Jump to content

Import av rifle fra USA


Sku

Recommended Posts

Noen andre enn Pedersens våpenlager og Reloading International som tar på seg å importere/eksportere rifle fra USA ?

Pedersen tar minst 17 gangen dollarprisen(det var før korona, sikker mer nå) og Reloading har ikke svart på mail, derfor spør.

Har lyst på en Henry Homesteader 9mm.  Tok Ruger PC på angrefrist i desember :-(

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sku said:

Har lyst på en Henry Homesteader 9mm. 

Jeg sendte faktisk en mail til Brownells tidligere i vinter, da de er importør av Henry her til lands, men de ville ikke ta den inn ettersom de mente den var forbudt fordi den tok Glock-magasiner. Jeg har ikke fulgt opp saken da jeg har satt mine 9mm jakthalvauto-ervervsplaner på vent for øyeblikket, men man kunne kanskje prøvd å forklare de (Brownells) at etter Justisdepartementet irettesatte POD og deres rundskriv tidligere i februar, så skal det altså ikke ha noe å si om våpenet har en magasinbrønn som passer magasiner på over 10 skudd. Det Justisdepartementet mener er korrekt etter lov/forskrift er at så lenge selve våpenmodellen leveres fra fabrikk med magasin på maks 10 skudd så er våpenet lovlig. Det at det finnes magasiner på over 10 skudd "lett tilgjengelig" andre steder skal altså ikke ha noe å si.

 

Homesteader leveres med ett 5-skudds magasin og ett 10-skuddsmagasin. Ikke noe over. Dermed burde den etter JD tolkning av loven være lovlig.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 timer siden):

Det er faktisk ikke ille. Importerer du selv nå så ender det fort på 20+.

Nja. Reloading international tar vel 10% av "listepris" ekstra og en 1000lapp i frakt over dammen, ikke så ille.

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (14 timer siden):

Jeg sendte faktisk en mail til Brownells tidligere i vinter, da de er importør av Henry her til lands, men de ville ikke ta den inn ettersom de mente den var forbudt fordi den tok Glock-magasiner. Jeg har ikke fulgt opp saken da jeg har satt mine 9mm jakthalvauto-ervervsplaner på vent for øyeblikket, men man kunne kanskje prøvd å forklare de (Brownells) at etter Justisdepartementet irettesatte POD og deres rundskriv tidligere i februar, så skal det altså ikke ha noe å si om våpenet har en magasinbrønn som passer magasiner på over 10 skudd. Det Justisdepartementet mener er korrekt etter lov/forskrift er at så lenge selve våpenmodellen leveres fra fabrikk med magasin på maks 10 skudd så er våpenet lovlig. Det at det finnes magasiner på over 10 skudd "lett tilgjengelig" andre steder skal altså ikke ha noe å si.

 

Politiet.no er i alle fall ikke oppdatert med denne infoen enda, så tipper det vil være nytteløst å søke om noe før våpenkontorene er informert om at reglene for halvauto er løsnet igjen: Forbud mot enkelte halvautomatiske rifler – Politiet.no

 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (22 timer siden):

edit: for folk som oppfører seg

Du er rette personen til å si det, du som skriver at folk som ikke kjøper aimpoint er idioter og håper at de som importerer et par rifler istedenfor å kjøpe absolutt alt fra norske forhandlere får våpen som ikke virker skikkelig.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå til gode å bli shitlista av norske butikker fordi jeg ikke klarer å oppføre meg.

 

Jeg står 100% inne for at jeg syns det er smålig å importere en rifle privat for å spare *et par tusen* på akkurat samme modell fra norsk butikk. Da er det egentlig ikke synd på deg om en garantisak blir vanskelig fordi du ikke gikk via norsk importør.

Samme gjelder å kjøpe holosun fra utlandet for å spare 700kr totalt mot 2alfa eller pvas.

 

Ole

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

reloading mail hadde kommet i spam.

 

reloading svarte :

We can export them if we can find them for sale.  I don't have any of these at our distributors right now.  We would have to buy them retail.

Thank you,

Addison

 

på mitt spørsmål:

 

Hi 
can you export
 
Henry Homesteader 9mm                  (version with henry mags)
Fightlite Herring 223                           (version with 10 rnd mags)
Savage A22 target thumbhole 22LR   (version with 10 rnd mags)
 
da ryker 10/22 med en gang isteden for om ett år, kjøper meg en savage A22 heller. 10/22 jeg hadde mata ikke så fikk den destruert, hadde ikke hjerte til å selge den til noen. Søkte om 10/22 jeg har nå 9 dager for seint. Ganske komisk egentlig.
Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva skriver man på søknaden for å få ei halvautomatisk rifle med pistolammo, når man allerede har bedre alternativ?

 

"jakt"? "Skadedyr"? "Selvforsvar"? "Bare MÅ ha"?

 

Fra spøk til revolver, kan den være bra for toppjakt på tiur og orrfugl? Da kan det være kjekt med ei kule som mister energien etter 150 meter og ikke går 3-4 kilometer.

Link to comment
Share on other sites

ratatatat skrev (14 minutter siden):

...  kjekt med ei kule som mister energien etter 150 meter og ikke går 3-4 kilometer.

Men med kulebane nesten som et spydkast? Ville nok ikke vært mitt førstevalg til jakt om skyteavstanden ble så veldig mange titalls meter. Du får ikke både i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Det setter nok litt mer krav til skytteren ja.

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg ei slik rifle, men ser egentlig ikke hvordan man skal argumentere for å få lov til en, medmindre "jakt" holder. Hvis de ringer deg så bør man vel ha tenkt ut et godt svar på forhånd?

Link to comment
Share on other sites

ratatatat skrev (1 minutt siden):

Det setter nok litt mer krav til skytteren ja.

Toppjakt med en jalla halvautomatisk 9mm tror jeg stiller krav til mer enn skytteren. Siden jeg befinner meg på Sørlandet kan jeg foreslå "Hjelp fra Vårherre"... Det tror jeg er en nødvendighet.

 

m00se skrev (1 minutt siden):

Har aldri skrevet noe mer enn "jakt". Er våpenet godkjent til jakt skal det være nok.

Ja. "Garderoben" er 8 våpen og den er det den er for å ta vekk spørsmål og synsing omkring "egnethet" og "behov". 9mm er lovlig på alt småvilt. Man må bare fryktelig nært, men det er opp til jegeren. Vi argumenterer jo for jakt med pil og bue, og det er vel tilsvarende presisjonsmessig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen med peiling på balistikk som vet hvordan kulebanen til 9mm ut av ei rifle med 40 cm løp er i forhold til kulebanen til 22LR eller subsonisk 300blackout ? Primary Arms lager 1-6x kikkertsikter med kule banekompensator både for 22LR og 300aac sub/supersonisk. I yards da, men ikke store forskjellen

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (8 minutter siden):

9mm ut av ei rifle med 40 cm løp er i forhold til kulebanen til 22LR eller subsonisk 300blackou

De er svært like. Blackouten vil pga bedre BC ha mindre fall etterhvert, men ikke nevneverdig på avstander der 9mm er meningsfylt. Alle tre kommer i ulike ladninger, og det vil trolig være overlapp. 300m/s er 300m/s og 350 er 350 uansett liksom.

 

Vindavdrift vil, avhengig av kule, kunne være svært mye mindre for 300BLK

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...