Jump to content

Har vi lite rovfugl?


Egil

Recommended Posts

Dette leste jeg på en kommentar i Dagbladet under saken om hjortene som var funnet.

 

Skrevet av Balla 02.01.2009 kl. 13:28

 

Vi har nesten ikke rovfugl igjen i dette landet pga europeiske bander som smugler ut fugler og egg, dette har ingenting med innvandring å gjøre for pokker.

Her i mine områder er det ikke noe som tyder på at det er lite av dem, det meste jeg har sett av ørn på en gang er 38 stk.

Dette var i forbindelse med ett sildesteng noen fiskere hadde.

Og ved en annen anledning telte jeg 26 stk (mest havørn, men også 2 kongeørn)

Her ser jeg ørna hver dag, og har sett mange måter de fikser maten sin på, temmelig imponerende noen ganger ja. :D

 

Hvordan er det andre steder i landet?

Link to comment
Share on other sites

Det er iallefall feil å fortsette å snakke om f.eks havørn, som en truet art, så lenge det eksporteres fugl til utlandet (av de samme Herrer forøvrig), og samtidig som man har plasser i landet, hvor det er så mye ørn at det er langt under 1 kvadrat km pr. individ.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er lite rovfugl nei. Sett godt med både hønsehauk og spurvhauk på flere forksjellige steder i vest-oppland i år. Bla et hønsehauk par som holder til der jeg jakter due og det hender dem kommer bortom for å innspisere lokkeduene fine opplevlser.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja da er pressen i gang med sensasjonshysteriet sitt igjen de prisene de kommer med på døde rovfugler på kontinentet er jo helt tøvete!! :shock::lol: jaktfalk 25000 kr :?: kan jo kjøpe ei lovlig med cites for 8000 og hubru 5000 kr med cites hadde det ikke vært for pressa og fantasiprisene de hevder det er mulig å få så hadde det forekommet mindre ulovlig jakt på Rovfuggler og folk hadde ikke latt seg friste :wink:

Link to comment
Share on other sites

på hjemplassen til mormor på salsbruket kunne jeg i sommer telle 3 havørner på fjellet over huset. disse 3 havørnene var over hodet ikke særlig redde for folk og vi syns rett å slett de ble litt ekkelt med hunden til mitt søskenbarn som gikk løs med ørna sittende i furua 10 meter bak oss. for ti år siden hadde vi en ørn oppe på fjellet der det nå er 3 stk. denne ørna ble tatt av dage da den fløy på ei kraftlinje oppe på fjellet der. syns det er positivt at vi har disse fuglene, men jeg kjenner det er grenser for min beigestring for disse når de blir så nærgående.

Link to comment
Share on other sites

Meir av både ørn og ravn i terrenget vårt enn før. Før bruka eit par ravnar å sveiva over oss nokre gonger dei første jakthelgane, korp korp, før dei vart mismodige og gav opp og forsvann med nokre tynne klynk. Dei kom tilbake med ein gong det small, men to helgar på rad utan smell, så vart dei mismodige og forsvann. No er dei over oss omtrent kvar einaste helg, smell eller ikkje. Hare og orre er det vesentleg mindre av enn før.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi hørt til det kjedsommelige.

Noe :evil: fuglelskere :evil: planter de opplysnigene om fantasi priser med jevne mellomrom.

Og Prentesmørere :cry: uten kunskap :cry: sluker det rått.

Vi har jevne bestander av de fleste rovfugler, på ugle siden er det være Hubro og Snøugle sliter tungt i motbakkene.

Men til oftere en fokuserer på lave bestander til sikrere er en å beholde de på rød listen.

Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget er blitt slettet i sin helhet.

Har du noe i mot det podle, kan du kontakte undertegnede på PM

 

 

Finn Ole Bamrud

 

 

Nei for all del, tok hardt i for å bli lagt merke til, så at jeg blir moderert kom ikke som noen bombe! :wink:

 

PM sendt til moderator

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg våger påstanden om at det ikke er så mange såkalte rovfugl, og at de slettes ikke har hovedskylden for at det til tider er dårlig med småvilt.

Matematikken er enkel; tell opp antall kilo rovfugl (ørn, hauk, falk o.l) og antall kilo kråke og måse, så er det lettere å se realitetene.

Et visst anntall kilo fugl krever et visst antall kilo mat for å overleve, så det kan ikke være stor tvil om at det er kråke og måse som er de store synderne når det gjelder å beite ned småviltet.

Dette er sikkert ikke en så enkel og smertefri konklusjon som at det er rovfuglene som har skylda, siden det er vi mennesker som har sørget for vanvittige bestander av måse og kråke.

Når vi (ihvertfall de fleste av oss) i tillegg lar rødreven få fritt spillerom, kan vi skylde oss selv og ikke noen ganske få rovfugl for at det er langt mellom rypene.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at enkelte tok midt innlegg tungt.

Vi har igjennom mange år sett oppslag i diverse media om dette med eksport av norske rovfugler. Problemet er kjent bandt alle som har interesse for fugler og natur.

Men pris nivået i artikkelen har liten harmoni med det som fremkommer når en søker opp prisene på nettet eller hos godkjente preparanter.

Problemet er her, og det er innen eksport av egg og levende fugl vi burde fokusere etterforskning og straff av miljøkrimminelle.

Dette burde vedkommende som har skrevet artikkelen gjort.

Når det gjelder mitt utsagn fugleelskere så får det dekke enkelte ytterlig gående ekstremistene i NOF og til dels deler av DN som er lite mottagelige for de bestand data som fremskaffes.

Vi vanlige dødelige som tilbringer utrolig mange timer i skog, mark og på hav har helt andre bestand data enn det som kommer frem.

Det være seg Hegre, Ærfugl, Hønsehauk eller Havørn.

Link to comment
Share on other sites

Har vi lite rovfugl heter tråden.

 

Jeg vil si at i forhold til " gamle " dager så har vi ennå et stykke igjen , men det ser positivt ut for flere arter må jeg si. Havørn bestanden i NordNorge er sterk , kanskje mettet på noen plasser. Problemet tidligere , i tillegg til at fugl ble skutt , var jo miljøgiftene som gjorde at hekkingen ble mislykket for mange arter. I dag er heldigvis det meste av disse giftene borte.

 

I dag er det mest fortregning fra hekkeområder med økt ferdsel , hyttebygging osv. Men vi har da ennå leveområder for rovfugl her i landet heldigvis.

 

Jeg er nok en av de som synes det er særdeles hyggelig å se rovfugl in action når jeg er på jakt. Har hatt et havørnpar her ved huset på reveåta fast i 12 år nå. Nå kan jeg bevege meg inn på 30 - 40m uten at de drar sin vei. Et meget hyggelig naboforhold kan man si , i høst ble jeg vitne til at de 2 ganger tok grågås rett i nærheten. Man kan leve lenge på slike opplevelser , og forhåpentligvis også i fremtiden for mine barn.

Link to comment
Share on other sites

Her hos oss er det mye hønsehauk - det er såpass mange reir at vi til slutt måtte gi oss med konkurranseduer da hauken forsynte seg grovt. Har mer enn èn gang regelrett slåss med hauken for å få den til å slippe dua :shock:

 

Ellers har vi mye ørn her - det er vanlig å se den der den seiler lavt over hustakene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...