Jump to content

NY JEGER TRENGER HJELP


Robsan64

Recommended Posts

Hei, 
Jeg trenger litt hjelp i kunnskapen rundt kjøp av min første rifle. 

Jeg har nylig tatt jaktprøven og er klar for en fremtid som jeger. Jeg kommer til å jakte både storvil og småvilt, så jeg tenker som en god start skal jeg invistere i 1 hagle og 1 rifle. (Her har jeg land over grensen hvor jeg kan både øve og jakte med god kvote).
Så det vil være mulig og fyre av mange øvings skudd. 

Rifle er vell det jeg trenger mest hjelp til, har sett mye på Finn og tenker det er lurt å kjøpe en brukt rifle som kan være "bedre" for billigere peng enn butikk.
Kaliber 308 og 7,62 er noe jeg har fått forståelse for kan være en god start? med tanke på grei pris på ammo og sterk nok for å felle en elg ved fulltreffer. 
Jeg har også sett litt på kikkert sikter, men lurer også på hva jeg burde se etter på dem? er vell kanskje zoomen som er viktig og vite, jeg vil jo tenke meg at det er flere år før jeg skulle trengt og ha oversikt for mer en 100meter haha.. 

Har dere noe tips og ideer for en god rifle ? Eventuelt linker på noe rimelig men bra. Tenker jeg har et budsjett på rundt 10-20K. Vil prøve å finne en rifle og hagle innen 20-25K. Som kan være med meg en stund, mens jeg lærer min ferd i skogen. 
Eller bare kunnskap dere vil dele, jeg tar alt imot med et smil! 
 

Mvh Robin

Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (1 time siden):

Her har du ei billig startpakke

 

Remington 700 6.5x55

Det der må jo være ideelt. R700en kan du også oppgradere i øst og vest etter som du ønsker deg det. Som regel rimelig, og uten å involvere børsemakere for mye. Man får kjøpt stokker, avtrekk, montasjer, alt mulig. og det er enkelt å skru sammmen. Et mye bedre valg enn Mauseren.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Robsan64 skrev (7 timer siden):

Jeg har også sett litt på kikkert sikter, men lurer også på hva jeg burde se etter på dem? er vell kanskje zoomen som er viktig og vite, ....

Du mener kanskje maks forstørrelse? Zoom er forholdet mellom største og minste forstørrelse, f.eks. 2-12x50 har zoom 6, minste forstørrelse 2x og største 12x, mens objektivdiameter er 50 mm. Til vanlig jakt trenger du ikke mer enn 12x forstørrelse, og zoom 4 er rimeligere. Så jeg ville sett etter noe med 3-12 eller 2,5-10, og objektiv 42 eller 50 mm som et greit all round kikkertsikte.

 

Velkommen på Kammeret, forresten😊!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å tilgang/pris på ammunisjon samt  mindre rekyl fører til mer trening, og bedre skyting sammen med en lyddemper. 6,5x55 er helt innafor på elg, selv etter blyforbud. Hagla trenger ikke koste mange kronene så lenge den passer deg. Det viktigste er å bli en habil skytter både med hagle og rifle. Det skaper massevis av fantastiske opplevelser som jeger! 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

Vi har svart på lignende spørsmål en rekke ganger. For nye på jeger- og skytter-området gjelder det å holde seg til det enkle.

 

Brukte våpen (unntatt nyere Tikka T3) er rimelige, man får "mye for pengene". Et våpen som den (overprisede) Mauseren "gjør jobben", men før eller siden kommer man til punktet der man ønsker "litt mer". Og da er et våpen som den Rem 700-en, som @M67 skriver, ideelt. Den er ikke "topp" til noe, men brukende til alt, og kan endres til omtrent hva du ønsker. Rimelig ammo er også et pluss.

 

Robsan64 skrev (9 timer siden):

eg vil jo tenke meg at det er flere år før jeg skulle trengt og ha oversikt for mer en 100meter haha.. 

 

Sølvrev skrev (1 time siden):

Så jeg ville sett etter noe med 3-12 eller 2,5-10,

 

På storviltjakt kan du få en trang post, kort skyteavstand, men ikke mye tid å gjøre "jobben" på, før du ser bakenden av viltet. Da er synsfeltet avgjørende, særlig før man får skikkelig trening med kikkertsiktene. Synsfeltet er (sånn omtrent) omvendt proporsjonalt med forstørrelsen. Så dersom du har valget mellom flere kikkertsikter, ta et med lav minsteforstørrelse, 1 1/2 - 6 er et bra valg for norsk storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (1 time siden):

Det viktigste er å bli en habil skytter både med hagle og rifle. Det skaper massevis av fantastiske opplevelser som jeger!

Det er et veldig interessant spørsmål, hvor flink til å skyte må man være for å "fungere" som jeger, eller for å være en "effektiv" jeger. Et par observasjoner, fra banen og jakta...

- jeg kjenner ikke noen "ivrige" jegere som ikke er relativt flinke til å skyte. Dvs. de slenger fem i reinen som en formalitet på prøven, skal de showe så gjør de det stående.

- jeg kjenner, og vet om mange "jegere" (som stiller på post i elgjakta) som ikke kan skyte i det hele tatt, de treffer reinen liggende, iallefall etter et par forsøk...

- under prøvene, så ser vi en mengde folk som IKKE kan treffe 100m-reinen, men de flakser inn 5 til slutt, jeg skjønner ikke hva disse har på jakt å gjøre - eller hvordan de dreper vilt.

 

De i den første kategorien trener regelmessig, året igjennom, og nesten alle lader selv. Og nesten alle har ei jaktrifle i 6.5x55, og det er den de trener med. Mange har ei eller flere til, i 300WM eller 8xBlaser Magnum eller noe fancy greier - jeg har en 7WSM.. Men de blir ikke trent med. De blir skutt inn, og skutt opp med, og jaktet med når det passer sånn. Rifla som faktisk blir brukt er i 6.5x55.
Det er en del som har 308, men de er ofte ikke like ivrige til å trene, og da heller ikke like flinke til å skyte - og noen har 30-06 - men de har gjerne også ei rifle i 6.5x55... De som bare har ei rifle i 30-06 er kraftig overrepresentert blant de som må prøve mange ganger på "oppskytinga".

 

Vi diskuterte dette i en annen tråd også, og det var en tråd der treningsammunisjon ble nevnt, og jeg blir bare mer overbevist om at nybegynnere med ambisjoner bør finne seg ei rifle i 6.5x55 først - og ei i 22LR, gjerne samtidig.

 

 

K

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

og jeg blir bare mer overbevist om at nybegynnere med ambisjoner bør finne seg ei rifle i 6.5x55 først - og ei i 22LR, gjerne samtidig.

 

Og, selvfølgelig, finne veien til, og medlemsskap i, det lokale DFS-skytterlaget og JFF-laget. Er du heldig, har du kanskje også noen "kammer"-ater i nabolaget!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Så dersom du har valget mellom flere kikkertsikter, ta et med lav minsteforstørrelse, 1 1/2 - 6 er et bra valg for norsk storviltjakt.

Til storviltjakt i skog og småkupert terreng ja, om rifla skal brukes allsidig hvor også rein og småvilt står på menyen, bør maks forstørrelse være sånn rundt 10-12 ganger. Og da må en ofre litt synsfelt på de korteste holdene.

Link to comment
Share on other sites

Robsan64 skrev (11 timer siden):

Rifle er vell det jeg trenger mest hjelp til, har sett mye på Finn og tenker det er lurt å kjøpe en brukt rifle som kan være "bedre" for billigere peng enn butikk.
Kaliber 308 og 7,62 er noe jeg har fått forståelse for kan være en god start? med tanke på grei pris på ammo og sterk nok for å felle en elg ved fulltreffer. 

Dine tanker om å kjøpe brukt og da rifle i kal .308Win. er ikke feil...

Om din fremtidige storviltjakt også inbefatter Elg, er dette langt å foretrekke fremfor 6x55 ...en ypperlig patron til trening og annet, men er det minste tillatte og marginal til bruk på vårt største vilt.- Det beviser også noen innlegg ovenfor - de skryter av og trener med sine 6,5 - men innrømmer samtidig at de har noe kraftigere/grovere I våpenskapet som de skyter opp med og bruker til Elgjakt. 

Er man plaget av rekyl fra en ordinær .30-06 bør man kanske se seg etter annen hobby...strikking kanskje. Jeg har selv en Krager (6,5×55) men mest til koseskyting, det er min Win.70 i 30-06 som er min mest seriøse storvilt rifle og gjort meget godt ifra seg...jeg kan heller ikke erindre noen problemer med oppskyting...ever.

 

Holder med om at kikkert 2,5-6x og 40mm objektiv holder massevis iaf om produsent er av anerkjent Europeisk merke. 

vsmeen skrev (3 timer siden):

Hagla trenger ikke koste mange kronene så lenge den passer deg

Dette er tull...du kan kanskje være heldig å finne en god brukt hagle til grei pris, men også her gjelder at man får det man betaler for og hvorfor er ikke god kvalitet like viktig her? 

Skal du kjøpe brukt o/u så se etter Beretta-Browning-Miroku-Winchester 101 og lignende,  alle anerkjente kvalitetsvåpen. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (1 time siden):

de skryter av og trener med sine 6,5 - men innrømmer samtidig at de har noe kraftigere/grovere I våpenskapet som de skyter opp med og bruker til Elgjakt

Om du sikter til meg, så trener jeg vel nesten med kalibere under 6.5x55, eller nedladd (120gr i 800m/s) 6.5x55. 7WSMen min er innkjøpt for lenge siden, og ville ikke blitt det i dag. Jeg bruker den stort sett når jeg vet det kan bli lange hold, fordi selve rifla er bedre egnet til å skyte presist med enn de to jeg har i 6.5x55. Skulle jeg kjøpt den om igjen ville den blitt i 6.5x55 - WSMen er en helt annen hammer på 5-600m, men det skyldes jo både kulevalg og ikke minst pipelengde, pipa er 20cm lenger.
Jeg har jo også en 338LM, men den blir kun med på jakt om noen har spekulert ut ei enmanns postrekke med 1km hold til begge sider... Uansett, elgen er et "kortholdsdyr", og min elgjakt er med 120gr kuler og 6.5x55. Lettest, og minst mulig rifle, i minst mulig kaliber. 
Hadde jeg jakta mer elg, og hatt mer penger, så hadde jeg kjøpt ei 1895SBL i 45-70, kun fordi de ser så kule ut...

 

bobby skrev (1 time siden):

Er man plaget av rekyl fra en ordinær .30-06 bør man kanske se seg etter annen hobby...strikking kanskje

Jeg er ikke flink til å strikke. Jeg strikka et Mo Idrettslag supporterskjerf en gang, for lenge siden, men gav meg på topp.

UANSETT hvor mye rekyl du "tåler", eller "koser deg med", så skyter du bedre med et mindre kaliber. Dette blir bare mer og mer tydelig for meg ihvertfall, selv om jeg koser meg med både 338LM og grøvre. Jeg har i det siste veksla fram og tilbake mellom flere rifler i 223Rem, 6BR, 6XC, 260Rem, 6.5x55, og 338LM. Endte opp med å kjøpe flere nye piper i løpet av vinteren nå, og har laget ladninger og testa mer enn vanlig. Og det som er helt tydelig:

 

Jo mindre kaliber, jo mindre samlinger, det er nesten en naturlov. Ikke at jeg er så sykt god til å skyte, men jeg skyter sykt mye bedre med 6BR enn med 6.5x55, og 338en er jo et lite helvete - men nå har jeg ihvertfall skjønt at det ikke er rifla det er noe feil med.

 

bobby skrev (1 time siden):

Holder med om at kikkert 2,5-6x og 40mm objektiv holder massevis iaf om produsent er av anerkjent Europeisk merke. 

Kan vel strekke forstørrelsen til 10 kanskje? En 3-9, en 4-12, eller en 1-6 er ikke å forakte. Og europeisk merke - eller Leupold så lenge det ikke er er VX-1, 2 eller Freedom.. (jeg har et par av de, og de virker, men de kommer ikke inn under "kvalitet man er fornøyd med i alle situasjoner".

 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (59 minutter siden):

Dine tanker om å kjøpe brukt og da rifle i kal .308Win. er ikke feil...

Om din fremtidige storviltjakt også inbefatter Elg, er dette langt å foretrekke fremfor 6x55 ...en ypperlig patron til trening og annet, men er det minste tillatte og marginal til bruk på vårt største vilt.- Det beviser også noen innlegg ovenfor - de skryter av og trener med sine 6,5 - men innrømmer samtidig at de har noe kraftigere/grovere I våpenskapet som de skyter opp med og bruker til Elgjakt. 

Er man plaget av rekyl fra en ordinær .30-06 bør man kanske se seg etter annen hobby...strikking kanskje. Jeg har selv en Krager (6,5×55) men mest til koseskyting, det er min Win.70 i 30-06 som er min mest seriøse storvilt rifle og gjort meget godt ifra seg...jeg kan heller ikke erindre noen problemer med oppskyting...ever.

 

Holder med om at kikkert 2,5-6x og 40mm objektiv holder massevis iaf om produsent er av anerkjent Europeisk merke. 

Dette er tull...du kan kanskje være heldig å finne en god brukt hagle til grei pris, men også her gjelder at man får det man betaler for og hvorfor er ikke god kvalitet like viktig her? 

Skal du kjøpe brukt o/u så se etter Beretta-Browning-Miroku-Winchester 101 og lignende,  alle anerkjente kvalitetsvåpen. 

 


Her var det mye tull. 

«Alle» skyter bedre med lite rekyl (6.5x55) vs.  mer rekyl (30.06).

Ei lett jaktrifle, i 30-06 uten demper kan være jævlig ubehagelig å skyte med for mange.

Og da skyter man dårlig. 
De som mener 6.5-kreasjoner ikke velter elg, blir det stadig færre av.

Med ei god rifle i 6.5x55 kommer nok trådstarter til å skyte både billigere, bedre og mere enn om han går for forslaget til Macho-bobby’er om å manne seg opp med ei 30-06..

bobby skrev (1 time siden):

Er man plaget av rekyl fra en ordinær .30-06 bør man kanske se seg etter annen hobby...strikking kanskje


C6D71F1B-4557-4669-8C41-02746A15E5F9.webp.1cb59c152fc93374b05a7524f6f67103.webp

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (1 time siden):

Dine tanker om å kjøpe brukt og da rifle i kal .308Win. er ikke feil...

Det glemte jeg, jeg er selvsagt helt enig i det. Men det fins andre kaliber som kanskje er mer optimale. Det er uansett ikke en veldig stor forskjell på 6.5x55 og 308Win i effekt på vilt, men i tilgang på god ammunisjon til trening er det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Til storviltjakt i skog og småkupert terreng ja, om rifla skal brukes allsidig hvor også rein og småvilt står på menyen, bør maks forstørrelse være sånn rundt 10-12 ganger. Og da må en ofre litt synsfelt på de korteste holdene.

 

Hvorfor det? Det blir jo ikke lenger hold enn 150 meter uansett og da holder det med x6. 

 

 

Forøvrig tror jeg det er umulig for en som er helt fersk å kjøpe våpen han blir fornøyd med. 

Kjøp nest billigste rifle og fjerde billigste kikkert og dra på jakt. Etter første sesong er kunnskapsnivået større og han vet hvor tusenlappen gjør mest nytte. 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Det blir jo ikke lenger hold enn 150 meter uansett og da holder det med x6

Fordi det fins mindre dyr enn elg. Fordi nybegynnere som skal skyte inn trenger forstørrelse, og plutselig er det 200m, eller man vil se hva som skjedde med dyret man (forhåpentligvis) traff.

Det viktigste er kanskje til treninga, og indre enn 3-4x skal det være heftig drivjakt og dyr i god fart før man har bruk for. Ferske jegere har kanskje mindre bruk for det enn litt forstørrelse.

Men 6x er jo "nok" - jeg kunne gjerne hatt en fast 6x, bare den var liten og lett, og klar.

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 minutt siden):

Ja, jo, men jeg klarer ikke å tenke riflejakt på småvilt, og siden jeg selv er renjeger tenkte jeg på den delen av innlegget hans. 

Rådyr er et nokså vanlig vilt, og spesielt i bukkejakta er det greit å få sett litt godt på dem før en trekker av. Og for nye jegere spesielt, så er småvilt nokså vanlig, rev, og f.eks. gjess. Jeg skjøt noen gjess i fjor, jeg husker ikke holdene, men det var vel fra 100 og oppover mot 200m , det jeg husker er at 12x var veldig greit.

 

 

Haavard skrev (1 minutt siden):

For tvert imot hva en del mener så er ikke det langholdsjakt. 

Det der har jeg aldri skjønt. Jeg har aldri vært på reinsjakt, men hvert år er jeg standplassleder på 2/300m som vi åpner for at reinsjegerene skal få "trent" og skutt inn på "lange hold", og etter oppmøtet å dømme så er det en del som mener at det er viktig. Samtidig hører en at oppsynet er veldig opptatt av at folk ikke skyter på lange hold, og at det reageres strengt på det. Det er over hodet på meg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (8 minutter siden):

For tvert imot hva en del mener så er ikke det langholdsjakt.


Den skjønte jeg ikke? 
Jeg trodde det var jaktformen, at man skjøt på type 4-500m+ som definerte at dette var «langholdsjakt», og ikke viltet (art)? 
 



 

 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (36 minutter siden):

Forøvrig tror jeg det er umulig for en som er helt fersk å kjøpe våpen han blir fornøyd med. 


De aller, aller fleste vil nok være svært fornøyd med ei t3 (eller tilsvarende) i 6.5x55, en ok leupold og demper i mange år. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

M67 skrev (27 minutter siden):

UANSETT hvor mye rekyl du "tåler", eller "koser deg med", så skyter du bedre med et mindre kaliber. De

Klart jeg er enig i det...likevel mener jeg rekylen av 30-06 er hanterbar og lett kan læres/tolereres av sgs alle. - Ingen myk kolbekappe eller demper på min, men det sitter en ganske tung Smith & Bender 3-12×50  på toppen, står som regel på 5 eller6x, sjelden behov for mere...

 

M67 skrev (1 time siden):

Hadde jeg jakta mer elg, og hatt mer penger, så hadde jeg kjøpt ei 1895SBL i 45-70, kun fordi de ser så kule ut...

Det er hjort som i første rekke har vært mitt jaktobjekt, men noen elg har det da blitt, også med min .45-70 med både 405 og 350grs kuler. Den er effektiv, men jeg liker gjennomskudd på dyrene og selv med tunge 405grs kuler har den en Tverrsnittbelastning (SD) som er likeverdig med 180grs i .308 kal

Jeg foretrekker de tunge 220grs i min 06 og med en god loddet kule som t.ex Woodleigh er man ganske sikker på gjenomskyting (SD over 300)

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (1 time siden):


Den skjønte jeg ikke? 
Jeg trodde det var jaktformen, at man skjøt på type 4-500m+ som definerte at dette var «langholdsjakt», og ikke viltet (art)? 


 

 

 

Terminologi er ikke min sterke side. 

Blir “jakt på langt hold" bedre? 

Link to comment
Share on other sites

@vsmeen

Hagla jeg absolutt har skutt best (og mest) med er er en ordinær Rem.1100,  en ganske så lik kreasjon som den du nevner, så jeg vet hva du mener og er enig....

Man kan jo også nevne Baikal i den lignelsen...det jeg reagerer på er vel mere det jeg trodde var ment som en bagatellisering av hagle som våpen 😏🙂

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

 

 

Det der har jeg aldri skjønt. Jeg har aldri vært på reinsjakt, men hvert år er jeg standplassleder på 2/300m som vi åpner for at reinsjegerene skal få "trent" og skutt inn på "lange hold", og etter oppmøtet å dømme så er det en del som mener at det er viktig. Samtidig hører en at oppsynet er veldig opptatt av at folk ikke skyter på lange hold, og at det reageres strengt på det. Det er over hodet på meg.

 

K

 

Jeg har sett folk skyte på 300 meter. Iblant går det bra, iblant ikke. 

Selv har jeg aldri hatt mer enn 150 meter og snittet ligger på ca 100.

 

Det er jo klart at en som er bedre skytter enn jeger kan fristes til å skyte på langt hold, men halve poenget er jo smyging for å komme nærme nok. Drømmen er jo å være så flink at jeg kunne jaktet med bue! 

 

Mitt inntrykk er at oppsynet ikke bryr seg om langt hold så lenge det er dødelig, men skadeskyter du på 300 meter kan du glemme jakt neste år. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):

forslaget til Macho-bobby’er om å manne seg opp med ei 30-06..

Neida @Ospa, er langtfra noen "Macho"-type 😇...snarere tvertimot, jeg er glad i både dyr og mennesker.

Kan dog skryte på meg ganske lang erfaring da jeg begynte med Storviltjakt 72 (eller 73) - ganske nøyaktig 50 år siden - i Svea Rike, og handlet der også min første rifle for Elgjakt...selvfølgelig en .30-06'a 😁

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (59 minutter siden):

 

Terminologi er ikke min sterke side. 

Blir “jakt på langt hold" bedre? 

Jeg bryr meg ikke så mye om terminologi, men var nysgjerrig på hva du mente. Mener du at på reinsdyr ikke jaktes på langt hold? 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Jeg har sett folk skyte på 300 meter. Iblant går det bra, iblant ikke. 

Da vil jeg påstå du har sett folk som ikke kan skyte, skyte på 300m.
Om man kan skyte, og skyter på 300m, da blir det veldig sjeldent noe tull ut av det. Sannsynligvis langt mindre, enn når folk som ikke kan skyte, skyter på 100m, eller gud forby; på drevjakt og dyr som beveger seg.

 

Haavard skrev (1 time siden):

halve poenget er jo smyging for å komme nærme nok.


..og noen liker mora!  
Om du aldri har skutt reinsdyr på lengre en 150m, så kan det jo hende at resten av det halve poenget ditt ligger nettopp der?

Jeg har skutt rein på «ganske nærme», i en ikke spesielt spennende situasjon, og rein på «ganske langt» i så spennende situasjon at selveste god-skjelven kom på besøk.
Begge deler er utvilsomt gøy!

Jeg foretrekker snikjakt på hjort/rådyr, men når man hører losen nærme seg og det knaker rundt i skogen, er det ikke mye som kan måle seg i øyeblikket. 

Det blir litt som i debatten om bruk av termisk spotter hvor de største kritikerne aldri har prøvd en, men likevel hevder det er juks. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar og kunnskap 🫡🫡 

dere har overbevist meg om 6.5, kanskje til og med en .22 og masse god øving for en bedre penge !!

 

hopper videre til referert tråd så ser jeg om det ligger noen annbefalninger der aswell mens jeg søker Finn. Vi snakkes snart igjen! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv .30-06 (og en 6,5x55, selvfølgelig). I starten var førstnevne en lett BRNO uten demper, og en gang i blant gjorde det vondt. Men siden jeg trodde det skulle være sånn gikk det greit likevel.

 

Ellers er vel arroganse og humor (av og til vanskelig å skille😉) noe som opptrer jevnlig her inne, det samme med tråder som sporer av. Flott at TS siler informasjonen og kan trekke ut det som har verdi😊👍.

 

Salongrifle er et flott treningsvåpen, men om du får tak i et luftgevær med brukbart avtrekk (de fleste er håpløse😬) kan det også gjøre nytten. Et luftvåpen kan brukes nær sagt hvor som helst.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 31.3.2023 den 13.43):

Jo mindre kaliber, jo mindre samlinger, det er nesten en naturlov. Ikke at jeg er så sykt god til å skyte, men jeg skyter sykt mye bedre med 6BR enn med 6.5x55, og 338en er jo et lite helvete - men nå har jeg ihvertfall skjønt at det ikke er rifla det er noe feil med.

Det stemmer sikkert, men hvorfor?  Blir samlingene bedre hvis riflene er plassert i en solid jig så den menneskelige faktoren er tatt bort (foruten avtrekket)?

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (2 minutter siden):

Det stemmer sikkert, men hvorfor?  Blir samlingene bedre hvis riflene er plassert i en solid jig så den menneskelige faktoren er tatt bort (foruten avtrekket)?

Ja, men forholdet mellom små og grove kaliber holder seg. Årsaken er ren fysikk. Dersom du skalerer opp den grovkalbrede rifla, så den er forholdsvis like tung, har forholdsvis like tjukk pipe (en 30-06 må da f.eks. være dobbelt så tung som en 6BR og 3-4 ganger så tung som en 223) som den lille, så vil gruppene ligner på hverandre. 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (19 timer siden):

Ja, men forholdet mellom små og grove kaliber holder seg. Årsaken er ren fysikk. Dersom du skalerer opp den grovkalbrede rifla, så den er forholdsvis like tung, har forholdsvis like tjukk pipe (en 30-06 må da f.eks. være dobbelt så tung som en 6BR og 3-4 ganger så tung som en 223) som den lille, så vil gruppene ligner på hverandre. 

 

 

 

K

Takker!  Så (tykke piper og) høy vekt er en fordel så lenge man ikke skal bære riflen langt eller skyte med reim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...