Jump to content

Børsemakere i Møre & Romsdal?


Sør-jeger

Recommended Posts

Sunnmøring skrev (27 minutter siden):

   -   som kan gjøre denne jobben.. 

 

De fleste KAN det vel, men det er, så vidt jeg vet, ingen andre enn @Snapphane som har utstyr til det.

 

Olav drev med dette som "pensjonisthobby", men har vel trappet ned. Med vårt kostnadsnivå er det nok ikke regningssvarende å få utført noe slikt på vanlig kommersiell basis, kanskje med unntak for "Blaser"-piper (hvis det er mulig, med "gardena-koblingen").

 

Sør-jeger skrev (47 minutter siden):

Usikker på hva dette kalles på Norsk..

 

Det heter "å bore opp", og det har det gjort i over 100 år. Min bestefar leverte "Loinnså" (Lunds kammerlader) til en børsemaker i Trondheim, for å få den boret opp. Da han kom for å hente den, viste det seg at børsemakeren var blitt alkoholiker, og hadde solgt alle våpna som var levert inn til reparasjon, for å få penger til å kjøpe fludium for "reparasjon"!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 29.12.2021 den 16.36):

Er en ungdom som har startet opp i nærheten av Ålvuneid, børsemaker Mikkelsen(?)

 

 

Tor Fredrik Mikkelsen driver i Surnadal (hvor jeg bor). Flink allsidig type -  gjennomførte lærlingetida som børsemaker i forsvaret. Formidler gjerne kontakt dersom det er ønskelig.

 

http://old.trollheimsporten.no/boersemaker-mikkelsen-er-snart-klar-med-eget-verksted.6324387-387242.html

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...