Jump to content

H & K 91 har den nådd pensjonsalder?


einherje

Recommended Posts

Min trofaste HK91 har nådd pensjonsalder. Den har gått 14000 skudd. Jeg har vært litt sløv med å skifte buffer, så jeg begynner å få utblokking i glidekasse. Pipa har også sett sine beste dager. Den skulle jo egentlig ikke holde så lenge. Nå er det jo ikke bare å skifte pipe heller. Siden jeg har en del utstyr til våpenet er det litt sårt å bare skrote det. Jeg kan jo skyte mye med innleggspipa før den trenges å kasseres, men det er jo ikke like gøy. Kjøpe ny? Annet våpen? Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om noen av rep satsene til AG3 er falt i sivile hender.

Men i satsen finnes verktøy for å rette glidekasse og lignende slitasje på våpenet.

Piper går vel ann å skaffe fra tyskland eller usa, men det kreves vel spesialbestilling.

Jeg kan peke deg i riktig retning av noen som har erfaring med slikt verktøy, send gjerne en PM om det er interessangt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i ny buffer? Har en 91 jeg kunne tenkt meg å holde i god stand. Den samler fortsatt godt så greit å gjøre litt preventivt vedlikehold. Løp kan du få laget av børsemakker. Det finnes build kits med alt du trenger for å bytte løp selv så lenge du har en presse

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, høggern said:

For guds skyld. Behold den. 

Snart er vel alle ag3 spiker. Og da vil noen av oss glede oss over at fetteren fortsatt eksisterer.... 

Jeg kan strekke meg til å dra på mange nok stevner til at jeg oppfyller kravene for erverv, kun for å ta vare på en slik. Et klenodium. :)

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med ny pipe er å få tak i en pipe med mottrykksriller i kammeret. Det store problemet med våpenet er at på grunn av dårlig buffer og hardt bruk, har låserullene slått ut og laget bulker i glidekassen innenfra. Ser også at det er begynt å sprekke i sveisen i ladearmsrøret. Foreløpig så bruker leg innleggssystemet, og koser meg med det.

Link to comment
Share on other sites

Riller i kammeret lar seg lage med elektrokjemisk maskinering, samme teknikk som amerikanere lager riflede piper til "ghost guns" bare med annen design på det 3d- printede verktøyet. 

 

Bulker etter låserullene lar seg rette av en smed som vet hva han driver med, og sveis lar seg også fikse. I det hele tatt så kan praktisk talt alt byttes eller rettes, så lenge våpenet ikke går i kverna.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også skjære langsrillene med en "sjepping" /"sjepper" som er en slags metallhøvel, sjelden sett nå i fresens tidsalder, en vanlig før. Hva som er enklest og best skal jeg ikke si noe om, men jeg folk som gjør begge deler en halvtime herfra.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leter litt i krokene hos gamle børsemakere, så er det nok mulig å finne ny kaldhamret pipe fortsatt innpakket i plast med natonr..
 

Kassa kan masseres tilbake i form, og sveisejobben er heller ikke avskrekkende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...