Jump to content

Rifle i 300blk?


Slitern

Recommended Posts

Skal kjøpe rifle i 300blk, hva anbefaler kammeratene?

Blir nok mest brukt til subsoniske ladninger, da jeg har en 223 som funker utmerket supersonisk.

Vil helst ha magasinrifle og ikke noe særlig over 1m lang med demper.

Om den er 2,5kg eller 4kg ferdig rigget betyr mindre

Link to comment
Share on other sites

Ruger American har mye verdi for pengene.

American et rykte for svært god presisjon, og lader fra stanag magasin bedre enn konkurrenten(mossberg).

 

Ellers er ikke kolben mye å skryte av, men magpul, mdt og boyd har alternativer.

Gjengene er dessverre amerikanske.

Og bolt gangen lyder som en glidelås, så den må mosjoneres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ruger'n i 223.

Avtrekk er mer enn godkjent, presisjon er imponerende for prisleie og type rifle.

Magasin er nice å kunne handle billig, men aberet er at de stikker ut. Hadde vært meget nice om noen laget et typ 3-5skds mag som var kompatibelt med AR-magbrønn og som var flush med kolben.

Kolben i seg selv suger lut, alt for kort (180 cm med apekattarmer), og grepet er for spinkelt + veldig "avlang" vinkel (jeg foretrekker brattere grep m mer fylde). Men det kan vel kalles vanesak.. eventuelt kjøper du Boyds, Magpul, wtf eller får Rafdal til å frese ut kkc til deg ;)

Veldig ok repetering på min etter en del skudd og litt veksling m klikkpatroner.

 

Det står minst 1 (jeg tror 2) stk Ruger American .300 BLK inne hos Bernhard v Rafdal & Kvale våpen. Riktignok modellen med "sivile" flushfit-magasiner, de m snurremekanisme.

Hadde ringt ham om du kan leve med snurremagasinet istf AR-magasin. Veldig hyggelig type som jeg tipper raskt kan sende hvis du har søknaden klar.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

IKKE kjøp Ruger American med "snurremagasinet"! Med mindre du har en forkjærlighet for bortkastede penger og ting som blir stående i våpenskapet for det er for irriterende til få brukt. 

Makan til ræl.

Jeg fikk heldigvis tak i et Lucky13 magasin fra riflemags i uk. Det fikset det generelle mateproblemet, men fikk fortsatt bare Nosler 220 grains subsonic kula til å mate greit, ikke Hornady 190 grains sub-x. Ingen vits med subsonic rifle når man må "slå" sluttstykket frem for å få ladet.

Og den støpte plaststokken er både kort, lealaus og dårlig tilpasset, både fremdelen av stokken og løpet bøyde seg når jeg skrudde låsekassen ned i stokken. 

Nå er heldigvis rifla solgt til en med mye mer tålmodighet enn meg og jeg skal kjenne på en S&L Legacy når jeg kjører forbi jakt og friluft i april. Så får jeg håpe jeg har lært etter 2 av 2 dårlige Ruger opplevelser.

Edited by Brubakken
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som Ruger'n er et godt kjøp, med 1:7 i stigning burde den takle tunge kuler i sub helt utmerket. Hva den gjør med lettere kuler er ikke så viktig, får bli en overraskelse😄 Tips til demper til subsonisk? Volum er vel kanskje viktigerere med sub enn for supersonisk?

Link to comment
Share on other sites

Ser at snurremagasin ikke akkurat får skryt - men Søilen har Ranch (AR-mag) inne;

https://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/rifle/ruger-american-ranch-cal-300-blackout-1612-41cm-5-8-24

Dog skrudd opp med en tusenlapp siden sist jeg sjekka, for to uker siden 🙄🙃

 

Kompis har atec optima 50 på sin 300blk (bergara enkeltskudd), veldig god effekt der i det minste.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (På 2.2.2023 den 15.59):

Og bolt gangen lyder som en glidelås, så den må mosjoneres.

Jeg har også en slik med "glidelåslyd". Kunne godt klart meg uten den lyden, men selve gangen på bolten er upåklagelig.

 

Brubakken skrev (23 timer siden):

IKKE kjøp Ruger American med "snurremagasinet"! Med mindre du har en forkjærlighet for bortkastede penger og ting som blir stående i våpenskapet for det er for irriterende til få brukt. 

Makan til ræl.

Jeg fikk heldigvis tak i et Lucky13 magasin fra riflemags i uk. Det fikset det generelle mateproblemet, men fikk fortsatt bare Nosler 220 grains subsonic kula til å mate greit, ikke Hornady 190 grains sub-x. Ingen vits med subsonic rifle når man må "slå" sluttstykket frem for å få ladet.

 

Min rifle kom med "snurremagasinet" og jeg har aldri hatt trøbbel med det (forskellige kuletyper,ammo). Det jeg HAR hatt problemer med er den kula du nevner, 220 Nosler subsonic. Disse ble ikke stabilisert, og "slengte på ræva" da de lagde hull i pappen. Vil ikke si de var nøkkelhull, men likevel tydelige utslag.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Locasto said:

Jeg har også en slik med "glidelåslyd". Kunne godt klart meg uten den lyden, men selve gangen på bolten er upåklagelig.

 

Min rifle kom med "snurremagasinet" og jeg har aldri hatt trøbbel med det (forskellige kuletyper,ammo). Det jeg HAR hatt problemer med er den kula du nevner, 220 Nosler subsonic. Disse ble ikke stabilisert, og "slengte på ræva" da de lagde hull i pappen. Vil ikke si de var nøkkelhull, men likevel tydelige utslag.

Jeg har en american 223 med ar magasin.

Jeg brukte veldig fin slipe pasta(tenk jif skuremiddel/tannkrem) for å fjerne glidelås lyden, og fjernet forsiktig noen grader fra skarpe kanter på bolten for å gjøre lukkingen mer smooth.

Nå er det minimalt med motstand i bolt bevegelsen, og bolten går fort!.

 

Pga at den bruker stanag magasin, har bolten utfresninger slik at magasinet(med skudd) skal passe bedre.

Dette gjør at bolten er slarket enn normalt når bolten er åpen.

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Byttet nettopp til meg en Schultz & Larsen Legacy med piper i .223 (1:8) og .300blk (1:7,5). Har ikke fått prøveskutt ennå men nydelig våpen med tight og fin sluttstykkegange. Litt usikker på hva jeg egentlig skal med denne..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Som tidligere nevnt så byttet jeg til meg en Schultz & Larsen Legacy hvor det fulgte med pipe i .300blk. Har konkludert med at jeg skal bruke rifla som en ren .223 så pipa vil bli lagt ut for salg etterhvert. "Problemet" mitt er at jeg også fikk med dier, hylser, kuler etc så nå bare "må" jeg få meg ei .300blk pipe til R93. Ideelt sett så skulle jeg hatt ei pipe som fungerer både til over- og underlyd så spørsmålet blir hvilken snurr jeg bør velge? S&L pipa er 1:7,5 og dette er muligens det optimale men løpsemnene jeg har tilgang på er enten 1:7 eller 1:8. Har prøvd å lese meg litt opp på dette men dess mer tid jeg bruker på amerikanske forum jo mer forvirret blir jeg. Noen som har erfaringer de vil dele?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...