Jump to content

Rasevalg familiehund vs jakthund


Jegern80

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe litt med synspunkter. Vi er usikre på om vi skal ha en jakthund, eller en familiehund. Vi er aktive storviltjegere som ønsker oss en løshund som kan gå på elg og hjort. Vi er veldig usikker på rase å skjønner at vi ikke kan få i pose å sekk, men siden det ikke er jakt hele året ønsker vi en hund som kan brukes til mer. Følgende kriterier har vi snakket om:

- den kan gjerne brukes til snørekjøring, vil være med på mange skiturer

- lydighet,lettlært

- mulighet til å gå løs uten bånd da vi bor landlig til (er dette mulig på en jakthund???) 

- familievennlig og tålmodig. Barnet vårt blir alene med hunden i ett par timer etter skolen, frem til vi er ferdig på jobb. 

Finnes det en hunderase som kan passe til våre ønsker? 

 

Link to comment
Share on other sites

Vest Laika.. eller en øst av trange linjer.. om en hund kan gå løs eller ikke kommer mye ann på trening. Fruen har jämt tispa på 1,5år løs ute. Var litt redd det sku bli en skopusser. Men i det hu får beskjed om å "søke" så drar ho ut på 600-1,1km søk. Bare innom å sier hei. Så det går.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vår Dachs liker å være med på ski i tråkket løyper og i Dachs tempo. Renner du ned en bakke og en hare eller annet "gøy" har krysset kan det bli bråstopp. Vi har ikke kunnet ha de løse hvis det ikke er tett gjerde rundt tomta, litt for mye jakt instinkt til det gikk bra. Brukte alle anledninger til å komme seg på jakt eller hilse på naboens katter.

De er vel ikke akkurat på topplistene i lydighet heller.

 

Høres jo ut som en dritt rase må, men må si vi liker personligheten og lynnet veldig godt. Enkle å få med seg i bilen, jakter det meste, kan fint være inne som kose hund med familien uten å rive ned huset og unger.

Våres har levd fint med barn men vi holder alltid øye med de når det er besøk, ikke alle barn er vant med hund og en liten Dachs er jo som skapt for å løftes og dras i. Uten at hunden er enig i det.

Vi har heldigvis ikke hatt noen problemer med akkurat det, hunden trekker seg bort og våres barn sier også ifra til venner at nok er nok.

Som hund til elg og hjort ville jeg ikke valgt Dachs.

 

Svigerfar hadde en hvit elghund, rolig type som kunne gå i line eller løs under jakta. Kunne under oppsyn gå fritt rundt hytta. Lange turer var også null problem.

77c4599e14d7fa06bdc500e8810e4931.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke et vondt ord om dachs (har selv hatt en), men om snørekjøring og mange skiturer (under vekslende snøforhold) er et viktig moment vil nok jämthund være et bedre valg. Iflg. NKK er ikke samarbeid rasens fremste egenskap, men som TS selv sier kan man ikke få både i pose og sekk.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du kan kalle inn ein dachs, den kjem ikkje før den er ferdig med det den held på med. Ein egenskap eg likte, dei var  sjølstendige og såleis litt anerledes enn andre hundar me har hatt.

Stor hund i lite format og i tillegg til å vere ein allsidig jakthund er det og  ein super familiehund.

Dachsen når også ein høg alder, våre to blei 14 og 15 år.  

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, brisen said:

Du kan kalle inn ein dachs, den kjem ikkje før den er ferdig med det den held på med.

Fordelen jeg ser med en dachs er vel at jeg springer fortere enn den gjør. Da spiller det vel liten rolle om den kommer på innkalling eller ikke... Det kan jo være praktisk nok.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Satser på å dele noe selv om noen kanskje mener jeg er på bærtur :D Jeg har personlig erfaring med border collie, irsk setter, engelsk setter og norsk elghund grå. Jeg kan si med en gang at hvordan du oppdrar hunden har helt avgjørende betydning for hvilken hund du får. Dernest har alle hunder jaktinstinkter, og disse kan i større eller mindre grad kontrolleres men står også i fare for å til en viss grad bli undertrykket eller trent bort. Akkurat nå har vi en 8 år gammel irsksetter tispe og en 2 år gammel norsk elghund grå hannhund i hus, og disse to er milevis langt unna hverandre. Jeg tenkte å si noe om hver enkelt og hvilke faktorer vi har fokusert på med den enkelte og hvordan deg til nå opplever at det har slått ut på dem.

 

IS tispa er tidenes roligste, lydigste og snilleste hund med både barn og voksne, lydigere og roligere enn border colliene jeg har erfaring med. Hun er oppdratt som en familiehund med jakt som sekundært fokus, og vi får da følgelig en ekstremt lojal og pålitelig familiehund men en mindre dyktig jakthund. Hun jakter for all del godt nok for meg, men vil aldri være noen premiehund. Vi fokuserte lenge på lydighet og har trent det i alle hennes år nettopp for å få en hund jeg kan stole på at ungene kan håndtere alene, og det har vi fått. Samtidig må jeg påpeke at IS rasen generelt sett er en lydig og lojal rase, men det finnes klare individuelle forskjeller også. Jeg tenkte nettopp som deg at jakten kun varer noen få måneder sammenstilt med resten av året hvor hun skal fungere i en familie med små og store barn.

 

NEG hannhunden vår har vi hatt et litt annet fokus på. Det som er viktig for oss med han er å få en godt fungerende elghund under jakta, men han skal også fungere i familien. Det vi har fokus på med han er grunnleggende lydighet slik som å sitte å vente på kommando ved maten, legge seg på plassen sin, ikke hoppe, ikke bite, gå på do ute osv... Det vi er forsiktige med å irettesette er for eksempel å bjeffe i nabolaget eller å spore dyr og lose på dyr. Samtidig er vår IS tispe såpass drillet og lydig at vi ser dette også smitter over på han, han tar fort mye av de samme lydighetskommandoene som IS tispa har trent på. Samtidig er han litt villere, han kan ikke gå løs og han kan ikke være sammen med andre hunder annet enn de han introduseres for over lengere tid. Han er likevel en veldig flott familiehund og fungerer utmerket i hjemmet og er til nå den aller mest lydige elghunden jeg har sett. Han er likevel ikke på nivå med IS tispa, og det forventer jeg heller ikke at han skal være. NEG er generelt langt hardere mentalt enn IS tispa og krever erfaringsmessig mer fokusert og disiplinert trening. Jeg har til gode å se en NEG som kan gå løs, så dette er nok ikke den første rasen jeg ville anbefalt til deg basert på de kriteriene du har satt. Samtidig kan man nok trene på det, men da risikerer man å påvirke hvordan hunden jakter. Søkene kan for eksempel bli kortere/mindre i både tid og rekkevidde. Jeg mener ikke at man må trene lydighet og typiske familiære egenskaper på bekostning av jaktegenskaper, men man må faktisk til en viss grad fordele tiden sin mer på den ene tingen enn den andre og da velge hvilke egenskaper man vil fokusere på.  Jeg vil også påpeke at for eksempel en NEG har veldig sterke jaktinstinkter som er både vanskelige å kontrollere og meningsløse å prøve å undertrykke. Jeg vil si at det er håpløst å prøve å trene en NEG til å ikke løpe når den er løs, for det er jo nettopp det den skal. Dette er helt vesentlige og viktige egenskaper det er viktig å ikke lære bort ellers vil du påvirke hvordan den jakter. Jeg mener også at dette ville vært så vanskelig, om mulig i det hele tatt, at akkurat denne rasen er utelukket for deg. Jeg har kjempekjemi med min NEG fordi jeg bruker veldig mye tid med han både i skogen og hjemme, samtidig ser jeg at kjemien ikke er like god med barna mine og med kona. Han er nok litt mer utålmodig og ulydig mot dem, og hører helt klart mer på kone enn barn.

EDIT: Glemte å legge til at resultatet av dette ble 3 elg skutt for han under høstens jakt hvorav 1 ble skutt av meg, og det vil jeg kalle en suksess.

 

Så hva anbefaler jeg? Hvis du skal ha en hund med de kvalitetene du ser etter så ville jeg funnet en rase med de grunnleggende egenskapene du ønsker, og satset hardt på trening. "Alle" hunder kan læres til det meste man vil men noen har selvsagt bedre grunnlag enn andre. Hvis du ønsker primært en familiehund som også kan bære kløv og trekke tungt samt jakte storvilt så må du nødvendigvis se på de store eller mellomstore viltfinnerne, da kanskje spisshundene. Er naturlig å tenke spisshund ut fra de rasene du nevner, samtidig har jeg også sett en Samojed jakte rype (ja, helt sant) så aldri si aldri.

 

Lykke til!

Edited by Ludoben
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I ein periode hadde me Border Collie og Dachs samstundes, to rasar ulike som salt og pepar. Border collie er avla fram til å løyse arbeisoppgaver på ordre og tegn frå  eigar/sjef og er såleis ein lett dreserbar hund. Vår var lydig og til stor hjelp i arbeid med sauene, då  under kommando frå meg. Som familiehund grei men med mykje energi.

 

Dachsen er ein  super familiehund som du ikkje får dresert til å bli ein lydig slave.

Den  er klok, sjøltenkjande, sjølarbeidane og ein problemknekker, den må jo vere det for å løyse oppgavene   t.d. i eit revehi. 

Det vert hevda at den ikkje er så rask, kanskje ikkje det men den gir aldri opp, noke mangt eit rådyr har erfart. Den kjem seg fint fram i bratt vestlandsterreng, klarer den ikkje å hoppe opp, spring den rundt, står aldri fast.

I huset var den snild og grei, yppa aldri til bråk korkje med to eller firbeinte , likte og å  vere "varmeflaske"  når noken hadde behov for ein strekk på sofaen. 

I møte med rev forvandla ein koselig hund  seg om til ein levande krigsmaskin, du hendelse for eit mot.

Skal me på ny få oss hund, då blir det Dachs, stor hund i lite format.

 

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...