Jump to content

Ødelagt avtrekkshånden. Hva nå??


Bronx

Recommended Posts

I slutten av mars greide jeg å klemme høyrehånden min sund i klyveren på vedmaskina. Vi snakker flat som en pannekake, knuste bein, sprukket i alle ender som en kaviartube noen har tråkka på. Nesten to måneder og tre operasjoner senere begynner morfintåka så smått å lette, og realitetene å sige inn. Alle fingre er på plass, og jeg har bevegelse i alle sammen, men veldig lite, og redusert følelse også. Per i dag har jeg ikke sjans til å holde ei rifle i skuldera, langt mindre å ta et skikkelig avtrekk. Legene sier at den aldri vil bli helt bra, men at leddene som i dag er helt stive vil kunne bli mye bedre med mye trening over lang tid. Jeg håper selvfølgelig at jeg blir såpass bra at jeg kan fortsette å skyte med høyre såpass bra at jeg kan fortsette å jakte. Men hva om det ikke går??? Jeg er VELDIG høyrehendt, og linksskyting fremstår som helt lattelig umulig. Har noen erfaring med dette? Vil det kunne gå med tid og trening, eller er jeg fortapt om jeg ikke får høyra tilstrekkelig bra?

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Det var trasige greier, skrekk og gru!

 

Bare to måneder etter en slik skade er det masse rehabiliteringspotensiale, både med henblikk på sansefunksjoner, bevegelighet og kraft. 

Hvis du ikke følges opp av ergoterapeut, er det sterkt å anbefale (finnes på de fleste sykehus som driver med håndkirurgi, tror jeg).

 

Men jeg ville iallefall begynne å trene med links-skyting. Masse tørrtrening før skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

På riflesiden er det bare å melde seg inn i halvautomatklubben med en gang.

Kjøp en Browning SA22 delbar salongrifle. Den er perfekt å trene med fordi den har utkast under og er helt nøytral enten man er høyre eller venstreskytter. Den er også lett å lade uten fiklete magasiner. Man slipper patronene ned i en liten trakt i bakskjeftet.

G-hfwnL72YQ3Ug8G1h3fwIvx.jpeg

Så bør du anskaffe en halvauto grovkaliber i 308 til jakt. Jeg vet ikke akkurat status på Browning BAR Match, med pistolgrep, men hvis den fortsatt er lovlig til erverv er det ingen tid å miste.

Pistolgrep er lettere å håndtere for "enarmede banditter"..

 

image.png.618c47f7160b3ce2d3e97d9827dbd98b.png

 

En bekjent var i akkurat samme situasjon som deg og han la om til links men med "utlagt sikte" til høyre øye, det gamle sikteøyet.

 

Hvis du ikke har skutt (mye) pistol tidligere ville jeg anskaffet en god links luftpistol (10k+ dessverre) og trent med denne. Som ny pistolskytter vil du da måtte trene all pistolskyteteknikk fra scratch og avtrekk vil delvis "forsvinne i mengden" av alt det andre.

 

image.png.2a3f584eabddec890593551e13aad83e.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gitt det litt tid. Dro (nesten) av meg tommelen en gang, og fikk lappet den på igjen. Endelig utfall tar fort ett par år å finne ut av. Er mange ting som skal gro på plass igjen, og særlig nerver må man dessverre være tålmodig med. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har fått signaler om at det kan ta veldig lang tid. Betryggende å høre at det lar seg gjøre å bytte til links dersom det viser seg at det må til. Håwper nå i det lengste at jeg skal slippe det da 🤞🤞

Link to comment
Share on other sites

Det der høres ikke særlig godt ut, håper det "gror seg til" etter hvert.
Med tanke på å "konvertere" til links vil jeg tro at det kan gå greit.
Jeg gjorde det samme for mange herrens år siden da jeg fikk problem med synet på høyre øye.
Min  M70  ble byttet inn i en Remington 760 (pumpe) og treninga startet.
Dette er så lenge siden at jeg skjøt med åpne sikter og kikkertsikte var økonomisk  ikke tema på grunn av småbarn, husbygging osv..
Det gikk overt all forventning, og jeg jaktet slik i flere år før kikkertsikte omsider ble innkjøpt, og dette gjorde at selv med redusert syn på høyreøyet, kunne jeg skyte recht igjen.
Så pr i dag er jeg det som heter ambidextrous, som  på utomlandsk betyr at jeg kan skyte rimelig like bra/dårlig fra begge skuldrene.
 

Link to comment
Share on other sites

Bronx skrev (1 time siden):

.......... Betryggende å høre at det lar seg gjøre å bytte til links dersom det viser seg at det må til. .............

Etter å mistet noen skuddsjanser fra jaktstiger og glugger begynte jeg å trene linksskyting,og ble overasket over hvor lett det egentlig var. Har skutt en rev på feil side og det gikk greit. Begynn å tren links uansett. Du vil før eller senere få bruk for det uansett om hånda blir bra eller ikke. God bedring og lykke til med opptrening av hånda!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bronx said:

Ja, jeg har fått signaler om at det kan ta veldig lang tid. Betryggende å høre at det lar seg gjøre å bytte til links dersom det viser seg at det må til. Håwper nå i det lengste at jeg skal slippe det da 🤞🤞

Om det blir høyre eller venstreskyting til slutt, så må du ha god bedring vertfall

Vedkløyver er ett brutalt redskap til negleklipp... har holdt på å gjøre det samme selv med traktorkløyver

Link to comment
Share on other sites

Et vanlig beinbrudd er grodd nok i løpet av 4 uker til at du ikke klarer å knekke det uten hjelp fra andre/noe annet, og helt grodd på 6 uker (Det vil være variasjoner med tanke på alder).  Din skade er selvfølgelig mye mer komplisert, men så snart legen gir klarsignal til opptrening er det bare å gunne på så tårene spruter, da går fremgangen mye raskere enn å sitte og vente.  I motsatt ende av skalaen er de som drar på før beinet er grodd og forhindrer at beindannelsen starter, da blir det (ny) operasjon etterhvert.  I ledige stunder kan du tøye de trange leddene til full bevegelighet, og du kan kjøpe en klassisk håndtrener i svak utførelse for å komme i gang med å bygge muskulatur.  Disse kommer gjerne i par så man kan ha en i bilen og en på kontoret/foran TV-en.  Etterhver kan du kjøpe en håndtrener med mer motstand.

 

Du har min fulle sympati, lykke til med opptreningen!  (P.S. En kar knuste fingertuppen på avtrekkerfingeren og har fremdeles redusert følsomhet men ble likevel Skytterkonge)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Shaug. Hopp i det og prøv. Skyting sitter mest i hodet, og ikke så mye i henda. Start med noe enkelt. F.eks. salongrifle med anlegg. Da er ikke førligheten i høyre hånd like viktig. Så kan du konsentrere deg om avtrekk avtrekk i første omgang. Øk vanskelighetsgraden etter hvert. Jeg tipper du kommer opp på et anstendig nivå ganske raskt. Skyt heller lite og hyppig enn i skippertak. Hjernen jobber med saken i bakgrunnen selv når du holder på med andre ting. Gled deg over det du får til heller enn å fortvile over det du ikke får til. Lykke til, både med leging av skaden og med skytinga!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har hatt alvorlig skade selv. Startet som lam, etter 5-6 år med trening var jeg på nivå igjen dog med varig skadet hånd og nye teknikker. 

 

Opptrening er smertefullt, kjedelig og nesten uten merkbar progresjon. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

God jul Kammerater. Tenkte å komme med en oppdatering på denne nå når sesongen er over. 
jaggu har jeg fått jakta hele høsten, og felt fler dyr enn jeg noensinne har greid på en sesong tidligere. En helt ENORM lettelse. Det har vært utfordringer selvfølgelig, jeg greier ikke å gripe skikkelig rundt pistolgrepet, og tiden for de gode avtrekk er definitivt over. Dette har jeg rett og slett løst med å være strengere med meg selv på hvilke sjanser jeg går for, og så har jeg investert i en trefot skytestokk som har vært med hele  høsten. Samtlige fellinger har foregått med hjelp av den.(Primos Triggerstick) Ladegrep er vanskelig nå, men har satt på ei stor gummikule på hevarma, og da gikk det bedre, raske ladegrep er fremdeles nesten umulig, men jeg får nå ny patron i kammeret på et vis. Får vurdere fremover om det blir en halvautomat til neste år. Største utfordringen har egentlig vært at jeg blir så kald på hånden, med økt stivhet og smerte som resultat. Det skal ingenting til. Vott med batterivarme ble løsningen her. Tar den av kun når det skal skytes. 
Ellers er slakting vanskelig selvsagt, men med gode kamerater på jaktlaget som stiller opp og hjelper til har det også løst seg på beste vis. 
 

  • Like 26
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Bronx du slår meg som mannen/kvinnen som ser et halvfullt glass i stedet for et halvtomt.

Din positivitet er inspirerende og det er meget hyggelig å lese at du har fått jaktet mye til tross for et handikap. Du har sett muligheter og ikke begrensinger.

Du har allerede sett hvordan du kan forbedre situasjonen ytterligere for nedre år.

Takk for oppdatering og at du deler. Med dette gjorde du også min dag bedre.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...