke stille i uniform. ...

Link to comment
Share on other sites

Min drømm var bare et organisert og akseptert miljø som aksepterte akkurat dette er, men slikt finnes i Norge og kommer aldri til å skje.

 

mil.no... Til enhver tid ca 75 tusen mann som driver med det du etterspør på hel eller deltid.

 

Skal du drive med militær trening i sivil skyttersammenheng, får du melde deg inn i DFS... De har det militær opplæring nedfelt i formålsparagrafen sin... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må selv innrømme at jeg liker utstyr og millitære effekter, og at jeg har mange klesplagg som inneholder camomønster. Klær som jeg ofte bruker i villmarken :) Når det gjelder IPSC så må vi respektere reglene for vår sports beste, men jeg har vanskelig for å se hvor mye mer "farlig" jeg er med camo bukse enn med dongri bukse... Men jeg skjønner at om vår sport skal overleve i Norge, kan vi ikke bare være kjernekarer, men også se ut som noen slik at miljøet ikke blir mer rammet av myndigheters skepsis til våpen og de som innehar dem.

Link to comment
Share on other sites

...for at en militær eller politimann skal få lov og bruke sitt tjeneste våpen i et privat stevne,

må han også stille med det antrekket som han normalt bruker med sitt tjenestevåpen...

 

Okei, så det er reglene altså? :oops:

Virker det motsatt også? An man må bruke tjenestevåpen om man bærer uniformen?

Da syndes det grovt mot dette i to klubber jeg besøker av og til iallfall.

Der får uniformsbærende millitære skyte med akkurat hva de vil på stevnene...

Så da er det praksisen som er feil og ikke reglene isåfall.

Da er jeg mer vennligsinnet til hvorfor de skal få skyte i uniform. :lol:

Men ikke med race-rifler av type AR, XM og Sig eller pistoler som de utallige 1911-klonene.

Tjeneste våpen + uniform = ok

Øvrige kombinasjoner er tull mener jeg!

 

Hvordan praktiseres dette rundt forbi?

Skyter de med tjenestevåpen de som trener i uniform hos dere?

Link to comment
Share on other sites

Forstår deg veldig godt, her, men for at en militær eller politimann skal få lov og bruke sitt tjeneste våpen i et privat stevne, må han også stille med det antrekket som han normalt bruker med sitt tjenestevåpen,..

 

Hadde han hatt sitt eget private våpen, kan han ikke stille i uniform. ...

 

Dette er feil. Man trenger ikke å bruke sin uniform for å stille med tjenestevåpenet. Men man må stille med tjenestevåpenet for å kunne stille i uniform.

 

Og for å poentere det, det er kamuflasjeuniform som man ikke ønsker. Forsvarets ensfargede feltbukse er helt ok.

 

Og det er veldig få personer som stiller i full uniform, er langt flere som stiller med tjenestevåpen. Være seg AG 3 eller Diemaco

Link to comment
Share on other sites

 

Denne gjengen hadde jeg elska å trene med 8)

http://www.youtube.com/watch?v=P6Nqj3dRcsE

 

(Btw. nutnfancy kanalen er helt fantastisk på reviews, mannen bak brenner for utstyr er oberstløytnant i millitæret og deltids politimann.)

 

Mannen bak dette kan godt ha vært oberstløytnant, men inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett den snutten er at de som er med er en gjeng "wannabes" som har kjøpt seg masse fett utstyr, og tror de er "hotte" og driver med noe taktisk. :roll:

 

Egentlig så syns jeg det så ganske lite imponerende ut og kjedlig, samtidig som jeg sitter med en litt dårlig smak i munnen etter å ha sett det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor mange ser så negativt på akkurat denne formen for skyting? Riktignok skulle sikkerheten vært bedre, som for eksempel å skyte 1 stk. om gangen. Men foruten å være politisk ukorrekt i Norge så er vel dette bare uskyldig gøy? Hvis ikke, hvorfor ses dette på som negativt?

Link to comment
Share on other sites

Være seg AG 3 eller Diemaco

 

Får disse skytterne ammunisjon fra forsvaret, og kan de faktisk ta med seg tjenestevåpenet hvor de vil?

 

Om de får ammunisjon eller ikke spiller liten rolle. Og innad i kongeriket så kan man vel stort sett ta med seg våpenet hvor man vil. Så lenge man har ærlige hensikter

Link to comment
Share on other sites

Om de får ammunisjon eller ikke spiller liten rolle. Og innad i kongeriket så kan man vel stort sett ta med seg våpenet hvor man vil. Så lenge man har ærlige hensikter

 

Tja, det spiller jo en liten rolle. Ammunisjonen koster jo noen kroner! Men det var bare et spørsmål!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja og nå har vi bruk for litt OT her , legger ut et bilde av de samme guttene med passende tekst som jeg fikk på mail en gang:

 

 

redneckforces.jpg

 

 

Ontopic: Fritt sitert så er den ofisielle versjonen at militære og politiet kan bruke uniform, emn det er ikke ønskelig, de kan derimot gjerne bruke tjenestevåpen, men med fordel bruke hoftehylster ipsc style til enhandsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

For og være helt ærlig det jeg ser på denne filmen er en kameratgjeng som har et fin dag på skytebanen.

Hvordan de var organisert kan ingen uttale seg om da vi kun har sett en redigert videosnutt.

Jeg ser noen litt hårete pekevinkler og en skjev fremrykning, utover dette synes jeg ikke det er stort og skrike opp om her.

Dette er sikkert politisk en veldig upoppulær mening, men den er min og bare min.

Link to comment
Share on other sites

Oki, mye dissing av dette temaet her og er tydligvis ikke sosialt akseptert, til og med et tabu. Men har fått noen pm's i dag så jeg vet at noen like det i sjul. Men 100% forståelig at dette ikke bør assosieres med noen norske eksisterende skytegrener i dagens Norge.

Har heller aldri ønska det, men IDPA!

 

Dere som klager så mye på filmen. Den jeg linka til var bare en "reklame" til dem skikkelige filmen. Skal linke til hele, så du kan se hvordan det hele går for seg. Jeg synest at dette går veldig bra for seg og 3-4 av folka i filmen er offiserer i usa, politimenn og noen sivile. Hovedpersonen har vært 18år som offiser. SadlyMissing er taktisk skyteinstruktør.

Men det dei holder på med er bare for morro skyld, en kammeratgjeng som har det morro på en bane reservert for Law Enforcement/politi. Hør godt etter i starten. Tenker noen antydninger må trekkes tilbake her!

 

Se hele og så klag:

Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=-nxeH6ctAPQ&feature=channel_page

 

Del 2

 

http://www.youtube.com/watch?v=asAfsY7fQHo&feature=channel_page

 

Ikke mye å klage på nei!

Link to comment
Share on other sites

Det Norske skyter miljø er ikke tjent med den paramilitere skyter form, Kan heller ike se hva som er taktisk riktig i den vidio snuten. Etter å ha jobbet i grøne klær med skytig som hoved tema å ha gjenomført skarpe driler i lyes å mørke ser jeg ikke på IDPA som noen ret måte å trene på.

 

Å hva vis en tuling filmet under trening å la det ut på internett får å skryte? Tenk hva presen kan snu det til ! "Norsken menn å kviner driver paramiliter skyting" Det er ingen som vil drive med skyting i Norge tjent med. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten digresjon på siden:

Først mitt eget grunnleggende syn:

1. Det lønner seg i lengden å følge lover og regler, uansett hvor idiotiske de måtte være.

2. Det må være lov til å kritisere de samme.

 

For en tid tilbake var det en tråd om lovligheten av militærtutseende våpen til jaktbruk. Såvidt jeg husker var majoriteten av innleggene den gangen imot regelen som var basert på følelser rundt våpnets utseende.

 

Når så buksa til en skytter på et stevne diskuteres, er det flertall for nøye reguleringer og høyde for ikke å støte noen!

 

Mulig det bare er jeg som ser dette paradokset langt nede i et rødvinsglass sent på kveld..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen filmet et stevne i praktisk rifle som noen deltok i med uniform på og la dette ut på nettet, tror jeg noe av det siste gjennomsnittsborgeren ville reagere på var uniformen.

 

De ville sett en gjeng med gutter / menn som gikk bananas med maskingevær, slik er faktisk

gjennomsnitsborgeren sydd sammen.

 

Jeg forutser her at de ikke har kjennskap til skytterformen fra før.

 

IPSC og NFPS har i senere år blitt veldig fokusert på å legge fortiden / opphvet sitt bak seg.

Stridsskyting som det het i barndommen sier vel litt om hva som lå bak. Praktisk bruk av våpen

var hva skytingen fokuserte på.

 

Sier ikke at utviklingen er bare gal sett utfra den værden vi nå lever i.

 

Forøvrig var vel tråden ikke myntet mot IPSC skyting men mot en skytterform som heter

IDPA.

 

Deres egen beskrivelse av sporten er som følger:

 

The International Defensive Pistol Association (IDPA) is the governing body of a shooting sport that simulates self-defense scenarios and real life encounters. It was founded in 1996 as a response to the desires of shooters worldwide. The organization now boasts membership of more than 13,500, including members in 36 foreign countries.

 

For meg høres dette presis ut som IPSC markedsførte seg tidligere, før tidens vinder feide over organisasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Deres egen beskrivelse av sporten er som følger:

 

The International Defensive Pistol Association (IDPA) is the governing body of a shooting sport that simulates self-defense scenarios and real life encounters. It was founded in 1996 as a response to the desires of shooters worldwide. The organization now boasts membership of more than 13,500, including members in 36 foreign countries.

 

For meg høres dette presis ut som IPSC markedsførte seg tidligere, før tidens vinder feide over organisasjonen.

 

Det er antagelig ikke så merkelig, tatt i betraktning at det er mange av de samme folkene som står bak IDPA som var med å organisere USPSA og IPSC på 70 tallet. IDPA ble startet som en direkte reaksjon på at IPSC hadde fjernet seg for mye fra grunnideen bak skyteformen, bla i forhold til våpen og utstyrsutviklingen.

 

Det er faktisk en holdning jeg har en viss grad av sympati med, jeg er like lite begeistret for open pistoler og rigger i praktisk pistol som jeg er for skytedresser i Jaktfelt og felt i DFS samt .22 matchpistoler i feltskyting...

 

Men jeg har forlengst innsett at jeg er i utakt med utviklingen på utstyrfronten innen nær sagt alle forbund... Og da er det selvfølgelig forbundene det er noe galt med... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Deres egen beskrivelse av sporten er som følger:

 

The International Defensive Pistol Association (IDPA) is the governing body of a shooting sport that simulates self-defense scenarios and real life encounters. It was founded in 1996 as a response to the desires of shooters worldwide. The organization now boasts membership of more than 13,500, including members in 36 foreign countries.

 

For meg høres dette presis ut som IPSC markedsførte seg tidligere, før tidens vinder feide over organisasjonen.

 

 

Men jeg har forlengst innsett at jeg er i utakt med utviklingen på utstyrfronten innen nær sagt alle forbund... Og da er det selvfølgelig forbundene det er noe galt med... :mrgreen:

 

Ja en skal vokte seg vel for å kritisere gjeldende regler...

Og om du i tilleg har egne tanker om endringer..

Er du fort en kvervulant...

 

Hadde det vært større rom for å lytte til dem som har andre tanker, så kanske det i sammen med eksisterende regler, kunne ha gjort at det ble litt mer "evulusjon" i skytesporten.

( Da tenker jeg ikke på utstyrshysteriet )

 

JA !!! fjern kal 22 fra felten :D

(kal 32 og med det samme )

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon fra kurs og denne tråden er at IPSC folk er ganske hårsåre og regelnazier :mrgreen:

Men med god grunn, man kan faktisk springe rundt med våpen uten millitær drilling, men mange av sikkerhetsreglene er bare helt ekstreme. Men tingen er at en uforsiktig tulling trenger jo bare ett lite kurs og så er det "run and gun", men det varer ikke mange sekunda og det er vell og bra.

Og det er faktisk et under at vi kan anskaffe div. millitære rifler i Norge.

 

Drømmer om et miljø, akkurat som på filmen jeg linka til der vi driver millitær trening pure for gøy, der vi brenner for utstyr og alle så stabile at jeg ikke ville nølt med å gjennomføre skarp ild og bevegelse om vi absolutt måtte. Tenker det må være noen her som kunne tenke seg det samme, selv om man ikke tørr innrømme det :wink:

 

NROF har arrangert noen kurs med Chuck Taylor. Det er kanskje noe for deg?

Oi, i Norge? Meget lyst å ta noen slike kurs, men det blir så dyrt å reise til usa!

 

 

Disse folk kan fikse kurs i Norge

 

http://www.edelweisstactical.com/tactical_firearms.htm

 

Jeg skal til Zurich i Mai for en 5 dager kurs. Totalt med fly/hotel skal dette koste Kr 25K+ øl :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...