Jump to content

Hvordan få 2 kuler til å gå helt likt? (6,5x55)


Østledningen

Recommended Posts

Av egeninteresse og som læring kunne jeg tenkt meg å fått 2 kuler til å gå helt likt.  Dvs likt treffpunkt +- 1 cm og lik utgangshastighet. CAL 6,5X55

 

Testet litt ladestiger og 2 kuler som skal brukes til hhv storvilt, og småvilt.

60cm Schultz løp

 

Norma bondstrike 143gr 0.625BC er skremt opp i 850m/s med N565 KRUTT 51,5gr (noe under max hvis man skal tolke alt av trykktegn)

Lapua FMJBT 144gr 0.636BC er skremt opp i 850m/s med N565 KRUTT 51,5gr (noe under max hvis man skal tolke alt av trykktegn)

 

Dvs tilnærmet lik kuleform, BC, Fart og Trykk.

 

Har kun testet ladestigen og trykk/hastighet i førsteomgang. Ikke testet samlinger enda.

 

Hva er den beste måten å Tune disse til å gå likt på blinken, om de går ulikt?

 

Settedyp, hastighet, necktension?

 

 

 

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 minutter siden):

Hell like mye krutt bak, sett dem like dypt, og håp det beste. Så får du evt endre på ladningen til den ene.

 

K

Det hjelper om kulene veier like mye og har så lik form som mulig. Kan gå i hytt og pine likevel, men du øker i alle fall sannsynligheten for likt treffpunkt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (21 timer siden):

Testet litt ladestiger og 2 kuler som skal brukes til hhv storvilt, og småvilt.

Ja, siden de har tilnærmet samme vekt, form og BC bør de gå tilnærmet likt. Men jeg skjønner ikke helt problemet. Om du skyter inn med den ene og noterer avvik med den andre er det jo bare å skru de nødvendige knepp på kikkertsiktet når du bytter kule? Det har jeg gjort i alle år, selv om avviket er lite.

 

Edit: Synes for øvrig ladningen din virker ganske frisk. Best presisisjon og tette samlinger får du oftest med mer moderate ladninger.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (På 1.4.2023 den 10.26):

Av egeninteresse og som læring kunne jeg tenkt meg å fått 2 kuler til å gå helt likt.  Dvs likt treffpunkt +- 1 cm og lik utgangshastighet. CAL 6,5X55

 

Testet litt ladestiger og 2 kuler som skal brukes til hhv storvilt, og småvilt.

60cm Schultz løp

 

Norma bondstrike 143gr 0.625BC er skremt opp i 850m/s med N565 KRUTT 51,5gr (noe under max hvis man skal tolke alt av trykktegn)

Lapua FMJBT 144gr 0.636BC er skremt opp i 850m/s med N565 KRUTT 51,5gr (noe under max hvis man skal tolke alt av trykktegn)

 

Dvs tilnærmet lik kuleform, BC, Fart og Trykk.

 

Har kun testet ladestigen og trykk/hastighet i førsteomgang. Ikke testet samlinger enda.

 

Hva er den beste måten å Tune disse til å gå likt på blinken, om de går ulikt?

 

Settedyp, hastighet, necktension?

 

 

 

Du skriver, at du har teste tryk
Hvordan tester du tryk i en S&L ????
Jeg har kørt sperngningstest i en del systemer. Og der hvor en m98 eksploderede, Ja der havde jeg ikke mærkbar hævearmsløft i det fabrikat, du tester i 

Flade tændhætter, er oftest et tegn på enten bløte hetter, eller for stor låsafstand / For kraftig sizing
Norsk Trykring, er ofte mere et produkt af stor kammerdiameter i bunden af kammeret

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Stihl Crazy said:

Det går ja, men ingenting er betre enn om dei går likt.

 

En annen tilnærming er å se på forskjellen som en fordel. Kule A går midt i på 100 meter, og kule B går mitt i på 173 meter, som et eksempel.

Eller at den første patronen i magasinet har ei tung og bløt kule som går midt i på 100 meter, resten av patronene har ei lettere raskere kule med høy penetrasjonsevne og går midt i på 200 meter. 200 gr Woodleigh RN etterfulgt av 130 gr TTSX f.eks.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (51 minutter siden):

Du skriver, at du har teste tryk
Hvordan tester du tryk i en S&L ????
Jeg har kørt sperngningstest i en del systemer. Og der hvor en m98 eksploderede, Ja der havde jeg ikke mærkbar hævearmsløft i det fabrikat, du tester i 

Flade tændhætter, er oftest et tegn på enten bløte hetter, eller for stor låsafstand / For kraftig sizing
Norsk Trykring, er ofte mere et produkt af stor kammerdiameter i bunden af kammeret

Jeg har ladet og testet meg oppover en ladestige.

Sammenlignet med lignende kule sin ladedata, simulert i gordons, studert trykktegn og trykkring.

Om jeg ligger 5% over trykk ihht trykkstanddaren til 6,5x55 så sover ikke jeg dårlig om natta. Ei heller har jeg dårlig samvittighet for en moderne Schultz.

 

men så var det heller ikke det jeg spurte om...

Link to comment
Share on other sites

Da tar jeg med meg mye av de gode tilbakemeldingene deres. Blir spennende å teste presisjon og treffpunkt neste gang på banen. Om det ikke samler/samler likt blir det å redusere ned til ca 830ms og prøve på nytt. Om det heller ikke går, får vi satse på at spredningen ligger i høyden og ikke vertikalen. Da blir det å tune med fart på FMJBT kula.

 

Igjen. Takker for tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (På 1.4.2023 den 10.26):

Norma bondstrike 143gr 0.625BC er skremt opp i 850m/s med N565 KRUTT 51,5gr (noe under max hvis man skal tolke alt av trykktegn)

Tror nok det er godt over maks. For det det er verdt (ingenting kanskje) Jeg har gjort samme øvelse med 147gr ELD_M og 144gr SMK. I Saueren går de likt til 144en begynner å falle bak pga BC, med 45gr N19. Eller gikk, for jeg skrudde ut den pipa for noen dager siden, og den blir vel neppe skrudd inn igjen.. Jeg begynte på 44gr, og 845m/s, og endte på 45gr, og samme fart, 4000 skudd senere.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Østledningen said:

Om jeg ligger 5% over trykk ihht trykkstanddaren til 6,5x55 så sover ikke jeg dårlig om natta. Ei heller har jeg dårlig samvittighet for en moderne Schultz...........men så var det heller ikke det jeg spurte om...

De fleste er klar over at du ikke spurte om dette, men hvordan vet du at du kun ligger 5% over- og ikke 20- 50% over? En annen hylselott kan gjøre underverker når en opererer nær grensen. Mange uerfarne leser dette forumet- og noen tenker muligens at jeg greier et par grain til?

S&L holder nok den, men når Ignorant antyder at du bør bakke av litt kan det være lurt. Det er vel ikke mange på denne kloden som kan mer om dette våpenet enn han 😉 

 

Hvorfor jeg gnåler om dette? For mange år siden var det en kjenning av meg som ladet friskt "uten trykktegn" i sin ombygde STR. Hylsene kom lett ut de, og alt vel. Det ble nok hintet om at de friske ladningene kanskje ikke var så lurt? Tull, dette var en STR var stort sett svaret. Han var meget god med den børsa på jaktfelten. Fantastiske hastigheter med det korte løpet. Den holdt noen tusen skudd, heldigvis var det kun børsa som døde- og kun stoltheten som fikk en alvorlig knekk. 🤔 

Edited by asterix
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (12 minutter siden):

Tull, dette var en STR var stort sett svaret. Han var meget god med den børsa på jaktfelten. Fantastiske hastigheter med det korte løpet. Den holdt noen tusen skudd, heldigvis var det kun børsa som døde- og kun stoltheten som fikk en alvorlig knekk. 🤔 

Hvordan døde denne STRen?

 

asterix skrev (12 minutter siden):

, men hvordan vet du at du kun ligger 5% over- og ikke 20- 50% over?

Det er nå veldig enkelt å estimere ut ifra hastighet, og eller kruttmengde. Trykket stiger ikke fra 3800 til 5700 bar av et par grains og 20-30m/s mer hastighet... Og 5700 bar oppdager du ;)

 

Nå er jeg enig med deg i at det som oftest er unødvendig, og "bare fjas" å jage hastighet på denne måten, og ladningen som vi diskuterer er ikke veldig mye over det en "kvalifisert gjetter" ut fra andre ladedata. 50gr med N560 er en "akseptert" ladning med 139 og 140gr kuler, maks i tabeller er gjerne 49.5 alt etter hvor man ser. N565 er "mye" langsommere, og selv om ladninga er "godt over maks" i forhold til de 3800bar 6.5x55 har som maks så er "maks" plutselig 4350bar om du kamrer om til 6.5-284 - blir Saueren magisk sterkere da?
4350 er der man "konstant" opplever "trykktegn", men det må vel være en grunn til at fabrikanter og standardiseringsorganisasjon finner det OK? 

 

Man skal vite hva man gjør for å holde på med slik +P lading, spesielt må man passe på at man ikke gjør det med patroner som allerede er høytrykks, men man trenger ikke å rope ulv for 1 grain for mye i ei 6.5x55-hylse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Hvordan døde denne STRen?

 

Det er nå veldig enkelt å estimere ut ifra hastighet, og eller kruttmengde. Trykket stiger ikke fra 3800 til 5700 bar av et par grains og 20-30m/s mer hastighet... Og 5700 bar oppdager du ;)

 

Nå er jeg enig med deg i at det som oftest er unødvendig, og "bare fjas" å jage hastighet på denne måten, og ladningen som vi diskuterer er ikke veldig mye over det en "kvalifisert gjetter" ut fra andre ladedata. 50gr med N560 er en "akseptert" ladning med 139 og 140gr kuler, maks i tabeller er gjerne 49.5 alt etter hvor man ser. N565 er "mye" langsommere, og selv om ladninga er "godt over maks" i forhold til de 3800bar 6.5x55 har som maks så er "maks" plutselig 4350bar om du kamrer om til 6.5-284 - blir Saueren magisk sterkere da?
4350 er der man "konstant" opplever "trykktegn", men det må vel være en grunn til at fabrikanter og standardiseringsorganisasjon finner det OK? 

 

Man skal vite hva man gjør for å holde på med slik +P lading, spesielt må man passe på at man ikke gjør det med patroner som allerede er høytrykks, men man trenger ikke å rope ulv for 1 grain for mye i ei 6.5x55-hylse.

 

K

Endelig et opplyst svar/motsvar.

 

Jeg blir litt oppgitt selv her. Jeg har verket spurt om Trykk eller antydet at jeg opererer under maks.

 

Jeg måler hylsevolum, bruker en bestemt lot med hylser, får veldig "riktige" simuleringer i gordons, ihht fart osv. Har jobbet meg oppover en ladestige, og selv om jeg vet at jeg ligger noen bar over max, tror jeg som M67 sier at denne børsa ikke på magisk vis kommer til å eksplodere. Spesielt da det er snakk om rundt 50 skudd i året. Så har jeg erfart at N565 kruttet virker enda tregere enn jeg trodde i tillegg. Men nok om det! Jeg lever lykkelig med min praksis, og sover veldig godt om nettene. All lading på eget ansvar osv osv....

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, asterix said:

 .......... Mange uerfarne leser dette forumet- og noen tenker muligens at jeg greier et par grain til?

Jeg er ikke i tvil om at du vet hva du holder på med, men det er mange der ute som ikke besitter denne kunnskapen. Derfor prøver jeg å dele denne hendelsen. At innlegget kom i din tråd er tilfeldig. Jeg må bare beklage det, det var ikke tilsiktet. Om en da berger synet til en annen ivrig hjemmelader- kan det likevel være en god investering. 😉

Link to comment
Share on other sites

All lading på eget ansvar osv ja, helt til ditt våpen detonerer under oppskyting og skader en stakkar som ligger ved siden av deg ;) Kan love deg du sover ikke rolig om natta etterpå da.(om du da ikke er en av disse som er totalt blokkert for empati og IQ)

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, M67 said:

Men hva skedde egentlig? En Sauer eksploderer ikke plutselig av at man ligger litt høyt i hastighet.

Hvor står det at den eksploderte? Dette var vel på slutten av 90`tallet, og jeg var ikke på banen den kvelden. Mener å huske at klakkene på bolten gikk i "flyt" og låste sluttstykket i løpet. Kun stoltheten som ble fysisk skadet. Det var ikke så lett å få tak i fakta fra eieren av børsa i ettertid, men børsa ble i alle fall vraket🙄 En teori er at friske ladninger og smurte/ikke rengjorte hylser-førte til materialtretthet i sluttstykket over tid.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (1 time siden):

Jeg er ikke i tvil om at du vet hva du holder på med, men det er mange der ute som ikke besitter denne kunnskapen. Derfor prøver jeg å dele denne hendelsen. At innlegget kom i din tråd er tilfeldig. Jeg må bare beklage det, det var ikke tilsiktet. Om en da berger synet til en annen ivrig hjemmelader- kan det likevel være en god investering. 😉

I går kveld klødde jeg i fingrene for å skrive noe tilsvarende som i ditt første innlegg. Jeg tror heller ikke TS er noen gambler med sikkerheten og at det å fylle ei 6,5x55-hylse med N565 vil føre til noen stor dramatikk. Men det skulle nå likevel vært interessant å vite hvilken kilde 51,5 grs-ladningen er hentet fra.

 

Vurdering trykk uten bruk av avansert trykkmåleutstyr er, som @ignorant påpeker, en usikker affære. Tidlige utgaver av Ladeboken (som jeg verken har sett eller lest) var visst også litt lettvinte her. Når informasjon fra Kammeret benyttes av både ferske og rutinerte hjemmeladere var det bra at pekefingeren kom.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg anfægtede ikke Østledningens  hverken ladning, eller kompetancer.
Jeg var bare intereseret i at få sat ord på, hvilke "tryktegn" man reelt kan bruke. Og hvilke tryktegn, som kan være meget misvisende.
Jeg har som enkelte ved, jobbet lidt med at finde ud af hvorledes disse våpen egentligt fungere. Og hvilke kilder, som pludselig får dem til at fungere markant anderledes end forventet.
Der er efter mine lidt spendende forsøg. Meget stor forskel på, hvordan forskellige våpen, både viser og håndtere højt tryk.
Der er våpenkonstruktioner, som eksplodere ved ladninger, om knapt giver tungt hævearmsløft i andre.
Der er kalibre, hvor man har vedtaget et klart lavt maxtryk (ofte af hensyn til konstruktioner som ikke understøtter diameteren på hylsterbunden) 
Andre kalibre har man fastsat mere moderne maxtryk på. Ikke fordi, at hverken hylster eller våpen er sterkere. Men bare fordi man har besluttet det.

En ting jeg har jobbet en del med de seneste årene, er hvor forskellig hastighed visse kugler kan levere. Selv om ladningen er den samme, Selv om starttrykket er det samme, Selv om pibelengden er den samme.
her indikere mine forsøg, at selv om du har højt starttryk, så behøves man ikke at få forventet hastighed. 
Det er efter min opfattelse mere et produkt af, hvor meget gas som blåser forbi kuglen. Og derfor ikke bidrager til reel skabelse af hastighed.
 

Igen synes jeg at selv om jeg nok jobber flere timer med våpen og ammunition, end de fleste. Ja så er det for mig berigende at lese og deltage i debatten her på Kammeret. Der findes efter min opfttelse en gruppe deltagere, som på hver sit felt, besidder meget brugbar viden.Viden som de gerne deler, så vi alle bliver klogere.
Jeg håber også at jeg ind imellem kan tilføre lidt .
Men for mig er det vigtigste, at alle lære. Og bliver i stand til, at udøve vores fælles interesse, på en bedre og mere sikker måde
Jeg har personlig stor morskab ved at sprenge våpen, og se, hvad der reelt sker, når man bliver "entutiastisk" 
jeg opfordre ikke andre til at teste på samme set. Men det er meget morsomt. Og for mig en lidt syg hobby ;-) 

I min verden er de fleste våpen , især boæltrifler meget overdimmentionerede. Hvad selve låsningen angår. Og så lenge trykket kan holdes inde i hylstret. Får man derimod vesentlig hylstrehovedlækasje. Ja så bliver det spendende. selv ved konstruktioner som mekanisk er meget sterke.
Tilsvaende kan man ved en bedre omslutning/sterkere hylsterbund teste våpen som har rygte for svaghed, med over 100% overtryk. Uden problemer af nogen art. Men hvis hylsterbunden enten ikke er sterk nok, eller for dårligt støttet. Ja så bliver det spendende bare man går 30% over

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...