Jump to content

Digital våpensøknad for jaktvåpen rulles ut for hele landet i Juni


Red FR

Recommended Posts

 

 

Mens jeg lette høyt og lavt etter papirsøknader til låskasse og riflepiper fikk jeg høre at de heldigitaliserte våpensøknadene, kun med manuell kontroll av resultatet og ved eventuelle merknader, rulles ut nå i Juni for hele landet, og leste det samme på NJFF etter å ha søkt opp påstandene:

 

Sitat

 

Alle landets politidistrikt tar i bruk det digitale våpensøknadssystemet "Blink" fra 5. juni.

Det vil si at alle nå kan sende inn og få behandlet søknad om å kjøpe jaktvåpen digitalt uansett hvor du bor i landet.

 



https://www.njff.no/aktuelt/endelig-digital-vapensoknad
 

 

Sitat

 

Slik fungerer det

Det digitale våpensøknadsystemet kalles «Blink», og fungerer slik:

  • Når du leverer en ny våpensøknad, logger du deg først inn med en digital id, enten MinID eller BankID. Deretter må du bekrefte opplysningene fra folkeregisteret.
  • Deretter velger du våpentypen du ønsker å søke om tillatelse til å erverve; enten rifle, hagle eller kombinasjonsvåpen. Du trenger ikke lenger spesifisere hvilket kaliber du søker om. Tillatelsen vil gjelde et kaliber tillatt til jakt i Norge. Dermed slipper du som kjøper å endre en tillatelse på et våpen i ett kaliber, dersom du finner det samme våpenet i et annet.
  • Etter at du har sendt inn søknaden, vil den dukke opp i det digitale dashbordet til saksbehandlerne hos politiet. Systemet sjekker så en rekke registre og databaser, deriblant Jegerregisteret, skatteunndragelsesregisteret, etterlysningsregisteret, arrestjournalen med mer.
  • Dersom systemet ikke finner noen merknader på en person, trenger saksbehandleren nå kun å godkjenne søknaden. Finner systemet oppslag i ett av registrene på vedkommende som søker, går saksbehandleren inn og gjør en vurdering fra søknad til søknad.

 

...

Pur lykke.
Rent bortsett fra at dette kun gjelder jaktvåpen og at låskasser og piper ikke ser ut til å dekkes foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Man får godkjente søknader på epost, og kan sende disse til selger.
Send sammen med legitimasjon, så kan selger skrive ut og sende samme dag som man mottar godkjent søknad.

Nå venter 'vi' bare på digitale våpenkort og på muligheten til å sende tilbake utfylt søknad til politiet på epost, så er vi heldigitalisert..!

---

Men jeg håper det ikke bare er meg som er bekymret for at en eller annen gnom ikke verifiserer kjøpers identitet og ervervstillatelse, for det kan slå hardt tilbake på digitaliseringen for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer det om man ønsker å sende inn flere søknader samtidig? Noen som har testet? 

Ikke teste flere søknader, men det stod i svarbrevet på den ene jeg fikk innvilget at søknader sendt inn på samme dato belastes med et gebyr. Så da skulle det bare være å passe på at de søknadene man vil levere samtidig legges inn på samme dato.

 

Fikk invilget etter 8 dager. Trøndelag politidistrikt.

 

Viktor

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skee skrev (11 timer siden):

 

Jeg sendte inn digitalt, venter på 9nde uken nå i Trøndelag.

Da søkte du før den heldigitale løsningen ble rullet ut. Det var vel 1.juni. Snakket med en saksbehandler på våpenkontoret om en annen søknad jeg har inne. Da ble det sagt at de skulle begynne på søknadene fra uke 16. Dette var et par uker siden. Det var lagt føringer fra ledelsen om at det skulle prioriteres ting som hadde med amnestiet å gjøre, så derfor havnet de "litt" bakpå med vanlige søknader.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg, eller er det flere som har blitt nervøse av måten de krever inn gebyr for godkjent søknad på nå?

Fikk en epost i dag om at statens innkrevingssentral/skatteetaten hadde sendt meg et brev i altinn.

Da jeg kom hjem og fikk logget inn lå det en faktura fra statens innkrevingssentral i innboksen.

Jeg måtte nesten i bar-skapet for å hente mot før jeg turte å åpne den 😁

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Sako 87 said:

Er det bare meg, eller er det flere som har blitt nervøse av måten de krever inn gebyr for godkjent søknad på nå?

Fikk en epost i dag om at statens innkrevingssentral/skatteetaten hadde sendt meg et brev i altinn.

Da jeg kom hjem og fikk logget inn lå det en faktura fra statens innkrevingssentral i innboksen.

Jeg måtte nesten i bar-skapet for å hente mot før jeg turte å åpne den 😁

Fikk du noen kvittering på søknaden når du hadde søkt? Jeg har levert inn en søknad for en liten uke siden, og det har vært stille som i graven. Hadde vært ok å fått en kvittering på Mail om at de i hvertfall har mottatt søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (7 timer siden):

 

Hvorfor det? Mener du at du har noen grunn til å frykte Satans Innkrevningssentral?

Viss satan faktisk finnes, har vel alle en grunn til å frykte innkrevingssentralen hans? (men vi skal vel ikke diskutere religion her inne)

fjottleif skrev (6 timer siden):

Fikk du noen kvittering på søknaden når du hadde søkt? Jeg har levert inn en søknad for en liten uke siden, og det har vært stille som i graven. Hadde vært ok å fått en kvittering på Mail om at de i hvertfall har mottatt søknaden.

Nå er det vel ca 10 uker siden jeg søkte, og jeg fikk ikke noen kvittering 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/24/2023 at 11:05 AM, fjottleif said:

Da er det noe som har sviktet, får sende inn en søknad til å se om kvittering kommer i digipostkassen👍

Snakk om å drite på draget😅 2 stk fakturaer fra statens innkrevingssentral kom på e-faktura. Fremdeles ingen kvittering på mail, altinn eller Digipost. Men da har jeg i alle fall en dårlig unnskyldning til å øke beholdningen i våpenskapet…

Link to comment
Share on other sites

Sendte et par søknader tidligere i dag, og det sto at det kunne ta inntil 15 min før kvittering kommer i Altinn. Men det har ikke dukket opp noen kvittering. Er det kanskje sånn at kvitteringsroboten ikke jobber på søndager, eller har dere fått søknadene innvilget selv om det aldri kom noen kvittering?

 

Edit: Aha, de dukket opp i Digipost, ikke Altinn.

Edited by Leo V
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...