Jump to content

Trykktrøbbel i 8x57IS?


Pryl

Recommended Posts

Heisann!


Jeg har sett over en del hylser jeg har liggende etter fjorårssesongen, og er usikker på om resultatene bør tolkes av noen som har noget mere peil enn undertegnede;
Fra venstre mot høyre (2 av hver):

S&B Helmantel 196gr - pannekakeflate hetter

F C (ettellerannet) - hetter stikker godt ut av hylsebunn

Norma Alaska 196gr - tydelig ring nede på hylsa
Norma Oryx 196gr - tydelig ring nede på hylsa

 

Kun fabrikkammo...

 

Dette er skutt i en G33/40 med original pipe. Børsa har tidligere vært meget tung i hevarmsløftet - spesielt ved bruk av gammel Raufoss med korrosive hetter - og når børsa er skutt varm...

 

Noen som har noen formening om hvorvidt dette tyder på høyt trykk  -  eller er det bare tut og kjør?

 


20220301_164311.jpg.134f9b6f5066ebeebd5dbc52643f70c5.jpg

20220301_164234.jpg.66138ed19def9398a2994d95c26689b2.jpg20220301_164216.jpg.3c5cb30d1759380150e4d346f126fad7.jpg20220301_164337.jpg.cf26e9650e19fe30710b9144574dc486.jpg

20220301_164210.jpg

20220301_164248.jpg

20220301_164324.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan ta det med ro. Flate hetter kan være spesielt myke hetter, eller mer sannsynlig ladet i genseland med hurtig krutt.(Er visst ikke helt ukjent med noe S&B ammo). At hettene kommer ut av FC ammo kan komme av at disse er svært svakt ladet. Ringene på Normahylsene et svj ut fra bildene kan se, helt normale trykkringer. 

Edited by vavlo
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (6 minutter siden):

Tror du kan ta det med ro. Flate hetter kan være spesielt myke hetter, eller mer sannsynlig ladet i genseland med hurtig krutt.(Er visst ikke helt ukjent med noe S&B ammo). At hettene kommer ut av FC ammo kan komme av at disse er svært svakt ladet. Ringene på Normahylsene et svj ut fra bildene kan se, helt normale trykkringer. 

Aldeles Udmerket! 

Link to comment
Share on other sites

Pryl skrev (4 timer siden):

og når børsa er skutt varm...


har du sjekket løpet innvendig? Jeg synes dette høres ut som at du har fått en karbon ring innvendig i løpet rett etter kammeret.. karbon belegg er hardt og om en ikke bruker karbon fjerner.. eller poler pasta innvendig i løpet for å mekanisk fjerne karbon så får en dette belegget ikke bort med bronse børste og olje..

Link to comment
Share on other sites

Ut fra hylsene kan jeg ikke se noe skummelt. S&B har noen ganger høyt trykk, andre ganger veldig myke hetter som "moses" slik som dine. Prøv med en skikkelig puss av kammer/overgang pipe kammer og bruk avfetter av noe slag i kammer så hylsene får litt bedre feste under avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Tennhette som stikker ut kommer av lavt trykk. 

 

De flate hettene dine er nettopp flate, ikke kratret, så det ville jeg ikke bekymret meg for. 

 

Normahylser er myke og får fort ring nederst. Det er i seg selv ikke et trykktegn. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (11 timer siden):

At hettene kommer ut av FC ammo kan komme av at disse er svært svakt ladet.

Eller at hettelommene i de hylsene Federal bruker er litt romslige. Når jeg setter i tennhetter (CCI og S&B) med RCBS' håndholdte verktøy (6,5x55 og .30-06) er jeg ikke det minste i tvil om når det er en FC-hylse.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd S&B i både rifle og revolver. hettene er alltid flate. de må jo være veldig myke. Kjennes sånn ut når de støtes ut, myk og seig bevegelse, ikke harde som plutselig slipper når jeg bruker decapper die.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...