Jump to content

Koke potetet med eller uten skall...


Haubits

Recommended Posts

Alle sier at man skal koke poteter med skallet på, for ellers mister man så mange nyttige stoffer.....

 

Er dette fakta eller bare noe man sier fordi andre har sagt det??

 

Har det blitt gjort tester for å se om det har noe praktisk nytte av å koke med skallet på?

 

 

Håper da noen her på forumet sitter på slike viktige opplysninger, og at dem er villige til å dele det med meg(og andre som leser da....)

 

 

 

 

MG

Link to comment
Share on other sites

for meg spiller det absolutt ingen rolle om den spises med skallet på eller ikke så lenge poteten smaker som den skal og jeg ikke blir klein av å spise den! om det er vitaminer under skallet er vel egentli det minste problemet i dag :P det tilsettes jo allverdens mye rart i alle salgs matvarer så vi får det nok i oss om vi har ett litt skikkelig kosthold. jeg mener værtfall det er rettere å ta det den veien!

Link to comment
Share on other sites

Når det står på f.eks helsenett.no og wikipedia at vitaminene for det meste er i skallet så går jeg ut fra at det er gjort undersøkelser på dette.

 

Forøvrig testes graden av sprøytemidler i grønnsaker o.l. og når maten havner på bordet er det knapt målbare verdier igjen så jeg er ikke betenkt med å spise poteter med skallet på eller grønnsaker generelt.

Link to comment
Share on other sites

 

Forøvrig testes graden av sprøytemidler i grønnsaker o.l. og når maten havner på bordet er det knapt målbare verdier igjen så jeg er ikke betenkt med å spise poteter med skallet på eller grønnsaker generelt.

 

 

Latterlig påstand!!

 

Ta kontakt med SFT og spør dem om importerte poteter er testet for kjemikalier. DDT var knall bra for en tid tilbake, og selfølgelig er de kjemikaliene de bruker nå så mye bedre.

Nå er vel dette feil forum å ta opp kjemikalie farer hvor vi bruker både det ene og andre i store mengder. Den amerikanske stock oil saken jeg bruker sier: "This product contains a chemical known to the State of California to cause cancer and brith defetcs or other repoductive harm."

ConocoPhilips gjør urin testing av arbeidere som kan være i kontakt med bly som en del av biomonitorerings krav ved arbeid ved bly og kvikksølv. De fant faktisk en gruppe som hadde veldig høye blyverdier og de var aktive pistolskytere...

 

 

Poenget mitt er at jeg trenger ikke de ekstra vitaminene om jeg kan unngå unødvendig kjemikalie eksponering.

Link to comment
Share on other sites

Vi holder oss til det som skal være i poteta nå tenker jeg, men ser jo at ingen har kommet med noen konkrete fakta om koking av poteter.

Det at noen offentlige nisser sier at vi skal gjøre sånn og slik tar jeg med en kasse salt....(Statsnissene sier jo at vi skal ete mest sukker også,,,,,,)

 

Det er kun fakta som jeg er ute etter her.

Er det bevis for at vitaminer ikke blir ødelagt under koking, og at dem trekker seg inn i poteta??

 

 

Tror jeg skal ringe noen på Matforsk, kan jo hende noen der vet noe,,, Men er jo morro om noen av dere sitter på en analyse eller fler,,,

Link to comment
Share on other sites

 

Forøvrig testes graden av sprøytemidler i grønnsaker o.l. og når maten havner på bordet er det knapt målbare verdier igjen så jeg er ikke betenkt med å spise poteter med skallet på eller grønnsaker generelt.

 

Latterlig påstand!!

 

Ta kontakt med SFT og spør dem om importerte poteter er testet for kjemikalier.

 

Dette er nok mattilsynets bord... Her er rapporten om analyseresultater av plantevernmiddelrester for 2007. Ikke påvist noe over grenseverdiene for verken norsk eller importerte poteter. Hvis en er skeptisk til denne type kjemikalier bør en derimot droppe druer og stort sett alt som er importert fra Asia...

 

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00040/Rapport__Rester_av_p_40466a.pdf

 

Her er den saftigste lista til mattilsynet - overskridelser over grenseverdier...

 

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00044/Vareslag_der_det_er__44246a.doc

Link to comment
Share on other sites

Vi holder oss til det som skal være i poteta nå tenker jeg, men ser jo at ingen har kommet med noen konkrete fakta om koking av poteter.

Det at noen offentlige nisser sier at vi skal gjøre sånn og slik tar jeg med en kasse salt....(Statsnissene sier jo at vi skal ete mest sukker også,,,,,,)

 

Det er kun fakta som jeg er ute etter her.

Er det bevis for at vitaminer ikke blir ødelagt under koking, og at dem trekker seg inn i poteta??

 

 

Tror jeg skal ringe noen på Matforsk, kan jo hende noen der vet noe,,, Men er jo morro om noen av dere sitter på en analyse eller fler,,,

 

Tviler vel egentlig på at det finnes så mange nylige undersøkelser på dette siden det er kunnskap som har eksistert siden lenge før internett, men det gjelder forsåvidt ikke alle vitaminer, D-vitaminer tåler såvidt jeg husker koking bra, mens C-vitaminer tåler koking veldig dårlig.

Om det skulle være sånn at koking ikke knekker vitaminer så måtte i så fall all offentlig informasjon om temaet være jug, og så store konspirasjonsteorier har jeg vanskelig for å tro på, spesielt siden dette er informasjon som er tilgjengelig på alt mulig av informasjonssider om matlaging og alt mulig annet.

 

Her er forøvrig en studie som støtter statsnissenes propaganda: http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/2/4/325

Link to comment
Share on other sites

1: Vitaminene sitter like under skallet. Skrelte poteter har fått fjernet mesteparten av vitaminene.

2: Vitaminene tåler ikke å kokes på 100 grader. Mesteparten av dem forsvinner ved koking.

 

Konklusjon: Spis potetene dine med eller uten skall, kok med eller uten skall. Stort sett er det eneste du får i deg, karbohydrater (stivelse) og litt fiber. Poteter er ikke sunt, det er næringsrikt. I gamle dager var det det samme som sunt.

 

Bestrid gjerne disse påstandene, men da vil jeg gjerne vite grunnen :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikkje slik at mykje av vitaminane og sporstoffa ligg rett under skalet? Ved skrelling på forhand så tar ein vekk mykje av desse, men ved skrelling etterpå så unngår ein det. Det er iallfall det eg har høyrt, men om det stemmer skal eg ikkje seie sikkert.

Link to comment
Share on other sites

La nå den stakkars pottiten være i fred på dette forumet før vi mister den og for guds skyld, før vi vet ordet av det nevner jo noen ordet potetkanon og vi vet jo aldri hvem som leser i forumet!!! :mrgreen::lol:

 

 

Forøvrig er potet best og sunnest kokt med skallet på. Det bare ER sånn!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det en god start da??

 

Her skal fakta fram!!

 

ang. konspirasjoner....... Statsnissene er sikkert skyld i fadesen på Stiklestad, Grisebukta, Grisebubukta, JFK, Volvo og mye mer,,,

 

Fadesen på Stiklestad er det nok heller noen potittbønder fra flateste Innherred som må ta på seg skylden (eller æren) for...

 

:twisted:

 

(Ja, ja jeg er klar over at de dyrket jordskokk istedet for potitter den gangen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...