Jump to content

Forskjell på 375 H&H og 375 RUM


Aasum

Recommended Posts

Hva er egentlig forskjellen mellom H&H og RUM en?

Kulebanen er den lik eller??

 

Tenker på å kjøpe et GROV kalibret rifle men vill gjerne at den skal kunne ha ei grei kulebane og at den takler lang hold ca 400-500m :D

 

Eller blir det wetherby som blir best på disse hold???, har en kammerat som skjøt en fin elgokse på 380m med 340wheterby :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Du ser sikkert av svarene at enkelte er provosert. Det er nemlig ikke regnet for god jegerskikk, og faktisk ulovlig, å skyte elg på det holdet i Norge. Det er ihvertfall ikke noe å skryte av, her inne.

 

Når det gjelder kalber til langholdsskyting så er ingen av de to spesielt egnet, vil jeg tro. Jeg er i hvertfall glad for at det ikke er jeg som skal banke ut 80 skudd med en 375 RUM på banen :shock:

Forskjellen mellom en RUM og en vanlig H&H er vel at RUM går ut med omkring 100 m/s(?) mer fart. Det vil si noe flatere kulebane, og dersom du kommer ut for noe som ikke blir gjennomskutt av en god 375 kule (vil se elefant eller bøffel på langs :wink: ) har du noe bedre penetrasjon.

 

Er du interesert i lanholdsskyting, så finnes det mye info om det her inne. Søk, og du skal finne! Men, du blir ikke god til å skyte ved å skyte på lange hold. Du må være god til å skjyte på korte hold, dersom det skal ha noe for seg å skyte på lange hold. Avtrekksefeil, sikte og pusteteknikk trener inn du på kortere hold altså.

Link to comment
Share on other sites

Og når det gjelder de ekstra 100 m/s så merker neppe elgen mye til dem uansett.

Med ekstra fart kan du faktisk oppleve dårligere penetrasjon, ikke bedre.

Alt kommer an på om den kula du bruker er den optimale sett i forhold til hastigheten i det øyeblikket den treffer viltet.

Er kula litt for myk i forhold til hastigheten kan du oppleve at den vrenger seg for tidlig eller går i oppløsning uten å trenge dypt.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Du ser sikkert av svarene at enkelte er provosert. Det er nemlig ikke regnet for god jegerskikk, og faktisk ulovlig, å skyte elg på det holdet i Norge. Det er ihvertfall ikke noe å skryte av, her inne.

 

Det er ikke god jegerskikk, men er det ulovlig etter lovtekst?

Skuddhold på sel strekkes ofte på en mye mindre blink.

 

Hva sier loven om lengste hold på hjortevilt?

Link to comment
Share on other sites

[...]Det er ikke god jegerskikk, men er det ulovlig etter lovtekst?

Skuddhold på sel strekkes ofte på en mye mindre blink.

 

Hva sier loven om lengste hold på hjortevilt?

 

Det settes ingen fast grense i loven, men dyreværnslovens "ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål" kommer inn her. Dvs, skyter du på "for langt" hold vil sannsynligheten for at det går bra bli så liten at du kan dømmes selv om det gikk bra. (samme prinsippet som at det er forbudt å kjøre med promille, selv de gangene du ikke kjører ned noen). Å tallfeste en grense vil heller ikke være særlig hensiktsmessig, da du uansett vil kunne dømmes etter nevnte paragraf for skudd på kortere avstander om man ikke lager ett fryktelig komplisert og detaljert regelverk som dekker alle tenklige kombinasjoner eller en veldig kort maksavstand, da det er mange andre faktorer enn antall meter som teller inn. Samme som ved jakt i dårlig lys, setter man ett fast klokkeslett må det enten settes så tidlig på kvelden at selv i den mørkeste dal,med tungt skydekke, åpne sikter og dårlig syn er det nok lys, eller så vil det bli akkurat den samme skjønnsmessige vurdering fra sak til sak i tvilstilfeller uansett.

 

Eneste konkrete talleksempel jeg har sett er en uttalelse fra DN(?) for 10-15 år siden, hvor noen var bøtelagt for å skyte villrein på for langt hold, hvor 300m ble ansett som "for langt".

Link to comment
Share on other sites

Mulig det skulle vært starta en annen tråd om dette, men det er allerede nevnt her så jeg kunne tenkt meg å få resonementet på hvorfor det tilsynelatende er ok å skyte på et lite mål som tiur, bever eller selhode på opp mot 200 m, men ikke et stort mål som en elg på 3-400 m.

 

Ikke at jeg vil argumentere for skyting på lange hold, men det er noe "Ludvig" (over 80 det er farlig, det!) over noe av den kritikken som kommer frem straks noen er så formastelige at de sier de kan tenke seg å skyte på mer enn de politisk korrekte 100 m.

 

Flyvetid på kula er jo ennå ikke så lang at det i seg selv begynner å bli et argument for ikke å skyte så hvis utstyr, forhold og ferdigheter er tilstede, hvorfor er det så mye verre å skyte på hjortevilt enn annet vilt på, sett i forhold til størrelsen på målet, like lange hold. Eller er det slik at hjortviltjegere er så mye dårligere skyttere enn de som jakter på annet vilt.

 

Kanskje er det slik at hjortevilt av en eller annen grunn ikke kan utsettes for like stor risiko for skadeskyting som annet vilt og i såfall hva er grunnen til det?

Link to comment
Share on other sites

Langholds skytting og god/dårlig etikk??

 

DEt vil jeg si at egentlig er det opp til hver jeger å bedømme, det kan være stor forskjell, 30m kan være altfor langt d også om du er i tettskog og så vidt skimter dyret da hadde jeg heller skutt en elg på 300m.

Så det går jo ikke å fastslå noen regler på dette hvis jeger kan holde hodet kaldt, ha en 100% god sjanse, gode skyteferdigheter o.l. er det jo ikke noe problem å skyte på 300m. :mrgreen:

 

men bare så det er sagt mitt lengste hold er 130m på en elgku som sto i ro midt ute på en åker.............

Link to comment
Share on other sites

Mulig det skulle vært starta en annen tråd om dette, men det er allerede nevnt her så jeg kunne tenkt meg å få resonementet på hvorfor det tilsynelatende er ok å skyte på et lite mål som tiur, bever eller selhode på opp mot 200 m, men ikke et stort mål som en elg på 3-400 m.

 

Ikke at jeg vil argumentere for skyting på lange hold, men det er noe "Ludvig" (over 80 det er farlig, det!) over noe av den kritikken som kommer frem straks noen er så formastelige at de sier de kan tenke seg å skyte på mer enn de politisk korrekte 100 m.

 

Flyvetid på kula er jo ennå ikke så lang at det i seg selv begynner å bli et argument for ikke å skyte så hvis utstyr, forhold og ferdigheter er tilstede, hvorfor er det så mye verre å skyte på hjortevilt enn annet vilt på, sett i forhold til størrelsen på målet, like lange hold. Eller er det slik at hjortviltjegere er så mye dårligere skyttere enn de som jakter på annet vilt.

 

Kanskje er det slik at hjortevilt av en eller annen grunn ikke kan utsettes for like stor risiko for skadeskyting som annet vilt og i såfall hva er grunnen til det?

Det er en god del forskjell på kulebanen på 100 kontra 300 meters hold.

På 100 meters hold spiller det ingen praktisk rolle om du feilbedømmer avstanden med 50 meter, mens det på 300 meters hold betyr rygg- eller vomskudd.

Det er heller ikke ubetydelig hvordan en ørliten siktefeil, et litt dårlig avtrekk, en liten bevegelse i våpenet eller et vindpust påvirker kula på 300 meters hold, m.a.o. er forskjellen på suksess og fiasko mindre jo lengre avstanden blir.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jo 338 brukt til lange hold, hvis du mestrer rekylen.... Men hvis du skal ha en patron som går flatt og langt, er vel 6,5-284norma, 280rem, eller 7mm rem noe å titte på. Med en 6,5 kule behøver du jo ikke skyte deg både støl og blakk.

 

Ellers er det vel sånn at sel, tiur, og småvildt skytes liggende eller med anlegg, og da kan du luke bort et par variabler..

Link to comment
Share on other sites

375 rum er nokk ikke akkurat et første valg når det gjelder langholdsskyting, den enorme rekylen er en stor faktor her. men takler du den er den et brutalt våpen som kan brukes på lengre hold mot stort vilt. men for skyting på disse holdene er nokk de mindre magnumene mer aktuelle, 300 mag 7mm mag 6,5x284 270 win(ikke magnum, men like vel flat kulebane). disse har mye mindre rekyl, å det kreves mindre av deg som skytter å skyte godt med disse en med en 375. 340 wby er også en fin patron, men den også med kraftig rekyl. men trening gjør mester, så skaffer man en riktig kraftkar må man trene mye med den også. å lade selv er alfa omega viss du ikke vile bruke hele lønna på ammo:!:

 

ps: skal du ha en magnum som begynner å skyve godt ifra, bør du ha en kikkert med god øyeavstand. viss ikke kommer det fort noen halvmåner :lol: hadde selv en meopta artemis 2000 1,5-6x42 på min 338 win mag, å det er ikke å anbefale. hardt laddede 250grs kuler skyvde kikkerten alt for mange ganger midt i panna. har nå en leupold european 3-9x50, å den kan jeg aldri tenke meg at jeg skulle få i panna, det er meget bra øyeavstand på den!

Link to comment
Share on other sites

Må si det ble veldig mye pekefinger her. Forskell på 375 H&H og 375 RUM er att 375 er noe kraftigere, som medfører en del kraftigere rekyl, noe jeg antar du er klar over. Jeg for min del har ikke skutt med .375 RUM men jeg er kjent med rekyl i .375 H&H. Vil tro att de aller fleste har problemer med å skyte bra alt for mange skudd etterhverandre med .375 RUM. Jeg ville valgt .375 H&H av disse to alternativene den har en rekyl de fleste takler med litt trening, og det er ett yppelig kaliber til norsk elgjakt. Viss du tenker på afrikajakt tilfredstiller .375 H&H kravet til the big five, samt kommer ammo bort på flyturen er det ikke problem å skaffe ammo til .375 H&H i Afrika. Det går selvsagt an å trene på lange hold med .375 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har en 375RUM, og det er klart at det røsker litt i skuldra...den er litt kjapp.

Dette er en som ikke har skutt med annet en 30-o6 og 20mm orlecon(ellernåhvordandetskrives) :wink:

. 300gr a-frame

 

Det er vel ikke den rifla jeg vil anbefale som nybegynner-grovkaliberrifle.

Jeg for min del synes rekylen er helt kontrollerbar, ikke så mye værre en en 375HH

Kommer kansje av at det er satt på en HS-pres. stokk på den med god kappe. Rifla veier bare 3.2 kg uten kikketsikte

Har ikke fått testes den på langhold ennå, men i følge de som har en slik, og driver med langhold i Unaiten, skal den være ypperlig.

 

Kommer tilbake til det etter sommeren da jeg forhåpentligis har fått testet den på langhold.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har en 375RUM, og det er klart at det røsker litt i skuldra...den er litt kjapp.

Dette er en som ikke har skutt med annet en 30-o6 og 20mm orlecon(ellernåhvordandetskrives) :wink:

. 300gr a-frame

 

Det er vel ikke den rifla jeg vil anbefale som nybegynner-grovkaliberrifle.

Jeg for min del synes rekylen er helt kontrollerbar, ikke så mye værre en en 375HH

Kommer kansje av at det er satt på en HS-pres. stokk på den med god kappe. Rifla veier bare 3.2 kg uten kikketsikte

Har ikke fått testes den på langhold ennå, men i følge de som har en slik, og driver med langhold i Unaiten, skal den være ypperlig.

 

Kommer tilbake til det etter sommeren da jeg forhåpentligis har fått testet den på langhold.

 

Lag en tråd når du får testet, med masse bilder :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm, pekefinger. Det var kanskje meg det da? Ikke meningen å være grinete! :D

Ser det etterspørres dokumentasjon på at det er ulovlig å skyte elg på lange hold. Og det var den saken med reinjakt som det nevnes over jeg tenkte på. Og, jeg vet om folk som skyter dyr på mye lenger avstander enn jeg er villig til. Ekstremt gode skyttere, og langholdsskyttere. Og, de holder kjeft om det...

Det pekes også på dobbeltmoral, i og med at de gjelder ulike regler for kråke og elg. Og der er jeg enig, og jeg har denne dobbeltmoralen selv. Jeg skyter gjerne på en kråke på 300 meter med min 22-250. Da bruker jeg V-max ammo, og den river så det blir sprengt kråke nesten uansett hvor jeg treffer. Men, jeg akspeterer større sjanse for skadeskyting på en kråke enn på en elg, jeg ser den.

 

Angående langholdsskyting. Roe her på forumet har gitt ut en utrolig bra CD med informasjon om langholdsskyting. Jeg forelår at du kjøper den og leser deg opp på hva som er nøedvendig utstyr. Det kreves mindre enn du tror!

Link to comment
Share on other sites

Åpenbare problemer med kalibre i den klassen: 338LM, 375Rum de store fra Lazzaroni o.l

 

Dess kraftigere dess mere trening kreves det.

Ligge å kamre store termoser fra en flat standplass er morro det, men man blir ikke veldig god av denslags trening.

Trening fra feltmessige stillinger (i felt) er det som gjelder, først da finner man sin egen begrensning.

Husk det er førsteskudds treff som gjelder..........uansett "vær og føre" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, spørsmålet er jo aktuelt, og en del mennesker unge som gamle tror på alt som blir skrevet om hvor fortreffelig det er og felle en elg eller ett rådyr på langt hold (300?)

 

Loven sier ingen ting om forbudt skyteavstand. men skulle du komme til skadskyte en elg på 350 meter og du er jo som kjent pliktig til å varsle om påskytingen, da vil man kunne bruke lovebestemmelsen om human jaktutøvelse, og er da skyteavstanden lang ja da vil dette bli brukt i mot deg av påtalemakta.

 

Jegerprøven sier at 150 meter er langt nok og løsne skudd mot hjortevilt, det er jeg enig i.

Selv om vi vet at innskutt rifle med 180 grs kule i 3006 med overslag på 5 cm er midt i på 200 meter, men så er det feilvurderingene da, avstandsbedømming er ikke lett, da er det egentlig godt å ha litt å gå på.

Link to comment
Share on other sites

Skjerp dere folkens, å svar heller på det mannen spør om. Alltid noen som må kommentere piss. Herregud det er da opp til hver enkelt hvor langt hold en velger å strekke seg til!!!! :? Er ingen lov om avstander, står at en skal bedømme selv om hva som er forsvarlig der og da!! ser at stakkaren blir angrepet fra første stund,blir så irritert av sånn. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...