Jump to content

Pistoler, priser og hakkeorden


Torf

Recommended Posts

La meg starte og si at jeg er en pistolskytter i rekreasjonsklassen.

Imidlertid har jeg bakgrunn fra våpenbransjen i en butikk og grossist som solgte mye våpen på 70/80-tallet.

Utvalget av nye våpen dengang dukker nå opp i mengder på bruktmarkedet, ofte fra dødsbo.

 

Det som slår meg idag, spesielt når nybegynnere skal anskaffe våpen, er at det tilsynelatende ikke er noen sammenheng mellom kvalitet, konkurransedyktighet og pris.  

(Skal man ha våpen og har ambisjoner om å vinne NM, EM, VM og OL er det bare å se hvilke våpen som bli brukt av de 6 beste og kjøpe det som treneren sier passer best. Det er en annen diskusjon enn denne. )

 

En "klassisk diskusjon" om pistoler til baneskyting og hygge er feks om S&W M41 eller HiStandard Citation/Victor er best.

I dagens marked kan en nybegynner se denne grelle kontrasten uten å forstå at pistolen i nystand på bruktmarkedet til 1500.- er den beste av disse to:

(skal man oppgradere presisjonen til 5 skudd innenfor 2,5cm på 50m med tuppen av ei Anschutz supermatchpipe er det også mye lettere med HS'en) 

image.png.76a78fd0d25d36576476d740afe4820a.png

image.png.e9d19ad6544e058101a619e815203b99.png

 

I baneskyting, når disse pistolene var nær "Top og the line", hadde vel HS'en en vinnerratio på minst 100 - 1 over S&W M41. HiStandard har tom OL-gull. Smith'en har aldri vært med i OL..

 

Her er annonser fra 1980 sakset fra Skytternytt som viser priser, og delvis hakkeorden dengang.

Walther GSP i et kaliber kostet ca 4500.- og Hammerli 208 ca 8000.- på denne tiden.

Ruger Mk1 kostet ca 800.-..... (You can't make a racehorse out of a pig, but you can make a very fast pig.. Gjelder alle Rugerkloner, prosjekter og Volquartsen STEN-guns)

 

image.png.6ee03bc6b3957587002870bf1eb9e443.png

image.png.5dccf81dfc27fab2ff3cee5d3fc0377c.png

 

Jeg blir nesten lei meg når jeg ser hva som prakkes på nybegynnere av dagens nye rimelige pistoler sett opp mot hva man kan få av eldre toppkvalitet pistoler i nystand til en billig penge på på finn eller i brukthylla i butikkene.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Her er enda et eksempel fra bakvendtland fra samme butikk som har annonser på finn nå.

Pistolene ser ut til å ha omtrent lik tilstand, veldig lite brukt

208'en kostet i utgangspunktet 3 ganger med enn M41.

208 har fortsatt verdensrekorden i standardpistol.

 

En nybegynner vil her "gå i baret" og tro at M41 er best. Spesielt i forhold til M41PCs villedende pris på 33K.

 

image.png.03e800bba20ba48d33601e86299fbf5a.png

image.png.276cee88ec1899d67a3ebf24f38fb7ba.png

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

22 våpen og prisene på disse for ikke å glemme hva man skal bruke disse til er en evig diskusjon.

Av de ca 20 nye skytterne jeg utdanner årlig er det maks 2 av disse som har eller får ambisjoner om faktisk konkurranse skyting. Her er valget en grei brukt GSP og oppover til ny Pardini til nesten 40k. Og dette pleier å være korrekt valg for disse 2.

Så har vi de 18 andre som kun skal skyte for moro og til det formålet er det mye artige bruktvåpen i 22 å få kjøpt og enkelte av disse er helt greie feltpistoler og til nøden, hurtig pistol. Jeg har flere matchpistoler i 22 som ligger på prisen av ei god nyre, men jeg faller tilbake på min gamle unique til stevnebruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva som er "best" i forhold til pris og sånt, er nokså irrellevant. Volquartzen f.eks lager noen helt ekstreme Ruger MK-pistoler og disse ligger fort på 30k. En GSP (Ikke 500) ligger på 24K eller noe sånt noe. Hvilken av disse 2 er "best"? Tar man bort "ja, men GSP er lovlig i NSF men Volquartzen har jo rødpunkt og greier" så kommer ting som kvalitetsfølelse, morofaktor, sjeldenhet osv inn i bildet. Og sånt er, i min bok ihvertfall, ofte mye mer spennende enn om man kan vinne NSF-stevner med de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min m41 i vel ca 12 år, en fantastisk bra pistol, bommer jeg så er det min egen feil og ikke pistolen, den er mer en nok presis til mitt bruk og den virker alltid, ser ut som en pistol gjør den også, den er faktisk litt pen.  Mål nådd. Skulle jeg kjøpt en 22 pistol i dag hadde jeg valgt m41 en gang til. Meget mulig det finnes mye bedre 22 pistoler, men for meg handler det om å finne et våpen jeg liker og som jeg treffer greit med. 

 

Men det er jo klart for en med høye ambisjoner hvor våpenet er det som avgjør om det blir 9 eller 10er på skiva så er det meget mulig Torf har helt rett i det han sier, velger å tro han vet veldig godt hva han prater om, så jeg vil ikke på noen måte si han tar feil. 

 

Vi kjøper vel i grunnen det våpenet vi liker tror jeg, så bytter vi litt våpen og ser hva vi trives med og hva som tilfredsstiller lyst og behov.  

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet med S&W hos Gresvig i tidsrommet annonsen stammer fra. Mod 41 stod vel for ca 1% antall S&W pistoler og revolvere solgt og ca 50% av reklamasjonene. Mye dårlig kvalitet og funkfeil. Børsemakeren vår, Rolf Lødding, var utdannet hos S&W og ble norgesmester med en M41. Jeg så hvor mye han jobbet med sin for å få den til å gå. Pga alle reklamasjonene anbefalte vi folk å kjøpe HS eller FN 150 i prisklassen selv om vi var importør av S&W. Kunder som kjøpte FN 150 så vi aldri igjen. HS er litt avhengig av produksjonssted og årgang for topp kvalitet, men de funker stort sett alltid. Reklamasjoner på HS var svært sjeldne.

 

FN'en ble forøvrig tatt ut av prod pga dyr produksjon. Browning reduserte vissnok produksjonskost med 85% når de kom ut med Buckmark.

 

Når dette er sagt er mysteriet for meg prising av H208 sammenliknet med de overnevnte. H208 er i en helt annen divisjon hvis man vil ha en tradisjonell pistol og ikke vil ha ei rørtang.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

 jeg har hatt Pardini og en del annet rart.

Synes min Volquartsen er et flott våpen (for meg).

Bestilte den fra USA i 2017 etter å ha prøvd den der borte.

Har ingen ambisjoner om å bli annet en listefyll.

Skyter for det sosiale og rekreasjonen.

 

De koster litt mindre en 30´

https://www.jaktdepotet.no/volquartsen-scorpion-limited-22lr-1911-style-frame-hi-viz

Edited by Ster
Link to comment
Share on other sites

Innleggene mine er skrevet med tanke på nybegynnere som skal lære seg å skyte.

Nybegynnere trenger som regel den beste redskapen som finnes, innen fornuftig økonomisk rekkevidde, for å få de rette basisskyteegenskapene på plass. I tillegg vil de da også tilegne seg kunnskaper om generell kvalitet på våpen i den sammenheng at hvis man senere prøver våpen med dårlig kvalitet vil vedkommende avsløre det med en gang. Det er rekruttene som kjapt får på plass "gode resultater" i en eller annen form som blir værende på banen. De som starter med leketøy "som sprer over hele skiva" blir fort borte.

 

Hele poenget er at en nybegynner kan få et topp kvalitets våpen til en rimelig kostnad for å få en best mulig start i skytesporten hvis de blir riktig guidet fra start.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Veldig veldig interessant Torf. 

Følger med på bruktmarkedet og ser nypriser på Ruger 22 pistoler som ligger godt over prisen på en pent brukt GSP. Hehe og jaja, greit nok dersom man absolutt ikke vil ha rørtanga GSP, men hjelpe meg, det henger ikke på greip. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

S&Wpistolen linket til over koster egentlig nesten 10000,- mer nå. Dette merket har blitt veldig dyrt i det siste ikke bare pga. av valtuakurser osv. men også pga. endring i distribusjonssystem for S&W i Europa. Prisen avbildet av ts er veilprisen for 2-3 år siden.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Fimbulvinter said:

@Torf kan du komme med en liknende analyse av 9mm pistoler? Jeg skal kjøpe min første pistol og ønsker å drive dynamisk skyting som en av flere hobbyer, men er ikke interessert i å konkurrere. Ønsker at pistolen er billigst mulig men "brukbar" til mitt formål. 

 

Takk.

Brukt Shadow 1 vil være mer enn god nok, absolutt grei i pris og bedre vekt enn nevnte Glock.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha noe som er av metall, som kjennes ut som et våpen og hvor du kan treffe blink på mer enn 15 meter er en brukt CZ et veldig bra alternativ, hvis du ønsker noe som kjennes ut som en plastleke og må oppgraderes på alle mulige måter før den fungerer til sportsskyting kjøper du brukt Glock. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fimbulvinter skrev (8 timer siden):

@Torf kan du komme med en liknende analyse av 9mm pistoler? Jeg skal kjøpe min første pistol og ønsker å drive dynamisk skyting som en av flere hobbyer, men er ikke interessert i å konkurrere. Ønsker at pistolen er billigst mulig men "brukbar" til mitt formål. 

 

Takk.

 

Du får ikke drevet med dynamisk skyting uten å konkurrere, hele konseptet med dynamisk skyting er å løse stager noen har bygget for deg som du ikke har skutt før. Om dette ikke er interessant har det ingen hensikt å ta dynamiskkurs.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (På 30.6.2023 den 21.38):

 

Du får ikke drevet med dynamisk skyting uten å konkurrere, hele konseptet med dynamisk skyting er å løse stager noen har bygget for deg som du ikke har skutt før. Om dette ikke er interessant har det ingen hensikt å ta dynamiskkurs.

 

Ok, jeg trodde det var mulig å kunne drive med denne hobbyen og trene med gjevne mellomrom uten å reise land og strand for å konkurrere...

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hva du skal trene på, man trener ikke på poengskiver i dynamisk. Referansen er de andre skytterene du skyter mot, ikke poengene på skiva. Når du tar kurset må du skyte to matcher for å bli godkjent dynamiskskytter, og i de flester klubber vil det nok også oppfordres til å delta i konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2/27/2023 at 8:53 PM, Torf said:

. HS er litt avhengig av produksjonssted og årgang for topp kvalitet, men de funker stort sett alltid. Reklamasjoner på HS var svært sjeldne.

 

 

Når det gjelder HS, så skjøt jeg noen år med en Victor, og den sviktet aldri.
Begrensningene var alltid meg som skytter.
Men om jeg husker riktig manglet HS tradisjonell materampe og  ladet  direkte fra magasinet og inn i kammeret ?
I tilfelle kan dette være et minus i dag om en får problemer med magasinet, da jeg antar at slike ikke lenger er hyllevare.
Når det gjelder produkssted, tror jeg min Victor var laget i Hartford Conn.
Hvilke andre steder ble de produsert, og hva var best og dårligst i så måte?

 

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Når det gjelder S&W M41, hva var de egentlig belemret med av "feil og mangler" ?
Og er dagens pistoler blitt "bedre" eller henger det fortsatt igjen problemer når det gjelder M41 ?
Prøveskjøt en på mandagskvelden i klubben, og det var egentlig et særdeles  hyggelig "gjensyn" fra gamle dager.

 

Link to comment
Share on other sites

I gamledager, når flesteparten av disse pistolene kom ut på markedet, var M41 ofte utsatt for funksjonsfeil som gjorde at folk reklamerte. Årsaken var slurvete produksjon på fabrikken og dårlig kvalitet på deler. Noen pistoler hadde elendige piper. Jeg har sett M41 uten rifling i pipa og pipe med rifling halveis gjennom. 

Alle pistoler som ble reklamert på gjennom 70 og 80-tallet, ble utbedret av Rolf Lødding. Han var mildest talt lei dem og skjøt vel med en selv i ren trass. Lødding var utdannet hos S&W.

Som eksempel på hva som foregikk litt bak kulissene hos S&W dengang er forskjellen på 357 N-rammerevolverne M27 og M28.

M27 er Pythonkonkurrenten med flott finish. M28 var politiutgaven med utvendig militær finish. I kvalitetskontrollen før shipping ble M28 sjekket nøyere enn M27. Årsaken til det var at M28'ene ble sjekket av proffe våpenansvarlige hos politiet og eksemplarer som var litt ute av spec ble umiddelbart sendt i retur. Sivile, som kjøpte M27, forsto ofte ikke at revolveren de kjøpte var ute av spec. Når vi gikk gjennom beholdningen av disse stemte dette. Det var ofte skjevere piper i M27 enn i M28. (Det er ingen som vil vite hvordan denne feilen ble rettet etter S&W spesifikasjoner..)

Jeg har idag en M28 som jeg i sin tid solgte ny til en god kunde. Den revolveren ble valgt ut av ca 10 revolvere. Dette var på 70-tallet før jeg var gammel nok til å kjøpe håndvåpen selv. Ca 15 år senere så jeg denne revolveren, nesten ubrukt, i brukthylla til Landrø. Jeg kjente den igjen på grunn av et spesielt skjefte og kjøpte den på flekken.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for greit og interressant svar @Torf.

Hos meg har det "bodd" forskjellige S&W pistoler i mange herrens år, nå sist en 1911 Pro Series (9mm) og en M19.
1911 har gitt meg enda mere gråe hår på grunn av problemer med manglende utkast av tomhylser, noe som er omtalt i en annen tråd her inne.
Problemet er ikke helt løst ennå, men stort sett fungerer den fint.
Jeg liker pistolen godt, god å skyte med, fint avtrekk og bedre presisjon enn hva jeg klarer å utnytte.
M19 er en nykommer i safen, men har så langt oppført seg fint .

Etter et jeg fikk prøveskyte M41 i klubben forrige uke, kjenner jeg havesyken er på gang igjen.
Skiulle gjerne hatt en slik, men med blanda tilbakemeldinger på driftsikkerhet er det helst ny pistol som kan være aktuell.
Dette har litt med nostagi å gjøre også da jeg hadde en M41 i en del år etter at jeg begynte å skyte pistol.

Så igjen;  er dagens nyproduserte M41 bedre en tidligere produksjoner og driftsikre nok til at det er forsvarlig å svi av såpass mye penger?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med nye M41, men med min gamle erfaring med denne pistolen hadde jeg styrt klar.

Til det man må gi for nye kan man jo velge å vrake i "nye" 208 Hammerlier hos Hunters House i København.

En H208 burde jo koste 120K hvis de hadde vært produsert og hatt samme prisutvikling som M41.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med Hunters House i dag, men de sender ikke, og våpen må hentes personlig i butikken i København.
Da blir det litt omfattende og fordyrende selv om utvalget deres av Hammerli 208 er meget bra, og prisnivået er greit.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, seawolf said:

Har vært i kontakt med Hunters House i dag, men de sender ikke, og våpen må hentes personlig i butikken i København.
Da blir det litt omfattende og fordyrende selv om utvalget deres av Hammerli 208 er meget bra, og prisnivået er greit.

Eneste med å handle i Danmark nå er jo valutakursen som er mildt sagt elendig... Samt at de ikke har moms på bruktvåpen, så man får ikke trukket ifra det, men må betale norsk moms... 🤦

Ellers er jo en Køben-tur med båt en billig og morsom tur det, de oppbevarer våpen i safe for deg under overfarten tilogmed. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det får bero nå og heller se om det dukker opp noe her hjemme.
Jeg klarer meg egentlig godt med min gamle Walter GSP til den skytingen jeg bedriver :)
Men lysten på noe nytt / annet er jo der hele tiden........ (altså våpen....)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en av de trådene som gjør at jeg fortsatt henger litt med her inne. Helt enig med Torf sin redegjørelse. Men de skjeve pipene som ingen vil vite noe om rettingen på… En ganske kjent børsemaker (sier ikke hvem) har en middels stor bjørk til retting av riflepiper. Men revolverpiper. Skrustikke. Er jeg i nærheten? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...