Jump to content

Rust eller kobber?


Esr

Recommended Posts

Kjøpte en Browning ab3 .308 i fjor. Har skutt kanskje 120-150 skudd med den og hatt en jakttur i godvær i fjor. Jeg er rask med å ta av lyddemperen etter at jeg er ferdig å skyte. Er det mest sannsynlig rust eller kobber som sees i løpet her? Skal skaffe meg copper solvent og se om det forsvinner. Tror jeg har fått pusset bort det meste av karbonen. Tok et kjapt bilde før jobb idag, og det kunne vært skarpere ser jeg:-) Jeg synes det er vanskelig å se hva som er groove og hva som er lands i løpet der. Er fersk når det kommer til børser. Mvh. Eirik

Løp.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takk Casey Jones. Mener du at den hvite pusselappen skal ligge delvis inne i munningen i det jeg tar bilde? Det ligger litt godt med olje i løpet nå. Tenkte å dra gjennom et par tørre pusselapper før neste trening. Men nå blir det mantelfjerner i stedet;-) Har bestilt tetragun copper middel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tips. Det skal prøves ut. Bruker foreløpig jag og pusselapper, samt bronsebørste. Har også en nylonbørste, men den passer bare til den sammenleggbare pussestokken, hvor gjengene i leddene skrur seg ut litt for hvert drag. Proppesystemet ser jo også kjekt ut. Får bygge meg opp litt diverse utstyr etter hvert:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også dette ser ut som kobber. Pussepropper er gull for pussing av løp, både ved bruk av kjemikalier, olje eller slipemidler. Du trenger et eget adapter for proppene (finnes med både hann- og hunn-kobling), så hvis du ikke finner et som passer din pussestokk må du kjøpe en ny.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tetragun pussestokk. Trenger vel en hann-kobling da. Synes det var litt vanskelig å orientere seg i alle valgmulighetene av pusselapper. Jeg fant noen som var 1,5''x3'' som jeg klipper i to. Propper ser mye kjekkere ut:-)

Litt avsporing her, men kommer det mere mantel-fragmenter i nye børser? Tror løpet er button riflet. Må jeg regne med å rengjøre for kobber ofte?

Link to comment
Share on other sites

Esr skrev (20 timer siden):

Litt avsporing her, men kommer det mere mantel-fragmenter i nye børser? Tror løpet er button riflet. Må jeg regne med å rengjøre for kobber ofte?

Propper er kjekt, og veldig praktisk!

 

Jeg tror du generelt kan forvente mer kobber-avleiring (ikke fragmenter!) i et nytt våpen, for slitasje over tid vil jo gjøre løpet glattere. Og det kan ha betydning hvordan riflingen er maskinert. Type ammunisjon (kule) vil også påvirke hvor mye avleiringer du får. I tillegg kan det være individuelle forskjeller mellom ulike våpen (også av samme fabrikat).

 

Mantel(kobber)-avleiringer i overgangen mellom kammer og løp kan ha stor betydning for presisjon, for om avsetningene når en viss tykkelse vil de på en måte "re-size" kula slik at den får mindre styring videre ut over i løpet. Slike avleiringer kan også gi økt kammertrykk, og det er ikke så gunstig. Hvor ofte du må rengjøre for kobber er vanskelig å si.

 

Et eksempel: Vi er tre stykker som alle har/har hatt kombinasjonsvåpen med det småsære riflekaliberet 5,6x52R. Dette er ikke våpen vi skyter særlig mye med, kanskje maks. 30 skudd hvert år. To av oss er veldig nøye med pussen, men har nok litt ulike rutiner. Jeg pleier å kjøre en runde med bronsebørsten og propper med JB-pasta en gang i sesongen.

 

Min kompis som også er pirkete med våpenstellet opplevde for noen år siden at kombien spredte over hele "svarten" på 100 m. Jeg hjalp til med å teste ulike kuler og ladninger som gikk bra i mitt våpen, men like ille var det i hans. Så kom jeg på å spørre om han brukte mantelfjerner, og siden svaret var nei gjorde vi en grundig vårrengjøring. Da gikk den som ei stråle!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende svar Sølvrev. Men jeg skal i  hvertfall rengjøre godt nå, og så skal jeg holde bedre øye med kobberen fremover.

 

Hvis jeg bruker pussestokk-innfører og f.eks. bronsebørste, vil jeg da også få bort disse avleiringene i overgangen kammer-løp?

 

Jeg er ikke helt fornøyd med samlingene mine, men det skyldes nok skyteteknikk i mitt tilfelle:-)

Link to comment
Share on other sites

Esr skrev (33 minutter siden):

Hvis jeg bruker pussestokk-innfører og f.eks. bronsebørste, vil jeg da også få bort disse avleiringene i overgangen kammer-løp?

Hvis det er karbon/kruttslam vil bronsebørsten ta mesteparten, men det kan være lurt å bruke noe "lurium" (nitro solvent) for å løse opp alt nede i riflingen.

Hvis det er mantel/kobber må du bruke et kobberløsende middel (copper solvent) eller et mildt slipemiddel som f. eks. JB-pasta, i tillegg til bronsebørsten.

 

Jeg bruker Hoppes Powder Solvent og JB-pasta, har ikke rene kobber-løsere. Du finner flere tråder/innlegg om pussing og våpenstell her innen.

image.png.8cdd0fc16e3852ef416472ffa12bc04f.png

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt supert! Jeg skal prøve å formulere spørsmålet mitt litt bedre: jeg har ikke helt peiling på alle begrepene som kammer, throat, breech osv og deres lokasjoner. Så jeg lurte egentlig på om pussestokk innføreren vil ligge i veien for at bronsebørsten (og foretrukket solvent) skal komme skikkelig til på overgangen kammer/løp :-) Mye nytt for meg her. Setter stor pris på hjelpen!

Edited by Esr
Link to comment
Share on other sites

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke vet hvordan en pussestokk-innfører ser, men om det er en "dings" som skal hjelpe til med å sentrere stokken i løpet kan jeg vanskelig tenke meg at den skaper noe krøll for bronsebørsten. Dessuten bruker du bruker begrep (throat, breech) som ikke sier meg noe. Universalsolvent har jeg, som antydet i tidligere innlegg, liten tro på. Derfor bruker jeg enkle midler, et for karbon og kruttslam og et for mantelavleiringer. Jeg ser du har bestilt (og brukt?) Tetragun Copper Solvent, og hvis det er samme middel som jeg har avbildet ble ikke jeg særlig imponert. Syretesten på at et kobberløsende middel virker er, som @Casey Jonespåpeker, at pussefilla/proppen blir blå. Jeg antar blåfargen skyldes kobbersulfat (CuSO4, og det betyr at løsningsmiddelet inneholder svovelsyre. Slike rensemidler ønsker ikke jeg å bruke. Pusselappen du viser ovenfor tyder bare på at løpet ikke er rent.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er for å sentrere stokken, og samtidig forhindre at smuss eller solvent kommer tilbake i kammeret osv hvis man drar bronsebørste frem og tilbake. Det er samme middel som du har avbildet ja, og det stoffet lukta helt forferdelig, så jeg hadde på full lufting på rommet. Fargene på pusselappene var hovedsaklig sort, men litt grønn-oransj farge hvis jeg så nøye etter. Kun bittelitt blått på noen få lapper. Det var en del blått når jeg tørka av munningen med en pusselapp.

Når jeg nå ser inn i munningen er det kun en svak kobber farge som kan sees i et lite felt lengre inn i løpet enn på bildet øverst i tråden. Så det har nok kommet ut en del, men ikke alt. Følte også at det var mye mere motstand på pussestokken på de første lappene. Blir spennende på skytebanen neste gang:-)

Takk igjen for god hjelp!

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Sølvrev said:

Syretesten på at et kobberløsende middel virker er, som @Casey Jonespåpeker, at pussefilla/proppen blir blå. Jeg antar blåfargen skyldes kobbersulfat (CuSO4, og det betyr at løsningsmiddelet inneholder svovelsyre.

 

Jeg tror det er ammoniakk som er virkemiddelet i flere av kobbersolventene. I hvert fall lukter det ekstremt ammoniakk av flere av de jeg har brukt. Sweets 7,62 , Barnes CR-10. Bruker helst nylonbørste med disse, da de spiser opp kobberbørstene fort. Hjelper dog med en dusj bremsespray rett etter skrubbing.

 

Tuppen på pussestokkinføreren rekker bare fram til ca. halsområdet i kammeret. Så den hindrer ikke skrubbing av kuleskråningen.

 

 

https://www.brownells.no/Tipton-Universal-Bore-Guide-1/no

EU1001001_001_l.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg styrer unna alle ammoniakk baserte rensemidler.. det er kommet mange nye produkter som er både renser bedre og er mere skånsom med pipene.. jeg bruker Wipe Out Patch out produktene fra Sharp Shooter (men disse er som hønsetenner her på berget) bruker også produktene fra BoreTech E5ABA215-9EEC-4C67-9697-B77F41FCE706.jpeg.a5c097e1aee4a3bf5c69a88cd581fcdd.jpeg

 

Disse finner en hos en bråte forskjellig forhandlere blant annet hos Skytterlinken som jeg har handlet mine i fra.. 

 

Jeg liker å bruke BoreScope når jeg pusser pipene mine.. da har jeg full kontroll hvor tilsmusset pipen er ved start..og hvordan de forskjellige kjemikaliene fungerer og kan stanse når ting er rent..

557065F0-2C14-42EA-B806-C985E4A7A4B5.jpeg.0f226941a2e53880fa0202001aaeb857.jpeg

Autosol er også veldig effektivt når det kommer til fjerning av carbon i løpet (brukes med omhu) men litt autosol på en VFG propp og 4-5 drag gjennom løpet er veldig effektivt..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (25 minutter siden):

Jeg tror det er ammoniakk som er virkemiddelet i flere av kobbersolventene. I hvert fall lukter det ekstremt ammoniakk av flere av de jeg har brukt. 

Da kan vel blåfargen skyldes en kobbernitratforbindelse som (iflg. min gamle "SI chemical data" fra studietiden) er blå? Ja, det lukter ammoniakk av mine også, og jeg liker dem ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 timer siden):

hvorfor Autosol? Eller hvorfor ikke J-B-pasta? Er det stor forskjell på dem?

JB paste er ikke lenger så lett å få tak i(i Norge vel og merke)

Autosol får en tak i en hver butikk som selger bilrekvisita..

 

Bäke skrev (1 time siden):

Er det noen som har prøvd Hugos i løpet?  Er det tilrådelig?

Ser ut til at dette også kan gjøre jobben.. men som med Autosol..bruk det med forsiktighet..

Link to comment
Share on other sites

Esr skrev (På 9.8.2022 den 10.53):

Kjøpte en Browning ab3 .308 i fjor. Har skutt kanskje 120-150 skudd med den og hatt en jakttur i godvær i fjor. Jeg er rask med å ta av lyddemperen etter at jeg er ferdig å skyte. Er det mest sannsynlig rust eller kobber som sees i løpet her? Skal skaffe meg copper solvent og se om det forsvinner. Tror jeg har fått pusset bort det meste av karbonen. Tok et kjapt bilde før jobb idag, og det kunne vært skarpere ser jeg:-) Jeg synes det er vanskelig å se hva som er groove og hva som er lands i løpet der. Er fersk når det kommer til børser. Mvh. Eirik

Løp.JPG

Den gule strek er kobberbeleg på toppen af bommen
de svarte streker på begge sider af den gule, er hjørnet på riflingen. (du har en romslig pibe) hvor kuglen ikke presses helt tet i hjørnet. Så du har varm krudtgas som passere kuglen. 
de grå strekeregter de svarte, er der hvor kugllen har kontakt i bunden af riflingen.
-
Skoleeksempel på hvordan en kugle ikke tetner perfekt i en formodentlig romslig pibe. I kombination med en kugle som enten er relativ hård og på minimumsmål

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gjennomgangen ignorant! Vil det si at gassen gir kulen en liten sleng fra det hjørnet på vei ut av munningen? Jeg har for det meste skutt med helmantel på trening og de obligatoriske skuddene. Har skutt med Sellier & Bellot 124 gr tror jeg (hvis det ikke var 147 gr). Og kanskje 18 skudd med 180 gr jaktammo siden jeg kjøpte rifla ifjor. Har i år byttet til sako blade jaktammo.

Hvordan kan jeg løse dette problemet? :-)

Link to comment
Share on other sites

Esr skrev (1 time siden):

Takk for gjennomgangen ignorant! Vil det si at gassen gir kulen en liten sleng fra det hjørnet på vei ut av munningen? Jeg har for det meste skutt med helmantel på trening og de obligatoriske skuddene. Har skutt med Sellier & Bellot 124 gr tror jeg (hvis det ikke var 147 gr). Og kanskje 18 skudd med 180 gr jaktammo siden jeg kjøpte rifla ifjor. Har i år byttet til sako blade jaktammo.

Hvordan kan jeg løse dette problemet? :-)

Nej gassen gir ikke kulen et liten sleng, Da disse utetheder er symmetriske på begge sider af alle 4 bomme.
Det rør sig utelukkende om at det virker som en slit motor, hvor en vesentlig del af komppressionen går ved siden af. Du vil opleve hurtigere utbrending af piben. lavere end nødvendig hastighed selv om starttryk er højt.
Når du velger en sako Blade, ja så velger du også en kugle som er relativ liten på diameter, Samtidig med at den ikke er plastisk formende, så den kan ikke som visse kugler med bløt blykjerne og tynd mantel, ikke så let formes til en bedre tetning.
Tetning kan ved bløte kugler forbedres ved at bomme presses ind i en bløt kugle, Samtidig med at kuglen stukkes på enden
Reelt set har du ikke et egentligt problem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okei, jeg bare lurte siden kobber-avleiringen ikke var symmetrisk. Så da kan jeg prøve med en annen jaktammunisjon neste gang? Med enten litt større og/ eller bløtere kule? Dette høres litt avansert ut for en fersk jeger som meg;-) Er nok mye forbedring jeg kan gjøre ved å trene mere på skyteteknikk og avtrekk. Men det er kjekt hvis jeg kan forbedre presisjon ved å optimalisere pussingen og kulevalg også. Det blir hovedsaklig en jakttur eller to i året, men så var det nå fryktelig gøy å gå på skytebanen, samt å lese her på kammeret også:-)

ignorant skrev (1 time siden):


Reelt set har du ikke et egentligt problem

Det var en lettelse å høre;-) Takk igjen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som et apropos til denne tråden. Her er en kar som snakker om bl.a. kobber i løpet. Se fra og med 10. minutt til og med 16. minutt.
Fra og med 14. minutt hevder han (slik jeg forstår det) at de første skuddene i et nytt rifleløpt "conditions" løpet ved å legge på et materiale som glatter ut de mikroskopiske ugjevnheter som finnes inni selv moderne piper. Det materialet - kobberet - skal man la være der ifølge denne karen, og det vil ikke fortsette å bygge seg opp, sier han.

 

 




Videoen:

 

Edited by Bäke
skrivefel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Esr skrev (14 timer siden):

Jeg tenkte å bestille eliminator neste gang da det ser ut som den tar både karbon og kobber etter hva jeg kunne lese på produktene.

Min erfaring er at du får best effekt ved å bruke to ulike rensemidler, et som tar kruttslam/karbon (nitro/powder solvent) og et som fjerner kobber (kopper solvent eller mildt slipemiddel). Jeg liker best slipemiddel for å ta mantelavleiringer. Og som vi har diskutert både i denne og andre tråder om våpenstell er det ikke nødvendig å fjerne absolutt alt, og nærmest pusse løpet i hjel. Det du bør være nøy med er å hindre at det bygger seg opp for mye kobber i overgangen mellom kammer og løp for å sikre at presisjonen bevares, samt fjerne kruttslam ligger nede i riflingen og kan holde på ev. fuktighet som kommer inn i løpet og dermed bidra til rustdannelse. Men alt med måte, her som ellers;).

 

Hvor mye du må pusse ditt våpen for å unngå rust? Tja, i hvert fall i løpet hver gang du har vært ute i regnvær eller på annen måte utsatt våpenet for fuktighet. Litt tynn olje på den siste pusseproppen er alltid bra. Det samme gjelder bolt, låskasse, pipe og ellers steder du kommer til. Bevegelige deler kan også smøres med syntetisk teflon for å gi en glatt og problemfri gange. Hvor ofte du bør fjerne mantelavleiringer? Kommer litt an på ditt våpen, kf. min posting onsdag forrige uke, men min rutine er en hovedrengjøring etter hver vår/treningssesong. Mine rifler har da gått mellom 50 og 100 skudd hver. Da bruker jeg en nitro solvent i samme slengen, så alt er rent og pent til jaktstart.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte ei flaske Eliminator for å prøve. Skal legge meg på anbefalt metode med 4x våte lapper, 15x børste, 4x våte lapper, tørre lapper til rent. Og gjøre det etter hver skyting. Tilnærmet, i hvert fall.

Jeg har diverse lurium fra før, Sweet's 7.62, Robla Solo, JB paste, Butchs Bore Shine, Kroil, etc. Lukter ikke spesielt godt noen av dem. Så hvis Eliminator fungerer bra, har jeg en bekymring mindre. Kan supplere med carbon fremover og copper om jeg ser behovet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant forresten litt rust på utsiden av rifla. På utsiden av der hvor pipa er skrudd fast i låsekassen. Tror den er matt blånert. Har bare vært på en jakttur i godvær, og vært smurt inn med olje. Hvordan bør det behandles? Det er ikke en plass hvor jeg pleier å kladde på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den ny ifjor. Takk, det skal jeg prøve. Er litt skuffet av at det har kommet rust så kjapt, og siden den har fått godt stell. Kan det skje at kruttgass brer seg fremover og skaper en reaksjon med stålet i det jeg trekker bak bolten etter å ha skutt? Rusten er bare på høyre side. 

Edited by Esr
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd Eliminator på den gamle pipa i .22-250. Trodde den var ganske rein, men fikk en liten aha-opplevelse med Eliminator. De lappene blir så intenst blå, og det umiddelbart. I mangel av nylonbørste og alu-jag brukte jeg bare det jeg hadde. Så jeg blir nok litt lurt av at det smitter fra messingjag-en. Men lappene er blåere på yttersida enn på innsida. Og de blir svakt blå før jeg rekker å kjøre dem gjennom løpet. Har forresten noen (få) VGF-propper og alu-adapter som jeg kan teste med. Jeg tror det blir mange runder før det er helt reint. Var det så at du lar Eliminator være i pipa natta over @Sunnmøring

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom du lar eliminator stå i løpet en dag eller to vil du med en pusselapp fuktet i eliminator ofte finne flak av sot eller karbon som løsner. Dersom jeg har tid så bruker jeg en pusselapp med eliminator hver dag, det tar litt tid før alt er rent, men det er lite arbeid å få alt rent og det sliter ikke på metallet slik som polermidler.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (På 20.8.2022 den 9.31):

Jeg har god erfaring med KG 12 som tar kobber uten å "spise opp" kobberbørsta, og KG 1 til fjerning av karbon. Men ingen selger dette lenger, mulig gått ut av produksjon ?

Bruker det samme og er meget fornøyd! Vanskelig å oppdrive men jeg har fått tak i fra Danmark. Tror ikke det er gått ut av produksjon, men har hørt rykter om at det er blitt forbudt å selge i Norge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...