Jump to content

Sako vs Tikka


willi04

Recommended Posts

Skal kjøpe ny rifle blir en 9,3*62

står mellom en Tikka T3Hunter og ei Sako 85, er det noko står forskjell på dei to utenom pris?? 
Skal montere demper hvilke anbefaler dere?? 
montasje ka tenker dere om det hvilket merke,kikkertsikte enten 42 mm eller 50 i lysåpning ?
 

Edited by willi04
Link to comment
Share on other sites

  • willi04 changed the title to Sako vs Tikka

Jeg kan begynne å hjelpe deg; Sako og Tikka er laget på samme fabrikk. Sako er et mer "påkostet" merke ift Tikka og den har bla flere låsekasselengder til de forskjellige patronene. De har også såkalt kontrollert mating, selv om ekspertene strides om dette, og magasiner av metall trekkes ofte frem når noen skal forsvare sine kjøp.  Du kan kanskje sammenligne med Toyota & Lexus eller andre konsern som har merker i 2 veldig forskjellige prisklasser. Om det er verdt det er jo opp til hver enkelt, og det riktige bildet for deg skapes nok i butikken ved å holde i disse våpnene. Selv har jeg hatt mange Tikka T3 og har vært fornøyd med de. Har fortsatt 2

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Største operative forskjell er at Sakomagasinet kan lades gjennom utkastetåpningen, som i "gammeldagse mausere".

På tikka må magasinet tas ut og lades.

Sakomagasinet er i stål, tikkamagasinet er i plastikk.

Sakomagasinet er et kryssmagasin slik at det ikke stikker ut under skjeftet ladet med 5 skudd. Et 5-skudds Tikkamagasin stikker ut under skjeftet og er for noen i veien under bæring.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sako har justerbart avtrekk, Tikka har eit enklere avtrekk. Plastdeler i sluttstykke på Tikka, Sako har kun metall. 
Har både Sako og Tikka, om prisen er verd det? Tja. Kjenner forskjell på avtrekka og liker kryssmatinga godt på Sako. 
Sako vs Tikka, ettersom kona ikkje leser her på forumet så er Tikka eit fullgodt våpen, eg behøvde eigentleg ikkje å kjøpe to stk. Sako. Tikka er eit bra våpen.  Eg kjenner godt der er ein kvalitetsforskjell når eg skyter med Tikka’n og det blir eit smil når Sako’n igjen brukes. 
Har du råd har du lov, om ikkje så kjøper du dyrere optikk til ei Tikka👍
Montasje på Tikka og Sako = optilock.

Link to comment
Share on other sites

En Tikka er aldri feil, en Sako er jo egentlig bare jåleri selv om den har et par egenskaper som Tikka ikke har. Bl.a. dette å lade magasin fra oven, plyndring med sikring på, og det viktigste vil jeg påstå er det kryssmatede magasinet som flukter med stokken. Disse magasinene er dog DYRE å miste, mye mere tilgivendende med Tikkaplast da.

Sluttstykke kåpa i plast på Tikkan fåes kjøpt i stål, så det argumentet faller litt bort. Det er justerbart avtrekk på Tikka også. Så mine 2 kroner sier Tikka over Sako 85.

Sako 75 derimot blir jeg mo i knærne av, disse er som den veldreide cougaren du alltid har hatt lyst på.

Klå litt på de forskjellige, og la godfølelsen bestemme, fornøyd blir du uansett da begge merker er prima vare i mine øyne.

 

Hva angår kikkert, så ville jeg valgt dette utifra brukaområde. Skal du kun ha 1 sikte som skal brukes til alt, så ville valget falt på 50/56 størrelse. Skal du bare sitte i dagslys på elgpost,ville jeg gått for et minst mulig sikte, type 1-4 x24 eller deromkring. Unødvendig stort sikte suger lut

Edited by B686SP
Kikkert opinion
Link to comment
Share on other sites

Det jeg liker best med Sako 85 er kombinasjonen av å kunne ta patronen ut av kammeret med sikring på, og å kunne toppmate magasinet.

Spesielt ved bevegelig jakt er dette greit, siden du da ikke trenger å ta verken patron eller magasin ut av rifla, hver gang du skal opp/ned en skrent, over et gjerde eller noe annet som gjør at du vil tømme kammer.

Du trykker bare ned utløserknappen, tar bolten forsiktig bak, trykker patronen ned i magasinet og lukker bolten med tomt kammer.

Du kan lade rifla igjen med sikringen på og da har du eliminert muligheten for å glemme å slå på sikringen etter lading.

Detter er noe jeg virkelig savner når jeg jakter med andre rifler.

 

Når det er sagt, så er jeg ikke sikker på om jeg ville valgt Sako eller Tikka i dag. Sako har blitt sabla dyrt de siste åra, så jeg er glad for at jeg handlet for en del år siden

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt T3 over 85... var det Sako 75, så ville jeg valgt 75.

 

På ingen av mine rifler, har jeg 3 pkt sikring.. Eller mulighet til å åpne sluttstykket uten å avsikre. 

Jeg peker riflen sikker retning (ned) og av med sikring og åpner sluttstykket.

Er en grei ting og ikke noe som bestemmer ved valg av rifle.

 

Begge avtrekk er justerbare.

Tikka sitt går enkelt ned til 1kg og kan halvere det igjen med å bytte en liten fjær..

 

Liker personlig Tikka sin kikkert montasje. En parallell svalehaleskinne , kontra to forskjellig vinkel svalehalespor.

Altså, Sako sin montasje fungerer og har det på to av mine Sako A1, men foretrekker Tikka sin. Enklere og flere valg i montasjer.

 

Sako 85 har fordel med stål magasin som kan lades fra toppen.

Men du får 3 stk Tikka magasin til prisen av et fra Sako.

Og de har vist seg å være svært holdbare.

 

Sako 85 har et litt kjent problem med utkast. Pga litt rar vinkel på utkaster..  

Hylsen treffer kikkert og lander ned i magasin igjen.. så ville sjekket før kjøp.


Ellers er begge bygget i samme lokaler, av samme folk, de bruker samme stål, løp osv...

Føler Sako har litt bedre ergonomi på stokk, men det finnes flere etter marked deler til Tikka. Inkludert stokker.

Svært få til Sako.

 

Lavest mulig montasjer på markedet nå, tar enkelt 42mm og veldig mange 50mm objektiv.

Skal du ha 56mm, så risikerer du å måtte montere en justerbar kinnstøtte eller noe rundt kolben for å få hodet i rett høyde. I alle fall med min kroppsbygging. 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (47 minutter siden):

 

 

Begge avtrekk er justerbare.

Tikka sitt går enkelt ned til 1kg og kan halvere det igjen med å bytte en liten fjær..

 

…….,

 

Sako 85 har et litt kjent problem med utkast. Pga litt rar vinkel på utkaster..  

Hylsen treffer kikkert og lander ned i magasin igjen.. så ville sjekket før kjøp.


 

Avtrekk på Tikka er ikkje som Sako, det er bra men på Sako er det perfekt. 
Utkast av hylser er eit brukarproblem som skyldes slappe håndbevegelser. Få litt fart så skal eg llve at hylser flyg, kvar gong! Plaststokk på Sako er heilt dau, Tikka er simplere. 
Sako har garanti på 5 skudd under 1 moa, Tikka har lik presisjon men seier ikkje noko om antall skudd. Begge deler er såklart bra men best er uansett best. 
Ja man kan bytte ditt og endre datt, men man må sammenligne epler med epler. Og kva vil sluttprisen på ei pimpa T3 bli? Som nemnt så blir dette som å kjøyre til butikken i ein luksusbil vs ein std. bil. Begge gjer jobben men det blir fort litt ekstra smil med ei Sako i hendene.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (17 minutter siden):

Antar at en Sako 85 koster ganske mye mer enn en T3 Hunter, men er Sakoen tilsvarende bedre ? 

Såklart! 
 

 

Men i realiteten, nei…😂

 

Koster ca det doble for Sako, så mykje bedre er den ikkje. Men folk kjøper både Blaser og Sauer så tja…💸

TS vil ha 9.3x62 ser Schou er tom for dette kaliber i Tikka… Spørs om der er valg om han ikkje har ein lokal dealer med rifle på lager.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 time siden):

Avtrekk på Tikka er ikkje som Sako, det er bra men på Sako er det perfekt. 
Utkast av hylser er eit brukarproblem som skyldes slappe håndbevegelser. Få litt fart så skal eg llve at hylser flyg, kvar gong! Plaststokk på Sako er heilt dau, Tikka er simplere. 
Sako har garanti på 5 skudd under 1 moa, Tikka har lik presisjon men seier ikkje noko om antall skudd. Begge deler er såklart bra men best er uansett best. 
Ja man kan bytte ditt og endre datt, men man må sammenligne epler med epler. Og kva vil sluttprisen på ei pimpa T3 bli? Som nemnt så blir dette som å kjøyre til butikken i ein luksusbil vs ein std. bil. Begge gjer jobben men det blir fort litt ekstra smil med ei Sako i hendene.

 

Utkast skal fungere uansett om du gjør det sakte eller raskt...  mener nå jeg :)

 

Sako og Tikka bruker samme løp... og siden Tikka har stivere låskasse, så er den teoretisk enda mer presis. At produsent vil gi en bedre garanti på en god del dyrere produkt er jo kjekt... :)

 


Fordelen med å bytte... er at man kan bytte. Man trenger ikke. Men man har i alle fall et valg. :)
 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har 3 stk Tikka T3/T3x og 1 stk Sako Quad. 
 

Begge (både T3 og 85) er sikkert bra. Jeg er veldig fornøyd med T3. Passer meg bra. Lette, hendige, gode avtrekk,  grei stokk, bra presisjon. (…har også andre våpen med bla. karbonstokker i 5- sifret prisklasse - men jeg liker den «billige» T3- stokken).

 

Når det gjelder «presisjonsgaranti»;

 

1. Hvor mange moderne rifler er det som ikke samler 1 MOA på 100 meter?

 

2. Ved testskyting testes T3 som leveres med 3- skudds magasin med 3 patroner. De T3 som leveres med 5- skuddsmagasin testes med 5. 

 

Sako har 5- skuddsmagasin og testes med 5 skudd. 
 

Alle samlinger (3 eller 5 skudd) skal da innenfor 1 MOA. 
 

Verre er det ikke. 
 

Ei T3 light SS i .308win jeg kjøpte for 2 år siden, kappet og gjenget på 54 cm, samlet de første 3 skuddene skutt av meg på 100 meter (Lapua Scenar 155gr fabrikk) 6 mm ss. Konkluderte med at jeg hadde trukket «riktig lodd» og happy med det. 
 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (10 timer siden):

Antar at en Sako 85 koster ganske mye mer enn en T3 Hunter, men er Sakoen tilsvarende bedre ? 

 

Jeg samler bedre med min fars "billige" Tikka T3, enn med min egen jålete Sako 85 Carbonlight (...og tidligere en Finnlight) 😅 Sakoen "føles" mye bedre mht. kvalitet og finish, men Tikka'n skyter helt latterlig bra til tross for en hul, kjip plaststokk. 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (3 timer siden):

I h.t. manualen har Tikka 70 grader...

I stand corrected. Har i alle år trodd at 90 grader var fasiten. Det kan vel egentlig forklare hvorfor jeg aldri egentlig har tenkt på forskjellen.

Jeg har både Tikkaer og Sakoer i flertall, og har brukt de om hverandre alt ettersom hva som frister når jeg åpner skapet. 

Sunnmøring skrev (8 minutter siden):


Tikka har 70 grader 

Jupp, det kan se ut som stemmer ganske bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

B686SP skrev (35 minutter siden):

I stand corrected. Har i alle år trodd at 90 grader var fasiten. Det kan vel egentlig forklare hvorfor jeg aldri egentlig har tenkt på forskjellen.

Jeg har både Tikkaer og Sakoer i flertall, og har brukt de om hverandre alt ettersom hva som frister når jeg åpner skapet. 

Jupp, det kan se ut som stemmer ganske bra.

Så ka syndt du e best av kvalitet 

av dei to da, 

blir litt mykje å betale for ett magasin i stål feks 

Link to comment
Share on other sites

willi04 skrev (2 timer siden):

Så ka syndt du e best av kvalitet 

av dei to da, 

blir litt mykje å betale for ett magasin i stål feks 

Av T3 og Sako 85 ville jeg ha gått for T3 7 dager i uken. Kjedelig,ja. Trygt valg, også ja.En 85 koster omtrent det doble av en T3, og det er ikke et dobbelt så bra våpen selv om noen sier det. Jeg regner med at en 9,3 ikke blir brukt til annet enn jakt og noe trening, så da vil en T3 være det desidert mest økonomiske valget, da de holder seg unormalt godt i pris. Skal den ikke selges, har du våpen resten av livet som ikke trenger annet enn litt kjærlighet i ny og ne (puss). Det ligger forøvrig en ubrukt T3 Hunter i 9,3 på Finn til 10k, og dette vil jeg si er et godt kjøp. Den må riktig nok påkostes litt børsemaker arbeid i form av gjenging for demper, men dette blir i det store og hele en dråpe i havet. Du kan nok havne på komplett våpen med demper,montasjer og en høvelig kikkert for samme pris som en ny Sako 85. Hva gjelder montasjer, så er det Optilock som gjelder. Jeg synes også, som en over her nevner, at Tikka sine rette spor er en bedre løsning enn Sako sine skrå, da det blir mye mere fleksibilitet ifht plassering av kikkert på Tikka.  Meeeen, hvis du tåler å handle brukt, ville jeg fulgt med på bruktmarkedet etter en Sako 75. Dette er et våpen som gir meg en helt annen feeling enn både T3 og 85. Koster dog som regel mer brukt enn en ny T3, og de har fortsatt dyre magasiner, og skrå montasje spor. Valgets kvaler, og valget er ditt 🙂  Et spørsmål til deg willi, er dette ditt første våpen?

Link to comment
Share on other sites

B686SP skrev (24 minutter siden):

Av T3 og Sako 85 ville jeg ha gått for T3 7 dager i uken. Kjedelig,ja. Trygt valg, også ja.En 85 koster omtrent det doble av en T3, og det er ikke et dobbelt så bra våpen selv om noen sier det. Jeg regner med at en 9,3 ikke blir brukt til annet enn jakt og noe trening, så da vil en T3 være det desidert mest økonomiske valget, da de holder seg unormalt godt i pris. Skal den ikke selges, har du våpen resten av livet som ikke trenger annet enn litt kjærlighet i ny og ne (puss). Det ligger forøvrig en ubrukt T3 Hunter i 9,3 på Finn til 10k, og dette vil jeg si er et godt kjøp. Den må riktig nok påkostes litt børsemaker arbeid i form av gjenging for demper, men dette blir i det store og hele en dråpe i havet. Du kan nok havne på komplett våpen med demper,montasjer og en høvelig kikkert for samme pris som en ny Sako 85. Hva gjelder montasjer, så er det Optilock som gjelder. Jeg synes også, som en over her nevner, at Tikka sine rette spor er en bedre løsning enn Sako sine skrå, da det blir mye mere fleksibilitet ifht plassering av kikkert på Tikka.  Meeeen, hvis du tåler å handle brukt, ville jeg fulgt med på bruktmarkedet etter en Sako 75. Dette er et våpen som gir meg en helt annen feeling enn både T3 og 85. Koster dog som regel mer brukt enn en ny T3, og de har fortsatt dyre magasiner, og skrå montasje spor. Valgets kvaler, og valget er ditt 🙂  Et spørsmål til deg willi, er dette ditt første våpen?

Nei det e ikkje mitt første,he jakta i nokren år,he no i 308 pg mauser i 6,5 ladder sjølv, so e vel berre litt kjekt å ha ett våpen i 9,3

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har du jo treningsvåpen 🙂 Det er jo også alltid kjekt med flere våpen. Det er så vidt jeg husker en eller annen matematisk formel på hvor mange våpen en trenger, kanskje det er noen årvåkne her som husker denne formelen?

Uansett, lykke til med valg, du gjør ikke noe feil uansett hva du velger mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

På magasin er Sako klar vinder
På præcision, vinder Tikka i gjennemsnit
På evne til at håndtere overtryk eller hylsterfejl, vinder Tikka . Primært på grund af Sako 85s håbløse såkallede kontrollerede matning (som reelt bare er Pushfeed, med dårlig støtte på patronbund
På aftræk, er der uafgjort, da der grundlæggende er samme aftræk, med de samme justeringsmuligheder.
På sikringen vinder Sako, da den har mulighed for at tømme i sikret position
På ergonomi og stok, vinder Sako
På originalmontage er der uafgjort. Da dagens Sakorifler har monteret alle piber ret. Så der er ikke længere behovet for sidevejs justering af montage, for at kompensere for skjeve låsekasser og pibegjenger, som ofte kunne opleves på gamle Sakomodeller.
-
Så Sako på grund af verdens bedste magasin og bedre sikringsbetjening, eller Tikka på grund af rigtig god pris i forhold til gjennemsnitlig klart bedst præcision

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig litt OT, men ser at ignorant nevner at Sako vinner på ergonomi og stokk. Da jeg kjøpte en T3 x Superlite, så ble den levert med justerbar kolbekam og bratt pistolgrep samt bredt forskjefte, begge med  "soft-touch". Resultatet er at rifla ikke lenger er Superlight, bare light, men veldig god å skyte med.😊

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (19 timer siden):

…….
På aftræk, er der uafgjort, da der grundlæggende er samme aftræk, med de samme justeringsmuligheder.

Ok?

Eg vekselbruker Tikka og Sako rifler( 2 stk T3 og 2 stk 85). Avtrekka  på begge Sako føles som å knekke ein glasstav, T3 kjenner eg lugger litt. Du meiner altså dei skal vere like?

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (59 minutter siden):

Ok?

Eg vekselbruker Tikka og Sako rifler( 2 stk T3 og 2 stk 85). Avtrekka  på begge Sako føles som å knekke ein glasstav, T3 kjenner eg lugger litt. Du meiner altså dei skal vere like?

Ja grundkonstruktion og dele er identiske.
Dette aftræk startede hos Tikka, og senere blev det adopteret af Sako

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...