Jump to content

Rulleblad. Kan jeg få våpen?


FreshMeat

Recommended Posts

Jeg har flere forhold på rullebladet som gjelder bare røyke weed. Det er ikke snakk om rus misbruk.

 

Plus hendelse av 2017 hvor jeg kjørte i påvirket tilstand rett over promille grensa. så ikke alvorlig...

 

 

Jeg har aldri vært voldelig og alltid vært rolig og de fleste sakene har vært tilståelse saker så det er ikke sånn at jeg har motarbeidet meg politiet eller vært voldelig elns

Link to comment
Share on other sites

Flere forhold for å røyke? Åssen iallverden har du klart det? Sist jeg gikk forbi satt det jo folk i parken utenfor Grønland Politikammer?

 

Har du sluttet med tull og er det lenge siden sist du ble knepet? Kan du argumentere for hvorfor dette er en tilbakelagt periode og at du er en annen, mer moden og ansvarlig person i dag?

 

Våpenlovens § 16 stiller krav til vandel og edruelighet og at man er uten "tilknytning til kriminelle miljø". Jeg mistenker at du skal argumentere rimelig overbevisende for hvorfor og hvordan du har skikket deg, siden du ser ut til å ha vært en gjenganger.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, er det flere tilfeller av bruk så havner man fort inn i definert misbruk selv om den det gjelder ikke ser det slik.

 

Rent praktisk sett, så er det springende punktet hvor lenge det er siden siste sak. Ruskjøring i 2017 er sånn ca akkurat på hengende håret innafor hva som kanskje kan aksepteres (fem år for mindre alvorlige forhold), men hvis det er brukersaker etter dette må en nok belage seg på å være uten våpen i noen år til.

Link to comment
Share on other sites

FreshMeat skrev (19 timer siden):

de fleste sakene

Yay... Altså, flere saker er ikke bra. Men 5 år er en stund. Kun Politiet "vet", eller de vet ikke de heller, her vurderer de, og det eneste som kan gi et svar er å spørre dem. På et tidspunkt blir ting foreldet, og politiet har rullebladet ditt, så de kan se på detaljene. 
Tror det greieste er å bare ringe våpenkontoret der du bor og spørre, de biter ikke. De er som regel veldig greie, bare (som oftest) uendelig trege.

 

 

 


 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eller bare søk på våpen. Avslag er vel gratis, så du risikerer ikke noe?

 

Jeg tviler på at de kan gi deg et 100% svar over telefonen, fordi de i så fall må legge nesten like mye arbeid i det som for å behandle en søknad. Er nok litt mer jobb med søkere som har et rulleblad, fordi de da må tenke og vurdere.

 

Søker du, så får du et skriftlig svar som eventuelt kan klages på og som skal inneholde en begrunnelse. Er denne godt skrevet, så gir den nok en pekepinn på hvor lenge du eventuelt må vente- og kanskje blir søknaden innvilget.

Link to comment
Share on other sites

Ett nært familiemedlem av meg rotet til livet sitt kraftig i yngre dager, med fyllekjøring, ble tatt i å kjøre uten førerkort og oppga falskt navn til politiet. Og noe annet smårot som stort sett hadde bakgrunn i rus. Han søkte og fikk jaktvåpen, rundt 5 år etter siste hendelse. Så på ett tidspunkt er det blanke ark igjen. I praksis. Selv om arket selvfølgelig er der likevel og følger deg livet ut. Hvis det ikke er vold inne i bildet, virker det som politiet slipper taket litt lettere.

Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (57 minutter siden):

Det greieste er å først søke om å få kjøpe et registreringspliktig luftvåpen. Får du avslag på det, vet du hvor landet ligger. 

 

Det er litt flaut å for eksempel melde seg inn i klubb/lag for skyting med kruttvåpen, og så få avslag på søknad.

For noe vas. Enten er en kvalifisert til å ha våpen eller så er man det ikke dette helt uavhengig av våpentype, så fremst en tilfredsstiller de øvrige kriteriene for det våpenet det søkes om.

Søk på det våpenet du har bruk for, enten får du tillatelse ellers får du avslag. Får du avslag koster søknaden ingen ting og du får en begrunnelse som vi gi deg en pekepinnen på hva du ikke må gjøre de neste årene om du vil erverve våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg ble anmeldt for vold i 2017, hadde våpen når dette skjedde. Sonet dommen i fra september 19 til januar 20. februar 21 søkte jeg om å kjøpe våpen å fikk godkjent søknad. Men der følgte med ett brev når jeg fikk tilsendt innvilget søknad at dem etter vurderinger anså meg som skikket til å erverve våpen igjen eller noe i denne duren. Dem tok aldri i fra meg de våpene jeg allerede hadde. 

Edited by Dexron
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...