Jump to content

Smelting av bly / treg krabbekoker?


RBW

Recommended Posts

God aften!

 

Jeg har hevet meg på kjøret med å smelte om bly for å støpe egne prosjektiler. Jeg startet optimistisk med en Optimus Hiker 111. Men, det går jo bøtte treigt og føltes ikke stabilt nok. I "ren fortvilelse" kjøpte jeg en krabbekoker, men den får liksom ikke noe særlig fart på sakene den heller. Er det andre med krabbekokere som kan si noe om hvordan flammene og sånt skal være? Jeg er vant til litt lyd fra primuser. Krabbekokeren gir ingen lyd, bare en centimeter blå-gul flamme. Det blir selvfølgelig varmt over den, og fikk smeltet til slutt, men det tok vesentlig lengre tid enn jeg hadde sett for meg. Krabbekokeren skal ha en effekt på 7,5 kW, men føltes altså som et rødspritapparat. Det hjelper kanskje å isolere bedre, og kanskje sette kjelen lengre ned? Tar uansett gjerne i mot tips om det er krabbekokere som er bedriten eller om det er en brukerfeil...
 

890985379_2022-02-1615_18_29.jpg.b0dc7cc7e13b0de45079bdfb6d0ddd91.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Etter det eg kan sjå har eg omtrent samme krabbekokar som du har. Kjøpt på Mekk for eit par år sidan. Eg har brent av all malinga på min. Har du eksperimentert med trekken? Eg har ei rustfri hylse på denne "stemmen" som går inn til brennaren. Kan snu på denne og variere oksygentilførselen. 

 

Eg bruker ei gammal jerngryte til å støype i. Om det har noko for seg, veit eg ikkje. Kanskje dumt å seie det, men om du har plashåndtak på panna er ikkje det ein god ide :-) 

 

Eg lagde meg ein vindskjerm som eg kan pakke rundt gryta og brennaren. Ikkje for tett, men merka god forskjell. Smelter alltid utandørs og prøver å finne ein dag med lite vind. Bruker og lokk. Både for å hindre varmetap og sikkerheten. Eg meiner eg smelter ca 20 kilo bly på 30-40 min. eller nokon slikt. 

 

Bruker og vernemaske med relevante filter. Den røyken du får når du smelter skittent bly er ikkje nokon eg har lyst til å få i meg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7,5Kw er alt for lite om du skal ha litt fart i sakene!
Jeg fikk kjøpt en propan-brenner fra den lokale propan-sjappa for ca 1500,- + regulator. Den gir 130Kw på maks... 

På med hørselvern og åpner regulator til 50% så smelter jeg 50kg bly på 20 minutter. Bruker ei solid støpejernsgryte som jeg hentet gratis på finn.no.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Riktig, jeg har også en rustfri hylse på enden der. Skal forsøke å åpne mer på den, hadde den helt igjen og tenkte at det kom nok luft inn via glippene på siden.

Går stål her, med stålhåndtak. Tenkte først aluminium, men etter å ha lest diverse steder skjønte jeg at det ikke nødvendigvis var så lurt...

Lurte litt på om jeg skulle fjerne beina, sveise sammen noe med litt lavere profil, ser for meg at det er greit med varmetap opp på sidene. Alternativt støpe til en kombinert vindskjerm og støtte av betong.

Har ikke veid opp i dag, men tok sikkert et par timer og fikk ut 10 kg. Yes, rom for forbedringer skjønner jeg! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (5 minutter siden):

7,5Kw er alt for lite om du skal ha litt fart i sakene!

Ahh! Såpass ja. Tenkte at 7,5 kW var plenty. Fikk jo smeltet på 3,3 kW også. Jaja, jeg får prøve meg litt mer frem, men da vet jeg hva som finnes om jeg blir utålmodig! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også krabbekoker, og stor jerngryte med lokk. Det fungerer fint for meg. Jeg har med hybelkomfyren min ut, og forvarmer råblyet til et par hundre grader, så går det fortere (og mindre gass).

 

Jeg har krabbekokeren på en veranda med tett rekkverk, hvor den står lunt.

 

Umiddelbart får jeg inntrykk av at det er litt lite futt i krabbekokeren din, ser litt «sparebluss» ut?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (1 time siden):

Umiddelbart får jeg inntrykk av at det er litt lite futt i krabbekokeren din, ser litt «sparebluss» ut?

 

Oh yes! Akkurat det som er problemet, synes dette minner mer om en rødspritbrenner enn en feit krabbekoker som i mott hode skulle ha hatt bra med lyd og effekt. Skal leke mer med luftingen som stigamundsen nevnte, så får vi se. Var mest testkjøring i dag, må sette opp noe varmeskjold/vindskjerm også. :)

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (43 minutter siden):

Kjøp en proff/justerbar regulator så blir det futt. 

Vindskjerm for minske varmetap er også lurt.

 

Regulatoren skal greie å dytte dobbelt så mye gass som brenneren kan forbruke i timen, så den burde vel holde. Vindskjerm står også på listen, men synes likevel det burde vært mer sprut i brenneren. Satser på at luftingen som ble nevnt her kan gjøre susen. :)

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (5 minutter siden):

Såg litt sparebluss ut, ja. Når har god fart i brennaren har eg nesten ingen gule flammer. Men det er ikkje mykje lyd

Yes, takk for det! Da må jeg fikle litt mer. Har jo mer enn nok bly å smelte, og satser på at jeg får perfeksjonert smeltingen innen jeg er tom.. :D

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (På 16.2.2022 den 22.59):

Ser ut som om du har feil regulator.

Regulatoren er som nevnt merket med at den kan gi dobbelt så mye som brenneren forbruker på maks. Nå kan jeg pent lite om ting som går på gass, men det virker da veldig ulogisk om den da skal være feil?  :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Jeg har egentlig ikke peiling på krabbekoker og smelting av bly, men har brukt litt gassbrennere. Er det kaldt i luften er det ofte lite effekt ut av gassflasker pga lavere trykk. Hva er temperaturen der den brukes?  Vanlige gassbrennere funker best fra 15-20grader. Er det mulig å temperere gassflasken til dette hvis det er kaldere? Får kjøpt annen type gass som funker bedre på vinteren. (Snakker nå om vanlige småflasker)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom man benytter "vanlige propanflasker" beregnet for eks. grillen på sommerstid, altså propan og ikke butan, så skal det være fint mulig å benytte disse i temperaturer ned mot 0`C. 
Til info er trykket i flaska ca. 2,3 barg ved -20`C.  Man kan kortvarig hente ut en del effekt
av slik propanflaske, men flaska vil fryse / ise ned dersom forbruket over tid overstiger egenfordampingen av propanvæske på overflata på væskespeilet i gassflaska.
Men dette merker vi normalt ikke om sommeren da varme / sollys normalt fører til tilstrekkelig
egenfordamping i flaska - nok til at vi kan lære mor hvordan det skal grilles!
 

Det som er viktig er at flaskeregulatoren leverer både mengde og trykk som oppgitt.
Og det selges så mye billig ræl der ute så vær obs. Kanskje virker ikke regulatoren din som den skal?
Normalt trykk etter regulator skal for gassapparat som her ligge på ca. 30mbarg.
Husk at en enkelt brenner på en vanlig gassgrill i dag fort er på 3-4-5kW, da høres det lite ut med en brenner som yter teoretiske 7,5kW for slik smelting.

Tenk at du skal smelte dette ved kun å bruke 2x brennere på grillen, tror du må ha god tid da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

RBW skrev (19 timer siden):

Regulatoren er som nevnt merket med at den kan gi dobbelt så mye som brenneren forbruker på maks. Nå kan jeg pent lite om ting som går på gass, men det virker da veldig ulogisk om den da skal være feil?  :)

Du kan teoretisere så mye du vil rundt dette men da jeg byttet til industriregulator på min krabbekoker så opplevde jeg en drastisk økning i effekt. Før/etter effekt kunne rett og slett ikke sammenlignes.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (På 23.2.2022 den 13.51):

Hva med å bare kjøpe ei av smeltegrytene fra Lee? De koster ikke mange kronene.

 

Har en allerede, men krabbekokeren brukes til grovsmelting av rester fra skytebanen. :)

 

Olemann skrev (På 23.2.2022 den 14.42):

...Er det kaldt i luften er det ofte lite effekt ut av gassflasker pga lavere trykk. Hva er temperaturen der den brukes?  ...

 

Hmm.. er rundt null grader Celsius, og vanlig 11 kg med gass som ellers blir brukt på grillen. Kan hende jeg bør ta meg en bolle og vente på varmere vær. Men så var det også innlegget under da.

 

FEVIK skrev (På 23.2.2022 den 15.33):

Dersom man benytter "vanlige propanflasker" beregnet for eks. grillen på sommerstid, altså propan og ikke butan, så skal det være fint mulig å benytte disse i temperaturer ned mot 0`C. 
*masse lurt*
Husk at en enkelt brenner på en vanlig gassgrill i dag fort er på 3-4-5kW, da høres det lite ut med en brenner som yter teoretiske 7,5kW for slik smelting.

 

Stemmer, bruker vanlig propan for grillen.  Synes det høres plenty ut jeg, i min drømmeverden! :D Jeg får kanskje bare akseptere at det tar litt tid, gjøre noe halvfornuftig mens ting smelter. :)

 

jjrckd skrev (På 24.2.2022 den 8.35):

Du kan teoretisere så mye du vil rundt dette men da jeg byttet til industriregulator på min krabbekoker så opplevde jeg en drastisk økning i effekt. Før/etter effekt kunne rett og slett ikke sammenlignes.


Yes, jeg har jo ikke noen andre forutsetninger. Men da har jeg en høne å plukke med de som merker sånt utstyr, for det er da vitterlig ikke logisk. Men nyttig erfaring du hadde med å bytte regulator. Har liggende et par andre som jeg kan teste med også. :)

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (5 timer siden):

Oppskrytte spesifikasjoner på billige varer fra Kina, hvem skulle trodd sånt var mulig....

 

Det er selvfølgelig en mulighet, men når ting er kjøpt i Norge hadde jeg ventet meg at oppgitte spesifikasjoner stemmer. Men, mulig jeg er litt enkel der. Artig undertone! ;)

 

Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

https://propaneksperten.no/product/regulator-kosan-click-on-0-2bar/

 

En 30mBar regulator klarer ikke holde 30mBar ut på en slik krabbekroker, men detcser ut som TS stiller spørsmål men ikke vil ha svar..


Nå er jeg litt usikker på hvorfor du påstår at jeg ikke vil ha svar? Joda, jeg tar i mot alle svar med glede! Men det er vel greit at jeg setter et spørsmålstegn ved påstander om at en regulator som er oppgitt til det dobbelte av det kokeren trenger ikke skal være nok? :)

Mange takk for tips om regulator i den siste posten! Har en annen regulator jeg skal teste først, deretter blir det vel noe med mer fart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...