Jump to content

Gir ikke custom låskasser bedre presisjon enn masseprodusert?


M700

Recommended Posts

Det er naturliges trangere toleranse på de låskassene som faller under kategorien custom, men hva har det egentlig å si?. Stadig dukker det opp kamerater eller bekjente på banen, med nye fancy greier. Halve morroa med ny rifle er jo å vise den frem med stor stolthet og da blir det jo også rom for å sammenligne litt. Her har jeg igjen og igjen bemerket meg at de som har full custom rifle svært sjeldent skyter noe bedre enn de med standard. 

 

Tidligere hadde jeg tenkt at presisjonen i all hovedsak skyldes skytteren, men i forgårs så jeg på en som skøyt med begge. Den ene rifla hadde en stiller låskasse, paret med LW pipe i kaliber 6,5creedmoore. Den andre rifla var hans gamle traver, en eldre remington fikset av Hansen og paret med Krieger pipe kammeret for 6,5x55. Begge riflene var veldig like og den eneste forskjellen av betydning var da lengden på kassene, pipeevnet, og låskassen. 

 

Selv har jeg aldri hatt noe custom låskasse, men sånt interessere. I samtale med vedkommende beskrev han forholdet mellom full custom rifle og semi custom noe slikt "Om børsemaker er kompetent og lapper klakker, retter støtbunn, retter kasse og monterer ei god pipe, vil rifla være like presis som custom. Grunnen til å velge custom er jo at man kan få andre utdragere, fast rekylklakk, annen grad på hevarmen eller andre smådetaljer man ønsker seg. Alt i alt er de like presise og her er det  pipeevnet som er av størst betydning. Forskjellen er bare at custom gir litt mer godfølelse. Blir litt som med bil, du kan sette porche motor i  en Saab for å få den til å gå like fort, men det gir ikke samme godfølelsen som å kjøre porschen"

 

Mitt spørsmål til dere der ute som har hatt slike låskasser.. Vil dere si dere enig i utsagnet, eller kan dere med hånden på hjertet fortelle at dere ser tydelig presisjonsforskjell?

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er kvaliteten på løpet og kamringsjobben som er det viktigste. Låskassen skal bare holde delene på plass og dersom sluttstykket låser symetrisk og i løpets lengdeakse er mye på plass. Selvfølgelig kan presisjonen ødelegges med dårlig bedding eller feil i låskassen, men om løp og kammer er perfekt er mye gjort.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

En annen vurdering man gjør er jo hvor mye man gidder å legge i originale kasser. 

Eksempel med Remington 700: 

- kasse 5500kr

- rette kasse 1000kr & lappe klakker

- rette bolt 500kr

- ny hevarm 1200kr

- sette fast klakken 2000kr

- m16 utdrager 2000kr

- nytt avtrekk 2500kr 

- pic skinne 1000kr

Totalen blir da = 15 700kr 

 

Hansen 702RTC fiks ferdig custom kasse frest ut av sterkere stål, med presis maskinering, ok avtrekk og skinne 19 800kr. Når man snakker om skyting er det ikke våpenet som koster, det er ammunisjonen.  Så en diff på 4000 er så liten at man lett velger full custom, selv om de kanskje ikke er mer presise.  

 

Presisjon er også sterkt preget av repetisjon. Jeg skyter "dessverre" bedre med saueren som kosta 20 lapper, enn stasjernet som bikka 50. 

Link to comment
Share on other sites

@Pipe

 

HAr du allerede en 700 og av den nyere typen med X-pro/mark etter eller annet avtrekket så kan di jo ta de 15700 - 5500 for kasse og minus 2500kr for avtrekk. Du trenger heller ikke M16 utdrager så da har du spart 2000kr der også. DA starter det å bli stor forskjell på å kjøpe ei Hansen kasse ;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Men det var eit litt bra argument det med ammunisjonskostnaden vs våpenet. Kor mange skot klarar eit løp i eit standardkaliber? 5-6 tusen, spørs kva krav èin har. Kor mykje kostar dette og lada?  35 -50 tusen kanskje. Ikkje heilt sikker her.  Blir jo alltid kjøpt litt kuler&krutt for og testa og pluss ladeutstyr. Mange måter og rekna på, mange kostnader eg ikkje har tatt med og. Er kanskje ikkje så viktig om rifla kostar 13 eller 15 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri hatt en custum låsekasse, men jeg har fått bytta noen løp i std låsekasser. Har også hatt mange forskjellige løp til systemvåpen (R93, R8, M03, 200STR og 202) 

den største forskjellen ligger nok i løpet, altså emnet, kamring og montering. Har hatt nye våpen som har gått dårlig, men som har gått meget godt med nytt løp, ellers alt likt. 
 

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (4 timer siden):

Betalte 12500 for en fabrikk ny S&L victory låsekasse. Med match avtrekk. Og 3skudds mag.. meget solid kasse.. presisjon bruker heller ikke være et tema..

Hva er ei custom rifle, en custom låskasse? Alle våpen er jo laget av noen. I en ende er fokus på presisjon, godfølelse, og slike ting - i andre enden er fokus på å få ned prisen. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pipe skrev (7 timer siden):

Eksempel med Remington 700: 

- kasse 5500kr

- rette kasse 1000kr & lappe klakker

- rette bolt 500kr

- ny hevarm 1200kr

- sette fast klakken 2000kr

- m16 utdrager 2000kr

- nytt avtrekk 2500kr 

- pic skinne 1000kr

Totalen blir da = 15 700kr 

 

Alt dette er da ikke nødvendig for å få en 700 til å skyte bra. Halvparten + kanskje ? Den gjengse skytter/jeger er vel strengt tatt ikke i stand til å hente ut de siste to millimeterene en full makeover kanskje vil hente inn. De som mener de klarer det pga. utstyr, kjøper custom uansett. 

Som andre har nevnt, Ei god pipe med rett kammer, og du er langt på vei. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo lure på hvorfor man trenger custom når man inntil for noen dager siden fikk kjøpt Weatherby Vanguard, med sub moa/29mm@100m presisjonsgaranti, til 2500.- på salg hos XXL.

 

Når ei rifle har slik presisjonsgaranti garanti pleier de som regel også å gå enda bedre.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Torf said:

Man kan jo lure på hvorfor man trenger custom når man inntil for noen dager siden fikk kjøpt Weatherby Vanguard, med sub moa/29mm@100m presisjonsgaranti, til 2500.- på salg hos XXL.

 

Når ei rifle har slik presisjonsgaranti garanti pleier de som regel også å gå enda bedre.

Kjøpte en slik, sammen med en hs precision stokk fra xxl til den nette sum av 5800kr. Ble selv overrasket over presisjonen da jeg testet den denne uken. 5 skudd på rappen i innertieren på 100 meteren med noe gammel norma elite. Men selv om denne og x-antall andre gode rifler har fast plass i skapet, med en løs lovnad om at denne plassen skal de få beholde, så er havesyken rimelig stor når jeg får øyet på ett flott custombygg. At jeg skyter bedre med en customrifle kan jeg ikke tenke meg. Men det er mulig at jeg har ett bredere glis mens jeg skyter😁

  • Like 4
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...