Jump to content

Verdivurdering krag


Skaubjønn

Recommended Posts

12 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

M1912 karabin med feil sluttstykke?

Sluttstykket ser nummerlikt ut og stemmer med en M1923 skarpskytter. Serienr tilsier en millitær M1912.

 

Fremste løpsbånd og baksiktet stemmer med en sen M1912. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Kan ingenting om Krag, -  -   

 

Neivel, du har vel konsentrert deg om dine utmerkede drillinger (noen av oss som er misunnelige, tro???).

 

Skaubjønn skrev (1 time siden):

   -   og vil gjerne ha tips om hva som er et fornuftig prisleie.

 

Når de ikke er nummerlike, og av en "samlervennlig" modell, er det ikke bryet verd å prøve på salg. Den rette plassen er nok @Olesøns utmerkede tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/85669-rifler-gis-bort-til-nybegynnere/#comments

 

(Jeg har nettopp lagt ut en ganske fin, førkrigs M/98-kasse m/pipe der, 0 interesse).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Jeg ga bort min Mauser m98 i en tilsvarende tråd. 
Krsten har stått og samlet støv i påventede at min sønn skulle få interesse for våpen så han kunne overta den. Det er egentlig han som er arving. Men den interessen kom aldri. Skal høre med ham om den kan gis bort. 

Link to comment
Share on other sites

Tja, en M1912 "skyter", forutsatt at pipa er ok, er da verd et par lapper.

Tror den forsvinner fort på finn for 2k.

 

Verd å ta en titt på det sinnsyke baksiktet hvor den faste delen er frest ut i en del sammen med pipa. Hva tenkte de på? Ren idioti..

Når man ser en Rem700 eller T3 undrer man på hvordan det var mulig å komme opp med noe så komplisert og produksjonsuvennelig som en Krag.

Selv drillingene i denne tråden ser ut som de kommer fra et strukturert samlebånd, bare med litt bedre finish og gravering, til sammenlikninmg 8) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Omtrent på alle deler.. (.971 tre siste siffer i serienummeret)

Er den nummerlik og ellers i god stand med fin pipe er prisen 6000+.

 

M1912/16 (tror jeg betegnelsen skal være) innebærer at hevarmen er rett med std hevarmskule. Tidligere M12 hadde hevarmen bøyd inn og flat "hevarmskule".

 

Her er forøvrig baksiktefoten som er frest i en del med pipa. Lurer på hva dette koster hos Vaagsland eller Hansen idag.. "Jeg skal ha ei M12 pipe i rustfritt med ballistikk for Norma 130gr banepatroner til 2200m".. 

 

 image.png.ceece1e6f81a790154ed9d02bce41466.png

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...