Jump to content

Landrøs nye Sauer STR matchpiper


Torf

Recommended Posts

Interessant, kan være lovende, men om det vil stoppe utbrenning i overgangskonus er vel ikke helt sikkert. Det blir nok litt mindre gasslekasje forbi kulen så lengre levetid får en vel. Problemet med DFS skyting er varmskyting som fører til metallurgiske endringer i overflateskiktet med påfølgende mikrosprekker. Det tror jeg ikke denne typen løp vil hindre, men om en unngår varmskyting er det nok mulig at en får lengre levetid enn med konvensjonell rifling. Her er korrekte dimensjoner på rifling og boring minst like viktig, og om løpene er riktig dimensjonert vil det ha stor betydning.

Det jeg skriver er teori, når en får testet kommer virkeligheten til å trumfe teori. Jeg hadde nok kjøpt et slikt om jeg ikke nettopp har satt inn nytt løp, og har et klart som reserve. Får se på LS om Landrø kan levere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter på 3 stk av en tidlig produksjon/ prototyper. De har som prototyper flest en del skjønnhetsfeil, men de skyter bra. Har hatt flere piper tidligere med odde antall rifler (3-riflet Lilja) Det er ikke noe du merker når du skyter for å si det sånn, men Lilja-pipene har gått meget bra.
 

Per-S skrev (1 minutt siden):

Problemet med DFS skyting er varmskyting som fører til metallurgiske endringer i overflateskiktet med påfølgende mikrosprekker

Nja, ja, jo... I PRS skyter vi nesten aldri pipene "varme", ikke DFS-varme iaf. Det er kanskje 12 skudd, og 10-30min venting. Likevel varer de ikke nevneverdig lenger enn DFS-piper. Heller koreret, men det er vel mer pga at man faktisk SER den presisjonen man har, og også at man har større krav.

 

Det er jo også en ting om hvordan piper går. Ingen, eller svært få tester jo egentlig slik at de ser hvordan DFS-piper EGENTLIG går. Når eg tester ei PRS pipe og gjennomsnittet er 111mm grupper på 100m, så er det bra, men til DFS er man fornøyd om man ser <25mm og gor seg der, og de fleste tester bare med diopter uansett, og selv de aller, aller beste har ikke sjangs til å skyte 5 11mm grupper på rad på 100m, uansett om pipa kom rett fra Gud.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Synd at de må levere piper med 210mm snurr. Når det først skulle lage pipe kunne de tatt det litt lengre og laget noe som var raskere. Da hadde de fort blitt mere interessant. Nå er det bare prisen som lokker. En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke bare lager et "ekte polygonløp" og slenger på litt hardforkromming eller noe sånt?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

oppnår man en maksimal tetting av kule mot løp. I tillegg får man minimal gasslekkasje,

 

Flaks at når man har maksimal tetting, så får man i tillegg minimal lekkasje...

 

Er Nielsen production disse her?

https://nielsengunparts.com/om-os/

 

Og er dette muligens @ignorant?

 

 

 

 

 

(Om det er noen fra Landrø som  leser her, er ett tips fra meg at "Landrø Løp" er en særskrivingsfeil)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Og er dette muligens @ignorant?

Det er det.

Ad riflestigning så er det visst ingen som hører på fornuft. Det ene av proto-løpene er med 190mm riflestigning, og det skyter alle sorter blyfrikuler helt utmerket (dog ikke heeelt som Lila sitt til doble prisen) Med 210mm kan du glemme dette.

Myten om "dårligere presisjon med raskere riflestigning" er meget sterk i DFS, og forståelsen av ballistikk og stabilitet meget svak. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært Nielsens Gunparts hadde jeg laget et prøveparti 51cm piper med 1-10" i 7,62NATO til FN Minimi Mk3 og til FM MAG og lisensiert Warner Flatline .30cal. 160gr for 71mm oal.

Da måtte de vel ansette et par hundre mennesker til i disse dager.. 8)

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (Akkurat nå):

prøveparti 51cm piper med 1-10" i 7,62NATO til FN Minimi Mk3 og til FM MAG og lisensiert Warner Flatline .30cal. 160gr for 71mm oal.

Jeg vet ikke hvem som laget pipene, men en lignende test (andre, tilsvarende våpen) er gjort av det danske forsvaret, med ihvertfall ett merke kuler "ala" Flatline. Resultatene var svært positive, og med selvsagt hårreisende mye bedre ballistikk og presisjon. 

Hvorfor ingenting kom ut av det vet jeg ikke, men pris, og produksjonskapasitet slår meg som mulige grunner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (3 timer siden):

Det blir nok litt mindre gasslekasje forbi kulen så lengre levetid får en vel.

Hvor mye gass lekker egentlig forbi kula?

Sitat

but we have done some testing on this front. It was often believed that with even minor dimensional clearance gas would leak past a bullet and cause lower or more inconsistent velocities. Years ago, for potential aero dynamic reasons, we tried making solid bullets with a small hole drilled all the way through the middle roughly 1mm in diameter. The idea was the hole would let air flow into the low pressure region of the base and reduce base drag which is a substantial portion of the drag. Obviously the issue would be extremely low velocity from so much gas leaking through the hole during ignition, but we figured we'd shoot a few first and deal with that problem after the proof of concept. To our surprise, the velocity only dropped by about 50 fps if my memory is correct, and we had no aerodynamic improvements. How is this possible? Well, after looking into it, we realized what should have been obvious from the start, high pressure/supersonic flow does not work well through small, long openings. You get what is called "choked" flow because of shock wave formation in the opening. So, we hardly lost pressure during the powder burn, but also virtually no air flowed through the hole during flight. When it comes to gas leaking, a 1mm hole is giant. In reality, gas leaking isn't a problem. You will have a host of other problems relative to friction or lack there of long before you have gas leaks.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke spesielt mye gass som lekker forbi, og det er ikke lekkasjen som er problemet for levetiden. Gassen som lekker forbi har høy temperatur og høyt trykk og vil virke som en sveiseflamme på løpets overflate slik at erosjonen øker mye. Det er samme effekt som jeg fikk i sluttstykkebunnen etter lekkasje gjennom tennhetten. Dette reduserer levetiden. Med avrundede rifler vil kulen ha lettere for å fylle ut inn mot hjørnene på riflingen.

Den choke effekten som er beskrevet i det du siterte ble svært elegant utnyttet av et canadisk firma som produserte øvelsesammunisjon for stridsvognkanoner med hastighet rundt 1700 m/s.

Projektilet var som en tykkvegget rørbit i en sabot og når hastigheten var over 1000-1200 m/s havnet denne choke effekten bak rørbiten, men når hastigheten sank havnet choke effekten inne i det rørformede projektilet og stengte luftstrømmen gjennom røret, da bråstoppet projektilet, og sikkerhetsavstanden ble redusert med mer enn 50 km under øvelsesskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et på LS i Bodø. Landrø-representantene snakket lenge og vel om kammerdimensjonene, at kamrene var "litt" trange, men at de skulle holde "Scan"-spesifikasjoner (eksisterer noe slikt?), og hvertfall "SE". Vel, fabrikkammoen gikk så vidt i kammeret, ingen av mine helpresserdier (fra bl.a. Forster) klarte å presse hylsene så de entret. Så pipa ligger pen og ubrukt, og venter på at jeg kjøper 500 fabrikkskudd, eller smergler litt av ei av diene.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 timer siden):

Så da holder de ikke SE kammerdimensjon heller🙄

Tja. Det er et antall skyttere, stort sett av den eldre garde som stadig har problemer med å size hylsene sine inn i nye kammer. Kan det være slik at det er en del eldre dier som er av feil dimensjon?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Våre kammerbrotsjer er slipt  til minstemål  og med oppsettet vi bruker ved kamring blir kammeret ned mot minstemål i henhold til SAAMI/CIP, i motsetning til de fleste  masseproduserte piper som kan være vesentlig romsligere. Dette betyr at hylser skutt i andre kammer sjelden kan brukes i våre kammer, selv etter helpressing. Vi anbefaler derfor å ta i  bruk nye hylser når man går over til våre piper.

Dette skriver Hansen om pipeskift. 
Trender det mot trangere kammer? Det var vel en del DFS`ere som klagde på kammer i Blaserpipene når de kom..

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Tja. Det er et antall skyttere, stort sett av den eldre garde som stadig har problemer med å size hylsene sine inn i nye kammer. Kan det være slik at det er en del eldre dier som er av feil dimensjon?

 

K

Jeg har ei Bonanza FL die fra 1970-tallet som ikke kan brukes til noe som helst. For den var det kun en løsning - ny die fra en annen produsent. Men den som har ei die som har fungert i mange år og så plutselig får problemer med å kammre i ei ny pipe, bør forutsette at det er kammeret i den nye pipa som er feil og ikke ladeutstyret.

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (13 minutter siden):

Nå spør jeg om ting jeg ikke har greie på, men hvis brotsjen er slipt til minstemål og blir slitt under bruk, åssen blir de kamrene etter hvert?

Kammer blir jo både tolket og testet, så det tror jeg ikke er noe problem.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Det handler jo om standarder, og toleranser. Innefor toleranser = OK. Selv om det er i "underkant" osv.

 

Jeg har 5 piper fra Hansen, flere fra Rafdal, noen fra Runar Jonsson, et par fra John Ryen, et par fra Nielsen Gunparts, og en drøss std. 200STR-piper. Alt som skytes i custompipene går om hverandre - jeg helpresser jo, men selvsagt "minst mulig", og har hylser som kan skytes om hverandre i de ulike pipene. Uten at jeg opplever at de må sizes "mye" eller at de strekker seg noe særlig. Børsemakerene som er litt nøye har ingen problemer med å få til dette. 

200STR-pipene er en helt annen verden, og en ser jo tilogmed på video fra noen av produsentene hvor "fort & galt" de jobber ift customsmedene. Alle untatt de tidlige fra Blaser (som tydelig ligger i nedre del av toleranseområdet) er høyst variable, og en patron kan kamre tight i ei, og nærmest slenge rundt i et annet kammer... Toleranseområdet (altså avstand fra min til maks) er helt åpenbart MYE større på de masseproduserte pipene. Det samme er avviket fra senter, og hvor parallellt kammeret er med løpet...

 

Forøvrig, og på hvor viktig det (ikke) er med trangt kammer - ei av de pipene mine som har gått best (i 6.5x55), er kamret av Jonsson, med min instruksjon om å gå så romt som han syntes forsvarlig. Den er over maksmål - dette for å få inn mer krutt, som et eksperiment, med å lage en "Improved light"... jeg fikk da akkurat nedi de 54.5gr med N570 uten å plages - men men gikk selvsagt lei av det og, og har brukt den som vanlig, bare med egne hylser. Men fantastisk presis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (11 timer siden):

..... fabrikkammoen gikk så vidt i kammeret, ingen av mine helpresserdier (fra bl.a. Forster) klarte å presse hylsene så de entret. .................

Flere som har opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
3 hours ago, bbdg said:

Fått testet?

Nei, har ikke det. Har 3 stk andre piper jeg bruker til baneskyting nå. 

Planen er å bruke 74cm til felt og langhold på en Sauer i Vission chassis. Venter på godkjent søknad nå... 

En annen i laget har den gamle Landrø-pipa fra i fjor, og er fornøyd med den. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bbdg said:

Satte inn ei Landrøpipe i dag men klarer ikke å presse hylsene slik at de kamrer.  Alle fabrikkpatroner kamrer heller ikke. Ser flere har hatt plager med dette. 

I følge Landrø var dette et problem på pipene levert i fjor, men at de nye var produsert med større kammer for å unngå dette. 🤔

Link to comment
Share on other sites

 

gribben skrev (1 time siden):

I følge Landrø var dette et problem på pipene levert i fjor, men at de nye var produsert med større kammer for å unngå dette. 🤔

Ok. Er i dialog med produsent, så vi får se hva resultatet blir.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Casey Jones said:

Et kammer blir vel ikke trang ved et uhell?

Det blir vel så trangt som den brotsjen som brukes😉 Hvis det er kammerfeil ved uhell så er det vel mest sannsynlig at den ikke er stukket/brotsjet langt/dypt nok inn i pipa. Jeg ser egentlig ikke noen andre muligheter for feil?

 

Men uansett så er det slett arbeid om ikke man sjekker og fikser dette etter en runde med test av kammertolker. Nå er det andre alternativet at fabrikkammoen som er prøvd av @bbdg ikke holder seg innenfor toleransevinduet til kaliberet. Hvor vanlig det er vet jeg ikke? Jeg har aldri opplevd det, men har nokså begrenset erfaring med fabrikkammo i 6,5 siden jeg aldri kjøper noe annet en Lapua.   

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

 

Men uansett så er det slett arbeid om ikke man sjekker og fikser dette etter en runde med test av kammertolker.

Selvsagt er det slett arbeid. En kamerat fikk ei ny 270Win-pipe går. Som måler 7.62mm mellom bommene... Jeg har sett i flere tråder nå, "vi må stole på"  - nei vi må ikke det, og vi kan ikke det.
Alle kan gjøre slett arbeid. Så sjelden som mulig, men jeg tror faktisk at alle gjør det av og til.

 

Jeg har sett på videoer fra flere forskjellige børsemakerverksteder og pipeframstillere, som gjerne er ment som "skrytevideoer" - det eneste jeg ser er mangel på kvalitetssystemer, mulighet for det, og lite effektiv produksjon. @ignorant har jo også påpekt dette gjentatte ganger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ikke gjøre så mye annet enn å stole på.

Det utføres utrolig mye slett arbeid, innenfor de fleste (alle?) yrkesgrupper.

Hvordan skal man kunne følge opp arbeidet? Ola skytter er ikke spesielt interessert i våpen og kan i liten grad kvalitetssikre smeden han har brukt.

Men helt klart er nok mangel på kvalitetssystemer en gjenganger. Børsemakeren jeg bruker testskyter alle kammer, det er jo en trygghet for meg som kunde.

Det som er like viktig er jo hvordan de behandler en reklamasjon. Og de fleste vet jo at reklamasjoner er dyrt! og mange prøver nok å argumentere seg bort fra en reklamasjon.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Hvorfor ikke?

 

Tenker det samme som Bly.

8 hours ago, Bly said:

Det blir vel så trangt som den brotsjen som brukes😉 Hvis det er kammerfeil ved uhell så er det vel mest sannsynlig at den ikke er stukket/brotsjet langt/dypt nok inn i pipa. Jeg ser egentlig ikke noen andre muligheter for feil?

 

Å ikke kamre dypt nok må da være grov slurv? Det burde uansett avsløres under testing. Eller har de med vilje laget en kammerbrotsj som er i minste laget? De som lager brotsjer må da vel ha stål(!)kontroll på dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen egentlig undskyldning.
Sidste år leverede vi en serie piber, hvor diameteren i bunden af kammeret var for teight.
Forklaringen var, at vi havde kjøbt brotcher fra en af europas bedste producenter, Som var kjent for ekstrem høj finish.
Desværre fangede vi ikke problemet, Da de tolke vi anvender, ikke kontrollere diameteren i bunden af kammeret, Men udelukkende diameter på skuldrene, og dybden på kammeret.
Vi kontrolskød med både lapua og norma ammunition, og på de batches vi testede gik det fint. Vi testskød også med patroner som var sized med de dies som vi anvender, om vi omladder patroner.
Desværre blev vi først opmærksom på, at der var problemer med visse fabriksladdede, og især omladdede patroner, efter at en hel sending var leveret.
Vi havde desværre også jobbet intensivt, med at udvikel en kamringsbenk, som af hensyn til præcision, var i stand, til at levere et kammer så tæt på det minimale for et givent kammerbrotch.
Da vi blev klar over problemet, kontaktede vi leverandøren af brotchene, som gik tilbake og fandt slipeprogrammet, og fandt en fejl, så der var angivet entringsmål for kammeret, svarende til, hvad de normalt havde for forbrotch. Mens at alle andre mål var korrekte. Det skal siges til denne leverandørs undskyldning, at der var tale om specialfremstillede brotche, hvor der var en halslængde, Så kammeret kunne acceptere hylstre svarende til Skan længde.
Vi fremsendte brotch til importøren, som skulle tage hånd om, at diameteren i bunden af kammeret, blev justret.
Vi havde opfattelsen af, at det var blevet udført. Men der har åpenbart været piber som allerede var hos forhandlere som ikke var justeret.
Juseteringen tager få minutter, om piben kommer forbi en bøssemaker, med en vanlig brotch til 6,5x55. Det drejer sig om at der fjernes 0,03mm på diameteren de første ca 15 mm i entringen af kammeret.
 

Grund ideen med at kamre, så kammeret holder sig tet på minimum på diameteren, er udfra en opfattelse, at at om kammeret er teight, ved "trykringen" så vil hylstre holde til mange flere omladninger, uden behov for trimning på lengden, og samtidig vil patronen centrere optimalt i forhold til riflingen. Så jagten på bedst mulig præcision, kan som oplevet være en hårfin ballance
 

Men der er egentligt ingen holdbar undskyldning, for at vi har fået leveret og brugt en for "tynd" brotch.
Havde vi kamret, traditionelt, ville det formodentligt ikke været et konsekvent problem. Men kombinationen af tynd brotch og "perfekt" kamring. Har så givet utfordringer
Der er ingen tvivl om, at problemet/reklamatioen skal løses.
Jeg havde en mailkorespondance i går kveld med Kertil.
Desværre har jeg hele dagen sittet optaget i møte om produktion af ammunition, Så jeg har ikke fået svaret ham tilfredsstillende

  • Like 4
  • Thanks 9
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 9.5.2023 den 21.49):

Vel, fabrikkammoen gikk så vidt i kammeret, ingen av mine helpresserdier (fra bl.a. Forster) klarte å presse hylsene så de entret.

 

bbdg skrev (På 22.5.2023 den 19.41):

Satte inn ei Landrøpipe i dag men klarer ikke å presse hylsene slik at de kamrer.  Alle fabrikkpatroner kamrer heller ikke. Ser flere har hatt plager med dette. 

 

Jeg var ikke klar over at dere skrev videre i denne tråden, og @ignorants forklaring er jo presis.

 

Jeg satte inn denne pipa for noen dager siden, og fant ut at jeg skulle sjekke den med plukk-hylser fra Kjemsjø-banen. Dette er hylser skutt av jegere, til dels med ganske nye våpen, T3, Blaser, S&L etc. Jeg hadde sortert ut Norma-hylser som gikk i SE-kammeret på Blaser-pipa, og sjekket disse i Landrø-kammeret. Resultat? Av 45 hylser, fra antatt "normale" SE-kammer, gikk 1 stk i Landrø-kammeret! Denne hylsa var omladet, kanskje av en som sjøl hadde skrudd inn ei pipe i "mævvsseren" sin, uten å brotsje opp kammeret, og hadde ei die som kunne kalibrere under minimum.

 

Jeg snakket med Morten Landø nå nettopp, og han sier det er en klar reklamasjonssak, send inn pipa, så fixer de kammeret. Men siden jeg akkurat kjøpte 250 Norma DL (det var 7,8 Lapua som gikk i kammeret, men de var NAVA utsolgt for), skal jeg prøve disse. Går de, skal jeg halspresse dem, og bruke dem om igjen i kikkert-Saueren.

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (På 22.5.2023 den 22.01):

 

Ok. Er i dialog med produsent, så vi får se hva resultatet blir.

Da er ny pipe på vei fra Landrø og takk for servicen fra @ignorant og Nielsen Sonic.😊

Fornøyd med løsningen fra Landrø👍

Det er slikt vi skyttere blir fornøyd med😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den reklamen kom de med på Blaser også da de dukket opp. Da var argumentasjonen at bredere bommer førte til lengre levetid. 
Landrø pipa er vel ikke noe annet enn Euro-svaret på 5R rifling, som har vært vanlig en stund på amerikanske piper. 5R bommer har vært «markedsført» som mere skånsom mot tynn mantel på matchkuler som blir utsatt for rask snurr og mye fart. Altså problemet med at kuler går i filler. Jeg har aldri fått med meg at det øker levetiden på pipene. Egentlig kommer bommene ferdig «slitt».

Det som frister med Landrø pipa er prisen og lite annet. Ikke har den snurr nok til å konkurrere med custom piper, noe jeg finner merkelig når man lager en nytenkende design. Men nå er den pipa markedsført mot DFS som stadig skyter korter og lettere kuler, så det er vel grunnen?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Den reklamen kom de med på Blaser også da de dukket opp. Da var argumentasjonen at bredere bommer førte til lengre levetid. 
Landrø pipa er vel ikke noe annet enn Euro-svaret på 5R rifling, som har vært vanlig en stund på amerikanske piper. 5R bommer har vært «markedsført» som mere skånsom mot tynn mantel på matchkuler som blir utsatt for rask snurr og mye fart. Altså problemet med at kuler går i filler. Jeg har aldri fått med meg at det øker levetiden på pipene. Egentlig kommer bommene ferdig «slitt».

Det som frister med Landrø pipa er prisen og lite annet. Ikke har den snurr nok til å konkurrere med custom piper, noe jeg finner merkelig når man lager en nytenkende design. Men nå er den pipa markedsført mot DFS som stadig skyter korter og lettere kuler, så det er vel grunnen?

Årsagen til at der kan forventes bedre levetid, er selve fcongen på riflingerne.
Disse er med en vinkling på siderne af bommene og en lille radius i hjørnerne på riflingerne. Det vi kan se, er at denne form, medfører markant bedre tætning omkring kuglen, så der ikke slippes så meget gas forbi kuglen.
Gas som slipper forbi, vil  medføre ekstrem flammeerosion (utrending i hjørnerne).
De vinklede sider på bommen gør at mantlen meget lettere kan forme sig i pipen

Starten på prosektet var, at levere standart STR piber, som en kurrant serieproduktion. Og derved få op kapacitet.
Om der er et behov for piper med andre stigninger til Sauerriflerne, eller andre. Ja så er det blot et spørgsmål om vi skriver  x1000 A1600 eller vi skriver x1000 A1800 i underprogrammet å den cnc maskine som gør riflingerne.
Men vi skal jo starte et sted. ;-) 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ignorant said:

Årsagen til at der kan forventes bedre levetid, er selve fcongen på riflingerne.

Hvor mye lengre levetid kan man forvente på de pipene da?

 

Nå er det også selvfølgelig et spørsmål om hvordan/når man regner en pipe for utskutt. Det må man også definere for at det skal gi mening.

 

2 hours ago, ignorant said:

Om der er et behov for piper med andre stigninger til Sauerriflerne, eller andre. Ja så er det blot et spørgsmål om vi skriver  x1000 A1600 eller vi skriver x1000 A1800 i underprogrammet å den cnc maskine som gør riflingerne.

Så langt er det bare Våpensmia med sine Heym piper som kan tilby piper med mere egnet snurr for langholdsskyting til STR, men da til en nokså stiv pris i forhold til «standard» rifle stigning. Hvor stort det markede egentlig er vet jeg ikke? På meg virker det som om alle går custom rett og slett fordi de tror andre piper har bedre kvalitet? Det skal helst være rustfri med 5R bommer og 7» eller 7,5» og til nød 8» twist. Personlig hadde jeg valgt en godt laget pipe som ikke trengte noen form for muffe/gjenget pipe i et låsestykke. Jeg tror ikke gjengene bidrar til noe godt i et sånt system. Så ja, kanskje en pipe med 7,5» twist (190mm) hadde vært et lukurativt pipevalg til den prisen Landrø pipa selges for? Jeg hadde i hvert fall kjøpt uten betenkning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (30 minutter siden):

Hvor mye lengre levetid kan man forvente på de pipene da?

 

Nå er det også selvfølgelig et spørsmål om hvordan/når man regner en pipe for utskutt. Det må man også definere for at det skal gi mening.

 

Så langt er det bare Våpensmia med sine Heym piper som kan tilby piper med mere egnet snurr for langholdsskyting til STR, men da til en nokså stiv pris i forhold til «standard» rifle stigning. Hvor stort det markede egentlig er vet jeg ikke? På meg virker det som om alle går custom rett og slett fordi de tror andre piper har bedre kvalitet? Det skal helst være rustfri med 5R bommer og 7» eller 7,5» og til nød 8» twist. Personlig hadde jeg valgt en godt laget pipe som ikke trengte noen form for muffe/gjenget pipe i et låsestykke. Jeg tror ikke gjengene bidrar til noe godt i et sånt system. Så ja, kanskje en pipe med 7,5» twist (190mm) hadde vært et lukurativt pipevalg til den prisen Landrø pipa selges for? Jeg hadde i hvert fall kjøpt uten betenkning.

Du kan bare ringe til dem, og be dem få en med til neste leverance som går om under 4 uker
Vurdere prisen bliver den samme som for 219mm stigning. Der findes ferdige på lager med 190mm snur

170 og opover kan også leveres i løbet af de 4 uker. Om der ligger bestilling

 

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, ignorant said:

Du kan bare ringe til dem, og be dem få en med til neste leverance som går om under 4 uker
Vurdere prisen bliver den samme som for 219mm stigning. Der findes ferdige på lager med 190mm snur

170 og opover kan også leveres i løbet af de 4 uker. Om der ligger bestilling

 

 


kan dere levere lengre enn 74 cm piper?

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (1 time siden):

kan dere levere lengre enn 74 cm piper?

 

Jeg spurte Våpensmia om det samme, i forbindelse med evt. "Palma Match". De svarte at det kunne de, men de måtte ha litt tid (ca. et halvår +-), og litt mengde ( ca. 10+ ?) i bestilling, før de kunne gå på en slik sak. (Edit.: Det var spørsmål om 30-kaliber).

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (45 minutter siden):


kan dere levere lengre enn 74 cm piper?

De lengste bor vi har for tiden, Kan bare bore 795 mm, og vi vil gerne kappe mindst 20mm af mundingen, for stabil form i selve udgangen
Og da Sauerpiberne bruker ca 27mm til låseklakker, så er det ikke meget vi har ekstra at gå på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...