Jump to content

Bekledning rypejakt


Jss

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en jaktdress som jeg har brukt på rypejakt. Denne blir gjerne altfor varm og jeg tenker å kjøpe en ny. Ved fint og varmt vær går jeg gjerne i en vanlig fjellrevenbukse og noe fleece/ull på overkroppen. Men ser etter noe som også tåler litt regn uten å bli alt for varmt i bratte bakker. Hva bruker dere på rypejakt? Tips til bekledning/jaktdresser? Vurderer norrønna finnskogen eller bergans hogna 2l, erfaringer? 

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Tror Finnskogen(gore-tex) og bergans hogna 2l hadde blitt for varme for meg i alle fall, men jakter mest fjellrype når jeg er på rypejakt. Da blir det mye opp og ned.

 

Syns egentlig alt av gore-tex bekledning blir for varmt å gå i. Spesielt hvis det er litt bakker og ulendt der man jakter. Bruker halvtette klær som puster bra med masse glidelås for å få mer luft inn. Regner det mye så har man lett regnjakke/bukse i sekken. Kvinnheradflex2 Smock ville jeg kanskje sett på i dag hvis jeg skulle kjøpt noe, men har ikke testet den selv.

 

Jeg har ett sett Norrøna Finnskogen Hybrid(2018), og veksler jakken med Norrøna Falketind(eldre og billigere uten gore-tex) hvis det er mer vind/yr enn vanlig. Finnskogen buksa har vært veldig bra til at den er så tynn, men har nå gått opp i sømmene i skrittet så må sende den til rep før jakta tenker jeg. Som lette regnklær har jeg ett sett med eldre Norrøna Fjørå(dri1) som er vind og vanntett.

 

Har også sett med Norrøna Dovre og Norrøna Recon(eldre), men de bruker jeg bare hvis jeg VET det skal øse ned hele dagen, er meldt skikkelig mye vind, eller det man har lett terreng å gå i.

 

Norrøna bruker jeg fordi jeg har skikkelig lange armer og har egentlig ikke funnet noe andre merker som passer. Har byttet en del glidelås på Norrøna klærne da de stort sett er av dårlig kvalitet :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruk vanlige fjellklær til rypejakta. De fleste jaktdresser blir for varme. Kjøp deg en lett vanntett overtreksbukse med glidelåser i siden helt opp. Da er den lett å trekke utenpå Fjellreven-buksa di ved behov. Vedr jakke så ville jeg ha gått for en lett 3-lags vanntett jakke, som tas på om regnet skulle komme. Fordelen med vanlige fjellklær er at de vil bli brukt mye ellers også på tur.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker rypejakt tidlig i sesongen blir Norrøna Finnskogen etter min mening alt for varm. Jeg trives ikke i denne dressen før temperaturen er godt under 10+. Enig med @lilleulv, vanntette jaktdresser med membran blir generelt for varme ved høy aktivitet. Og til slutt blir de klamme, uansett hvor mye reklamen lover at de "puster". Impregnert bomull tåler litt regn og er behagelig å gå i, jeg bruker selv forsvarets feltuniform i oppholdsvær. Ta heller med lette, vanntette overtrekksklær i tilfelle regn. Senhøstes fungerer Finnskogen fint for meg, men jeg må holde aktiviteten på et moderat nivå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er veldig vått på bakken så bruker jeg ofte Norrøve Dovre buksen, sammen med en fleece og evt tynn vannavvisende windbreaker, så har jeg ren regnjakke i sekken.

Ren regnjakke bruke skun når det regner, men tynn windbreaker er utrolig mye mer anvendelig synes jeg.

 

Bruker en sånn en: https://braasport.no/produkter/houdini-jacket-vindjakke-herre/51141/industrial-green-24142-indg

Mest undervurderte type plagg i fjellet, den sammen med Patagonia R2 fleece og en tynn Acclima trøye har man et veldig fleksibelt sett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har jo ikke mye jakterfaring de siste 30 årene. Så det blir litt sånn man tager vad man haver som funker ellers når man er ute. For min del ei membranbukse, med longs under om deter kaldt. På overkroppen fleece eller ullgenser, også har jeg en windbreaker i goretex i sekken som holder vann og vind ute. Disse kjøper jeg på ebay og stammer fra det britsike forsvaret. 3-400 kr for goretex du ikke er livredd for å bruke er supert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg rent andektig av en godværsdag etter fjellrypa, så jeg har vært kjent for å gå i brune chinos og håndsydd italiensk flanellskjorte den tiende september... 

 

Gode sko med støtte i ankelen, bukser som ikke rives i kratt. Jo mer vanntette jo varmere, så se været an. Ulltrøye på overkroppen, skalljakke og ullgenser i sekken. Husk at selv om det er oppholdsvær subber du opp fukt fra gresset. 

 

Litt lengre utpå høsten; vannavstøtende bukse, nettingtrøye og ull med skalljakke utover. Hals, hansker og genser i sekken. Det er svært sjelden jeg går med longs men har det ofte i sekken når det er kaldt i været. 

 

Er været dårlig er det uansett en del lyd fra vind og bekker, så da går jeg med hel Gore-Tex. Egentlig er det en klatrejakke og -bukse fra Mammut, men det duger til jakt også. 

Link to comment
Share on other sites

@boble Jeg bruker noen lette gamasjer utenpå softshell-buksa på morra og formiddag. Da unngår jeg å bli våt på sko og buksebein av fukt fra natta. Og så bruker jeg å ha med en sånn 3/4 longs med glidelås i sidene. Blir det for kaldt/varmt så er det bare å dra buksa nedpå knærne og zippe på/av longsen i full fart. Enig i alt du skriver.

 

Og godt tips fra @msteiroom å ta med en windbreaker jakke. Koster ikke all verden og veier enda mindre. Bruker min mye på fjellet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har et par eldre Bergans Skogshorn Suspender Pants med såpass bra stramming rundt anklene at man kan springe over småelver som går ca til knærne uten å bli våt. Vet ikke hva tilsvarende modell heter i dag. Har to lette jakker, en Bergans Microligt vindjakke og en enkel Hagløfs Gore-Tex Active. Vindjakka puster veldig bra, Gore-tex ganske bra til å være Gore-Tex, men det er ikke en skikkelig uværsjakke. 

Link to comment
Share on other sites

Apropos bekledning til rypejakt, lenge vært ute etter en lett vest til rypejakt med mulighet for å ha med litt småsaker. Funnet få som ikke ble for tette, men landet på en Seeland Skeet Vest. Virker veldig luftig og fin, greit med lommer samtidig som det ikke er BARE netting. Har litt planer om å lage til hemper for å feste rypenett og kanskje fikse en flaskeholder på siden.

Da burde jeg fint kunne få med en tynn regnjakke, matpakke, patroner og drikke uten at det blir for klumpete.

 

image.jpeg.46837edd20e8ff8fb5b32b896d060d5b.jpeg

 

 

3186599E-D053-41A4-9A4D-A751AA9DA940.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...