Bronx Posted May 20 Share Posted May 20 I slutten av mars greide jeg å klemme høyrehånden min sund i klyveren på vedmaskina. Vi snakker flat som en pannekake, knuste bein, sprukket i alle ender som en kaviartube noen har tråkka på. Nesten to måneder og tre operasjoner senere begynner morfintåka så smått å lette, og realitetene å sige inn. Alle fingre er på plass, og jeg har bevegelse i alle sammen, men veldig lite, og redusert følelse også. Per i dag har jeg ikke sjans til å holde ei rifle i skuldera, langt mindre å ta et skikkelig avtrekk. Legene sier at den aldri vil bli helt bra, men at leddene som i dag er helt stive vil kunne bli mye bedre med mye trening over lang tid. Jeg håper selvfølgelig at jeg blir såpass bra at jeg kan fortsette å skyte med høyre såpass bra at jeg kan fortsette å jakte. Men hva om det ikke går??? Jeg er VELDIG høyrehendt, og linksskyting fremstår som helt lattelig umulig. Har noen erfaring med dette? Vil det kunne gå med tid og trening, eller er jeg fortapt om jeg ikke får høyra tilstrekkelig bra? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted May 20 Share Posted May 20 Det går enklere enn du tror å bytte over til links. Det som er plundrete er å fylle magasinet, så kjøp rifle med løse magasin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted May 20 Share Posted May 20 Det var trasige greier, skrekk og gru! Bare to måneder etter en slik skade er det masse rehabiliteringspotensiale, både med henblikk på sansefunksjoner, bevegelighet og kraft. Hvis du ikke følges opp av ergoterapeut, er det sterkt å anbefale (finnes på de fleste sykehus som driver med håndkirurgi, tror jeg). Men jeg ville iallefall begynne å trene med links-skyting. Masse tørrtrening før skytebanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted May 20 Share Posted May 20 På riflesiden er det bare å melde seg inn i halvautomatklubben med en gang. Kjøp en Browning SA22 delbar salongrifle. Den er perfekt å trene med fordi den har utkast under og er helt nøytral enten man er høyre eller venstreskytter. Den er også lett å lade uten fiklete magasiner. Man slipper patronene ned i en liten trakt i bakskjeftet. Så bør du anskaffe en halvauto grovkaliber i 308 til jakt. Jeg vet ikke akkurat status på Browning BAR Match, med pistolgrep, men hvis den fortsatt er lovlig til erverv er det ingen tid å miste. Pistolgrep er lettere å håndtere for "enarmede banditter".. En bekjent var i akkurat samme situasjon som deg og han la om til links men med "utlagt sikte" til høyre øye, det gamle sikteøyet. Hvis du ikke har skutt (mye) pistol tidligere ville jeg anskaffet en god links luftpistol (10k+ dessverre) og trent med denne. Som ny pistolskytter vil du da måtte trene all pistolskyteteknikk fra scratch og avtrekk vil delvis "forsvinne i mengden" av alt det andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ospa Posted May 20 Share Posted May 20 Jeg ville gitt det litt tid. Dro (nesten) av meg tommelen en gang, og fikk lappet den på igjen. Endelig utfall tar fort ett par år å finne ut av. Er mange ting som skal gro på plass igjen, og særlig nerver må man dessverre være tålmodig med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bronx Posted May 21 Author Share Posted May 21 Ja, jeg har fått signaler om at det kan ta veldig lang tid. Betryggende å høre at det lar seg gjøre å bytte til links dersom det viser seg at det må til. Håwper nå i det lengste at jeg skal slippe det da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted May 21 Share Posted May 21 Det der høres ikke særlig godt ut, håper det "gror seg til" etter hvert. Med tanke på å "konvertere" til links vil jeg tro at det kan gå greit. Jeg gjorde det samme for mange herrens år siden da jeg fikk problem med synet på høyre øye. Min M70 ble byttet inn i en Remington 760 (pumpe) og treninga startet. Dette er så lenge siden at jeg skjøt med åpne sikter og kikkertsikte var økonomisk ikke tema på grunn av småbarn, husbygging osv.. Det gikk overt all forventning, og jeg jaktet slik i flere år før kikkertsikte omsider ble innkjøpt, og dette gjorde at selv med redusert syn på høyreøyet, kunne jeg skyte recht igjen. Så pr i dag er jeg det som heter ambidextrous, som på utomlandsk betyr at jeg kan skyte rimelig like bra/dårlig fra begge skuldrene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted May 21 Share Posted May 21 Bronx skrev (1 time siden): .......... Betryggende å høre at det lar seg gjøre å bytte til links dersom det viser seg at det må til. ............. Etter å mistet noen skuddsjanser fra jaktstiger og glugger begynte jeg å trene linksskyting,og ble overasket over hvor lett det egentlig var. Har skutt en rev på feil side og det gikk greit. Begynn å tren links uansett. Du vil før eller senere få bruk for det uansett om hånda blir bra eller ikke. God bedring og lykke til med opptrening av hånda!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1937M98 Posted May 21 Share Posted May 21 1 hour ago, Bronx said: Ja, jeg har fått signaler om at det kan ta veldig lang tid. Betryggende å høre at det lar seg gjøre å bytte til links dersom det viser seg at det må til. Håwper nå i det lengste at jeg skal slippe det da Om det blir høyre eller venstreskyting til slutt, så må du ha god bedring vertfall Vedkløyver er ett brutalt redskap til negleklipp... har holdt på å gjøre det samme selv med traktorkløyver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted May 21 Share Posted May 21 Ja veakløyvar er temmelig brutale saker, dei nye må betjenast med to hender så er sikrere. Traktorkløyvara er verst, dei er så kjappe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted May 21 Share Posted May 21 (edited) Håpar det går bra med deg Bronx! I mellomtida, her er ein video til skrekk og advarsel Edited May 21 by Stihl Crazy 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenskjold Posted May 21 Share Posted May 21 Ospa skrev (23 timer siden): Jeg ville gitt det litt tid Viktig å gi skaden tid. Det er mye som skal leges. Snakker (skriver) av erfaring. Det tok to år med min høyre hånd. Ikke stress med dette. Tenk heller at det er bedre å bli sånn nogenlunde frisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B.Hansen Posted May 22 Share Posted May 22 Et vanlig beinbrudd er grodd nok i løpet av 4 uker til at du ikke klarer å knekke det uten hjelp fra andre/noe annet, og helt grodd på 6 uker (Det vil være variasjoner med tanke på alder). Din skade er selvfølgelig mye mer komplisert, men så snart legen gir klarsignal til opptrening er det bare å gunne på så tårene spruter, da går fremgangen mye raskere enn å sitte og vente. I motsatt ende av skalaen er de som drar på før beinet er grodd og forhindrer at beindannelsen starter, da blir det (ny) operasjon etterhvert. I ledige stunder kan du tøye de trange leddene til full bevegelighet, og du kan kjøpe en klassisk håndtrener i svak utførelse for å komme i gang med å bygge muskulatur. Disse kommer gjerne i par så man kan ha en i bilen og en på kontoret/foran TV-en. Etterhver kan du kjøpe en håndtrener med mer motstand. Du har min fulle sympati, lykke til med opptreningen! (P.S. En kar knuste fingertuppen på avtrekkerfingeren og har fremdeles redusert følsomhet men ble likevel Skytterkonge) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaug Posted May 22 Share Posted May 22 Ikke for å gi deg et kort svar på et komplisert problem. Men det er bare å hoppe over til links med en gang. Finner du ut at hånden går seg til etter noen år så er det bare å bytte tilbake. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casey Jones Posted May 23 Share Posted May 23 Enig med Shaug. Hopp i det og prøv. Skyting sitter mest i hodet, og ikke så mye i henda. Start med noe enkelt. F.eks. salongrifle med anlegg. Da er ikke førligheten i høyre hånd like viktig. Så kan du konsentrere deg om avtrekk avtrekk i første omgang. Øk vanskelighetsgraden etter hvert. Jeg tipper du kommer opp på et anstendig nivå ganske raskt. Skyt heller lite og hyppig enn i skippertak. Hjernen jobber med saken i bakgrunnen selv når du holder på med andre ting. Gled deg over det du får til heller enn å fortvile over det du ikke får til. Lykke til, både med leging av skaden og med skytinga! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roe Posted Thursday at 06:23 PM Share Posted Thursday at 06:23 PM Har hatt alvorlig skade selv. Startet som lam, etter 5-6 år med trening var jeg på nivå igjen dog med varig skadet hånd og nye teknikker. Opptrening er smertefullt, kjedelig og nesten uten merkbar progresjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts