Jump to content

Konvertere 6,5x55 til 7x57 Mauser


Vaquero

Recommended Posts

Kom over en rifle for salg i 7x57 Mauser:

Helt seriøst bør en ikke klage på hylsepriser og tilgang når en velger et kaliber utenom de fire vanligste kaliberne her i landet. Innledningsvis har jeg råd til 100 hylser som vil vare en stund.

Tanken slo meg at 6,5x55 og 7x57 Mauser er temmelig nært beslektet. Jeg har selv erfaring med å utvide 6,5x55-hylser til .308" for bruk i en MAS-36, kaliber 7,5x54, dette går greit siden jeg trimmer ned til rett lengde. En får aldri en 6,5x55-hylse til å bli 57mm. Ok, litt historisk: Boerne (Boerkrigen i SA) år 1899/1900 måtte de ha en forsyning med 7x57 Mauser patroner litt kjapt, men ingen produksjonslinjer var i stand til å levere på så kort varsel. En fabrikk i Tyskland kunne strupe inn et parti 7,65 Mauser-hylser til 7mm. Konsekvensen ble at hylsa ble kortere enn den skulle. Boerne gikk for løsningen og en patron kom i produksjon i panikkens øyeblikk. 7mm. Boer/7mm. Mauser Short Kortnek  så dagens lys som 1/2 produksjon, og forsvant like fort. Se egen tråd på Patronsamling, 7mm.Boer.  Det jeg lurer på er om noen har forsøkt en 7x57 i 6,5 hylse? Kan det skade/erodere overgangen mellom kammer og løp? Tanken min er at bøtta på banen er full av gratis hylser i 6,5x55 og at det kunne være mulig å lade noen rimelig for skyt & kast. En 7x57 Mauser har en lang hylsehals, selv med kortere hals er det godt kulehold igjen for en kule som kan settes til patronlengde eks. 77,2mm. (Villkattfolket her inne er vant til mye rart.) Mulig jeg kan klare å lirke en rifle til inn i jaktgarderoben.😎 

Uansett det jeg funderer på her er ikke avgjørende om jeg skal søke på en 7x57 Mauser, ikke noe stress, hylser i rett bunnstempel er å  få kjøpt.

 

DSC05691.JPG

7mm. Boer var ingen suksess for Boerne, men det var prosjektilets kvalitet ansvarlig for, ikke hylselengden.

 

DSC05689.JPG

En  7mm. Nosler Part. 160 grain tenkt C.O.L. 77,2 mm. ved siden av en 6,5x55 hylse. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt, løp og kjøp!

Jeg har ingen erfaring med 7x57, og kan bare tilby teoretiske synspunkter.

 

At halsen er litt kort, burde ikke ha sikkerhetsmessig betydning. Jeg tror heller ikke det øker slitasjen. Det er neppe presisjonsfremmende, men det er jo ikke sikkert det har signifikant betydning.

 

Av større betydning, er head space. Du må vel flytte skulderen litt frem, omtrent 0,3mm?

 

Et triks her, er å ekspandere halsen først til overkaliber (f.eks .308), for deretter å kalibrere i 7x57- die. Da får du en ørliten "falsk skulder" nederst på halsen som patronen kan "headspace" på, slik at du får distribuert flyten i messingen utover den typiske strekksonen. Hylser formet på slikt vis burde være trygge for mange omladninger, og antagelig får du en god del strekk etter første avfyring.

 

Hvis du ikke har en passende ekspansjonsdie, kan dette være et triks:

 

Lee har en "Universal decapping die", med en smal utstøterpinne. Men de selger ekspandere til helpressedie som reservedel, og disse passer i decapping- dien. Lee- expanderne er veldig funksjonelle, tilgjengelig i alle standardkaliber, billige- og lett å pusse ned, ved behov.

 

Jeg har nettopp pusset ned en .416 til .380, for å få kontroll på headspace, når jeg former .35 Whelen fra 30-06 plukkhylser, fungerer fint.

 

IMG_20221104_143807948.jpg.646f775eec21a946d50b5f30bfc46327.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den nederste ekspanderen er litt i nærheten av en Hornady Die-sett jeg har for .308 Win. Det er den jeg bruker på 6,5 hylsene mine etter at de er utvidet først med 7mm. Fungerer helt perfekt når jeg lager 7,5x54 hylser av 6,5x55. Det er egentlig sjelden at jeg lager hylser fra 6,5x55 til MAS-36. Jeg har stort sett hylser til 7,5x54 så det holder. Noen ganger gjør en ting bare for ren egen underholdning. Med 7x57 Mauser kunne jeg sikkert brukt en "billig løsning" med 6,5-hylser hvor jeg kan skyte og kaste hylser. Uhøytidlig jaktfelt o.l. Smart det med å gå til .308" og så tilbake til 7mm. Vi får se hva jeg finner på, suger litt på havelysten den Mauseren. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er generelt litt tykkere enn 7x57 Mauser:

Dette er ikke supervitenskapelig målt, men til fordel er 6,5 litt grovere i dimensjonene på hylsekroppen. Dette vil nok medføre til at 6,5-hylsen vil strekke seg noe i et 7x57 Die-sett, Full size. Dette kan love godt for en perfekt sizet hylsekropp. 

Jeg har ikke et 7x57 Mauser die-sett, så jeg har ikke prøvd i praksis, dersom noen her har det som trengs hadde det vært artig å sett resultatet?

Avvik.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da har jeg puslet litt med en konvertering av andre hylser til 7x57 Mauser:

Som flere var inne på her så landet jeg på 30-06 hylser. Det gikk forbausende lett. Prosessen var som følger:

#A: En 30-06 hylse fra G.F.L. plukket fra hylsebøtta.

#B: Jeg kappet hylsehalsen ned til hylselengde 57,5mm. med Dremel for enkelthet skyld. Deretter trimmet jeg ned halsen til 56,5mm.

B og C blir i realiteten en .30x56,5 mm. (som ikke finnes som ferdig patron).

#C: Med .308 Win. Dien flyttet jeg skulderen ned, med litt resterende overmål for å tilpasse resten i 7x57 dien.

#D: Full lengde size i 7x57 dien. Hylsen strakk seg til 57,11mm. Deretter trimmet jeg ned halsen til hylselengde 56,8mm. 

Egentlig burde jeg nokk dreiet/rettet opp halsen for eventuelle skjevheter eller usentrerte kast, det gidder jeg ikke i mitt tilfelle. Det utstyret har jeg ikke, det er heller ikke snakk om å vinne noen mesterskap. 

Ser vi nøye på bildene så har vi et strekkmerke 2mm. nede på halsen, dette er der overgangen mellom skulder og hylsehalsen var på 30-06. Strekkmerket er synlig, men ikke følbar med en synål, skulle derfor ikke tro at den skulle virke som en bruddanvisning. Her må jeg nok følge litt med på underveis. 

 

Hva er vitsen?

Jo, 100 hylser til 7x57 Mauser koster inkl. frakt over kr.2.000,- Når jegerskytingen starter er det fort gjort å samle inn hundre 30-06 hylser, engangsskutte fra Norma. Med litt kosejobb på laderommet er kr.2.000,- spart. Uansett vil jeg kjøpe inn et par hundre hylser som et "nøttelager" til 7x57 Mauser.

 

Det gjenstår å se om 30-06 hylsene kamrer, og det tror jeg. Rifla, en Brasiliansk Mauser M/1908 i strøken stand er i hus om en uke. Tysk produsert (Brasilordren) og kjent for den høye kvaliteten på låskasser. Da kommer jeg tilbake med bilder om prosjektet i Mausertråden.

 

DSC05775.JPG

 

DSC05777.JPG

 

DSC05776.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (8 minutter siden):

Ville det ikke vært gunstig å gløde hylsene før du presser de?

Ja, gløding er planen, nå testet jeg bare hvor kompatibelt .30-06 hylsene lot seg endre før jeg setter i gang "masseproduksjon". Jeg er litt utollmodig mens jeg venter på rifla. Å snu dem 180 grader i holderen høres interessant ut, det hadde jeg ikke tenkt på, takk.

Innledningsvis frem til våren vil jeg starte med testing i riktige hylser 7x57 Mauser.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@BrubakkenJeg tror at du kan endre en 30-06 hylse til 6mm. Remington. Du må nok ta dette i flere stepp, villkattpatroner har blitt mer ekstremt endret enn dette prosjektet. Jeg tror nøkkelen er å lage en 30x56,5 og trimme den. Deretter senker du skulderen en del i en .308 Winchester die-sett, ikke helt, la litt skulderjustering stå igjen til 6mm. dien. Jeg testet å senke skulderen og size hylsehalsen noe med 6,5x55 die, det gikk som du ser på bilde. Denne 6,5x57 versjonen skulle være et greit emne for å gå videre til 6mm. Remington dien. Det er mulig @spindrifthar rett i at det kan kreve litt etterarbeide, gløding under deler av prosessen er nok også tenkelig. Dersom du mangler die-sett til disse etappene så kan jeg sende deg fem hylser ferdig som 7x57 Mauser som du kan sluttforme og teste i ditt 6mm. die-sett. Jeg kan sende deg den 6,5x57 versjonen også. 

DSC05782.JPG

 

7mm. Mauser og .257 Roberts og 6mm. Remington er i nær slekt med samme stamfar, 7mm. Mauser:

7mm. Mauser ble introdusert i 1892, den var i utgangspunktet ment som en militær patron for Mauser. Mauser konstruerte flere rifler for eksport til nasjoner som valgte Mauser rifler og 7x57 Mauser patroner som standardpatron. Historien er lenger, men vi tar ikke den her.

 

.257 Roberts ble introdusert av Remington i 1934, patronen er egentlig litt eldre. Konstruktøren er N.H. Roberts som var en kjent våpenskribent og eksperimentell patrondesigner på 1920 - 30 tallet. Hans originalpatron så dagens lys en gang på 20-tallet hvor customrifler er nevnt helt tilbake til 1928.

.257 Roberts ble som nevnt introdusert av Remington i 1934, men Remington  endret originalpatronens skulder fra 15 til 20 grader.

 H.N. Roberts tok utgangspunktet i 7x57 Mauser, krympet halsen til .257"

 

6mm. Remington (.244 Remington) Dette er to benevnelser med samme hylse, den er "ung" kom i 1955. Når .244 Remingtom kom i 1955 valgte de en riflestigning/twist  på 1-12, dette håndterte kulevekter på 75 - 90 grain. .244 var opprinnelig en villkatt basert på en .257 Roberts krympet ned til 6mm. Jegerne som gikk for denne patronen ville utvide kulevekten til 100 grain og mer, dette krevde en annen riflesigning som 1-9. Derav fikk vi en ny benevnelse, 6mm. Remington.

 

DSC05780.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som tråden startet med så  lurte jeg på om en kunne endre 6,5x55 hylser til 7x57 Mauser.

Den ballen er død, @QuickLaunchvar inne på dette lenger opp i tråden. I ettertid har jeg fått meg et 7x57 die-sett hvor jeg selv på bilde under har erfart det samme som QuickLaunch, når du fullsizer en 6,5x55 hylse så får du et lite "magnumbelte" på hylsa.

 

En økonomisk løsning med plukkhylser må bli fra 30-06 hylser:

Å senke skulderen til 30-06 hylsa med 308 Win. die går lekende lett, problemet er løst @Torf. Stepp to er justering av 30-06 hylsen i 7x57 dien (og litt trimming av hylsehalsen). Det som ikke er testet i skrivende stund er om mine hylsealternativer kamrer i et 7x57 Mauser våpen. 

@Brubakkenvil støte på samme bommerten med 6,5x55 hylser til 6mm. Remington, der også blir løsningen (om det går) 30-06 hylser.

 

Den finske 7x54 er helt enkelt en 6,5x55 utvidet til 7mm. Den franske 7x54 Fournier er en nedstrupet 7,5x54 Mle.

Begge overnevnte patroner kan en utmerket forme fra 6,5x55 hylser. I mitt eksempel på bildene her har jeg erfaring med å forme om 6,5x55 hylser til 7,5x54 Mle. for bruk i en MAS-36. 

 

7x54 Fransk eller finsk har jeg laget en egen tråd om på Patronsamling

 

DSC05807.JPG

DSC05809.JPG

DSC05808.JPG

6,5x55 hylsen er for tykk til å omforme i en 7x57 die.

 

DSC05811.JPG

DSC05813.JPG

 

 

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det gikk ikke helt som jeg håpet på:

Rifla er i hus og jeg testet hylsene/patronene med noen dummyer uten krutt og hetter. Jeg har sjekket mating og om de kamrer.  Hylsene fra enkelte 30-06 vil ikke kamre helt, i så fall må jeg bruke makt på på hevarmen ned det siste lille stykket. En 30-06 hylse gikk greit, forskjellen i hylsenes historie er: 30-06 hylser som er skutt og sizet i 30-06 die nekter å kamre glatt. Jeg tok en fabrikkny 30-06 patron (Remington) tømte den for kule og krutt, omformet den fabrikknye hylsen til 7x57 Mauser, den går fint i kammeret. Jeg håper på å finne en hylse som er skutt og som ikke har vært innom en 30-06 die og se hvordan det går. Ellers er rifla i topp stand uten om en ting som irriterer, den skraper opp hylsene ved innføring til kammeret, her må nok en polering til. Om jeg gjør det selv eller en børsemaker får vi se på etter hvert.  

 

Ellers har jeg lagt ut rifla med flere bilder i Mausertåden her på Kammeret. Ladning og testskyting får vente litt til jeg har fått oljebehandlet stokken. 

DSC05830.JPG

Som tråden startet med om 6,5x55 hylser så kan jeg si at denne konverterte hylsen 6,5 ikke kamrer selv etter FL sizing i 7x57 Mauser die. 

 

2 M08.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kammeret er muligens trangere enn det dien klarer å presse ned til. I tillegg er nok halsen for tykk og du må nok dreie hylsehalser. Prøv å press en hylse uten expander å se hva som skjer. For expandern utvider halsen til rett innvendig diameter og om godset da er for tykt kan det bli for tykt....

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (58 minutter siden):

I tillegg er nok halsen for tykk og du må nok dreie hylsehalser.

Halsen på en original hylse m/kule måler .313" Halsen på en original RWS-patron m/kule måler også .313" Omformede 30-06 hylser med kule måler .322" Den omformede fabrikknye hylsen i .30-06 som kamret måler .316" 

Jeg skal fikle og forske litt videre. Blir det for mye styr så får en heller stelle godt med riktige hylser til kr.2.000,- pr.100 stk. 

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg allerede har "klusset" til tråden med en spinoff fra 7x57 så legger jeg ut en liten test jeg gjorde i dag.

Her er 3 forsøk på 6mm rem fra 30.06.

2 er misslykket mens den til høyre ble veldig bra! Dette er norma hylser, skal prøve med andre fabrikater og se om det enklere gir bra resultat.

Får lage en egen tråd om dette når jeg får holdt på litt.

20221231_132926.jpg.89695051a654199d389585390569901b.jpg

 

Omformet 30.06 til venstre og original 6mm rem til høyre. Kamrer uten noen problem sånn som den er nå.

Men halsen må dreies, har formet den uten ekspander. Er det utvendig dreieing som gjelder eller kan det taes innvendig?

20221231_133037.jpg.02d228fe0c893bcadf40b4352dbda8ec.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er du på sporet!

Jeg ville tro at utvendig brotsjing er mest praktisk. Dette verktøyet er jo justerbart. Mens ved innvendig halsbrotsjing er du jo avhengig av å finne en brotsj av eksakt riktig dimensjon. Slike brotsjet er vel oftest dimensjonert  tilpasset bruk i skutte, upressede hylser? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...