Jump to content

Elgjakta 2022


znopi

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Første dag i elgjakta, 25.september, var vi i gang. Første drev gikk jeg med gråhunden (NEG) min i bånd for å komme forbi en del innmarks gjerder. Vi kom på ferske spor ganske fort, og fulgte de fra innmarka, og opp lia mot en fjell skar med en myr i enden av skaret.

Vel oppe etter over 260 høydemeter, kunne jeg se myra  strekke seg innover. Omtrent 300 meter unna, i kanten av myra , kunne jeg se 2 elg, ku og kalv.

Gråhunden min brukte overværet og jeg var redd han skulle begynne å lose, siden han er løshund og har problemer med å holde kjeft 😄, så jeg gikk litt tilbake ned i skaret og satte han fast i ett tre.

Smyg tilbake og kommer meg nærmere slik at avstanden ikke blir for stor. Går i en bekk på motsatt side av der elgene står og klarer å komme meg på 140 meter. Det er en liten høyde med ei tue som gjør at jeg kan ligge å skyte med støtte på tua.

Elgene har nå lagt seg, og skudd er uaktuelt. Kalven ligger med mesteparten av kroppen bak kua. bare ørene synes.

De må ha nylig lagt seg, for sist jeg så de, var de stående. Dette kan ta tid. Jeg har ett jaktlag som sitter på post og venter.

Jeg lager elglyder og speider spent. Stirrer i min retning, men forblir liggende. Prøver mer, men de ligger bare rolig. Etter en stund slutter de å stirre i min retning og bare drøvtygger videre.

Jeg tar en tørrkvist og knekker denne. Lyden får kalven til å reise seg. Den er klar av kua, men jeg er redd kua plutselig skal reise seg, så jeg nøler. Kalven går noen skritt frem og er helt klar av kua. Pang! Og kalven går noen skritt frem og blir stående å svaie, for så å falle om. Kua løper litt rundt, står litt ved kalven og løper vekk inn i bjørkeskogen.

Jeg henter hunden, og vi går frem til oksekalven. Treff i bog inn og ut. Litt blodslått inn, men fint på vei ut.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr Nosler E-Tip.

20220925_083111.jpg

Edited by znopi
missprint
  • Like 16
Link to comment
Share on other sites

Dag 2 i elgjakta.

Gråhunden min hadde stått og gått etter en okse fra grålysning, og det begynte å nærme seg skumring. Hadde stilt innpå 2 ganger tidligere, uten å lykkes. Ingen av postene fikk skuddsjanse heller. Losen hadde beveget seg til fjells, og mot jaktgrensa, hvor vi ikke hadde noen på post. Så her måtte jeg på en lang flankemarsj.

Klarte å komme innpå til slutt, og fikk skutt oksen for hunden. Avstand omtrent 120 meter, inn bog og ut bog. sto i skinnet på andre siden. perfekt sopp på kula. se bilde. Gikk rett ned i smellen, men lå å prustet når jeg kom fram, så satte ett fangskudd i tillegg.

Stort øyeblikk for en hundegubbe som meg.

Bilde tatt i siste del av kveldsola. 

 

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr Nosler E-Tip.

 

 

20220927_165950.jpg

20221004_114125.jpg

Edited by znopi
  • Like 14
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det ble stålos som varte til ettermiddagen langt utenfor post rekka. Så jeg måtte ut på en lang flankemarsj for å stille innpå, eventuelt støkke elgene, ku og kalv som hadde blitt observert etter uttak, mot post rekka. Vi hadde bare okse og kalv igjen på kvoten. Og her var det kalven som var målet.

De hadde lurt oss hele dagen, og nå var det bare ett par timer til skumring.

Stiller innpå losen innpå ei myr i tregrensa. Akkurat der losen står er det selvfølgelig den tetteste bjørkeskog flekken som var i området. Kommer ikke mer innpå en 150 meter før jeg må gå i dekning bak en stor mosedekket stein. Jeg kunne nå se elgbein mellom bjørkestammene, og innimellom og se halen på gråhunden min.

Må bare vente til elgene eksponerer seg. Det var mye bråk og tramping i los området men ikke mye å skyte på.

Men etter omtrent 40 minutters møysommelig venting, og titting på klokka. Og ikke minst jaktkammerater som lurer på om noe skal skje på radio.

Bestemmer meg bare å kjøre på for å støkke elgene ned mot post rekka, men da kommer det ut en okse ut fra bjørkeskogen fra der losen holder på med samme intensitet. Okse var kvoten, og jeg benyttet anledningen da oksen stoppet opp før den ante ugler i mosen.

Før oksen får bestemt seg for å løpe unna, får jeg satt ett skudd i bogen og den går ned på forbeina. Bakbeina fortsatt stående. Og så sto den slik leeenge (føltes det som), og jeg siktet på oksen igjen for å avslutte, men før jeg rakk å skyte skudd nummer 2, segnet oksen overende og ble liggende. Skutt på omtrent 90 meter.

 

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr Nosler E-Tip.

 

Etter skudd tok losen løs, og den gikk ned mot post rekka hvor kalven ble skutt.

Og hvor noen til slutt turte å koble gråhunden min, mens jeg vommet oksen oppe på fjellet, og når det kom hjelp for å ta ned oksen, var det mørkt. Og det ble ikke senga før godt over midnatt etter slakting. Sliten og fornøyd.

Game over, vi fikk 8 elg som var full kvote

Så når jeg skriver dette er jeg hjemme og jakter elg og innimellom rådyr.

Alltid stor stas å jakte elg i Nord-Norge og gleder meg allerede til neste års elgjakt der oppe :thumbup:

 

20220927_180935.jpg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

En kommentar til de 2 siste elgfall angående hvordan skuddskade så ut:

Det var en del mer blodslått på inngangssiden på begge oksene, sammenlignet med oksekalven. Avstandene varierte fra 90 meter til 140 meter.

Uansett, fluktstrekning var omtrent ikkeeksisterende på alle elgene.

 

Edited by znopi
missprint
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Årets elgjakt gikk til Stordalen, Lebesby. Sted uten vei og ikke mulig for oss å komme til med ATV. All elg måtte grovparteres og bæres/trekkes ned fra fjellet og til leiren etter felling. Var to dager med jobb etter vær felling før man var klar for ny runde med jakt igjen. La noen bilder her av årets eventyr : https://photos.app.goo.gl/hmLiWnGWHFCzY8Jc9

Edited by vux
  • Like 8
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Etter en flott og opplevelsesrik elgjakt i Nord Norge, var det duket for elgjakt på hjemmeplan.

Starter første dagen med stålos like etter uttak. Dette skjer 1,2 km unna meg, så da er det bare å stille innpå, beregne vind og terrengstruktur. Og labbe i vei. Når jeg var omtrent 100 meter fra losen måtte jeg sitte ned en stund for å få oversikt. Losen står nede i ett juv og vinden blåser rett vei i forhold til der jeg er. Kan se ei voksen ku mellom trærne, og hunden som står å loser mot kua. Speider etter kalver, men kan ikke se noen.

Kua beveger seg lite, og gråhunden veksler litt med å gå rundt kua å lose bakfra og forfra. Det er veldig myk og fin mose på underlaget, så jeg klarer å smyge 20 meter nærmere. Da får jeg bedre oversikt og kan se mer av området rundt losen.

Så blir det bare å vente på rett øyeblikk. Og det kommer etter en forferdelig laaaaaaang halvtime med venting.

Får klar sikt til bog og hunden er utenfor farlig sektor, ett demet smell og kua går ned etter 5 meter sakte vaglende gange.

Inn bog og ut bog. Kula sto i skinnet på andre siden.

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr.

Avstand: 80 meter

Kula har tydeligvis fragmentert gjennom bogbein. Se restvekt på bilde.

Mye blodslått og bein splintrer i alle retninger på både inngang og utgang.

 

20221005_103411.jpg

20221005_171013.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Her om dagen var vi på elgjakt i hjemme skogen, det var en del vind, med vindkast og regn i lufta. Gråhunden min hadde tatt ut elg, men det vil ikke stå, men blir gang los rundt i terrenget. Gikk mot den ene posten etter den andre, men tydeligvis ble postene "avslørt" når elgen var nærme nok, og den skiftet kurs.

Slik holdt det på en times tid. Så kom elgen, en liten okse, rett på meg. Den bråstoppet på 40 meter og kastet seg rundt. Satte ett skudd i bog, tydelig påskutt humpet oksen bak noe kratt. Jeg beveger meg litt til siden for å få klar sikt. Finner en åpning, og gir ett nytt bog skudd, nå fra andre siden. Oksen går ned uten noen videre seremoni.

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr.

Mye ødelagt i bogene etter 2 slike skudd, men for øvrig var det pent slakt.

Første skudd hadde vært nok, men jeg var ikke helt sikker, derfor tok jeg ett skudd til for sikkerhet skyld.

20221007_110809.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Elgjakta har hatt 2 dager pause, men nå er vi i gang igjen.

Det ble uttak utenfor post rekka, men inne i eget terreng. Så jeg prøvde å stille innpå slik at det ville gå mot post rekka om jeg ikke skulle lykkes.

Det viser seg at det er ku og kalv. Begge var på kvoten.

Før jeg kommer til skudd på kalven, beveger de seg unna og muligheten glipper.

Ganglos mot post rekka. Styrer klar av de to første poster. Blir sett men ikke skutt på tredje post. Så blir det stålos utenfor post rekka igjen. Losen står bra og vi poster om. Nå er losen omringet, og jeg stiller innpå for andre gang.

Etter 1 time med smyging har jeg visuell kontakt med losen. Kua står fint til på 90 meter, men kalven står lavere i terrenget og jeg kan bare se toppen av hode. Hunden kan jeg kun høre, men ikke se. Klokka går, og kalven driver å finter mot hunden, men hele tiden uten å eksponere seg i fritt skuddfelt. Men så etter en 20 (jævlig lange) minutter, så hadde kalven klart skuddfelt. Pang og kalven går rett ned etter ett kort byks fremover. 

Kaliber og kule: 9,3x62 og Lapua Naturalis 250gr.

Avstand: 70 meter.

Gjennomskyting høyt i bog inn og ut.

 

20221011_122912.jpg

Edited by znopi
missprint
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Når kalven gikk ned, løp kua unna, for så å komme tilbake å se litt på kalven. Så gikk hun utenfor syne for å stå omtrent 100 meter unna med gråhunden min. Når stålos sto greit unna veien, så gikk jeg frem for å se på kalven, ser det er kukalv, går på radio og informerer laget.

Når dette skjer stopper hunden å lose, og når jeg titter opp ser jeg kua i fart mot meg med øra flatt bakover. Skyter på kort hold (5-10 meter(?)) i brystet på kua. Hun bråsnur og løper ned på ei myr hvor en på laget får henne ned med ett skudd.

Skuddet mitt gikk inn i øvre del av bryst og endte i vom. Situasjonen var ubehagelig og jeg var en smule skjelven i etterkant.

Kua var lita og grå, slaktevekt 134 kg.

 

20221011_142357.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Blir litt sliten av å jakte elg :-D

Stemningsbilde frå seist helg.

Jaktmaskiner av dimensjoner, heile kullet var suksess. Kullbror nr.1 vart nr.to og kullbror nr.2 vart nr.10 også med 1.premie i årets NM løshund. Denne slitne frøkna mi vant Fritzøeprøva i 2021...

Takk til Koimyras kennel ved Roger Seigerud!

IMG_2066.jpg

Edited by tussehaugen
  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det har blitt litt mer elgjakt i det siste, og her om dagen fikk gråhunden min los på ku med kalv.

Bare kalven skulle vi ha.

Det ble noen flankemarsjer innpå losen, før det sto skikkelig til slutt. Mesteparten av dagen hadde gått med på den ene omposteringen etter den andre.

Men fikk til slutt en høvelig anledning for å klemme på ett sikkert skudd på kalven. Kalven gikk rett ned i skuddet.

Kalven var virkelig liten, slaktevekt 32 kg.

Avstand 50 meter.

Inn og ut bog, mye blodslått på inngang.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

 

20221006_153717.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Da er skallen kommet på plass i heimen
(av og til er et en fordel å bo alene slik at en slipper diskusjoner om hva som skal på veggen   :) )
Ikke noe megakrone, så det er nok en forholdsvis ung okse, men vekta var bra, 285 kilo, og et minne om en spennende jaktdag i skogene i det høye nord.

elgtrofe 2022.JPG

  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppholdsvær etter flere dager med regn må jo brukes til noe morsomt, som elgjakt.

Fikk en piggokse for jamten til en kompis. Kort ganglos rett bort til posten min, stoppet på 30 meter, hunden utenfor sektor, og skuddet går. Treffer høyt i bog, og oksen velter etter 2 meter med vakling.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

Blodslått inngang og utgang.

 

20211011_140850.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...