Jump to content

6,5 demper på 223r


strand1441

Recommended Posts

Jeg bruker konsekvent "en størrelse over". Man sparer mye problemer på det. Det er også litt fordi jeg har flere kaliber, og ønsker ikke risikoen for å skru en for liten demper på ved en feil. Bruker samme demper på (nesten) alle rifler.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Når vi diskuterer dette så lurer jeg på hvor vanlig det er at en demper "tilpasset" kaliberet kan påvirke presisjon negativt. Selv bruker jeg en 9,3 Hausken 151 mag- demper på både .300en og 8x57en. Har vært innom tilpassede dempere på begge våpen, men  med 9,3 demperen får jeg best presisjon. Ikke dramatisk forskjell, men den er der. Får legge til at verken jeg eller børsisen klarer å finne skjevheter eller andre forhold som evt. kan forklare dette.

En fordel med "overdim" demper er iaf. at en har såpass å gå på at en demper som har løsna noe eller fått seg en trøkk, ikke umiddelbart trenger å medføre katastrofe. Levetid øker nok også betraktelig. Nedsiden med noe mer smell og rekyl er åpenbar, men kan man leve med det så...

Edited by vavlo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Villmarkens sønn skrev (På 2.10.2023 den 10.59):

Hvor stor forskjell vil det være i dempinga av lyd og rekyl med en 6,5 demper på 223? Kontra en demper tilpasset 223?

Vet ikke på lyd, men UltimateReloader på youtube gjorde en test på rekylbremser og boring, du måtte veldig mye opp for å se målbar forskjell.

Vil tro det samme vil gjelde også for lyddempere.

Gassene vil jo gå veldig mye utover straks de forlater løpet grunnet trykkforskjellen, så selv med en grovt overdimensjonert demper, vil mesteparten av gassen fanges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...