Jump to content

Hva blir det neste?


jegeren

Recommended Posts

Kniver må også forbys. Tenk på hvor mange som knivstikkes i løpet av et år. Ihvertfall spisse kniver . Ingen trenger spisse kniver- altså det må forbys. Denne dotten av en justisminister (jeg ler hver gang jeg ser han på TV) og sammen med det halvkommunistiske AP og de revolusjonære SV ,må ut av tinget til høsten!!

Link to comment
Share on other sites

En anekdote:

Det minner meg på noe jeg hørte fra en kompis som jobbet en stund på et anlegg et sted på møre. Der hadde ledelsen fremmet forslag om at alle kniver måtte utstyres med plastkule på spissen! Dette for å unngå stikkskader... En god illustrasjon på hvor stor avstand det kan bli mellom gutta på gølvet og ledelse.

 

kompisen min følte det i hvert fall som en direkte fornærmelse. "Æ har hatt tollkniv sia æ va fæm år, for svarte! Æ e da itj nån onge!"

Link to comment
Share on other sites

Her står det hvor mange skader det var på nyttårsaften 2006/2007 128 skader og 23 brann/branntiløp! (Fant ikke noen nyere statistikk.)

 

Disse skadene og brannene skjer i løpet av noen få timer! Er dette ok? Skadene og brannene rammer ikke bare de enkelte som skyter opp fyrverkeri, men de rammer også andre!

 

Noen som vet hva skader og branntilløp grunnet fyrverkeri koster samfunnet i året?

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt... Om branner og personskader går ned pga forbudet mot raketter, har Storberget gjort noe RIKTIG! Å trekke paralleller til våpenlov/knivforbud blir jo helt tullete.

 

PS: Jeg vil også ha et regjeringskifte, men i denne saken har Storberget min fulle støtte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt sterk motstander av å forby seg ut av problemer. Det tyder på en infantil holdning til ansvar man for lenge siden burde ha tatt, og er en litt subtil, men likevel ikke usynlig; ansvarsfraskrivelse. Å bruke forbud bør være siste utvei - det er i sitt hovedtrekk det samme som å behandle symptomer for dermed å gi blaffen i sykdommen som forårsaker dem. Det er feil og uansvarlig, og signaliserer dessuten vegring og kanskje feighet mot å brette opp armene og ta en skikkelig debatt og dugnad for å få bukt med problemene.

 

Som forbudet mot kjøp av sex. Her har man latt være å høre hva fagmiljøene sier. Man har latt være å ta innover seg hva de prostituerte selv sier (denne er velkjent - politikere vet veldig ofte hva som er best for den enkelte enn den enkelte vet selv). Man har latt være å ta innover seg hva de frivillige organsisasjonene som daglig jobber med prostitusjonsproblematikk sier. Man har i det hele og det fulle signalisert at man kun er ute etter å få de prostituerte bort fra gata, og ikke gjøre en døyt med problemene deres, slik man hele tiden har hevdet har vært det overordnede målet. Selv ikke Storberget tror at prostitusjon fra nå av ikke lenger eksisterer i Norge. Det de prostituerte og organisasjonene derimot vet, er at det nå blir enda vanskeligere og risikofylt å være prostituert - forskjellen er kun at det ikke lenger er langt på nær så synlig. Det samme gjelder overgrep og mishandling av de prostituerte, og det er jo virkelig et skritt i riktig retning, eller hva?

 

Hvor mange mennesker her på bjerget har oversikt over hvor mange lover de bryter daglig uten en gang å være klar over det, tror dere? I signaturen min har jeg sitert Hans Majestet Kongen fra hans nyttårstale. Det er en alldeles glitrende og konkret måte å ordbære dette på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også motstander av at forbud er eneste løsning på et problem. Men jeg innser at i vårt samfunn er det ikke BARE ansvarsfulle individer, og forbud er dermed nødvendig.

Herr Vinje trekker frem negative ringvirkninger som vil oppstå ved forbud mot kjøp av sex. Men jeg kan ikke, med min beste vilje, se noen negative ringvirkninger ved et forbud mot raketter!

Link to comment
Share on other sites

jaja Steve det er godt man ikke poster alt man tenker!!

 

meeen jeg tror (etter å ha slettet en laaangt innlegg) at det kommer til å gå nedoverbakke for aktiviteter som kan innebære den minste risiko for skader, reelle eller teoretiske muligheter for personskade..til det har vi en alt for styringskåt byråkratisk organisasjon! Når det sitter folk som mener de har løsningen på et forskrudd problem og skal løse dette og redde verden så går det bare en vei og det e rett til :evil:

 

....inntil den dagen vi får en ytre trussel å konsentrere oss om igjen, enten naturskapt eller menneskeskapt

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt... Om branner og personskader går ned pga forbudet mot raketter, har Storberget gjort noe RIKTIG! Å trekke paralleller til våpenlov/knivforbud blir jo helt tullete.

 

PS: Jeg vil også ha et regjeringskifte, men i denne saken har Storberget min fulle støtte.

 

Om 10 år kan vi si noe om det har fungert! Å trekke bastante slutninger etter ett tilfelle ( første året med en nyordning) er det jeg vil kalle fulstendig toskete rett å slett idiotisk.

 

PS bare sånn at du er klar over det, det er ikke deg jeg kaller toskete og idiotisk, men beslutningen til sentrale myndigheter er det! Man kan ikke basere seg på et enkelttilfelle

Link to comment
Share on other sites

Herr Vinje trekker frem negative ringvirkninger som vil oppstå ved forbud mot kjøp av sex. Men jeg kan ikke, med min beste vilje, se noen negative ringvirkninger ved et forbud mot raketter!

Det var bare et eksempel for å peke på det generelle problemet med å bruke forbud som virkemiddel og dermed kun behandle symptomer. Vi får stadig nye forbud - mange av dem uten at folk egnag er klar over at de eksisterer. Det vil, om det får fortsette, ødelegge folkets generelle respekt for loven - og det er et problem. Videre synes jeg det er litt skremmende at du later til å ville legitimere forbud foran problemløsing fordi de ikke gir tilsvarende ringvirkninger. Da har du ikke forstått det jeg forsøker å sette søkelyset på; nemlig en umoden holdning til problemstillinger man finner det behagelig enkelt å forby seg ut av. Vi har for eksempel forbud mot å bære kniv på offentlig sted uten såkalt aktverdig grunn. Se på voldsstatistikken og utviklingen i knivrelatert vold etter at forbudet kom, og fortell meg at knivforbudet har hjulpet. Problemet har i stedet eskalert, og det skyldes utelukkende at problemet ikke har blitt adressert - man har i stedet funnet en gjenstand å fokusere på. England har hatt markant økning i håndvåpenrelatert vold etter at håndvåpen for alle praktiske formål ble totalforbudt etter Dunblane. Effektivt? Ikke i det hele tatt - man har ikke forsøkt å finne løsninger på det som forårsaker problemene, og dermed blir de stadig verre.

 

Man kan jo totalforby alkohol, og dermed forby seg ut av problemet med fyllekjøring. Man kan forby privatbilisme for å unngå trafikkulykker. Narkotika er forresten forbudt - ser du noen som helst indikasjon på at problemet er på vei ned?

 

Det er holdningene til problemstillingene jeg etterlyser, og viljen til å ta tak i dem i stedet for å gi smertelindring til en pasient med beinbrudd i stedet for å behandle bruddet og la ham bli frisk igjen. Det skremmer meg at vi som folk tillater politikerne å holde på slik.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få ordentlige straffer i dette landet som svir, i stedet for å lage det ene forbudet etter det andre. Straffenivået i Norge er en vits, du slipper jo lettere unna med drap enn å smugle narkotika eller voldtekt

 

Ett ord som jeg er blitt rimelig drittlei av å høre de siste 3 årene er: usosialt. Jeg ser så frem til høsten da vi endelig blir kvitt regimet vi har i dag, håper folk har lært. SV bruker ett ordet politisk selvmord , problemet er at de fortsatt sitter i regjeringen etter at de burde ha tatt selvmord for lenge siden, men det er vel bare ett rop om hjelp slik det er i de fleste tilfeller. Kristin Halvorsen gikk ikke av da hun ikke greide å holde løftet sitt om barnehagedekning før valget, og hun lovte å gå av, hva skjedde? Det er jo også fullt opprør fra resten av partiet når SV må svelge den ene kamelen etter det andre.

 

Jens Stoltenberg og AP surrer bare rundt og skriker "usosialt" mens Koldberg driver med sin personlige vendetta mot FRP. Hva SP har gjort må dere nesten spørre noen andre om, jeg vet ikke.

 

Og disse folkene som lager det ene forbudet etter det andre er det folk har stemt inn på Stortinget. :evil:

 

Nei folkens, stem til høyre ved neste valg og valgene etter dette.

Link to comment
Share on other sites

(...) SV må svelge den ene kamelen etter det andre. (...) Jens Stoltenberg og AP surrer bare rundt (...) Koldberg driver med sin personlige vendetta mot FRP (...) Hva SP har gjort må dere nesten spørre noen andre om (...) Nei folkens, stem til høyre ved neste valg og valgene etter dette.

 

Er det lov å ønske seg at partipolitikk holdes unna Kammeret, sånn i litt forsinka juleønske evt nyttårsforsett? For eksempel "langt til helvete" unna?

Link to comment
Share on other sites

Videre synes jeg det er litt skremmende at du later til å ville legitimere forbud foran problemløsing fordi de ikke gir tilsvarende ringvirkninger.

Den synes jeg faktisk var litt drøy. Vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Minner forresten om at det var DU som først brakte "ringvirkninger" inn i debatten.

Som før nevnt: Jeg er også motstander av å få alskens forbud tredd ned over hodet, og jeg er helt enig i at dette er, i mange tilfeller, en lettvinn behandling av "symptomer".

Men jeg er IKKE så naiv at jeg ikke innser nødvendigheten av endel forbud, og forbudet mot raketter kan jeg med letthet leve med.

Forøvrig synes jeg argumentasjonen din mister litt relevanse når du setter det til de grader på spissen.

Link to comment
Share on other sites

(...) SV må svelge den ene kamelen etter det andre. (...) Jens Stoltenberg og AP surrer bare rundt (...) Koldberg driver med sin personlige vendetta mot FRP (...) Hva SP har gjort må dere nesten spørre noen andre om (...) Nei folkens, stem til høyre ved neste valg og valgene etter dette.

 

Er det lov å ønske seg at partipolitikk holdes unna Kammeret, sånn i litt forsinka juleønske evt nyttårsforsett? For eksempel "langt til helvete" unna?

 

Vel, vi snakker om de som lager idiotiske forbud og påbud gjør vi ikke?

Link to comment
Share on other sites

Videre synes jeg det er litt skremmende at du later til å ville legitimere forbud foran problemløsing fordi de ikke gir tilsvarende ringvirkninger.

Den synes jeg faktisk var litt drøy. Vær så snill å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

jeg har ikke tillagt deg meninger, derfor skrev jeg "du later til å ville..." - det virker (fremdeles) på meg som om du mener forbud er en måte å løse dette problemet på. Jeg tror ikke det er så enkelt, for det kommer til å oppstå skader også i fremtiden, og neste skritt er å forby fyrverkeri totalt. Fyrverkeri er blitt en tradisjon, og sammen med en rekke andre ting vi mennesker bedriver, er også dette potensielt skadelig. Vi kan ikke vedta oss ut av ethvert problem - de må løses. La oss ikke gjøre dette til en debatt om hva vi strengt talt ikke behøver, for da er vi tilbake til steinalderen (vi trenger strengt tatt kun mat, energi og beskyttelse mot kulda for å eksistere som art). Jeg har sett byråkrater og politikere bruke begreper som "en ser ikke behovet for...", og lar vi den utvikle seg uten brems, ser En™ snart ikke behovet for noe som helst utover det en regjerende maktelite synes er passende for alle oss andre. Det skades langt flere personer i hjemmeulykker hvert eneste år enn det skades folk som følge av fyrverkeribruk. Skal vi forby privathjem og heller stappe folk inn i institusjoner med statlig kontroll slik at vi ikke skader oss selv da? setter jeg det på spissen, men det er for å belyse et betimelig dilemma; nemlig hvor grensen skal gå for offentlighetens inngripen i folks fritid og private sfære. At vi skal ha et ansvar ovenfor det vi driver med er det fokuset burde ha vært. Vi har godkjenningsordning for motorisert ferdsel, også kalt førerkort. Vi får lov til å drive med fritidsdykking, selv om det forekommer ulykker der også. Fallskjermhopping, basehopping, privatfly, hanggllider, fjellklatring, rafting, padling, bading, fritidsbåter - bare fyll ut listen. Det er faktisk ingen samfunnskrav at enhver fritidsaktivitet skal være risikofri - det er nemlig en umulighet. Å stille krav er derimot helt legitimt, og i mange tilfeller også svært fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også motstander av at forbud er eneste løsning på et problem. Men jeg innser at i vårt samfunn er det ikke BARE ansvarsfulle individer, og forbud er dermed nødvendig.

 

 

Riktig løsning er da å gjøre noe det i som ikke opptrer på en ansvarsfull måte, ikke kollektivt "straffe" alle.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de har behov for synlig effekt. Det er nok derfor slike forbud kommer nå i valgkampen - de prostituerte har jo i all hovedsak forsvunnet fra gata, har de ikke? Det er mye, mye vanskeligere å løse problemene, og det mye, mye lengre tid enn å bare fyre av et forbud. Det som bekymrer meg er at problemene får vokse og utvikle seg enda mer uhemmet, for de vil nemlig ikke synes så godt når symptomene er borte. Du blir kvitt smerter ved å ta smertestillende, men ikke årsaken til dem...

Link to comment
Share on other sites

Du blir kvitt smerter ved å ta smertestillende, men ikke årsaken til dem...

 

De fleste smerter er ikke kroniske,og smertestillende vil i de tilfellene fjerne smertene til årsaken er borte,og da er målet oppnådd. Jeg har ikke fulgt med i tråden og aner faktisk ikke hva dere diskuterer lol :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ikke vedta oss ut av ethvert problem - de må løses.

Kjære deg... Der har jeg vel uttrykt min enighet?.. (leser du mine innlegg som en viss person leser skriften?)

Det skades langt flere personer i hjemmeulykker hvert eneste år enn det skades folk som følge av fyrverkeribruk. Skal vi forby privathjem og heller stappe folk inn i institusjoner med statlig kontroll slik at vi ikke skader oss selv da?

Og det er, etter min mening, et viktig poeng. Forbud som skal forhindre skade på 3.-part, bør være mer legitimt.

Ta røykeloven... Jeg er faktisk overbevist om at røykeforbudet var eneste vei å gå, for at jeg skal kunne besøke byens utesteder uten å bli en passiv røyker.

Jeg synes du er noe ensidig i ditt syn på forbud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor noen argumenterer, på prinsippielt grunnlag, for å få fortsette å skyte opp pinneraketter? Det er en stor forskjell på å falle i din egen trapp og det å få naboens rakett i øyet. Ingen trenger pinneraketter, vi har et fullgodt alternativ i bakkerakettene - og i år tyder det på at tiltaket virket. Dette er jo egentlig en ikke-sak, det er snakk om "friheten" til å skyte opp eksplosiver - og som vi vet så gjør de aller, aller fleste dette med mye rart innabords... Prisen samfunnet og enkeltpersoner betaler for fyrverkeri har vært for stor. I år var det tre alvorlige øyeskader, ut av 10 totalt på landsbasis, langt mindre branner enn hva som er normalt. La oss bare håpe at det blir like lave ulykkestall til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hele tiden forsøkt å belyse problemene forbundet med å bruke forbud som kur og virkemidler. Vi har allerede en masse forbud, og flere av dem er helt greie - som for eksempel vold og drap. Da har man samtidig hjemlet straffereaksjon når noen forbryter seg mot loven. Det er helt på sin plass. Men det er en vesensforskjell på dette og å forby gjenstander folk potensielt kan skade andre med (jeg ser bort fra åpenbare ting som atomvåpen og denslags), og her føyer forbudet mot Kampkniver™ og Karatepinner™ seg elegant inn i rekken av meningsløse vedtak. For det første er ikke eksempelvis en batanga-kniv mer dødelig enn andre kniver, herunder kjøkkenkniver, men mer potensielt skadelig for brukeren som skal gjøre masse mer eller mindre imponerende triks med den. Det er rett og slett en foldekniv. Og så har vi springkniver i ulike varianter. Akkurat hva som gjør dem farligere enn andre kniver er meg en gåte - som regel er de dårlige og lite egnet til noe som helst. Men de er nå forbudt som generisk gruppe likevel. En rabiat tulling vil være en like stor trussel for meg enten han er bevæpnet med kjøkkenkniv eller såkalt Rambokniv™ - derfor er forbudet alldeles meningsløst. At noen dermed har brukt tid og mine skattepenger på slike hodeløse vedtak, er om mulig enda mer meningsløst.

 

Det er dette som er problemet. Jeg bekymrer meg faktisk over situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva dagens opptelling av øyenskader viser, tror jeg ikke vi har den hele og fulle sannhet rundt resultatet av dette forbudet.

 

Kan det hende at salget er halvert?

Kan hende forbrukerne ikke er seg bevisst på de nye produktene(med tanke på rakett erstatninger), og trenger noen "nyttår" på å finne det de liker? Og da kanskje noe "farligere" smell

Mener å huske at fyrverkeribransjen gikk ut i media og begrunnet et prispåslag, med manglende produkter på markedet. (naboen min kjøpte ikke fyrverkeri i år, for første gang, for han orket ikke kjøre byen rundt for å finne et utsalg som ikke var utsolgt)

Snakket med en tidligere forhandler, og de hadde sluttet å selge fyrverkerier pga strengere regelverk for forhandlere.(Dårligere tilgang for forbruker)

 

Personlig kjøpte jeg et lite batteri, og noen små sprett smell til ca 300 kr mot ca 800 kr tidligere, noe jeg hadde inntrykk av at hele bygda gjorde.

Her startet oppskytningene kvart på, og var over kvart over, mot tidligere der man kunne se en konstant oppskyting etter kl 1800 med en grand finale kl 24...

 

Feiret forresten min farligste nyttårsaften på 30 år.

Batteriet velter på en godt planlagt oppskytings sted... Dermed hadde jeg en pappkanon som dro av gårde 3 skutt over huet mitt og naboen, mens nabokjærringa fikk sitt livs sjokk, der "Le grande finale" sprengtes rett utenfor terrassen hennes, der hun sto i vinduet for å beskue nyårets begivenhet.

Tror nok at vi får andre resultat med årene….

Link to comment
Share on other sites

@Morten: Jada, det kan du. Men det er ikke en helt ubetydelig forskjell på forbud av pinneraketter og forbud av f.eks. privathjem som du hadde som eksempel i sted... Pick you fights, er det noe som heter. Jeg liker pinneraketter, men jeg blir ikke verken lei meg eller spesielt overrasket når disse ble forbudt (for ukyndige, vel å merke). Det er nyttårsraketter, for svarte svingende.

Link to comment
Share on other sites

[...] Når det er sagt: Hva med å slutte å piske en død hest...

 

Nei, når man kan bære havre til den isteden... :lol:

 

Rakattforbud er da i kategorien "irriterende", litt som at vi ikke får kjøpe fullauto-rifler... De er også riktig så artige, ufarlige om de brukes korrekt og farlige om de brukes av dritafulle idioter i tette folkeansamlinger...

Link to comment
Share on other sites

@Polar: Mener du å påstå at vi ikke trenger bly? Det har jeg aldri ment, iallefall. Når det er sagt: Hva med å slutte å piske en død hest...

 

Bly som hagleammo da... Kommer liksom bare opp når jeg hører ordene "fullgode alternativ..."

 

Synes ikke vi skal slutte å snakke om det, det er liksom det som er problemet til den norske folkesjela, alt som vi får tredd nedover ørene fra stortinget skal vi bare godta? Er lov å tenke selv og det er lov å si fra i dette landet, enda...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt sterk motstander av å forby seg ut av problemer.

 

Mja, men dette er vel strengt tatt ikke et forbud, men et påbud om sertifisering av de som får tillatelse til å bruke styrepinneraketter, i likhet med at vi har krav for oss som eier våpen osv.

 

Kravet er at en "må ha gjennomgått det obligatoriske teorikurset hos Norsk brannvernforening, bestått tilhørende prøve og ha deltatt på et visst antall oppskytninger av fyrverkeri klasse IV. Det vil bli utstedt et eget sertifikat som jevnlig må fornyes." Jeg synes faktisk det er litt drøyt å kalle det et forbud. Det er jo ikke et forbud, men et krav om sertifisering.

 

For å dra denne til ytterligheter er det vel ingen (eller i allefall svært få) som ønsker seg at det var tillatt med fritt salg og bruk av dynamitt på nyttårsaften for hvermannsen, selv om det utvilsomt ville gitt nyttårsfeiringa en ny dimensjon.

Link to comment
Share on other sites

Mja, men dette er vel strengt tatt ikke et forbud, men et påbud om sertifisering av de som får tillatelse til å bruke styrepinneraketter, i likhet med at vi har krav for oss som eier våpen osv.

 

Kravet er at en "må ha gjennomgått det obligatoriske teorikurset hos Norsk brannvernforening, bestått tilhørende prøve og ha deltatt på et visst antall oppskytninger av fyrverkeri klasse IV. Det vil bli utstedt et eget sertifikat som jevnlig må fornyes." Jeg synes faktisk det er litt drøyt å kalle det et forbud. Det er jo ikke et forbud, men et krav om sertifisering.

 

Ei ny melkeku med andre ord...

 

Lurer på om jeg tilgodeskrevet 18 år som lærling og 14 års erfaring med å skyte opp raketter?

Link to comment
Share on other sites

@Polar: Nei, jeg er uenig med deg her - typisk for den norske folkesjelen er å sitte på ræva si og klage og sutre - og gjøre fint lite med problemene som opptar oss. Jeg velger å skyte med Sink (de har blitt gode!), og prøve å ikke tenke så mye på blyet - fordi jeg ikke gidder å engasjere meg nok til å få gjort noe med blyforbudet. Og det siste der er veldig norskt i mine øyne. Når det gjelder pinneraketter så har de en veldig gyldig grunn for forbudet (eller som Jibrag sier; sertifiseringskravet) - og etter alt overmål ser det ut til å ha virket etter hensikten. Er ikke det hyggelig?

 

Kanskje det er viktig å sammenligne epler med epler, jeg synes ofte enkelte trekker sammenligningene sine mellom f.eks. dette tiltaket og andre vidt forskjellige tiltak litt vel langt.

 

Ny melkeku... please... Hvis du absolutt vil skyte opp, så må du ta et kurs. Stakkars deg!

Link to comment
Share on other sites

@Polar: Nei, jeg er uenig med deg her - typisk for den norske folkesjelen er å sitte på ræva si og klage og sutre - og gjøre fint lite med problemene som opptar oss.

 

Det gjør vi også...

 

Ny melkeku... please... Hvis du absolutt vil skyte opp, så må du ta et kurs. Stakkars deg

 

Melkeku ja, tror du sertifikatet har like lang levetid som førerkortet?

 

Nei det som skulle ha vært gjort i stedet er å forby alkaholsalg og levende lys fra 1 desember til 10 Januar, da hadde vi løst mange problemer da...

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å kalle det for en melkeku er at det er ingen som tvinger deg til å ta det. Det er absolutt ingen rasjonell grunn for at du MÅ ha det. Kall jegerprøven en melkeku, kall bilsertifikatet en melkeku, kall storviltprøven en melkeku - opp til deg, men å kalle et sertifikat for å få lov til å skyte opp pinneraketter for en melkeku er fullstendig skivebom!

Link to comment
Share on other sites

H.Nilsen: Virker som du ikke helt skjønner hvor jeg vil, hvis du tenker litt samtidig som du leser så skjønner du at forbudet med pinneraketter betyr 1 promille for meg, det er prinsippet over alle forbud som kommer som er provoserende, gjennomtenkt eller ikke. Samfunnet i dag fungerer at vi har noen folkevalgte, ja nettopp, folkevalgte som tror at så snart valget er over så kan de herje som de vil på stortinget i 4 år. Og at noen av disse apekattene blir gjenvalgt er virkelig imponerende.

 

Dagens regjering med deres visjoner og drømmer så ser de for seg ett land der folket jobber for staten, staten vet best, alle private bedrifter er lagt ned, staten skal detaljstyre enkeltmenneske fordi dem har ikke evne til å tenke selv og vet ikke deres eget beste. Flagget er byttet ut med ett rødt med 6 stjerner istedet for 5...osv osv. Historien kjenner vi, men har tydeligvis ikke tatt lærdom.

Link to comment
Share on other sites

Dagens regjering med deres visjoner og drømmer så ser de for seg ett land der folket jobber for staten, staten vet best, alle private bedrifter er lagt ned, staten skal detaljstyre enkeltmenneske fordi dem har ikke evne til å tenke selv og vet ikke deres eget beste. Flagget er byttet ut med ett rødt med 6 stjerner istedet for 5...osv osv. Historien kjenner vi, men har tydeligvis ikke tatt lærdom.

 

Hvis du trur på dette sjøl, har jeg ikke stort mer å si. Er enig i at vi ikke trenger regulering av alt, men synes du drar det vel langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å gå ut på limpinnen, partipolitikk og denslags hører ikke hjemme her inne etter min mening. Vi kan diskutere forbud, påbud, krav og lignende til vi blir blå i fingertuppene, og de kommer uavhengig av regjering. Det er de som later til å tro at det er 19 som bestemmer i dette langet (19 ministre), men de bør kanskje ta en litt dypere titt i hvordan ting blir besluttet her i landet.

 

Uansett - Jibrag har helt rett i det han skriver, og allikevel velger du å kalle dette for et forbud. Fair enough. Hvis du vil spre eder og galle over en fillesak (et forbud som ikke er et forbud), så er det ditt valg. At du ikke evner å lese andre enn dine egne innlegg (ja, for du anklager jo meg for å ikke tenke, så jeg må bare anta at siden du tenker så voldsomt over ting så lar du rett og slett være å lese innleggene i denne tråden) synes jeg er dumt, foreslår at du begynner med å lese hva andre enn du (og meg) skriver om dette.

 

Hvis prisen for at folk ikke blåser øynene av seg - og ikke minst andre - og bruker masse ressurser av helsevesenet i tillegg er å sertifisere bruken av pinneraketter, så so be it sier bare jeg. Så kan dere trekke alt det paralleller til blyforbud og forby privathjem dere bare vil.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trur på dette sjøl, har jeg ikke stort mer å si. Er enig i at vi ikke trenger regulering av alt, men synes du drar det vel langt.

 

God og berikende argumentasjon som høyner kvaliteten på forumet.

 

Den deler jeg med glede med flere i denne diskusjonen.

 

Går ut fra at du er enig i at forbud mot pinneraketter er første skritt på veien mot: "ett land der folket jobber for staten, staten vet best, alle private bedrifter er lagt ned, staten skal detaljstyre enkeltmenneske fordi dem har ikke evne til å tenke selv og vet ikke deres eget beste."

 

Sjøl er jeg neimen ikke sikker på om det bør være en rettighet å kunne sende pinneraketter til værs i fylla. For øvrig synes jeg Jibrag sitt innlegg er fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Hallo og godt nyttår

 

Enkelte personer har et underlig syn på forholdet mellom forbud og straff:

De vil ha færrest mulig forbud, alt skal være lov.

Samtidig roper de til stadighet etter lengre straffer.

Dessuten kan det se ut til at det er de samme personene som begår straffbare handlinger:

Hasjrøykere er de mest aktive hylekoret om å senke eller fjerne straffene for narkotikalovbrudd.

Prostituerte eller de som kjøper sex er de mest etc.

Folk som bedriver økonomisk kriminalitet vil ikke ha lover som retter seg mot dem.

Råkjørere vil ikke ha høye bøtesatser for råkjøring.

Fylliker vil ikke ha forbud mot fyllekjøring.

Etc, etc.

Dette betyr ikke nødvendigvis at jeg tror at enhver som vil ha vekk straffen for et eller annet forhold nettopp er en av de som bedriver den geskjeften selv. Men man kan jo begynne å lure...

 

gg

 

PS:

Det som karakteriserer graden av sivilisasjon ser i hovedsak ut til å være tre ting:

Størrelsen på statsmakten og hvor demokratisk den er.

Graden av regulering gjennom lover og forskrifter.

Hvor stor plass kulturen har i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Tja er vel bare et tidsspørsmål før man må ha et sertfikat for å drive med hjemmelading......som igjen må fornyes med jevne mellomrom , man holder tross alt på med krutt og div alskens saker. Mulig det skulle vært kemikaliekurs for å pusse børsene også , ikke helt ufarlig for helsa alt som brukes der...... :wink:

 

Forstår poenget til Polar godt jeg.......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja er vel bare et tidsspørsmål før man må ha et sertfikat for å drive med hjemmelading......som igjen må fornyes med jevne mellomrom , man holder tross alt på med krutt og div alskens saker. Mulig det skulle vært kemikaliekurs for å pusse børsene også , ikke helt ufarlig for helsa alt som brukes der...... :wink:

 

Forstår poenget til Polar godt jeg.......... :wink:

 

For ikke å glemme årsgebyr (er) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja er vel bare et tidsspørsmål før man må ha et sertfikat for å drive med hjemmelading......som igjen må fornyes med jevne mellomrom , man holder tross alt på med krutt og div alskens saker. Mulig det skulle vært kemikaliekurs for å pusse børsene også , ikke helt ufarlig for helsa alt som brukes der...... :wink:

 

Forstår poenget til Polar godt jeg.......... :wink:

 

For ikke å glemme årsgebyr (er) :mrgreen:

 

Og " miljøavgift ".......eksemplene er mange..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...