Jump to content

Landrøs nye Sauer STR matchpiper


Torf

Recommended Posts

Det må nå vel være greit å si hva som kan lages uten at det skal filtreres bort som markedsføring? Landrø har jo ikke sagt noe som har tydet på at det er mulig å kjøpe disse pipene med forskjellig twist, lengde eller diameter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

@ignorantJeg har et spørsmål som kanskje interesser flere, så derfor spør jeg i tråden. Har dere prøvd progressiv riflestigning (gain twist)?

Nej jeg har ikke prøvet det.
Jeg har flere grunde til, at jeg ikke har tro på dette.
1: Vi kan ikke polere den slags piper, med de 15 cm lange polerdorne, som vi tinstøber i hver pibe. Vi køre denne polerdorn frem og tilbage i pibens lengde op mod 200 gange, for at opnå en fuldstendig liniær opretning af alle flader, Samtidig med at vi indbygger en grad af konicitet på alle flater.

En anden detalje, er at progresiv stigning vil vride mantlen i stykker, om kuglen har lang bæreflate. Da det spor der præges i kuglen, vil ændre vinkel jo lengere frem i piben kuglen kommer
-
Rent skæreteknisk ville det ikke være et problem, da det bare drejer sig om tal i et cnc program

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er mange meninger om progressiv rifling. Bartlein lager jo piper med dette som tilsynelatende virker, men det er ikke veldig mye progresjon på den riflingen. De går ikke fra null til 7,5». Det er mere i retning av 8,25» til 7,5». Så 0,75» (19mm) i progresjon på sikkert en veldig lang pipe. Spørsmålet er vel om det er salgsgimmik eller noe som kan ha en betydning/fordel i enkelte oppsett? 
 

Uansett så ser jeg definitiv produksjonsproblematikken med å lage dette.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (16 minutter siden):

308 piper til Sauer 200 STR får en jo kjøpt uten at det blir særlig morsomt av den grunn. Men jeg kunne gott tenke meg en ny 30-06 pipe til sauer 200 STR den er det jo plass til lit krutt i.

Alle skal ha hver sin sort - det blir det masseproduksjon av... Markedet som det går an å tjene penger på er vel DFS, alle skal ha en ting, og en kan konstntrere seg om kvalitet, ikke å bytte parametre.

Og alle skal ha tradisjonell riflestigning - selv om blyforbudet kommer fossende, og 190mm er den slakeste riflestigningen en kan tenkes å komme unna med, til annet enn klossholdsskyting. De som ikke skjønner det er sågar villige til å si at "da får vi skyte på kort hold" - når vi kan fortsette som før om vi har 178-190mm stigning - da kan vi nemlig bruke blyfrikuler ca samme BC som de 130 og 140gr blybaserte kulene vi bruker i dag.

 

Jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe ei 6.5mm pipe med slakere stigning enn 190mm, noen gang. E heller ei 6mm med slakere enn 178mm.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, M67 said:

Alle skal ha hver sin sort

Klart det!😂

13 hours ago, M67 said:

Jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe ei 6.5mm pipe med slakere stigning enn 190mm, noen gang.

Jeg er også litt der! Derfor mener jeg at det er en fin plass å legge seg på ei "DFS pipe" om man skal masseprodusere og perfeksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Burde jeg selge det aldri monterte, splitter nye, originale 200 STR 6.5x55-løpet og kjøpe et Landrø-løp istedenfor, hvis blyforbudet kommer før jeg får montert original-løpet og skutt det ut?  Landrø-løpet koster faktisk mindre, og hvis jeg kan spesifisere riflestigning så kan løpet brukes fremover uansett blyforbud eller ikke.  Ser ut som en vinn-vinn-situasjon.

 

Hvor rask riflestigning kan/bør det være for ferdig rullede Norma DL Bane og rekruttammo?  Har søkt endel på Kammeret, men finner ikke noen nedre grense: 1:8 2/3" og 1/8" er det raskeste jeg har funnet så langt, men det var i 2011.

 

image.png.f6812199e60b0e62a9f48072600cd628.pngOrgSauer-lp.PNG.003eb0f248202630eb33b030019ce5ec.PNG

Link to comment
Share on other sites

For DL og rekruttammo holder det helt fint med 220mm snurr. Det er jo det majoriteten i DFS skyter. Ingen skyter vel flere innertiere enn rekruttene og v73, og de bruker jo rekruttammo og std pipe. Og jeg regner med majoriteten av de igjen, de aner ikke hvilken riflestigning pipa har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

For DL og rekruttammo holder det helt fint med 220mm snurr. Det er jo det majoriteten i DFS skyter. Ingen skyter vel flere innertiere enn rekruttene og v73, og de bruker jo rekruttammo og std pipe. Og jeg regner med majoriteten av de igjen, de aner ikke hvilken riflestigning pipa har.

Takk for svar 😊 Jeg tenkte egentlig motsatt, å kjøpe pipe med rask riflestigning for blyfrie kuler men ikke så rask at jeg ikke kan bruke DL Bane og rekruttammo.  Derfor lurer jeg på om det finnes en nedre grense for riflestigning for den ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (29 minutter siden):

Nei, i utgangspunktet ikke. 
jeg skyter 108gr kuler i 1:7snurr i 6.5x55 

Ingen problemer med 136gr ScenarL, 130DL (både bane og felt) og 147gr ELDM i 7" stigning her.

 

Ser at eg får vesentlig høyere BC på 147gr i 7" enn jeg hadde i 210mm.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.landro.no/j-nielsen-design/120038/landrø-løp-for-str-740mm-6-5x55-se-21mm-approved-for-skan-twist-190

Da er det offisielt at 190-stigning er tilgjengelig til samme pris som standard stigning. Dette er en kjempenyhet for alle feltskyttere og andre som vil ha fullt utbytte av BC og lang levetid på pipa. Takk til Magne Landrø AS for fremtidrettet markedsføring.

 

Edited by IvarU
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ikke verst😁 Jeg sa til de at de burde markedsføre det løpet, og det gjorde de gitt. Kanskje de har vært nedringt med etterspørsler etter denne tråden? Nå slipper alle som vil ha litt mere stigning i pipa å kjøpe grisedyre custom løp eller halvdyre Heym. Også kan man slippe unna den muffedingsen på custompiper som antagelig ikke gjør noe bra for verken presisjon eller styrke. Det er helt topp. Må jo nesten si takk til @ignorant også.

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
1983 skrev (3 timer siden):

Da har jeg endelig testa Nielsenpipa med 190mm snurr.

God presisjon fra første skudd, hastighet helt som forventet. Overraskende lite mantel å pusse ut etter første runde på banen.

Pusser du ut mantel etter første runde på banen ? Er det ikke vanlig etter en del hundre skudd og har du en innbrekkingsrutine ? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...