Jump to content

Hva skal en velge?


Reit'n

Recommended Posts

Hei, fersk førstegangsjeger her

 

Da er altså tiden kommet for at jeg kommer meg ut i skogen for aller første gang. Har skutt en del på bane før. Men aldri på jakt har d falt dyr. 

 

Kikker på å kjøpe mi aller første børse. Kaliber i 6'5x55. Skal jakte hjort å rådyr kanskje elg å men får se (da blir d evt lånt børse i 30.06) uansett 

 

Blir bøjakt å smygjakt. Optisk går jeg for noe med 56 åpning siden det ofte bli lite lys når dyran kjem seint. Gjerne kom me en anbefaling der å. Max 10 000kr

 

Hva anbefaler folk? Ser det er mange rifler på finn i 6'5x55. Men, er ikke moderne greier, ikke noe problem d. Men som fersk våpeneier, ønsker jeg litt feedback å anbefalinger. Akkurat nå i skrivende øyeblikk ligger dette på finn av rifler:

 

Brno ZKK-600 med zeis 3-9x40.

En ukjent Husqvarna Rifle M kikkert 5000

Krag Jørgensen rifler 1000-4000kr

Carl Gustav m96 2000kr

Heym SR20N med aimpoint 9000kr

X-Bolt Varmint 12 000kr

 

Disse er innenfor mitt budsjett for rifle. Max 10-12 tusen

 

Noen kommer med optikk, noen uten.

Skal ha på demper på. De fleste eldre riflene har ikke gjenger, så hvor mye kommer dette til å koste meg ca. Pluss servic på riflen før jakten. Hva slags demper er å anbefale? 

 

Så legg med folks erfaringer om riflene. Gode, vonde, jeg tar alt av info 👍😁

 

Link to comment
Share on other sites

Ikkje kjøp kragh jørgens eller svenskemauser iverfall brnoen såg rusta ut, styr unna. Ukjent Husqvarna rifle, nei og atter nei. Heym har eg ikkje greia på sannsynlegvis ok. X bolten, gått for mykje og kanskje for mykje og viss du forstår kva eg meinar.

Ville tatt meg èin tur til forhandlar dersom du har muligheit til det og sett på litt forskjellig. Kan du strekka deg litt lengre enn 10-12 kan du få ei OK ny. Sjølv om alle seier det motsatte ville eg lagt mesteparten av pengane i rifla, om ikkje mesteparten så iverfall sånn at eg fekk ei ny av nokonlunde kvalitet.

 

Får brukt kvalitetsoptikk på Finn for 4-6 tusen viss du følge litt med. Zeiss Classic, schmidt und bender eksempelvis. 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (43 minutter siden):

Ikkje kjøp kragh jørgens eller svenskemauser iverfall brnoen såg rusta ut, styr unna. Ukjent Husqvarna rifle, nei og atter nei.

 

Der trakk du før meg, @Stihl Crazy! Støtter det du skriver.

 

Heym SR 20 er noe av det flotteste en får av "vanlige" bolt-rifler, til overkommelig pris (Heym lager ellers dobbeltrifler, kombier etc.).

 

Det er så absolutt "kjøpers marked", for brukte jaktvåpen. Du blir litt bundet av kalibervalget. 6,5'en er bra, det er ikke det, men det er stort utbud av 308 W og 30-06, og det er ikke problem med den pølsa som er for lang (rekylen kan en temme litt med lyddemper).

 

Har du det ikke altfor travelt, kan du gjøre godt kjøp.

 

 

Edit.: Denne blir riktignok 15 store, hvis du ikke får prutet den ned. Den gjør jobben!

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188242247

 

 

Edit. II: Dette er også et bra kjøp. Kikkertsiktet er montert litt høyt, mulig en må det, pga. okular/hevarm.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=288847330

 

 

Edit. III:

 

Dette ser også ut som en Heym SR 20-kasse, med et slags "sporter"-skjefte. Kikkerten er topp til hjortejakt! Hvis det ikke er noe feil med den, er bare den verd prisen!

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=250070023&ci=3

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøv òg å søk på berre "6,5" på Finn så finn du nokre som ikkje dukkar opp om ein søkjer på "6,5x55".

Det er ein del folk der ute som ikkje har svart belte i Finn.no og prøvar å selje "Børse" 🙄 for eksempel: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=261604262

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

Slik jeg leser TS, har han budsjett på 22000 for rifle, demper og kikkertsikte.

 

Mulig det, men de riflene h*n viser til, koster jo under 10 store, mange av dem er med kikkertsikte.

 

Hvis man har monetas til overs, kan man jo gjerne kjøpe treningsammunisjon. Eventuelt et treningsvåpen i kaliber .22 LR.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis budsjettet er 22 000, vurdér en ny pakkeløsning. Ja, "alle" vil ha Tikka, men jeg mener Brownings A-bolt er et interessant alternativ.

 

Må du ned til 10-12 000, er det bare bruktmarkedet som gjelder. 6,5x55, .308 Win og .30-06 bør alle være interessante patroner.

Edited by Sølvrev
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (1 time siden):

A-Bolt II har en snedig magasinløsning om mine små grå husker rett. Magasinboks som festes til hengslet lokk i underbeslaget og kan enkelt tas ut/settes inn igjen. I mitt hode en veldig praktisk løsning ved forflytninger etc.

 

Ehhh - ja, veldig praktisk, kombinerer "fast" og "løst" magasin på en utmerket måte!

 

Det eneste "upraktiske" med det, er at når magasin-"bunnen" er lukket, ser du ikke om løsmagasinet sitter på plass, eller ikke. Det var derfor en på jaktlaget vårt kom til elgjakt i Zanzibar-land, med sin nye A-Bolt, og løsmagasinet lå igjen hjemme i Valdres!

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern Med åpent sluttstykke så ser en jo om magasinet sitter i. Regner med at han ikke hadde sluttstykket lukket i våpenet under transport.

 

@Chiefen.v-2 Vi er ikke enige om det med løst magasin, men uenighet er vel normalt her inne :-)  Har jaktet med løse magasin siden 1981 og alltid hatt et ekstra i lommen. Aldri vært uten og aldri mistet noe.  Er klar over Myrphys lov, så nå gjør jeg det sikkert til høsten, men enn så lenge har det gått fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (34 minutter siden):

Regner med at han ikke hadde sluttstykket lukket i våpenet under transport.

 

Dette var på slutten av 1990-tallet, og (hvertfall) da var det helt vanlig å reise, med egen bil, fra Valdres til Flatanger, uten å fordele våpen, sluttstykke, og magasin/ammunisjon rundt om (heldigvis går STR-sluttstykkene om hverandre, er en del som kommer på stevner, og sluttstykket ligger igjen heime).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Okei, om jeg evt kjøper et eldre våpen som førstegangsjeger. Hva bør jeg følge med på? Har litt rust noe å si. Når den skal rett til børsemaker uansett? 

 

Jo ser muligheten for å kjøpe noe nyere å bedre med en gang ja. Men, tenker å starte litt i lavere prisklasse. Fordi jeg er usikker på hva slags jaktformer jeg kommer til å like mest. I år blir et prøve år med både små å storvilt (Har 45 hjortevilt på kvoten i år på gården) 

 

Så derfor tenkte jeg. Kjøp ei heilt ok børse med bra optikk å evt bytte me nyere

 

System er drømmen, men prisen er jo der å da,i skyene 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal den rett til børsemaker uansett? De pengene kan du legge på bedre utstyr.

Enten er den så bra at du tar den direkte ut på jakt eller så leter du videre.

 

Vanlige våpen er mer enn gode nok til vanlig jakt.

Kjøp noe billig for denne sesongen og spar resten av pengene til i vinter. Da kan du bruke dem på noe (som du da vet at) du vil ha. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Litt vanskelig å gi deg råd her. Du trenger ikke å sende noe våpen til børsemaker for «service» sånn generelt sett. Børsa må du serve fortløpende selv uansett, ellers blir den raskt seende ut som en gjennomsnittlig russisk fiskebåt. 
 

Budsjett på 22.000 til sikte, rifle, montasje. Demper er også greit å ha - og hørselvern MÅ du ha. Du bør også tenke hva ditt totale 2023 «jaktbudsjett» er. Tenker da både likviditetsmessig og mer løpende driftskostnader, hvor du kan legge inn rifla som en «investering» som «kostnadsføres» over noen flere år. Er du i dag helt fersk jeger og starter på scratch, er det også mye annet du vil kjøpe av dippedingser og utstyr etterhvert, og særlig i «oppstartsfasen». Tenk litt helhet. Budsjett, likviditet, prioritering av denne hobbyen opp mot andre hobbyer etc.  Har selv vært der du muligens er nå for 25 år siden og gått løypa. 

Link to comment
Share on other sites

Den som @Nybegynn3r viser til holder i lange baner som "startpakke".

 

Og siden den selges av J&F er den nok også sjekket ut av en børsemaker.

 

Edit: Hvis mine øyne ser riktig er dette en A-bolt II. Da kan rifla være noen år gammel, men om den ser pen ut kan dette bli et våpen du ikke kvitter deg med. Noen bruksmerker spiller ingen rolle. Om jakt og skyting blir en lidenskap kan du på sikt bytte ut kikkertsiktet, men det som står på holder greit i starten. Løp og kjøp!

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Støtter @Sølvrev her. Den der holder i mange år framover. Det er såpass mye annet du vil finne ut at du også "MÅ HA" etter hvert at pengene flyter i jamn strøm uansett. Kjøp godt med ammo og finn deg gjerne en som kan gi litt kvalifisert instruksjon i skyting. Lokale skytterlag samt Jeger- og Fiskeforeninger har ofte noen som kan gi en hjelpende hånd. Det er oftest veldig nyttig og så bringer det deg inn i et miljø der det finnes masse erfaringer om mye annet rundt jaktutøvelsen også.
Skit jakt!

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Om jakt og skyting blir en lidenskap kan du på sikt bytte ut kikkertsiktet, men det som står på holder greit i starten.

Jeg har sett gjennom og skutt litt med Burrisen et par ganger, og jeg hadde lett kjøpt den i nevnte pakkeløsning, men ikke ny til 7500 - da kjøper man heller brukt europeisk optikk på finn.

Den har litt dorulleffekt på laveste forstørrelse, dugger på linsene når det er kraftig lavtrykk, tåke og regn, og lysprikken er litt stor for min smak og forsvinner ikke om en skrur av lyset. Lyset er også såpass svakt at det såvidt kan sees i dagslys, og er derfor glimrende i mørket.

Klikkene på tårnene lager ikke så mye lyd, så man må kjenne etter.

Men kikkertsiktet duger bra i skumringen. Den er lyssterk nok til at det ikke er noe problem å skyte når det er så mørkt at man ikke finner igjen dyret 😏.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...