Jump to content

130gr eller 150gr Barnes TTSX 308 på rev, rådyr og elg?


Nybegynn3r

Recommended Posts

On 11/6/2021 at 2:53 PM, Jakt-Skytter said:

Til trådstarter. Du trenger ikke tenke på ekspansjon på smått vilt som rev/rådyr osv når du bruker 308w,de går ned uansett bare du treffer i vitale områder.

Det er det dummeste jeg har hørt.. Har skutt nok "småvilt" til å vite at man trenger ekspanderende ammunisjon på rådyr. Friskt i minne er når vi i "ungdommen" skjøt rådyr med helmantel med 30-06, på oppfordring av eldre "erfarne" elgjegere. Det ble til noen ordentlig kjipe situasjoner og lange ettersøk. XXX kaliber rifler og helmantel er overhode ingen god kombinasjon for å felle annet enn fugl. Blyanthull inn og ut. Det finnes alltid en eller annen idiot som hevder at helmantlel i han sin xxxWBY/magnum etc gir "knall og fall" pga. påståtte "sjokkvirkninger". 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Ospa said:
9 minutes ago, Ospa said:
1 hour ago, Jakt-Skytter said:

Var det ikke 308w som var utgangspunktet her?

 

On 11/6/2021 at 2:53 PM, Jakt-Skytter said:

Jeg har brukt 250grains lapua naturalis  i flere år  da i 9,3x62 47 cm pipe

 

6,8 mm? skrivefeil eller 270w?6,8mmRem??

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Jakt-Skytter said:

Jeg vil påstå at det er 3 ting som dreper og det er blodtrykksfall,direkte treff i nervesystem foran manke og treff nært nervesystem der sjokket lammer nervene og dyret er død i "smellen"

Dersom noen klipper ryggnerven din, dør du ikke av dette.. du blir lam

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Ospa said:

Det er det dummeste jeg har hørt.. Har skutt nok "småvilt" til å vite at man trenger ekspanderende ammunisjon på rådyr. Friskt i minne er når vi i "ungdommen" skjøt rådyr med helmantel med 30-06, på oppfordring av eldre "erfarne" elgjegere. Det ble til noen ordentlig kjipe situasjoner og lange ettersøk. XXX kaliber rifler og helmantel er overhode ingen god kombinasjon for å felle annet enn fugl. Blyanthull inn og ut. Det finnes alltid en eller annen idiot som hevder at helmantlel i han sin xxxWBY/magnum etc gir "knall og fall" pga. påståtte "sjokkvirkninger". 

Hold deg til fakta!

Det var snakk om 130gr eller 150gr TTSX på rev rådyr.Og ekspansonsforskjellen på disse har ingen betydning for rev eller rådyr.De vil uansett falle i skuddet eller ha liten fluktrute hvis de blir treft der de bør treffes.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Jakt-Skytter said:

Hold deg til fakta!

Det var snakk om 130gr eller 150gr TTSX på rev rådyr.Og ekspansonsforskjellen på disse har ingen betydning for rev eller rådyr.De vil uansett falle i skuddet eller ha liten fluktrute hvis de blir treft der de bør treffes.

 Du skriver jo:

"Til trådstarter. Du trenger ikke tenke på ekspansjon på smått vilt som rev/rådyr osv når du bruker 308w,de går ned uansett bare du treffer i vitale områder."

 

Det er jo ikke bra å hevde..!?

 

..Og etter egen erfaring har er forskjellen mellom ei slapt lada blyfri kule og ei i frisk hastighet vesentlig på så smp dyr som rådyr. 

Har vært med på tre skadeskytinger (to var riktignok GMX som virker hardere) med blyfri kuler.. Alle var ladet til +-800m/s i cal. 30/.277

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ospa said:

Til trådstarter. Du trenger ikke tenke på ekspansjon på smått vilt som rev/rådyr osv når du bruker 308w,de går ned uansett bare du treffer i vitale områder."

 

Det er jo ikke bra å hevde..!?

Vi kan sikkert holde på å vri å kverulere på fakte i det uendelige.Du skjønte sikkert at det var TTSX 130gr og 150gr som det var snakk om hvis du ville.Men du ble litt provosert av mit første innlegg så du vil Trolle litt.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ospa said:

Nei, nerven, bakover (mot halen). Fra nakken av lammer du ånderetten og da dør du etter sekunder/minutter

 Hvis du har flådd og partert noen dyr så vet du at fra manken og framover  er nakkevirvler.

Hvis du  noensinne har skutt noen dyr i manke og framover så ville du vist at dyret er dødt momentant. ikke minutter sekunder,Det er momentant stopp.
Skyter du derimot bak mange i ryggvirvel så vil dyrets bakpart bli lam og frampart fortsatt inntakt.Dyret vil pråve å slepe seg forover på frambena.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Jakt-Skytter said:

Vi kan sikkert holde på å vri å kverulere på fakte i det uendelige.Du skjønte sikkert at det var TTSX 130gr og 150gr som det var snakk om hvis du ville.Men du ble litt provosert av mit første innlegg så du vil Trolle litt.

 

Nei jeg ble ikke provosert av ditt første innlegg, og du hoppet jo rett på 9.3x62 og lapua naturalis etter du hevdet at man ikke trengte ekspansjon på småvilt som rev/rådyr. Dette er ikke kverulering fra min side, men det er jo særdeles vesentlig å forfekte argumenter fra folk som hevder man ikke trenger ekspandere ammunisjon på rådyr. Du skriver det jo i en slik kontekst at de aller fleste vil forstå det slik.. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jakt-Skytter said:

 Hvis du har flådd og partert noen dyr så vet du at fra manken og framover  er nakkevirvler.

Hvis du  noensinne har skutt noen dyr i manke og framover så ville du vist at dyret er dødt momentant. ikke minutter sekunder,Det er momentant stopp.
Skyter du derimot bak mange i ryggvirvel så vil dyrets bakpart bli lam og frampart fortsatt inntakt.Dyret vil pråve å slepe seg forover på frambena.

 

 

 

Det vil se dødt ut; enten pga. det er bevistløst eller ikke kan bevege resten av kroppen.

Men det er ikke dødt. 

Det er absolutt heller ikke inhumant i forhold til ett treff i f.eks hjerte; Dyret dør av blodtrykksfall eller ånderettsnød, men dersom du ikke treffer deler av hjernen dør det ikke av at nerven klippes. 

Jeg skyter X-antall villsau i året i hodet/nakke med V-max.

Alle detter i smellen..

Dette er flisespikkeri ettersom det handler om sekunder før alt er over, men "lyset slukkes" kun momentant når du blåser ut hardisken. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Ospa said:

 

Nei jeg ble ikke provosert av ditt første innlegg, og du hoppet jo rett på 9.3x62 og lapua naturalis etter du hevdet at man ikke trengte ekspansjon på småvilt som rev/rådyr. Dette er ikke kverulering fra min side, men det er jo særdeles vesentlig å forfekte argumenter fra folk som hevder man ikke trenger ekspandere ammunisjon på rådyr. Du skriver det jo i en slik kontekst at de aller fleste vil forstå det slik.. 

Jeg kan sette det litt på spissen.Hvis når du i din ungdom skjøt rådyr/rev med helmantel og du traff der du skulle så ville det ikke blitt ettersøk.

Du kan dra på safari å skyte bøffel med rundneset mantlet kule.Bøffler er hardskutte men de dør også hvis du treffer riktig.

For å ha det helt klart så oppfordrer jeg ikke til å skyte med ikke ekspanderene prosjektiler.

Og det er jeg overbevist om at du skjønnte.Men du liker å terge litt.Har mye teorier du men ikke så mye praktisk erfaring....

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ospa said:

Det vil se dødt ut; enten pga. det er bevistløst eller ikke kan bevege resten av kroppen.

Men det er ikke dødt. 

Det er absolutt heller ikke inhumant i forhold til ett treff i f.eks hjerte; Dyret dør av blodtrykksfall eller ånderettsnød, men dersom du ikke treffer deler av hjernen dør det ikke av at nerven klippes. 

Jeg skyter X-antall villsau i året i hodet/nakke med V-max.

Alle detter i smellen..

Dette er flisespikkeri ettersom det handler om sekunder før alt er over, men "lyset slukkes" kun momentant når du blåser ut hardisken. 

Jeg har skutt flere dyr på nært hold i  nedre del av nakke mot manke.

Og den klassiske testen er jo rifleløp mot øye for å sjekke reflekser.

Har aldri sett en eneste refleks.Hvis bevistløs så ville det fortsatt vært refleks.

Dyret er så dødt som du kan få det i smellen.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jakt-Skytter said:

Jeg kan sette det litt på spissen.Hvis når du i din ungdom skjøt rådyr/rev med helmantel og du traff der du skulle så ville det ikke blitt ettersøk.

Du kan dra på safari å skyte bøffel med rundneset mantlet kule.Bøffler er hardskutte men de dør også hvis du treffer riktig.

For å ha det helt klart så oppfordrer jeg ikke til å skyte med ikke ekspanderene prosjektiler.

Og det er jeg overbevist om at du skjønnte.Men du liker å terge litt.Har mye teorier du men ikke så mye praktisk erfaring....

 

 

 

Jeg kan sette det litt på spissen.Hvis når du i din ungdom skjøt rådyr/rev med helmantel og du traff der du skulle så ville det ikke blitt ettersøk.


Seriøst? Slike utsagn bør ikke komme fra jegere..

 

Du kan dra på safari å skyte bøffel med rundneset mantlet kule.Bøffler er hardskutte men de dør også hvis du treffer riktig

 

..regelen er vel å ha «solids» til når bøffelen angriper..for å sikre penetrering gjennom skallen forfra. Som forsvar. Ikke ved sideskudd- da ønskes ekspansjon som ved alle andre jaktformer..

 

Har mye teorier du men ikke så mye praktisk erfaring....
Dette er siste skanse argument når du ikke har annet vettug å fare med.. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jakt-Skytter said:

Det var snakk om 130gr eller 150gr TTSX på rev rådyr.

OG ELG!

Og det er vel elgen som er mest hardskutt av disse tre. Skal også skyte villsvin i framtiden, men regner med at om elgen detter så gjør grisen det samme.

 

Jeg har sett rådyr springe langt på adrenalin og brunst, selv med knust bogblad og hjerte/lungeskudd, så å diskutere effekten med helmantel på rådyr er bare helt på jordet OT.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Jakt-Skytter said:

Ja fortell oss hva skjer hvis du skyter en rev og eller et rådyr med 30 kaliber helmantlet kule  i brystet innenfor vitale områder slik som beskrives .

jeg vet det fordi jeg har sett det i virkeligheten.

Kan du fortelle oss det? Du skjøt rådyr i lunge  hjerte med helmantlet kule i din ungdom.

jeg har aldri skutt rådyr eller rev med heelmantlet kule.DET ER DET DU SOM HAR GJORT.

Du vet det ikke er LOV?

Det som veldig fort kan skje selv om du skyter i vitale soner med en kule som ikke ekspanderer, er lange fluktstrekninger, unødvendig lidelse og alt annet man forbinder med skadeskyting.. ett rådyr kan være svært vanskelig å finne igjen dersom det forsvinner ut av synsvidde. 
 

14 hours ago, Jakt-Skytter said:

Det var vel kanskje feil. Du har skutt rådyr med helmantlet  kuler og måtte ha ettersøk... Og det vil si at dere skjøt ikke i vitale organer. vomskutt? osv?

I alle dager..!? Hvor tar du dette fra? 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Nybegynn3r said:

OG ELG!

Og det er vel elgen som er mest hardskutt av disse tre. Skal også skyte villsvin i framtiden, men regner med at om elgen detter så gjør grisen det samme.

 

Jeg har sett rådyr springe langt på adrenalin og brunst, selv med knust bogblad og hjerte/lungeskudd, så å diskutere effekten med helmantel på rådyr er bare helt på jordet OT.

Hei.

Jeg siterer det jeg mente i utgangspunktet.

 

Det var snakk om 130gr eller 150gr TTSX på rev rådyr.Og ekspansonsforskjellen på disse har ingen betydning for rev eller rådyr.De vil uansett falle i skuddet eller ha liten fluktrute hvis de blir treft der de bør treffes.

 

Jeg vet du skal bruke kula på Elg, men massen i en elg er så stor at ekspansjons problematikken her er  vel ikke så stor?

Rådyr og rev er jo forholdsvis små dyr og å skyte disse med en 308w er jo hvis man samenligner med en elg #overkill"

Jeg skyter selv rådyr med 9,3x62 som selvsagt er enda mere "overkill"

 

På rådyr så er det tillatt med 222Rem og hvis du samenlingner en ekspandert kule på dette kalibret som vil i ekspandert form ha en diam på ca 8-13mm allt etter type kule du velger.

En 9,3 vil uten ekspansjon ha like stor diameter som en 222 rem kule i ekspandert form

 

Poenget mitt var at  Man trenger ikke bekymre seg for ekspansjonen på 308w(7,63mm) nesten den samme diameteren som en ekspandert 222Rem kule.

Da den har Effekt i overflod for rådyr/rev osv.

 

Min erfaring er at ekspanderer kula for fort på rådyr så blir det vanvittige kjøttødleggelser og man må kassere halve dyret.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nybegynn3r skrev (På 6.11.2021 den 8.01):

Sako Powerhead Blade 162 gr både ekspanderte og penetrerte vesentlig bedre enn Barnes TTSX 130 gr.

Leker nå med tanken om kjøpe en av hver, og håpe at de går godt i børsa.

Hadde jo vært topp å kunne bruke TTSX 130 gr i 925 m/s til rev og rådyr for flatest mulig kulebane, og Sako Powerhead Blade 162 gr til elg og villsvin for bedre ekspansjon og penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Les denne tråden, og følg fremgangsmåten til Moviken (fart, avstand, kule, penetrasjon, ekspandert diameter). 

Den er veldig fin!

 

Ref; diskusjonen som har vært i denne tråden, så legg merke til penetrasjonen av 130gr kuler. 

Til og med til overekspandert diameter (20mm) ved V0=1000m/s+, penetrer de nesten like bra som konvensjonelle blykuler fra 165gr og opp til 200gr.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (11 timer siden):

Les denne tråden, og følg fremgangsmåten til Moviken (fart, avstand, kule, penetrasjon, ekspandert diameter). 

Den er veldig fin!

Har lest den. Moviken skyter på vannkanner. Men det blir jo veldig dyrt, samt mye plast da om man trenger f.eks. 6 små vannkanner for hver kule, på hver avstand.

La oss si 6 kanner × 60 kr × 3 ulike kuler × 2 ulike avstander = 36 kanner og 2160 kr. Dette er bare et minimum. La oss si 5 ulike kuler og 5 ulike avstander. Da snakker vi 150 kanner og 9000 kr!

 

Hva med en ibc container 1000 liter?

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (7 minutter siden):

Hvordan får du målt inntrengning i en 1000 liter tank? Helt med hvis kun ekspasjon skal måles. Det er jo fordelen med kanner er at man til en viss grad kan måle inntrengning, les antall kanner.

Om du markerer kvar 10-centimeter med tusj på ein planke som du plasserer på botnen og filmer med kamera frå toppen (avhengig av at du skjer toppen av IBC'en), kan du måle ganske nøyaktig, skulle eg tru. Då kan du og få testa mange kuler ganske fort. Om ein har ein slik dunk tilgjengelig. Og held kontroll på kva rekkefølge ein skyt kulene i :-)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tanken er å sette denne på 200 m:

https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murdunk-2000029957

Den bør tåle noen kuler.

78,5 cm lang, og med en plankebit bak for sikkerhets skyld, bør vel holde lengdemessig?

Bør jeg sette noe (plankebit?) foran for at det skal bli mest mulig likt et dyr, eller er det nok motstand i vannet?

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (På 3.12.2021 den 10.57):

Fant en ibc container 1000 liter for 400 kr på finn. Den holder jo i massevis. 1,2 m på det lengste tror jeg.

Dette kan bli et fornuftig opplegg, jeg har i en annen tråd beskrevet slike testopplegg, men ikke med slik konteiner.

Lag et vindu i kortsiden og sett inn en bit av tynn gummimembran, f eks den gummiduken som brukes på elektroniske skiver. Da lukker hullet seg nesten helt og du får lite lekkasje slik at du kan skyte mange skudd i en serie. Ikke fyll mer enn halvfull, og ha vinduet slik at du har 30-40 cm med vann både under og over der kulene treffer. Med en meterstokk liggende på bunnen kan du lett måle inntrenging, og du kan skyte raske 5-10 skudd serier og få en gjennomsnittsverdi som er pålitelig.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...