Jump to content

Realistisk presisjon


Umbo

Recommended Posts

8 hours ago, Sunnmøring said:

fordelt over flere treninger og like vel ende opp med et anstendig snitt på samlingens størrelse er mere realistisk..

Det ligger en gammel tråd her på «kammeret» hvor det er laget en god test for akkurat dette. Mange av bildene ble dessverre borte i en konverteringsprosess som foregikk med «kammeret» en gang for noen år siden. Du kan jo skyte 50 skudd på en sånn type test. Den gir et veldig godt bilde av faktisk presisjon som man er i stand til å oppnå på jakt. I mitt hode er dette realisme kontra 3 eller 5 på en lapp. Lappen med 3 el. 5 er uinteressant på så veldig mange vis annet enn for fotoalbumet.
https://www.kammeret.no/topic/45965-langholdskytteren-fra-quotsniper-wannabequot-til-langholdskytter/

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Så er det bare å finne ut hvilken våpenkombinasjon som passer til relevante stresstester til bruken man ser for seg. Feks; hvilket oppsett passer best til presisjonsskyting liggende med tofot og 15-sekunders 5-skuddstreff på skiskytterblink?

Det du spør etter er jo i praksis PRS. Riflene som brukes der er i ferd med å konvergere mot noe optimalt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Stihl CrazyDa lurer jeg på; For det første, hva er optimale forhold? Bare dette er "forskning" i seg selv, og kan fort innebærer en hel del arbeid å finne ut av! Det å bare kaste ut et uttrykk uten å definere premissene som ligger til grunn gir ikke noe forståelse for andre. Også lurer jeg på hva du oppnår når du likevel ikke bruker dette til noe? Når du skyter sittende og liggende med anlegg så setter vel det begrensninger for det du kan oppnå uansett? 

@M67 Det er i hver fall ikke jakt!

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (4 minutter siden):

Det er i hver fall ikke jakt!

Rifler man bruker på jakt er jo stor grad optimalisert for å bæres, siden det er det man gjør mest. Der jeg jakter rådyr vil ei rifle som er superlett å bære, og samler 10cm på 100m være mer effektiv enn ei lang og tung som samler 1cm. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (24 minutter siden):

Det du spør etter er jo i praksis PRS. Riflene som brukes der er i ferd med å konvergere mot noe optimalt.

 

K

Ikke hvis du skal bruke den på reinsjakt på Hardangervidda eller på toppjakt. Da bør man under 4,5kg.

Det tilsvarer ei skiskytterrifle med lett demper og lett kikkert i grovkaliber.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Lappen med 3 el. 5 er uinteressant på så veldig mange vis annet enn for fotoalbumet.

 

Jeg er ikke enig.. for meg som skytter så forteller det meg om jeg klarer å ta x antall like avtrekk.. på lik linke som jeg starter alle treninger der hvor det er mulighet til det.. med et CB skudd på litt hold med helt ren pipe.. for meg så er førsteskuddet viktig da dette konsekvensen på jakt er felt vilt vs skadeskyting..

 

Jeg skyter ikke for å tilfredstille andre.. på mange måter så er jeg nok min egen verste kritiker.. og krav og forventinger til egen prestasjon er av og til demotiverende høy.. slik at hver skyteøkt er en konkurranse mot egen forventing til resultatet..

 

Det er ei heller interessant å skulle skyte 50 skudd i en øvelse med jaktriflen.. om jeg skyter noen 3 skudd serier og riflen presterer 3..4..5..6..eller 10mm så er det det som er viktig for meg med tanke på jakt.. ( jeg er fullstendig klar over at jeg ikke trenger 5mm samling for å jakte..)

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Lappen med 3 el. 5 er uinteressant på så veldig mange vis annet enn for fotoalbumet.

Forenklet tenker jeg umiddelbart at 3-5 skudd gir en god indikasjon på våpenets presisjon, basert på skytterens ferdigheter (eller begrensinger). Jeg har aldri opplevd å skyte 5 skudd eller mer i en jaktsituasjon. Derfor er 10-50 skudds "roser" ikke relevant for meg. Men så er det vel litt opp til hver enkelt hvilket nivå og i hvilken "gren" vi som jegere/skyttere ønsker å delta. 

For å sammenligne litt med idretten. Er litt forskjell på om en regner seg selv som en "Mosjonist" (skyter stort sett 30+5(+5+5 til prøven er godkjent)), kjemper i "Bedriftsidretten" (diverse sporadisk skyting fordi det er moro), "Breddeidretten" (organiserte/uorganiserte treninger med litt mer alvor) eller om en ønsker å legge seg på "toppidrettsnivå" (som @Sunnmøringog @M67). 

For jakt vil jeg si det er vesentlig hvilken 3 skudds-samling en skytter kan prestere, og spesielt 1. skudd i kald pipe. Fasiten på hva som er bra eller dårlig kan imidlertid variere fra jeger til jeger og fra situasjon til situasjon. Skal jeger skyte elg på maks 50 meter eller rype på 150m. I det ene tilfelle kan 3skudd samling på 20-30cm @100m være godt nok, mens i andre tilfelle må man kanskje ned i  10(-20)mm samlinger. Det viktigste er vel at jegeren selv er klar over egne begrensninger og behov, og innretter seg etter det. Synes @M67 beskriver det greit her:

M67 skrev (4 minutter siden):

Der jeg jakter rådyr vil ei rifle som er superlett å bære, og samler 10cm på 100m være mer effektiv enn ei lang og tung som samler 1cm. 

Det er imponerende at enkelte er i stand til å levere 3-kløver (evt ovale hull) med vanlig jakt-utrustning slik som bildene det vises til i denne og andre tråder.

Jeg er også klar over at rifla mi helt sikkert hadde fått et MYE trangere avtrykk på 3-skuddserie dersom f.eks en av de to overnevnte hadde hadde prøvd den. På samme vis som at Carsten Warholm hadde løpt MYE fortere enn meg om han hadde brukt mine joggesko. 

For meg handler det om å kjenne de samlede begrensingene til meg og mine våpen. Og dersom de faktiske begrensingene er større enn jeg aksepterer, får jeg mest valuta for pengene om jeg investerer i  noen hundre patroner og trene litt målrettet. Da vil nok også 3-skudd(stjerna) krympe for min del. For den jakten jeg bedriver føler jeg meg trygg på meg selv og våpen. Men personlig kamp etter å krympe 3-skuddsamlingen ligger der hele tiden. Og det er jo det som er gøy med å stadig ha nye nål å strekke seg etter. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (8 minutter siden):

Ikke hvis du skal bruke den på reinsjakt på Hardangervidda eller på toppjakt. Da bør man under 4,5kg.

Selvsagt, men det var ikke det du spurte om. Jaktrifler må lages for å bæres, ikke skytes.

 

 

Torf skrev (3 timer siden):

Så er det bare å finne ut hvilken våpenkombinasjon som passer til relevante stresstester til bruken man ser for seg. Feks; hvilket oppsett passer best til presisjonsskyting liggende med tofot og 15-sekunders 5-skuddstreff på skiskytterblink?

Dette ER jo PRS, bortsett fra at du opererer med svære blinker og lang tid...

image.png.8ff52c5aef075720673b0182b7362d31.png

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Sunnmøring said:

Jeg er ikke enig.. for meg som skytter så forteller det meg om jeg klarer å ta x antall like avtrekk.. på lik linke som jeg starter alle treninger der hvor det er mulighet til det.. med et CB skudd på litt hold med helt ren pipe.. for meg så er førsteskuddet viktig da dette konsekvensen på jakt er felt vilt vs skadeskyting..

Nå snakker vi antagelig forbi hverandre? For poenget mitt er nettopp at den presisjonen og nøyaktigheten jeg synes er relevant er CB skudd, når du bryter opp stillinga, eller endrer den. Hva skjer da? Er du fortsatt i stand til å ta like avtrekk, ha et likt rekylopptakk, sitter skudden da tett eller er det mere spredning? Det er nettopp det testen fra tråden jeg linket til viser. De 3 el. 5 på lappen viser ikke dette. 50 introduserer skytefeil eller ammofeil, det er vi jo også enig om. Det vi kanskje ikke er enig om er at jeg synes 3 el. 5 på lappen ikke er en god test på presisjon for praktisk forhold knyttet til den skytingen man ellers bedriver. Men det sier jo noe om nøyaktigheten hvis man treffer der man sikter.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

For poenget mitt er nettopp at den presisjonen og nøyaktigheten jeg synes er relevant er CB skudd

 

Nå har jeg tatt noen 100/1000 CB skudd.. er jeg på banen så skyter jeg CB skuddet mitt på en 10 cm gong på 400m.. og da er det flere faktorer som også spiller inn før skuddet.. feks vind.. bommer en på vinden så bommer en på en så liten blink.. Men ja.. jeg har kjørt testen med å gå ut og inn av stillingen mange ganger.. både som tørrtrening på gulvet hjemme og i terreng og på standplass.. når en skal bygge muskelhukommelse på hva en riktig stilling er.. så er det særdeles viktig at en finner situasjoner som stresser og setter grunnlaget på prøve..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (4 timer siden):

@Stihl CrazyDa lurer jeg på; For det første, hva er optimale forhold? Bare dette er "forskning" i seg selv, og kan fort innebærer en hel del arbeid å finne ut av! Det å bare kaste ut et uttrykk uten å definere premissene som ligger til grunn gir ikke noe forståelse for andre. Også lurer jeg på hva du oppnår når du likevel ikke bruker dette til noe? Når du skyter sittende og liggende med anlegg så setter vel det begrensninger for det du kan oppnå uansett? 

@M67 Det er i hver fall ikke jakt!

Optimale forhold er for meg, vindstille, solid skytebenk og passeleg temperatur. Poenget mitt er så gode forhold som er mulig for og testa ut kor bra våpen og ammunisjon  kan klara. Det gir meg ein ro når eg veit at dette er i orden.

Men no meinar eg ikkje at eg sammenliknar meg med enkelte andre her inne for eg er langtifrå på det nivået men eg er kanskje litt meir opptatt av presisjon enn den jevne jegar, kanskje litt.

Eg er jo 100% postjegar så eg meinar at eg kan bruka dette, liggande blir lika stødig som i benk, sittande blir ikkje det men det blir vel ikkje betre dersom rifla og/eller ammunisjonen er upresis?

Ellers er jo sjølvsagt fyrste skotet med kaldt løp viktigst, neste og testa ut er om litt olje i løpet har noko og seie for neste CB skot, det burde eg ha testa ut forlengst, eigentleg.

Edited by Stihl Crazy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men eg tar meg den friheit og spørra litt anngåande utstyr, eg har muligheit til og skyta på ca 500 meter. Dersom eg vil skyta liggande her må eg ha tofot eller kan skyting over sekk, fullstappa med eksempelvis filler inni ein bossekk fungera lika bra?

Er det og nokon som har tips til ein god pøl for og regulert høgda på kolben med? 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Dersom eg vil skyta liggande her må eg ha tofot eller kan skyting over sekk, fullstappa med eksempelvis filler inni ein bossekk fungera lika bra?


tofot er jo en god løsning.. om du vil bruke en sekk så kan en jo bruke jakt sekken fylt med det en normalt har med seg på jakt.. for de riflene jeg ikke vil "ødelegge" med div. Tofot fester osv..så bruker jeg jakt sekken som " frontrest" .. søk på rear bag support.. så kommer det opp diverse alt ettersom.. om det er jakt relatert trening så kan det være lurt å benytte en bag som er lett..og hensiktsmessig å ta med på jakt.. om det kun skal benyttes til mere "stasjonær" skyting så er sekker med såkalt "heavy sand" å foretrekke da de er mere stabile..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (3 timer siden):

"... er jeg på banen så skyter jeg CB skuddet mitt på en 10 cm gong på 400m..."

Du er jo en særs god skytter, godt utstyrt og med mye erfaring. Kan du si noe om treffprosent på første CB skudd? Rekner med du legger all flid i et godt skudd. Artig å høre ærlig, f.eks utav 100 CB skudd - hvor mange treff? 

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (14 minutter siden):

100 CB skudd - hvor mange treff?


Hmmmm.. godt spørsmål.. 10 cm på 400m.. er ikke en stor blink.. men hele vitsen er jo at det skal være litt krevende.. Hvilke våpen og optikk vil også påvirke utfallet..Hvor mye vind det er..og hvor flink/dårlig jeg er til å bedømme/lese vinden..

 
Når det kommer til våpen..feks..Blaser R8.. 8x57is med 43 cm løp og 1-8x24 Swarovski Z8 sikte.. kanskje 40% treff på CB skuddene.. (Denne komboen brukes som regel i skog og på korte hold..kulene har BC som en Buss)

 

Blaser R8 7x64.. 162 grs ELD M V0 890ms.. Swarovski Z8 3,5-28x50.. CB treff.. 90% kanskje mere..kanskje litt mindre.. (leser en vinden riktig så treffer en) men den er giftig.. samme riflen med 300NM løpet.. og en Steiner M7 IFS ca samme % andel og det samme gjelder for 260rem og 6,5x55..

 

7x57r/7x65r Blaser K95 kipplauf som på sekken veier klar under 3 kg.. 70% CB Treff..(kanskje jeg er litt streng nå.. kanskje så er CB treff noe høyere) 20cm gongen som henger ved siden av..der er det nok 95% treff på første skuddet.. men den er krevende p skyte godt med..presis som bare rakkeren..  men krevende..

 

Sako TRG M10 308w/338LM der kan jeg ikke huske sist jeg bommet på første skuddet.. jeg vet jeg bommet en gang i vår..da vinden var veldig vanskelig..og flaggene på banen sto i tre forskjellige retninger..

 

men husk.. dette er en bane som jeg har skutt tusenvis av skudd på..under mange forskjellige forhold..en kan ikke knytte en tilsvarende treff prosent opp i mot jakt..og et ukjent terreng.. skal en jakte på levende vilt..så bør en ta seg bedre tid i forkant av skuddet.. er en usikker på forholdene og om en vil treffe der en sikter.. så holder en igjen.. det mine CB treff forteller meg..er at jeg har kontroll på hastighet.. at jeg klarer å repetere en god liggestilling de fleste gangene.. at jeg har kontroll på pust og avtrekk og at jeg har noenlunde grei kontroll på vinden på akkurat den banen..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, BC.Airn said:

Kan du si noe om treffprosent på første CB skudd?

Det er nå flere aspekt med CB. Snakker vi f.eks da om et løp som bare er «kaldt» eller et løp som har stått en uke/måned med kruttrester som degenerer, karbonavleiring som blir hard? Har man pusset løpet? Skyter man kanskje forskjellig typer ammo i rifla? Antagelig er det mange ting som spiller inn i hva som kommer til å skje med første skuddet. Mest sannsynlig kommer skuddet ut med høyere eller lavere fart enn de påfølgende. Mest sannsynlig lavere. Hvilken temperatur har ammoen? Hvilken luftfuktighet har kruttet vært utsatt for? På generelt grunnlag er det mye som kan virke inn på det man kaller «CB». Mer enn jeg kommer på i farta.., og for å si det sånn mer enn jeg har hatt mulighet til å teste noen gang. Man roter antagelig bare litt rundt i overflata av materien.
 

Det jeg har gjort for å prøve og teste dette er å monitorere en  STR pipe i 6,5  fra start til slutt (ca.3000 skudd). Da har jeg skutt en ladning som ikke ble forandret på i løp av pipas levetid og jeg har brukt de samme 200 hylsene til omladninger hver gang. På denne pipa var alltid CB i den lave enden innenfor ES på farta. De 200 hylsene gav statistisk lik fartsvariasjon SD fra gang til gang, noe som har gitt meg troen på at jeg til en viss grad kan reprodusere de samme resultatene hvis jeg bruker de samme hylsene hver gang. Jeg gløder hylsene for at de skal overleve hele veien siden det blir så mange omladninger. Pipa taper selvfølgelig fart etterhvert som den blir utbrent. Pusseregimet bestod stort sett i å ha olje i løpet etter skyting og under lagring og lett fjerning rett for skyting. Innimellom ble det en liten runde JB pasta foran kammeret for å holde karbonavleiringen i sjakk. Dette regimet så ut til å gi liten innvirkning på «CB». Og jeg oppfattet det som at CB lå innenfor det jeg skyter i gruppestørrelse på langhold under varierende forhold.
 

Nå ble det kanskje noe rundt 35-45 CB skudd ut av den pipa siden en langholdsøkt bestod av 50-100 skudd. Jeg pleide å sette første skuddet i en liten THLR gong på 660m. Det er fult mulig å treffe kontrollert så lenge man ikke totalt feiltolker vinden. Verst er sterk >10m/s skiftende vind forfra eller bakfra som hele tiden bytter side om skuddretningen. Da er det fort gjort å drite skikkelig på draget. Vintermånedene er også vanskelig når man ikke har noe vegetasjon å vurdere vinden på. Skal jeg gjette tror jeg kanskje ca.75% av CB skuddene satt på plata. Skulle jeg gjort dette på anda lengre hold måtte jeg antagelig begynne å korrigere for antatt lavere fart for å øke sannsynligheten for treff. Allerede på 660 m skilte toppen og bunnen i ESen med et klikk på ammoen jeg brukte.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 minutter siden):

Det er nå flere aspekt med CB. Snakker vi f.eks da om et løp som bare er «kaldt» eller et løp som har stått en uke/måned med kruttrester som degenerer, karbonavleiring som blir hard? Har man pusset løpet? Skyter man kanskje forskjellig typer ammo i rifla? Antagelig er det mange ting som spiller inn i hva som kommer til å skje med første skuddet. Mest sannsynlig kommer skuddet ut med høyere eller lavere fart enn de påfølgende.


Jeg klarer kun å reprodusere en helt ren pipe.. og pusser pipen helt ren etter hver økt på banen.. på jakt så kjører jeg en propp med wipe out eller Bore Tech gjennom løpet når jeg kommer hjem.. (Wipe out er anti korrosivt og en trenger derfor ikke olje i løpet om det ikke skal ligge lenge) før jeg går ut på jakt så tørr pusser jeg løpet med tørr VGF propp og skyller pipen med bremse rens.. (jeg har kun olje i pipen om den skal lagres 30 dager eller mere)

 

7x64 løpet mitt gir ca 4ms lavere hastighet på helt rent løp (skudd 1 og 2) ..i forhold til skudd nr 3.. så er farten relativ lik..treffpunktet er likt på alle jakt hold som denne blir brukt på (Max 600-700m +/-) som regel så blir dyrene skutt i drev og avstanden er Max 200m..

 

jeg opplever at med olje rester i løp/kammer påvirker hastighet (ES/SD) og treffpunkt negativt.. jakter jeg 3 dager etter hverandre så gjør jeg ingen ting med pipen om den ikke har vært eksponert for fukt/regn.. selv etter skudd.. (jeg har alltid en sort "skive lapp" foran hullet på lyddemperen.. når jeg jakter.. disse tåler mye fukt..og hindrer at både fuktig luft/kondens og fukt/regn kommer ned i pipen..)

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant å se og høre hva som er mulig å oppnå mhp både presisjon og treffsikkerhet når en er målbevisst, har rigide rutiner, og det legges ned nok ressurser i form av både tid og midler.

Presisjon er for de fleste (98,5%?) et spørsmål i kategorien "for alle praktiske formål". Mao, det holder at presisjon er ikke den begrensende faktor for å gi tilfredsstillende treffsikkerhet.

For min del foretas minst 95% av alle treningsskudd fra stående med lang arm, gjerne mot viltfigur, da dette gjenspeiler den vanligste skytesituasjonen i skogen. Om våpenets presisjonspotensiale er 1 eller en 1/2 MOA, er av mer akademisk interesse, selv om det alltid er hyggelig med et presist våpen.

Trådtittel forekommer meg noe misvisende og burde kanskje ha vært "Realistisk treffsikkerhet".

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (15 timer siden):


"...Hmmmm.. godt spørsmål.. 10 cm på 400m.. er ikke en stor blink.. men hele vitsen er jo at det skal være litt krevende.. Hvilke våpen og optikk vil også påvirke utfallet..Hvor mye vind det er..og hvor flink/dårlig jeg er til å bedømme/lese vinden..."

 

"...men husk.. dette er en bane som jeg har skutt tusenvis av skudd på..under mange forskjellige forhold..en kan ikke knytte en tilsvarende treff prosent opp i mot jakt..og et ukjent terreng.. skal en jakte på levende vilt..så bør en ta seg bedre tid i forkant av skuddet.. er en usikker på forholdene og om en vil treffe der en sikter.. så holder en igjen.. det mine CB treff forteller meg..er at jeg har kontroll på hastighet.. at jeg klarer å repetere en god liggestilling de fleste gangene.. at jeg har kontroll på pust og avtrekk og at jeg har noenlunde grei kontroll på vinden på akkurat den banen..."

 

 

Reflektert post. Takksamt med ærlige vurderinger og svar, fortsett gjerne med det. Bare undrer litt: Sier jo du ikke treffer på førsteskudd på kjent bane, kjente avstander, rolig anlegg. Hva da med førsteskudd på langholdsjakt, med ukjente forhold? Hvordan er treffprosenten på langholdsjakt? Av 20 avfyrte skudd, hvor mange treffer du med? Og for hvert treff - hvor mange holder du igjen?

 

Baneskyting/sportsskyting og jakt er to forskjellige ting, men undrer likevel. Det viktigste skuddet er jo det du holder igjen (ikke avfyrer). Slik jeg forstår deg. Kan være litt interessant, siden jakt generelt, men spesielt langholdsjakt har (konsekvens-) etiske perspektiver ved seg (les gjerne: dyrevelferd, skadeskyting).

 

Personlig ser jeg en regulering av bestander i naturen som nødvendig, og er for human jakt. Så slipper noen å spekulere. Skyter litt også, 300 meter er vel lengste hold jeg har prøvd meg på med rifle. Langholdsjakt er nok bare for en handfull spesialister.

 

Litt mer avsporing, men siden tråder likevel kjapt dreier seg til langholdsskyting, PRS og ekstrempresisjon så får den gå. Som du skjønner ligger også en overføring i retning av etiske forhold i min tankerekke. Fint om du deler dine refleksjoner og erfaringer med oss andre herinne, interessante poster du har.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (16 minutter siden):

målbevisst, har rigide rutiner, og det legges ned nok ressurser i form av både tid og midler

Tid, rutiner, og evne til å sette i system. 

Det snakkes om prosent førsteskuddstreff. Og om trening - men skal du treffe på virkelig langt hold, så begynner en å trenge fersk trening. 3-4-5-600m er nå en ting, og klart det avhenger av størrelsen på målet - men går det tid imellom, så går det gjerne skudd gjennom løpet, man kommer på nye batcher med krutt og kuler - kontinuerlig verifisering er nøkkelen , samt laderutiner, og oppmerksomhet på trykk, temperatur, "aerodynamic jump", alt faen som helst... Og da mener jeg vel ukentlig eller mer om en skal ha som mål å treffe si 0.25 mil, på "alle" hold. 0.5 begynner å bli enklere.
Nå snakker jeg om skyting med tofot eller støtte, der skyteferdigheter ikke har noe særlig å si, 

 

Jeg har en del tall på førsteskuddstreff. Gongene på bildet er 40cm - og de henger slik at de kan skytes på 500m, og på 1000m, nesten nøyaktig.
I perioder hvor jeg hadde lite annet jeg var veldig opptatt av, og drev med lading og kontrollskyting, verifisering og liggendepirk på 2 og 300m, og var vitenskapelig. kronograferte mye, i ulike temperaturer, you name it... Så lå jeg over 40% med 6.5x55, og over 90% med 338LM, på 1000m. Det skal dog sies, at det bare var noen titalls skudd med 338en. Overall, alt jeg skyter, så er det 17%. Det er tilfeldigvis samme tallet som da samme gongen var en del av et PRS-stevne, og ukjente folk kom til ukjent sted. 24 skyttere skjøt totalt 360 skudd på den, og traff med 17%. Jeg var RO, på hjemmebane, og hadde hatt en måned i "nerdehjørnet" nettopp her. Den dagen hadde jeg 38 treff, med 40 skudd, med 4 ulike kuler. Ikke fordi jeg er god, men fordi jeg hadde brukt ressurser på akkurat det, nylig.639188465_IMG_1138(3).jpeg.bcbb98fc0d08fb237bdfabfa99996cad.jpeg

 

Uansett, på bildet, så har jeg skutt 6 skudd på 1000m på den venstre gongen - og 6 skudd på 500m på den høyre, men ved en annen anledning, i litt andre forhold, og med en annen ammo-lot.

Den har gått bra tidligere, nesten hull i hull, men dagen etter stakk jeg innom 100m-banen... IMG_1146.jpeg.f0474c4ddded5d52c8596080842ee8b9.jpeg

Så da er det bra man har flere rifler, mens man river alt i deler, gjør rent, pusser, setter sammen, og tester på nytt. 

 

 

vavlo skrev (23 minutter siden):

Mao, det holder at presisjon er ikke den begrensende faktor for å gi tilfredsstillende treffsikkerhet.

For min del foretas minst 95% av alle treningsskudd fra stående med lang arm, gjerne mot viltfigur, da dette gjenspeiler den vanligste skytesituasjonen i skogen

En vanlig situasjon, og krevende. Men ikke for presisjonen i våpenet. Jeg er ikke veldig god til å skyte stående - er vel akkurat der at jeg tør skyte på et rådyr på 50m... Trener jo litt på det, som de fleste ikke gjør, og er heldig nok til å ha folk rundt som er svært gode, og får jevnlig instruksjon (du må ikke gjøre det sånn din idiot😅 ) Men det er usikre greier føler jeg.
Uansett - selv de som faktisk er i verdensklasse klarer ikke å skyte 0.25mil grupper stående. De klarer kanskje 0.5. På en god dag. På kort hold. og da skal du ha ei dårlig rifle for at det er den som begrenser det. Og det er de beste. 
Jeg ser nesten aldri jegere på banen vår som skyter bedre enn kanskje 1-1.5 mil stående, og da snakker vi om 2-3, av 8-900. 

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Den har gått bra tidligere, nesten hull i hull, men dagen etter stakk jeg innom 100m-banen... IMG_1146.jpeg.f0474c4ddded5d52c8596080842ee8b9.jpeg

Så da er det bra man har flere rifler, mens man river alt i deler, gjør rent, pusser, setter sammen, og tester på nytt. 

Jeg vet hva som er feil! Du brukte blyspiss 😂

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (19 minutter siden):

Sier jo du ikke treffer på førsteskudd på kjent bane, kjente avstander, rolig anlegg. Hva da med førsteskudd på langholdsjakt, med ukjente forhold? Hvordan er treffprosenten på langholdsjakt?

Du lærer i stor grad å se når det går, og når det ikke går. På banen skyter du uansett, selv om du er i tvil. Det gjør ihvertfall ikke jeg på jakt. Hadde jeg skutt bare de skuddene jeg var sikker på, i posten over, så hadde jeg skutt 17% av skuddene, kanskje mindre, og hatt >90% treff. Det er ikke godt nok til jakt, men jeg jakter ikke på 1000m. På 500, kanskje - men det er et helt annet nivå. 
Jeg testa forresten jaktrifla sist lørdag, den jeg bruker "når det kan bli langt". Jeg skjøt 3 skudd, på 400, 550 og 650m. Alle ville drept et rådyr. Men det var nesten ingen vind, og jeg ville blitt overrasket om jeg hadde "bomma" - i vind, så ville jeg ikke skutt på noe rådyr, men slik jeg opererer den rifla, så ville jeg truffet gongen - den går ikke 300 skudd mellom puss og 100 treningsskudd på en kveld.

 

Og før du spør - man lærer seg å se når det er vind, og ikke. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (1 time siden):

Av 20 avfyrte skudd, hvor mange treffer du med? Og for hvert treff - hvor mange holder du igjen?

 

Av de 20 siste jakt skuddene jeg avfyrte på hold over 300m så bommet jeg ikke på noen av de.. når en har hjortedyr på hold på 300 meter pluss så har en som regel god tid..(Dyrene vet en er der.. men de føler at de har kontroll.. og anser ikke deg som en umiddelbar fare)  så det kan godt være at jeg i løpet av 1 times observasjon av et dyr så kan det godt være at en holder igjen skuddet 10 ganger før en føler at alt er riktig og en slepper skuddet.. men det kan også være at en dropper å skyte da en ikke får godfølelsen og en ikke har god nok kontroll på alle paramenter.. og her er vinden en stor X.. 

 

Men jeg har flere ganger satt skuddet i en stein..eller i berg/fjell rett i nærheten av dyret (2-3 meter til siden eller over/under dyret) for å få verifisert vind før et eventuelt skudd på dyret.. ( dyret bryr seg ikke om en skyter på en stein i nærheten osv )

 

Men en "nøyaktig" statestikk over skudd en har hold tilbake har jeg ikke..og ikke tenker jeg så nøye på de i ettertid.. en kan ikke angre på et skudd en ikke skjøt.. men en kan angre på de en avfyrte om utfallet ikke blir som en har tenkt..

 

 

Link to comment
Share on other sites

  

BC.Airn skrev (1 time siden):

Akkurat, og helt selvsagt... Men av 20 skudd på vilt på langhold - hvor mange "holder du igjen"?

19, ca.

 

2 ganger på lørdag. En forrige søndag. To rådyrbukker på like over 300m, men i situasjoner jeg ikke "likte". Søndagen var det litt mørkere enn ideelt, og man skal se hva som skjer, og man skal finne den igjen også, ikke fant jeg godt anlegg heller - prøvde å smyge, men den var på vei fra meg, og det ble mørkere og mørkere. Den ene på lørdag var på vei et sted, og ville ikke stå (nok) i ro.
Den siste var egentlig alt feil, den stod godt nok oppe i lia, men det var 630m, og åpningen den holdt på i var litt for lita, og selv om det ikke var mye vind, så klarte jeg ikke helt å bli enig om hvor den kom fra langs hele kulebanen. Ute på en skotsk eng på 1x1km, med litt rom på sidene, og samme vind over hele enga, så kanskje. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...