Jump to content

Sikte til jakt på 10-15 000 kr +?


Ølvomma39

Recommended Posts

Det er så mange sikte å velge mellom så lurte på om nokon har tips? Det er eit bonus om den ser bra ut. 10-15 000,-kr meir eller mindre

 

Veit ikkje om det finnast sikte med rangefinder/avstandsmåler, eller selgjast det separat? Praktisk i enkelte tilfelle på jakt og øvelseskyting/morro

 

Er det nokre sikter som har detta? (Vedlagte bilete)  "Balistikk"?

F.eks. 25m 50m 75m 100m 125m.....

 

 

 

 

 

Screenshot_20220704-195316_Chrome.jpg

Screenshot_20220704-195330_Google.jpg

 

Screenshot_20220704-223458_Gallery.jpg

Edited by Ølvomma39
Link to comment
Share on other sites

Ville sjekka ut Vortex sine sikter om jeg var deg. Der har du sikter med mange av de egenskapene du er ute etter. Men viktigst er utvendige tårn heller enn fancye retikler. Lær deg kulebanen til din rifle/ammo-kombinasjon og lag deg en klikktabell ut til så langt du tenker å skyte. 

 

Avsrandsmåler kan du kjøpe utenom. Finnes sikter med avstandsmåler innebygd, men de som er verdt å eie, koster en fot og ei arm. Ofte er de både svintunge og klumpete i tillegg.

 

En håndholdt avstandsmåler trenger ikke være av de dyreste modellene, men det lønner seg ikke å handle av de billigste heller.

Linsedeksel/flip up får du kjøpt løst ifra både xxl og andre jakt/våpen forhandlere.

 

Kortverjon dette, men alt avhenger av hva ditt behov er. Man må ikke ha det dyreste for å ha det litt morro og skyte langt, så vortex sine "innstegsmodeller" funker greit om man er nybegynner og vil prøve.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (1 time siden):

Veit ikkje om det finnast sikte med rangefinder/avstandsmåler

Det finnes.

 

https://www.landro.no/swarovski/113558/swarovski-ds-5-25x52-p-l-ii-gen-2

 

Zeiss Diarange, men de produseres ikke lengre, så du må kjøpe brukt

 

 

Her er en brukt Burris:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=223586474

 

 

Jeg mener slike er for tunge og klumpete, så jeg foretrekker heller å ha separat avstandsmåler.

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (8 minutter siden):

Hjort og elg

 

Skyter bare på tilatte avstander, er greit og vite om det er innafor og ikke over tilatt avstand

OK, da er du på villspor i siktevalg. 

Europeisk i området 1,5-6x42 til 3-12x56 med retikkel nr 4, evt med lys/dott vil være ørti ganger bedre valg en noe med et slikt jultreretikkel som du har bilder sv

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (32 minutter siden):

OK, da er du på villspor i siktevalg. 

Europeisk i området 1,5-6x42 til 3-12x56 med retikkel nr 4, evt med lys/dott vil være ørti ganger bedre valg en noe med et slikt jultreretikkel som du har bilder sv

Var vanskelig å finne rigktigr bilder, jeg tenkte bare noen enkle streker som kanskje var eller kubbe blit tilpasset.. legger ved et nytt bilde hehe

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (59 minutter siden):

Det finnes.

 

https://www.landro.no/swarovski/113558/swarovski-ds-5-25x52-p-l-ii-gen-2

 

Zeiss Diarange, men de produseres ikke lengre, så du må kjøpe brukt

 

 

Her er en brukt Burris:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=223586474

 

 

Jeg mener slike er for tunge og klumpete, så jeg foretrekker heller å ha separat avstandsmåler.

 

 

Ser veldig bra ut denna, gode priser også👌

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ølvomma39 said:

 

Screenshot_20220704-223458_Gallery.jpg

 

Hvor får jeg tak i dette retiklet? Leupold custom shop? 😜😅 Må jo være den ultimate gave til skytteren som har alt fra før. Kommer til å være gøy hver eneste gang noen skal titte inn i den kikkerten.

 

Litt mer seriøst: Det er kanskje ikke så dumt med et retikkel som har littegrann mer streker enn bare et enkelt kors. Trenger ikke gå fullt "juletre", men et eller annet BDC-retikkel. Jeg har kikket på litt forskjellig i det siste. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg ønsker eller trenger. Trenger ikke så fryktelig mange streker ekstra til jakt på noenlunde normale avstander. Hawke har noen med retikkel for .308W. Det vil jo stemme sånn ca. for de fleste storviltpatroner. Om det ikke er 100% riktig til alt, så er det kanskje bra nok(?) F.eks. VANTAGE 30 WA 4-12x42

Om du bruker appen Strelok Pro, så kan du velge masse ulike retikler og patroner og se hva resultatet blir med ulike forstørringer etc. Selv om strekene ikke stemmer med eksakt 100 m, 200 m osv, så vil de stemme med en eller annen avstand. Det er lettere å se det i appen, enn på nettsidene til de ulike produsentene. Og du kan velge ulike blinker du skal se det mot, fra rundskiver til elg og kråke. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (4 timer siden):

Veit ikkje om det finnast sikte med rangefinder/avstandsmåler, eller selgjast det separat?

 

Noen har vist til sikter med innebygd avstandsmåler, det finnes også sikter som i tillegg stiller "0-punktet" (krysset) etter avstand, lufttrykk, mot- eller unnabakke, kanting av våpen, følt vind, fiskeprisene i Mehamn, og syfilisprosenten blant "næringsdrivende" på Reeperbahn. Felles for dem alle er at de er store, tunge, klumpete og (hvis de på noen måte skal være brukbare) svindyre.

 

Et kikkertsikte, som annen leamikk, kan jo ta kvelden, spesielt hvis man tryner i storsteinurda. Jeg foretrekker å knuse kikkertsiktet og avstandsmåleren hver for seg.

 

En avstandsmåler kan man jo ha bruk for, også når man ikke har storviltrifla med (du skaffer deg nok flere våpen, du også, når vi har overbevist deg godt nok!) Hvis du søker på "Leica Rangemaster" her på forumet, vil du finne flere tråder der vi lovpriser dette lille unikumet av en mono-kikkert. 200 gram, går ned i ei radio-lomme, og har optikk som går utenpå det meste. Og er en utmerket tur-kikkert, men altså egentlig en framifrå avstandmåler!

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Følg Rema reklamen, det enkleste er ofte det beste.

Til elg og hjort bør minste forstørrelse være 1,5x eller mindre. Maks forstørrelse mer enn 6x er stort sett bortkastet. Dyret blir ikke større om du har stor forstørrelse, men synsfeltet blir mye redusert og du ser et mer urolig siktebilde som gjør at du bruker lengre tid på å skyte. Med 6x forstørrelse er det ikke vanskelig å få greie siktebilder på 3-400 m avstand, og det er i overkant av hva som er forsvarlig. Skyt inn våpenet på 200 m, da treffer du vital sone på alle hold opptil 250 m. På jakt er det viktigste å alltid være klar til skudd, det er sjelden dyrene står å ser på deg lenge nok til at du får målt avstand og skrudd på kikkerten. Som oftest støkker du opp dyr på 50-100 m og du har noen sekunder å skyte på før de stikker. Bruk pengene på ammunisjon og tren på å bli skuddklar raskt, ikke kast bort penger på et monster av en kikkert som i praksis er lite egnet til din jakt.

Meopta 1,5-6 eller tilsvarende andre tyske kvalitetssikter på bruktmarkedet gir deg mye for pengene.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (14 timer siden):

F.eks. 25m 50m 75m 100m 125m.....

Du har i alle fall ikkje bruk for retikkel med strekar/siktepunkt for dei holda du nemner her på hjort og elg. Eit standard retikkel type tysk #1, #4 eller liknande er godt nok i massevis til dette. 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (10 timer siden):

Hvis du søker på "Leica Rangemaster" her på forumet, vil du finne flere tråder der vi lovpriser dette lille unikumet av en mono-kikkert. 200 gram, går ned i ei radio-lomme, og har optikk som går utenpå det meste. Og er en utmerket tur-kikkert, men altså egentlig en framifrå avstandmåler!

 

Dette er nok de fleste enig med deg i, og det er et godt råd. Om du så ikke hadde kamuflert det inni ei side med svada og pisspreik...

Jegermeistern skrev (10 timer siden):

etter avstand, lufttrykk, mot- eller unnabakke, kanting av våpen, følt vind, fiskeprisene i Mehamn, og syfilisprosenten blant "næringsdrivende" på Reeperbahn. Felles for dem alle er at de er store, tunge, klumpete og (hvis de på noen måte skal være brukbare) svindyre.

 

Jegermeistern skrev (10 timer siden):

Et kikkertsikte, som annen leamikk, kan jo ta kvelden, spesielt hvis man tryner i storsteinurda. Jeg foretrekker å knuse kikkertsiktet og avstandsmåleren hver for seg.

Absolutt sant, de er også greie å miste hver for seg, og ikke minst bruke hver for seg. Det er OFTE man vil måle avstand, eller ihvertfall se på, ting man overhodet ikke bør sikte på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...