Jump to content

Valg av trangboring eldre hagle til rype-/skogsfugljakt


Linksmannen

Recommended Posts

Har en Beretta S55 (1965) med trangboring 1/2 og full. Ønsker å borre opp løpet til en mer egnet trangboring for rype og skogsfugljakt med stående fuglehund (i både sep og okt). I den anledning behøver jeg noen innspill:

- Har hørt at trangboring på eldre hagler har en tendens til å være «trangere» enn på nyere. Erfaring med dette?

 

- Har lest at 1/4 og 1/2 er mye brukt, samt 1/4 og 3/4. Hva vil passe Berettaen best og dens formål?

 

- En fordel ved å velge 1/4 og 3/4 må vell være at jeg kan borre ned til 1/2, dersom jeg skulle ønske mindre trangboring?

 

Setter stor pris på deres tanker, Takk!

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for den 1/2 du har og kjørt en 1/2 til evt mindre. 3/4 ville jeg ikke gjort, det for å gjøre plass til blyforbudet som kommer på nyåret. 
 

Når du skal borre ned 1/1 hos børsemaker så kan du måle det andre løpet også og få et tall på hvilken choke det er så du er sikker. 
 

Når det er sagt så er jeg personlig tilhenger av 1/2 og 1/4, og er også tilhenger av å kun løsne skudd godt innafor haglehold, så da er det greit det ikke er for tight choke for å gi meg selv noen cm med slingring;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har 2 stykk s55 ,den ene har 1/4 og 3/4 faste choker, den bruker jeg til jakt og sporting/trap skyting med 24grams patroner i stål på bane, og 36grams bly på jakt, ikke hatt noe problemer med den s55 ennå.

Nydelig hagle til å jakte med og bruke på lerdubanen .

jakter mye storfugeljakt og aldrig hatt noe dårlig erfaring med 1/4 og 3/4 boring.

Den andre s55 har 1/2 og full choke, faste selvfølgelig

Den skal jeg lever inn til børsemaker for å bore opp chokene til 1/4 og 1/2 pga vekt på hagla da den har vekt på 3.09kg og sparker som esel med dem chokene som er i dag.

lykke til på jakt med den nydelige s55.

 

 

 

Edited by Beretta S55
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (På 26.12.2022 den 9.22):

Hvor mye påvirkes rekylen av chokene/trangboring?

Den S55 jeg refererer til som sparker som et esel, har en lav vekt kombinert med trange choke 1/2 og full trangboring enn den andre S55 som jeg har, som har 1/4 og 3/4 choke.

Rekylkraften, som bl.a. er et resultat av gass som strømmer ut av løpet fremover, vil forårsake bevegelse bakover, og bli forsterket av trangere choke man har på hagla?.

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk min gamle Aya åpnet opp til 1/4 og 1/2. Denne var laget i den tiden mye trangborring var populært. Husker ikke helt om den var 3/4 og full eller full og full. Som nevnt kan du om du skulle ha behov for at hagla skyter mer åpent eller trangere justere dette med patronene du bruker. Men samtidig er det greit at du kan skyte med harde hagl i begge løp både til jakt og på banen :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forbedret sylinder eller 1/4 samt 1/2 har i alle år fungert som "all round" boring for meg. Til rypejakt tidlig i sesongen når rypene ofte trykker hardt har jeg brukt spredepatroner, senere i sesongen patroner med filtforladning eller plastkopp. Haglstørrelse 2,5 mm (US #7/Norsk nr. 6).

 

Ellers har @ErlingElev et meget godt poeng, test gjerne ulike patroner ved å skyte på papp/gråpapir for å sjekke både spredning og dekning. Ikke bare på 30 m, men også 20 m eller der omkring. De fleste skudd under rypejakt med hund er ofte på korte hold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beretta S55 skrev (1 time siden):

Den S55 jeg refererer til som sparker som et esel, har en lav vekt kombinert med trange choke 1/2 og full trangboring enn den andre S55 som jeg har, som har 1/4 og 3/4 choke.

Rekylkraften, som bl.a. er et resultat av gass som strømmer ut av løpet fremover, vil forårsake bevegelse bakover, og bli forsterket av trangere choke man har på hagla?.

 

Vil tro du vil oppleve akkurat like mye rekyl om du åpner chokene.

Er kolbene på begge haglene like? Samme vekt? Samme ammo?

Jeg opplever hvertfall ingen forskjell i rekyl om/når jeg bytter til trangere choker.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 26.12.2022 den 9.28):
1983 skrev (På 26.12.2022 den 9.22):

Hvor mye påvirkes rekylen av chokene/trangboring?

Ingenting.

Om det er målbar forskjell vil nok mer trangboring gi mindre rekyl.

 

Det er noe utfordrende med å prøve å løse et ikke-eksisterende problem, så - ?

 

Når haglladningen nærmer seg enden på et normalt haglløp, har den fått omtrent den hastigheten den kan få. Fram til evnetuell trangboring har friksjonen mot løpet vært tilnærmet konstant. Når haglladningen presses sammen i trangboringen, vil friksjonen mot trangboringens flater (kanskje) øke. Etter som ladningen har god fart framover, vil (jeg anta) denne friksjonen "dra" pipa i samme retning, altså framover, og da redusere rekylen - ???

 

På den annen side, hvis haglladningen bremses litt i trangboringen, vil gasstrykket øke (bitte-) litt, og "jet-virkningen" bli litt større, og dermed litt mer rekyl - ?

 

Meeeen - i forhold til FØLT rekyl, vil nok vinkelen på våpenet, vertikalt og sideveis, ha like mye/mer å si, for ikke å nevne om man er bittelitt mer eller mindre framoverbøyd enn når man skyter leirduer på flatt underlag.

 

Alle disse sikkert (eller bare kanskje) målbare effektene vil jeg TRO innvirker mindre på følt rekyl, enn om man tar på seg den tynne super-skjorta, eller den litt tykkere ullskjorta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til topic:

jeg er meget fornøyd med Improved cylinder (1/4) og light modify, altså litt under 1/2.

Disse skyter langt nok om man kan si det? Valg av ammo har nok en betydning. 
Blir vel en runde med testing ved et kommende blyforbud… Gamle Nittedal fungerer fantastisk…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (22 timer siden):

Vil tro du vil oppleve akkurat like mye rekyl om du åpner chokene.

Er kolbene på begge haglene like? Samme vekt? Samme ammo?

Jeg opplever hvertfall ingen forskjell i rekyl om/når jeg bytter til trangere choker.

Vekt på den som har mest rekyl står det stemplet 2,50 kg på løpet.

Choke ¤ på øvre og ¤¤¤ undre løp.

Kolben på den er 36 cm målt fra fremmere avtrekker til og med rekylkappe (som er original fra Beretta).

 

Den andre s55: Vekt på den 3.90kg står stemplet på løpet.                                Choke ¤¤ på øvre og ¤¤¤¤ undre løp.

Kolben på den er også 36 cm målt fra fremmere avtrekker til og med rekylkappe (som er original fra Beretta).

 

Haglpatroner: Nittedals Spesial 12/70 bly nr6 us. 34g, Plastikkhylse med stjernebrett, utgangs hastighet 400m/s, antall hagel 269

Bruker helt vanlige jakt klær på bane og jakt.

 

Har også byttet om på kolbene for å se om det var forskjellig på rekylen, men ingen forskjell.

Har også fått andre til å prøve hagla, uten at jeg har sagt noe til dem. Dem fleste synes den har en rekyl som er i overkant mye i forhold til min andre s55?.

 

Da er det sikkert jeg som innbiller meg noe som ikke er mulig i rekylverden tenker jeg.

Edited by Beretta S55
Link to comment
Share on other sites

**** er 1/4 improved cylinder

*** er 1/2 modified

** er 3/4 improved modified

* er full

 

Etter min mening trenger man ikke trangere enn 1/2

jeg bruker grovere hagl uti sesongen og har skutt rype på godt hold med IC, har også skutt hare med IC

Nå bruker jeg gjerne 12/76 patroner sent i jakta. Det funker for meg. Hvordan du treffer har nok mere å si enn valg av choker.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

**** er 1/4 improved cylinder

*** er 1/2 modified

** er 3/4 improved modified

* er full

 

Etter min mening trenger man ikke trangere enn 1/2

jeg bruker grovere hagl uti sesongen og har skutt rype på godt hold med IC, har også skutt hare med IC

Nå bruker jeg gjerne 12/76 patroner sent i jakta. Det funker for meg. Hvordan du treffer har nok mere å si enn valg av choker.

 

 

Treff prosenten min er vel som dem fleste som jakter, verken bedre eller dårligere.

24 av 25 leirduer som best, med en snitt på 21 på jegertrap/variabeltrap, og litt dårligere på sporting.

Kan bare bruke 12/70 i dem haglene.

Jaja, takk for mang gode svar og tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...