Jump to content

Har venstredominant øye men er høyre hendt!


Skinka Og Salami

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp tatt jegerprøven og er skikkelig gira på å begynne med fuglejakt. Har skutt et par ganger på leirduer oppdaget da at jeg er venstreøyd når jeg prøvde å skyte med begge øynene åpne. Skal nå kjøpe hagle og er veldig usikker på om jeg burde gå for links hagle å lære meg å skyte links, eller kjøpe vanlig hagle å enten lukke venstreøyet eller om det er noen andre lure triks?

All hjelp settes veldig stor prist på :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser like godt med begge øynene og er høyrehendt, tror jeg det kan gå bra med ei "vanlig" hagle. Du må da lukke (eller dekke) venstre øyet når du skyter, selv om det ellers er en (stor) fordel å skyte med begge øynene åpne. Med litt trening kan du muligens vende høyre øye til å overta dominansen når du skyter. Men hvis ditt venstre øye er veldig dominant, er det nok like lurt å kjøpe ei hagle i links-utgave. Dama mi har (har hatt?) samme problem og bruker en øyelapp på leirduebanen. Men jeg er ikke helt sikker på om høyre øye alltid tar kommandoen under jakt;). Orakelsvar? Tja, vanskelig å være mer konkret i ditt tilfelle.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Høyredominant vs venstedominant øye viser seg å være overraskende plastisk, hjernen er mer formelig enn man tradisjonelt trodde.

Ligger du på venstresiden i senga om kvelden og leser på mobilen, slik at puta blokkerer venstre øye, kan du oppleve at høyre-øyet kan overta styringen mer og mer.

-Men dette behøver ikke gjelde akkurat for deg.

Jeg vil tro at det er lettere å trene seg opp til å bruke høyre øye på skyting, enn det er å trene seg opp til å skyte links.

Videre vil det å basere seg på tilgangen på links-våpen også være en begrensning som for deg burde være unødvendig.

 

Edited by Miskatonic
Autokorrekt ikke alltid korrekt!
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Miskatonic skrev (1 time siden):

Høyredominant vs venstedominant øye viser seg å være overraskende plastisk, hjernen er mer formelig enn man tradisjonelt trodde.

Ligger du på venstresiden i senga om kvelden og leser på mobilen, slik at puta blokkerer venstre øye, kan du oppleve at høyre-øyet kan overta styringen mer og mer.

-Men dette behøver ikke gjelde akkurat for deg.

Jeg vil tro at det er lettere å trene seg opp til å bruke høyre øye på skyting, enn det er å trene seg opp til å skyte links.

Videre vil det å basere seg på tilgangen på links-våpen også være en begrensning som for deg burde være unødvendig.

 

Har veldig lite skyte erfaring, så tenkte kanskje det ikke var så vanskelig å vende seg  til å skyte links?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perjoto said:

Muligens kan rødpunktesikte hjelpe? 🤔

Easyhit = fiberoptisk sikte som ser ut som en rød prikk for sikteøyet, synes ikke for det andre. Rødpunktsikte er nok bedre rent teknisk men ikke innafor på organisert leirdueskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var i samme situasjon som deg for 4 år siden da jeg begynte med hagleskyting.

 

Fant mange rare råd, både på nettet og på skytebanen, stort sett av folk som ikke selv er venstredominant.

Som folk over sier så finnes det ulike grader av dominans, jeg har nok en mild en. Dvs at det ikke skal så mye til før dominansen skifter side.

For meg var det helt umulig å skyte links. 

I starten begynte jeg å lukke venstre øye før jeg ropte ut duer, men da går du glipp av mye informasjon. Testet så briller med teip eller tusj over.

Gikk til innkjøp av hi-viz sikte (tilsvarende easyhit). Det gjorde ting bedre.

Idag bruker jeg hi-viz, roper ut duer med begge øyne åpne og blunker venstre øye halvveis igjen under montering, da tar høyre over og du får fortsatt litt hjelp av venstre til å se utgang/fart.

 

Du får bare prøve deg frem, men easyhit/hi-viz var hvertfall en god hjelp for meg. Husk at du skal se på fuglen/duen, og ikke sikte med rødprikken. Easyhiten hjelper likevel høyre øye til å ta over.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Løsningen er Easyhit... investering på ca 300 kr.

Om du synes den dubbelheftende tapen "bygger" for mye, fjernes denne forsiktig med tynnbladet kniv og siktet festes bak eksisterende korn med kontaktlim... rengjør skinnen nermest kornet med T-rød el lignende. 

 

Skyt nå med begge øynene åpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kona er i samme situasjon, og hiviz/easyhit hjelper veldig.

 

Et annet triks er å ta en limestift og "farge" venstre glass på skytebrillene når du er på banen. Ha brillene på, og så lager du en prikk i venstre glass akkurat der hvor du ellers ville sett kornet på hagla. Ideen er at du lurer hjernen din til å bruke høyre øye fordi det venstre "ser dårligere".

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem og løsningen ble en sideligger. Den tar mye plass i synsfeltet til høyre øye, og det tar naturlig over. Samme effekt gir motsatt resultat med en o/u...

 

På rifle bruker jeg alltid kikkert, begge øyne åpne, og har aldri opplevd det som et problem. Jeg går utifra at dette avhenger av hvor dominant det ene øyet er som folk her sier, og at jeg kanskje har sluppet lettere unna.

 

Min anbefaling er å få prøvd en sideligger eller andre optiske hjelpemidler som nevnt av andre før du begynner å konvertere til links, Jeg tenker det er lettere å trene hjernen til å velge riktig øye, enn det er å trene kroppen til å bytte side.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...