Jump to content

Frankford co ax eller doble prisen til Forster


Zenith

Recommended Posts

Skal ha en ny enstasjons presse, og har sett Frankford co ax. Fin pris, og smarte løsninger. Lest noen tilbakemeldinger på amerikanske sider om problemer med sentrering. Hvorvidt dette er reelt eller ikke aner jeg ikke. Noen som har erfaring med denne og kan dele litt? Gå for denne eller legge på det dobbelte og gå for Forster Co ax? Utprøvd og god, men betydelig dyrere. Skal kun lade standard riflekaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring. Men en «deal breaker» for meg med Frankford- pressa, er at den krever proprietære låseringer til diene. Hvis du lader få ulike patroner spiller det ikke så stor rolle, men hvis du bruker mange forskjellige diesett blir det enten tungvint eller en ekstra utgift.

 

Link to comment
Share on other sites

Enig i den. Men selv med to ekstra sett låseringer blir det to lapper billigere enn Forster. Da har jeg til tre kaliber. Har andre presser til mengdelading, er nå primært ute etter en som er rask å lade jaktammunisjon og ladestiger samt mindre kvanta på. Hvis pressa er solid og presis er det en nobrainer, men hvis noen har opplevd problemer i praktisk bruk er det kanskje verdt å legge på de ekstra kronene i ei Forster presse. 

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen her som har erfaring med co-ax presser? leser at man får mer kraft ved helpressing etc, men for meg så ser det ut som en dårlig arbeidsvinkel å jobbe i kontra vanlig presse der man presser armen den langt arbeidsbenken? 
hvordan er det når man skal lade opp et par hundre patroner med denne? virker også litt "leamikk" med de foringene til FA og det at man sklir dia inn med låseringen på forster? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (22 minutter siden):

Er det noen her som har erfaring med co-ax presser? leser at man får mer kraft ved helpressing etc, men for meg så ser det ut som en dårlig arbeidsvinkel å jobbe i kontra vanlig presse der man presser armen den langt arbeidsbenken? 
hvordan er det når man skal lade opp et par hundre patroner med denne? virker også litt "leamikk" med de foringene til FA og det at man sklir dia inn med låseringen på forster? 


Nå er jo denne pressen mere eller mindre uforandret siden 1967.. med en liten forbedring til dagens primer Seater i 1973.. og Forster startet produksjonen av dagens presse i 1985 til dags dato.. 

 

Det finnes hundrevis/tusenvis av "tester" på YouTube.. det har vært ladet hundrevis av milioner skudd på en co ax presse rundt om i verden.. den har og blir fremdeles lovpriset som en av/om ikke den beste og mest presise pressen i verden av mediterte benkskyttere, verdensmestere..OL vinnere med mere.. verden over.. de punktene som du "anser" som "svakheter" eller med dine ord "leamikk" er ansett som styrker av alle andre brukere.. mens du konkluderer slik du gjør uten å ha sett den?

 

Jeg har ladet hundretusenvis av skudd på å en co ax presse.. jeg har også en Turban Prazipress til doble prisen til en Coax presse.. og som går for å være noe av det ypperste som noensinne er laget av presser.. men likevel så blir 90% av skuddene mine ladet på co ax pressen.. det tar 2 sek å skifte die..en slipper å holde på med hylseholder..den produserer ekstremt nøyaktige og repiterbare hylser og ferdig ammunisjon.. så "buy once, cry once "

 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (8 minutter siden):

du "anser" som "svakheter" eller med dine ord "leamikk" er ansett som styrker av alle andre brukere.. mens du konkluderer slik du gjør uten å ha sett den?

 

 

Ikke meininga å trakke på noen tær her, 

dette er bare mine tanker/synspunkt uten å ha brukt eller sett en sånn presse noen gang, jeg spør jo for å lære her inne.

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

Er det noen her som har erfaring med co-ax presser?

 

Joda, nå har allerede @Sunnmøring levert sin "trosbekjennelse", og jeg kan bare legge til, etter å ha brukt pressa siden sist på 70-tallet, og ladet et 6-sifret antall ammunisjon på den, at "troen" på Co-Ax er vel det nærmeste jeg kommer religion. Hvis du søker på forumet, vil du se at vi er en del flere i "menigheten", f.eks. @Per-S.

 

Det eneste den krever (som alle andre presser), er smøring av bevegelige deler en gang i mellom. Jeg vil påstå at pressa mi er "god som ny", virkelig bokstavelig talt! Hvis det, mot all formodning, skulle komme et vesen, og gi meg "evig liv", ville jeg sannsynligvis likevel ikke klare å slite den ut, om jeg så skulle lade ammunisjon til alle de henfarne skytterne i øvre og nedre (der jeg nok vil holde til) etasje.

 

Ved søking vil du se at flere av oss anbefaler Co-Ax også til "nye" heimeladere ("buy once, cry once", står det over her). Jeg har altså brukt pressa jevnlig i ca. 45 år. Merkostnaden, i forhold til ei brukbar O-presse, blir da ikke mer enn etpar kaffekopper i året.

 

Den "upraktiske" plasseringa av "armen" er ikke noe problem, ta den vekk! Jeg bruker den bare når jeg heilpresser, ellers bruker jeg "bøyla" som den er, og det er mye mer ergonomisk enn armen på vanlige presser.

 

I dag skulle jeg forresten finne ut hvor lang tid jeg bruker på å halspresse 6,5x55-hylser med Lee Collet die. Etter å ha skiftet fra kuleisetterdien (som nevnt over her, ca. 2 sek., prøv å gjøre det med andre presser), presset jeg 44 hylser på 3 min 5 sek, det blir 4,2 sek pr. hylse.

 

Det er en grunn til at O-pressa fra Pacific, Dillon 550-en, og den lille, rimelige pressa som var med settet fra Lee, er stuet bort i et skap, og bare ser daglys ved spesielle anledninger.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte mye co-ax i starten av hjemmeladerkarrieren. Vi var 3-4 kompiser som hadde den på rundgang. Etterhvert kjøpte jeg min egen RockChucker i stedet. I et ferdig kit, som var relativt billig. Jeg mener å huske at det var noen dier som var for høye til å passe i co-ax? Redding Competition? Kan det stemme, dere som bruker den jevnlig? Kuleuttrekker fra Forster var heller ikke spesielt praktisk, mener jeg å huske.

Mange bra detaljer på co-ax, men jeg har aldri savnet den etter at jeg begynte med RockChucker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladd patroner der min Co-Ax ble for liten slik at håndtaket tok borti diene. Jeg husker ikke om det var 416 Rigby eller 338 Edge. Co-Ax kan heller ikke ta dier med større diameter enn de vanlige, når jeg lader 477/500 må jeg bruke en presse med større gjengeparti for å få plass til diesettet.

For alle "normale" patroner er Co-Ax den raskeste enstasjonspressen du får kjøpt. Jeg tror at du kan sette inn og ta ut en hylse/patron i en Co-Ax på mindre enn halve tiden av det du bruker i andre presser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Sunnmøring said:


Nei det stemmer ikke.. jeg bruker Redding Competition med mikrometer  og de passer fint selv til 338LM.. 

 

Ser ut til at jeg kanskje husker riktig. Pressa jeg brukte var antagelig produsert før 1990. Det er uansett ikke noe problem med nyere presser.

 

image.png.7cf5f69e7f624fa4d71a6d028e01cf3f.png

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (14 timer siden):

Jeg mener å huske at det var noen dier som var for høye til å passe i co-ax?

 

Som jeg skrev lenger oppe, jeg har tatt vekk "armen", og bruker hånda rett på bøyla. Da har det hendt at fingrene har nådd nedi toppen på dia, med tilhørende påkalling av diverse vesner i underetasjen.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, fredriko said:

 

er dette Frankford arsenal pressa det er snakk om her?

 

 Nei, den tråden der omhandlet Forster co-ax. Det er tydeligvis gjort en endring for en god del år siden. Jeg husker både Colargol og sveivetelefon, så da er det fare for at det dukker opp litt vel gammel info 😅

 

Edit: Link til tråd: 

 

Edited by Casey Jones
Link to comment
Share on other sites

Der er rapportert om ymse problem med FA si presse, kvaliteten er langt underlegen Forster. Det kan f.eks. vere ein idé å lese omtalar, sider som MidwayUSA, Brownells etc. har mange. Det er rapportert om lys som sluttar å fungere, strippa skruar, slark, diar som ikkje kan brukast pga. lengde, osv. Forster er USA-produsert, FA i Kina.

Eg har kun erfaring med Forster, ikkje FA si presse, og eg har ingenting å utsette på Forster. Den fungerar ypperleg til det meste, men har óg nokre ulemper mtp. min bruk.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukererfaring med nærmere 10 forskjellige enstasjonspresser. Deriblandt bonanza/forster co-ax, rcbs RC o-presse, lyman crusher o-presse, lee challenger o-presse, redding o-presse, pacific/hornady 007 o-presse, lee c-presse, pacific c-presse, og sikkert noen jeg ikke husker i farta. 

I praksis er alle jeg har brukt egnet til å lade patroner med. C-pressene har litt dårligere utveksling føler jeg, slik at jeg ville valgt o-presse eller co-ax om jeg skulle velge 1 presse. 
 

Co-ax er i mine øyne bedre enn de andre til det meste når det gjelder vanlig lading, det jeg ikke liker co-ax til er kuleuttrekking (det går an, men da er armen på kuleuttrekkerdien i samme området som armen til pressa, noe som gir en konflikt i bruk.)
Det som også er litt dumt med co-ax er at bytte av hylseholder fra vanlig (3006- 308-6,5x55 feks) til liten (223 feks)  pga det jeg synes er den geniale flytende hylseholderen, tar for lang tid.

Så for min del er det sånn at jeg har en co-ax permanent montert på ladebenken (som brukes til 90% av all lading) mens jeg har en hornady 007 o-presse klar med hurtigfester til benken for å kunne lade 223, kuleuttrekking, osv


Jeg tenker forster/bonanza co-ax er pressa man kjøper om man vil ha litt ekstra kvalitetsfølelse og om man føler man har råd til den. Man kunne jo ladda på en lee challenger om man vil ha det billig og fortsatt lade patroner. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har nettopp helpresset ca 1200 hylser på co-ax.

Totalt antall patroner ladet med pressa aner jeg ikke, men det er kvalitetsfølelse på hver eneste patron jeg presser.

Det eneste som tar litt tid er å bytte hylseholder, men tar det igjen på tiden jeg sparer på å bytte dier 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...