Jump to content

Parasitter i kløvvilt


Maxwatt

Recommended Posts

asterix skrev (2 minutter siden):

Hjortelusflua dukket også på uforklarlig vis. Kan det være at en av de "genetisk viktige" ikke var lenge nok i karantene? 🤔

Hjortelusflua har vi hatt i Sverige og Østfold siden det var skuddpremie på ulv ca. Den er iallefall omtalt på 1800-tallet. Men den spredningen vi har nå - til snart hele landet, og i de mengdene, den er nok ny. Jeg leste et sted at varmere klima hadde skylda. Men det har jo skylda for ca alt, (sammen med ulven da) så hvem vet.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte "hørt og husket", så beklager unøyaktighet. Det er uansett nesten riktig, for 1983 er før Vegårdshei-ulven ble skutt, og i periode da alle var fornøyde med at det ikke var ulv i Norge. Leser en lenger ned i Wiki-artikkelen, så var det hjortelusflue i Sverige i 1860.

 

Ulven sliter uansett med å spre hjortelusflue, siden flua ikke kan bruke ulv som vertsdyr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En del parasitter har mulighet for å få haik med trekkfugler så vi kan nok ikke forvente at vi i Norge skal unngå spredning av slike. Den eneste parasitten jeg har funnet i hortevilt er hjernemark. Den dør ved frysing og varmebehandling og er regnet som ufarlig for mennesker. Jeg graver en del hjortekjøtt, og er nøye med å fryse både før og etter prosessen. 

Oftest er stor vilttetthet en betingelse for effektiv spredning av parasitter.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Jeg leste et sted at varmere klima hadde skylda.

 

Og det er nok riktig, særlig den delen av oppvarmingen som gir mildere vintre og/eller kortere frostperioder.

 

Før het det at flåtten hadde nordgrense på Sømna (grensa Trøndelag/Nordland). Den har nå passet Salten (stemmer det, @bardp?). Frostperiodene, spesielt før jul, ble benyttet godt i gamle dager, for å få bukt med utøy. Man hengte ut sengetøy, og skifta sengehalmen med halm som hadde ligget i frosten.

 

Og jeg kan jo fylle på, med et av min mormors trønderske uttrykk: "Æ villj helljer kokas i sju luti, einnj å værra ut ei vinternatt, sa lusa, da ho koinnj snakk".

 

Og siden @Per-S nevner trekkfugler, vi har jo fått flyttet utbredelsesgrensene nordover, bokstavelig talt for både "fugl og fisk". Da kan diverse "blindpassasjerer" følge med (dagens melding om økning i antallet gonorre-tilfeller skyldes nok ikke trekkfuglene, man kanskje heller "løse fugler"?).

Link to comment
Share on other sites

Men når fkk vi den lenger syd? 

Jeg var orienteringsløper, mest i Østfold fra sent 70-tall, men fikk aldri en eneste flått. Så vidt jeg vet fikk ingen andre det heller. 

Min første fikk jeg samme dag som Norge spilte mot Brasil i VM-94, på en camping i nærheten av Prekestolen, Rogaland. Deretter tok det ikke lang tid før jeg fikk dem på svenskekysten, og nå sitter de jo i hvert gresstrå. 

Link to comment
Share on other sites

Men for å ta det tilbake til det opprinnelige temaet:

Hva med en utfyllende reportasje i Jakt og Fiske med beskrivelse og bilder av dette så jegerne blir oppmerksomme på dette og vet hva man skal se etter?

Jeg tipper 7 av 10 jegere ikke ville reagert hvis man fikk slikt i slaktet, fordi det er relativt ukjent.

Link to comment
Share on other sites

So what, ein parasitt man kan  ufarliggjøre med varmebehandling betyr ingenting i den store sammenheng. Smittefare er borte allerede ved 60 grader så biff medium + går heilt fint. Dette letter faktisk for oss som jakter med hund både i norge og sverige. Ormekur må gies bikkjene våre litt hyppigere, kostnaden er liten. Smitten var allerede i sverige og smitte kjenner ingen grenser, det var kun snakk om tid.

 

Det finnes verre ting der ute man kan bekymre seg for…

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser også en del rått viltkjøtt- både tartarer og carpaccio. Det er fantastisk godt! God slaktehygiene står fremst i panna mi, men burde kanskje vurdere å fryse først? Til sammenlikning så fryser jeg alltid villfisk først, om man skal spise den rå. Der reagerer man jo normalt sett ikke på kveis i innmaten (store bendelormer mister jeg appetitten av dog..).

Link to comment
Share on other sites

Jeg fryser konsekvent kjøtt som jeg skal spise rått. Det dreper ikke alle mulige parasitter men det er det eneste jeg kan gjøre uten å ødelegge smaken. Like viktig er det å sjekke kjøttet for mulige parasitter under slakting og partering. Er det tvil så tar man bare et annet dyr til det en skal spise rått. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...