Jump to content

Rødpunkt el kikkertsikte til kombi


Vingermann

Recommended Posts

  • 1 month later...
lolinski skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det idioti å bruke det som er verdens mest utbredte system?

 

Att den ikke blir solgt, beviser jo det.

 

 

lolinski skrev (9 minutter siden):

Personlig ville jeg sagt man er dum om man bruker ørten spesialtilpassede løsninger som krever spesifikke montasjer eller sikter.

 

Ja, da er vi jo enige. Slike kombier kommer orginalt med svingmontasje, så det er picatinny som er den spesialtilpassede løsningen, som ingen vil ha.

 

 

lolinski skrev (11 minutter siden):

Eller kombier generelt

 

Ingen er vel i tvil om at du ikke har en kombi....

Link to comment
Share on other sites

Vingermann skrev (På 10.7.2023 den 21.54):

Jeg har et enkelt rødpunktsikte på kombien i dag, men trenger noe med litt forstørrelse, primært til rådyrjakt . 
Hva anbefales ? Rødpunktsikte m 1 el 2 ggr , eller feks 1-4 kikkertsikte ?

 

Jeg har benyttet begge deler på kombien over flere år. Men nå om dagen er Aimpoint byttet ut med en Z8i 1-8 som dekker all slags jakt. Men blir muligens litt smak og behag.

Kombi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen skjønner ikke så mye.

 

 

amatør skrev (På 28.8.2023 den 16.05):

Bare "idioter" setter picatinnyskinne på en kombi.

 

Den største idioten av dem alle satte picatinnyskinne på denne her:

880_453381676.jpg

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=281396880

 

Denne har vært til salgs hos Landrø lenge.

 

 Så kjekt at det ble brukt billigst og styggest mulig skinne, montert på enkleste vis...

 

 

Dette med at det "må" være rand-patron er litt rart synes jeg, jeg har hatt knekkvåpen i 308win og 222Rem, ingen problemer med utdrager. Har heller ikke lagt merke til at det har  ært trøbbel med noen på banen. Kjøper en nytt, ja-enig. Kjøp kamret for R, i bruktmarkedet-kjøp det du har lyst på, og prut som f.. om det er rille-patron!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (4 timer siden):

Blir nok ikke solgt pga den er kamret i en sær patron. Om du blir trigget så mye av en pic skinne kan du ta den av


Tipper det vil koste minst 20.000,- å få det geværet tilbake til ca original stand, klar for svingmontasje. 

 

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

 

Noen skjønner ikke så mye.

 

Åpenbart. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (7 timer siden):

På nye våpen vil jeg tro kombinasjonen 20/76 og 7x57R er den mest utbredte. På kombinasjonsvåpen vil jeg ha R-patron, men det er nok en del i markedet med rillepatroner som 6,5x55 og .308 Win. 8x57 er kanskje ikke så vanlig, men langt fra sær😉.

 

Bare for å ta bort tvil. Det er R-patron i kombien hos Landrø. Det er 8x57IRS

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (29 minutter siden):

Du forstår fint lite av det norske språk. Sært = / = dårlig.

 

Så om man ikke er enig i din påstand, så må det bety at man ikke forstår det du skriver?

 

20/76 og 8x57IRS, er en av de minst sære patronkombinasjonene i en kombi. 20/76 er ikke sært, og blant riflepatroner med krage (R-patron), som heller ikke er sært, så er kanskje 7x57R den vanligste, altså minst sær. Jeg tipper 6,5x57R og 8x57IRS deler på å være nummer to, dvs nest minst sær.

 

amatør skrev (19 timer siden):

På ingen måte. Topp kombinasjon. 

 

Mulig du sliter med norsken, så jeg kan gjenta samme svar mer utfyllende.

 

Kombinasjonen 20/76 og 8X57IRS, er på ingen måte sær. Faktisk er dette en topp kombinasjon.

 

 

@lolinski Du har avslørt, både nå og tidligere, at du er en av dem som kan absolutt minst om kombinasjonsvåpen.

  • Like 3
  • Thanks 1
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mange drillinger. Nå har jeg rifledrilling i 2 x 8x57irs og 20-76, hagledrillinger i 6,5x57irs og  2x 20-76 og 7x57irs og 2x16-70. Jeg har hatt hatt hagledrilling i 8x57irs og 2x  20-76. 
 

jeg liker hagleløpene i 20-76 eller 16. og rifleløp i 6,5x57irs, 7x57irs eller 8x57irs. I realiteten er det ikke så stor forskjell mellom disse kalibrene. Litt bredere og tyngre kule i 8mm vs 6,5 og 7mm, men på jakt spiller det liten trille. Jeg har hatt flere i 7x65r også. Fin patron, hadde det i vierling, men gir unødvendig mye rekyl i lette våpen. Også 9,3x74r. Unødvendig grovt til min jakt. Gir mye smell og rekyl, men villsvin detter like greit for 8x57irs etter min erfaring. 
 

Det er mange som aldri har hatt problemer med patroner uten rand i sine kombivåpen. Min første drilling var i 6,5x55 og 2x12-70. Fikk alltid ut hylsa, selv på vinterjakt etter fjellrype i -20 grader. Men det var fiklete. Hvis man har mulighet til å kjøpe kombivåpen med randpatron, så hvorfor ikke?

 

Jeg lader ammunisjonen til mine randpatroner. Både på grunn av prisen, og for å kunne skreddersy ladningene. Men prisen på ammunisjon til brytevåpen er ikke veldig viktig synes jeg. Det går ikke mye av den. Kunne ikke falle meg inn å mengdetrene med drillingene. Bare nok til at mekanismen sitter i fingrene. 
 

for øvrig synes jeg det er hyggeligere på et diskusjonsforum når omgangstonen er vennligere. Det er lov å ha ulike meninger. Lurt å hevde sine synspunkt uten å insistere på å eie sannheten. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Derav et våpen som blir lite brukt. 

 Min kombi er det våpenet jeg bruker flest ganger i året. Jeg har også en drilling, men foretrekker kombien, fordi den er lettere.

 

@Skaubjønn Bruker du kombinasjonsvåpnene dine lite?

 

lolinski skrev (2 timer siden):

Spørs hvor kompetent børsis du har. Å fjerne en picatinny skinne er bare 5 min "arbeid". Varme opp litt om den er limt, skru løs, ta av.

 

Jeg har holdt den aktuelle kombien i hendene, og betjeningen hos Landrø er enige med meg at picptinnyskinna er det som gjør det våpenet svært vanskelig å få solgt. Landrø har børsemaker, så hvorfor er ikke skinna fjernet?

 

Skinna er loddet på, så om man får den av, må sikteskinna som er under byttes ut med ny. Det er ikke sikkert så lett å få tak i slik skinne, så den må kanskje lages. Når man lodder på en ny slik skinne, må overskudd av loddetinn files vekk, og da må man fort brunere hele pipesettet på nytt. Det er ikke en 5-minutters jobb.

 

Skaubjønn skrev (59 minutter siden):

Det er lov å ha ulike meninger. Lurt å hevde sine synspunkt uten å insistere på å eie sannheten. 

 

Enig i at det er lov å ha forskjellige meninger, men det er forskjell på meninger og påstander som kan bevises er feil. 

 

@Skaubjønn Hva synes du om forslaget under?

 

 

@lolinski Har du noen gang jaktet med et kombinansjonsvåpen?

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Du forstår fint lite av det norske språk. Sært = / = dårlig

Nei! I min og svært mange andre nordmenns språkverden betyr sær/sært uvanlig, eget/egen, spesiell, sjelden, og begrepet brukes gjerne i en litt negativ kontekst (eks. "han er en litt sær type"). Om du bruker sært som synonym for dårlig tror jeg du tilhører et språklig mindretall. Og mener du at 8x57 er en dårlig patron, det være seg både rille- og krageversjonen, skjønner jeg enda mindre.

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 28.8.2023 den 16.09):

Hvorfor er det idioti å bruke det som er verdens mest utbredte system?

 

Jeg tror ikke på at picatinnyskinner er det mest utbredte system på jaktvåpen, men jeg er totalt overbevist om at det ikke er det mest utbredte system for brekkvåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@amatør  Jeg bruker drillingene mest av alle våpnene mine, på jakt. Rifle mest til jaktfelt og sånt. 
 

slug er dustete i min verden. Det er egentlig en veldig stor og tung kule som går saaakte. Rævva presisjon i forhold til en riflekule, kulebane som en sprettert. Jeg har hatt slug (Brenneke) i hagleløpet på drivjakt etter villsvin. Men det er vanskelig å treffe… krever et helt annet foranhold enn rifle. Slug er en dårlig nødløsning synes jeg. 
 

kombivåpen kommer til sin rett ved kombinertjakt. Jeg elsker å ha mulighet for fugl når jeg smygjakter alene. Hagl er supert på rådyr på korte hold, og enda bedre at det er et rifleskudd tilgjengelig ved behov. 
 

ad picatinny: det er en grei og billig løsning. Men drilling er ikke greie og billige våpen. Det er sære, dyre og vidunderlige våpen 😊. For entusiaster. Fantastiske i bruk når man er vant til det. Men ikke for folk som tenker at jaktvåpenet er et verktøy. For meg er drillinger en hobby og lidenskap. På samme vis som at noen bruker bilen som transportmiddel, mens andre samler på Aston Martin fra 1966.  Jeg kommer aldri til å besudle mindre drillinger med en sånn greie.  

Edited by Skaubjønn
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (29 minutter siden):

Men ikke for folk som tenker at jaktvåpenet er et verktøy.

Har hatt en del kontakt med noen svenske Viltmästere som har akkurat motsatt oppfatning. Drillingen er verktøyet som de alltid har med seg for å kunne skyte "det de ser" med. Er de ute for å jakte en eller et par spesifikke arter, så har de våpen for akkurat det. Viser bare at med ulikt utgangspunkt, så har folk ulike oppfatninger.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (32 minutter siden):

Hagl er supert på rådyr på korte hold, og enda bedre at det er et rifleskudd tilgjengelig ved behov. 

 

Fullstendig enig! Det er derfor jeg alltid bruker kombi når jeg jakter rådyr (etter 25. september). Når man bare har ett hagleløp tilgjengelig er det å okkupere hagleløpet med en slugpatron ikke bare dustete, det er så dumt at jeg sliter med å finne begreper som uttrykker hvor dumt jeg synes det er.

 

 

 

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Når man bare har ett hagleløp tilgjengelig er det å okkupere hagleløpet med en slugpatron ikke bare dustete, det er så dumt at jeg sliter med å finne begreper som uttrykker hvor dumt jeg synes det er.

 

Jeg har skutt en del rådyr med slugs.

I noen terreng er det faktisk ett veldig godt alternativ til rifle, pga kulebane/sikkerhetsavstand, og en plass jeg jakter er det forbudt med rifle.  

Man øker effektiv avstand opp til 50m eller så (jeg skyter rimelig godt på papp på 60-70m).

Selv om man ikke får dekninga til haglesvermen, gir det ikke veldig mye større begrensinger på å skyte dyr i fart. 

I tillegg er det effektivt- stor god sårkanal, men lite/ingenting ødelagt bortsett fra hullet tvers gjennom. 

Har brukt slugs både som første skudd i enkeltløper, og i O/U'en jeg har. 

Men å bruke slugs i en kombi er jo faktisk helt dustete.. og skulle jeg velge, og hadde jeg eid en, ville jeg valgt en kombi fremfor hagle og slugs.. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (18 minutter siden):

Bonus poeng til de som synes det er greit å slenge en riflekule ut i gokk, mens en slug er "uansvarlig".

 

Hvordan greier du å tolke noe av det som er skrevet slik?

 

Nå foreslår jeg at du er så grei og fortelle oss om du noen gang har jaktet med et kombinasjonsvåpen, og om du eier et slikt eller ikke. (kombi eller drilling).

Link to comment
Share on other sites

@lolinski er du ny på forumet her? Kanskje du kan bruke litt tid på å se deg om, og finne ut av hvordan dette fungerer?

Jeg kan også gi deg ett informasjon; Forumet er gammelt, og ble startet etter kollaps av et enda eldre forum som het Sluttstykket.com, som igjen ble startet da en chatteside fra internettets steinalder kollapset. Det er mange her som har vært med i de 20 årene eller så det er snakk om. Det er klart mindre aktivitet her inne enn det var før det kom våpenforum på Facebook. Men, grunnen til at det enda fungerer er at det er en del jegere og skyttere som ikke ønsker å ha kjappis varianten, eller i det minste å ha et alternativ. Du kan søke på tema når det gjelder jakt, våpen og skyting, for eksempel på google, og du vil finne at det som regel dukker opp tråder fra kamre hvor dette er diskutert grundig. Det er altså ikke her som på Facebook at trådene forsvinner. Det er heller ikke slik som på debattsidene på tabloidavisene at det er et poeng å lage røre, provosere og gå ut med høy støvelføring. Det er kjempefint om du vil bidra med dine erfaringer, men jeg for min del setter lite pris på sånne "finner frem popcorn" innlegg og tråder. Det er nok av steder på nettet hvor du kan diskutere med andre popcornentusiaster. Det å tillegge noen synspunkt for å provosere, som å skrive at enkelte synes det er ok å slenge en riflekule ut i gokk er bare trist. For dersom du virkelig mener at jakt med rifle handler om dette, så mener du at all riflejakt er uansvarlig. Jeg tror ikke du mener dette, men at du ønsker å lage røre ved å skape en polarisert debatt.  Jeg synes det er ødeleggende her på kammeret , og vil be deg om å gå litt i deg selv. 

  • Like 6
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (23 timer siden):

Har hatt en del kontakt med noen svenske Viltmästere som har akkurat motsatt oppfatning. Drillingen er verktøyet som de alltid har med seg for å kunne skyte "det de ser" med. Er de ute for å jakte en eller et par spesifikke arter, så har de våpen for akkurat det. Viser bare at med ulikt utgangspunkt, så har folk ulike oppfatninger.

Ser vi bruker ordet verktøy forskjellig. Jeg har det ordet fra en kompis som kaller rifla for skiftenøkkel. Han jakter med en Browning A-bolt som han kjøpte for 20-30 år siden. Så lenge den fungerer, så ser han ikke noe poeng med å bytte den ut.  Jeg for min del har sikkert hatt 20 rifler etter den tid, uten at viltet har merket forskjell. Han bruker også den samme BRNO kombien som han kjøpte på 90 tallet, fordi den funker. Han tror ikke at et hagleløp til ville ha gitt ham særlig flere sjanser, og selv om jeg er drillingentusiast må jeg gi ham rett. Det skjer ikke på hver jakt at jeg fyrer begge løpene... Han ser på våpenet som et verktøy. Han bryr seg ikke om hvordan det ser ut, så lenge det virker. Jaktvåpnene er en hobby i seg selv for min del. Jeg er fullstendig klar over at oppgraderingene nok ikke uttelling i antall felt vilt, men det gir jeg blanke i. 

Drillingene er favorittvåpen også for meg, på allsidig jakt. Men jeg slenger de ikke bak på planet, forsøker å unngå å dra de gjennom ura og behandler de ikke som en skiftenøkkel.. Det var det jeg mente.

 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (9 minutter siden):

@amatør

 

Har ikke giddet å sløse penger på klønete hagler eller upresise rifler, noe en kombi er. Så nei, har ikke en kombi av noe slag i mitt eierskap. Har prøvd de og har vært lite imponert. Kule å se på, men jeg bruker våpnene mine til mer enn "kult å se på". Det er god grunn til at presisjonskrav til kombier er så betydelig mindre. Eller at folk skyter 3 skudds samlinger istedenfor 10 eller 5.

 

@Skaubjønn det er slike tåpelige innlegg som gjør det vanskeligere å ta dere seriøst. Pga alt som ikke er deres A4 mening blir latterliggjort eller resulterer i slike "bekymringsmeldinger" som oser av hersketeknikker.  Så nei, vil heller be dere selv se innover. 

 

Adjø.

 

Adjø betyr vel at han har meldt seg ut av forumet?

Vanskelig å ta seriøst. han har aldri eid kombinertvåpen, men har sterke meninger om det. Tillegger andre meninger og forsøker å latterliggjøre andres synspunkt og erfaringer, men mener seg selv utsatt for hersketeknikker. Hmmm

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (36 minutter siden):

eller upresise rifler, noe en kombi er.

 

Jeg eier kombi, og min kombi er svært presis, men bare førsteskuddet fra kaldt våpen. Heldigvis er alltid skudd fra kaldt våpen ett av de skuddene jeg rekker skyte mot vilt, og nesten alltid er førsteskuddet nok. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som er fornøyde med Blaser kombi! 

Det er to typer, ikke sant? En eller to slaglåser? Er ikke BBF97 den med to slaglåser? Har forstått det som at noen synes den med to slaglåser er tung å spenne opp? Hva er din erfaring Breidisjor? 

Og hva veier disse? Jeg har en Krieghoff Trumpf drilling med aluminiumskasse som veier 2,8 kg. Det er lett i min verden! Faktisk så lett at jeg kjenner rekylen fra 7x57R. Men det handler nok mest om at det gamle zeiss kikkertsiktet som står på er litt langt /stokken litt kort, så det er fort gjort å få et hakk i panna. Men Blaser kombien er vel enda lettere? Hvordan er det å skyte med disse?

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn - Korrekt, med BBF95 må man skyve frem oppspenneren etter hvert skudd. På BBF97 kan man skyte begge skudd uten å spenne opp på nytt. Ulempen er som du nevner at oppspenneren dessverre blir (litt) for tung på sistnevnte. Krever litt øvelse å gjøre dette lydløst på post, men man lærer seg "riktig teknikk" ganske kjapt.

 

Vekten ligger nok på rundt 3,0kg med 60cm pipe, balansen er fin, og rekylen oppleves som "ganske mild" med 7x57R (selv om dette nok er subjektivt). Hagla er også veldig god å skyte med.

 

Presisjonen på rifla er som allerede nevnt utrolig bra og avtrekket er blant de aller beste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (5 timer siden):

Men jeg slenger de ikke bak på planet, forsøker å unngå å dra de gjennom ura og behandler de ikke som en skiftenøkkel.. Det var det jeg mente.

 

Forstod hva du mente, men med  betegnelsen verktøy så kunne jeg ikke la være å henvise til svenskene som bruker samme uttrykk om sine drillinger. De sleper gjerne drillingen sin gjennom ura, fikk jeg inntrykk av, og planet på pick up'n er jo som en polstret koffert å regne :-)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...